Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Tasonsäätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Masatus
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 867
    • Haukipudas

    Originally posted by _nixu_ View Post
    Ja laittoiko joku sähköpostia tuonne ecspareparts:siin?
    En ainakaan vielä, innostus osien hankintaan hieman laantui kovimpien pakkasten loputtua.

    Jos innostusta löytyy niin laitahan kyselyä saatavuudesta ja hinnoista.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by Masatus View Post
      En ainakaan vielä, innostus osien hankintaan hieman laantui kovimpien pakkasten loputtua.

      Jos innostusta löytyy niin laitahan kyselyä saatavuudesta ja hinnoista.
      Jos meinaat autoa pitää ensi talveen asti niin suosittelen kyllä korjaamaan hyvissä ajoin. Tuo vika on sellainen, että se ei itsestään korjaannu vaan esiintyy aina vaan useammin ja useammin kunnes eräänä aamuna tiputtaa perän maahan ja matkanteko loppuu siihen. Näin tapahtui minullekin ihan vastaavassa tilanteessa kun en saanut hyvissä ajoin vaihdettua. Tämä perän maahan tippuminen tapahtui jo seuraavana syksynä kostealla ilmalla ensimmäisten yöpakkasten aikaan.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • NikitaT
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 426
        • Espoo

        Vähän offtopiccia, mutta minulta vapautuu jossain vaiheessa tuo sedanin tasonsäätö kokonaisuudessaan. Eli kompura + 2kpl takaiskareita palkeineen, palkeet hyvässä kunnossa eikä iskareissakaan ole moittimista.

        Mulla toiminu ihan hyvin talvellakin tuo systeemi. Muutaman kerran kovemmilla pakkasilla tuli ilmoitus, että tasonsäätö ei pelaa. Johtunee kosteudesta kompurassa.

        Comment

        • Migge83
          Newbiemmer
          • Oct 2010
          • 3
          • Suomi

          Jep.

          Nixu kyllähän se sama Bemari taitaa olla
          Last edited by Migge83; 27-02-2011, 21:24.

          Comment

          • Masatus
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2006
            • 867
            • Haukipudas

            Originally posted by markok View Post
            suosittelen kyllä korjaamaan
            Niin mitenkäs sen sitten korjaa, ostamalla uuden kompurapaketin 860e.
            Ostamalla käytetyn kompurapaketin 100-300e ja mahdollisesti samat ongelmat jatkuu.
            Kun eikö tuo vanhojen osien korjaus ollu hieman niin ja näin.
            Se linkkaamasi www-paikka on vielä kysymättä mutta jos suomen wabco-myyjä ei sitä saa niin saiskohan nekään. Siis se kaveri örumilla eli wabcolla epäili että se järjestelmä olisi jotenkin bmw-suojaama ja vain bmw voi myydä niitä osia?
            Jokuhan voisi kysyä saksasta bemarilta että onko tuota osaa saatavilla, suomessa kun asiakaspalvelu on mitä on.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by Masatus View Post
              Niin mitenkäs sen sitten korjaa, ostamalla uuden kompurapaketin 860e.
              Ostamalla käytetyn kompurapaketin 100-300e ja mahdollisesti samat ongelmat jatkuu.
              Kun eikö tuo vanhojen osien korjaus ollu hieman niin ja näin.
              Se linkkaamasi www-paikka on vielä kysymättä mutta jos suomen wabco-myyjä ei sitä saa niin saiskohan nekään. Siis se kaveri örumilla eli wabcolla epäili että se järjestelmä olisi jotenkin bmw-suojaama ja vain bmw voi myydä niitä osia?
              Jokuhan voisi kysyä saksasta bemarilta että onko tuota osaa saatavilla, suomessa kun asiakaspalvelu on mitä on.
              Se onkin sitten hankalampi kysymys miten korjaa. Uusi on tosiaan aika suolasen hintanen ja käytetyistähän ei koskaan tiedä. Itse ostin ensin kiireessä takuu purkaamolta kompuran, josta kuvia täällä http://www.nic.fi/~marko81/kompura/ . Tuostahan näki jo ennen asennusta, että ei voi toimia. Onneksi sentään reilun puolet sai kauppahinnasta takaisin. Purkaamoilta en ole sen jälkeen mitään ostanut enkä tule ostamaan. Foorumilta sitten löytyi sopivasti kompura paketti, joka on nyt toista vuotta autossa toiminut. Toivottavasti toimii jatkossakin.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                Originally posted by Masatus View Post
                En ainakaan vielä, innostus osien hankintaan hieman laantui kovimpien pakkasten loputtua.

                Jos innostusta löytyy niin laitahan kyselyä saatavuudesta ja hinnoista.
                Ei saa ei. Tässäpä vastaus:

                Hello
                Thanks for your inquiry, but we cant deliver. This part is not any more in the Wabco online system and there is no alternativ
                ASP Siswoyo-Muellenbruck
                Dahmengraben 24
                52062 Aachen, Germany
                Tel.: +49 241 9291081
                Fax: +49 241 9291082
                Webside: www.ecspareparts.com
                Webside: www.autoteile-asp.de
                Webside: www.thermo-parts.de
                VAT-ID: DE216725529
                Kind Regards
                The ASP Team
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Masatus
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 867
                  • Haukipudas

                  Muutamat rekkahuollon kaverit yritti noita venttiilejä metsästää mutta lopputulema oli että niitä ei saa kuin bmw hommattua...

                  Mutta asiaan, vaihteen vuoksi e39 tasosäätö taas herjailee. Kompura huutaa mutta kuivaajamöykyn perässä oleva venttiili päästää paineet pihalle.
                  Voisiko joku kertoa miten tuo kompura ja kolme venttiiliä toimii? Vakiotila noilla venttiileillä taitaa olla jännitteetön ja kun kompura lähtee käyntiin niin kaikille kolmelle venttiilille menee virta ja ne aukeavat päästäen paineen ilmapusseille?


                  Jos sitä huomenna pääsis koodienlukuun...mutta pahoin pelkään että mitään ratkaisevaa sieltä ei löydy.

                  Tuota miten ilmapussit korvataan jousilla ja iskareilla, riittääkö ilmapussien irtiotto ja uudet romut tilalle vai pitääkö tehdä jotain arvokkaitakin muutoksia?

                  Edit: eekäkö iskarithan siellä on vaikka ois ilmapussitkin, molemmissa järjestelmissä taitaa olla samanlaiset iskarit? Eli jouset vaan ilmapussien tilalle, miten tapahtuu.
                  Edit II: No ei menny sekään oikein vaan eri varaosanumerot antaa iskareille ilmapussien ja jousien yhteydessä, liekköhän noilla mitään eroa?
                  Last edited by Masatus; 02-04-2011, 22:11.

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    Originally posted by Masatus View Post
                    Muutamat rekkahuollon kaverit yritti noita venttiilejä metsästää mutta lopputulema oli että niitä ei saa kuin bmw hommattua...

                    Mutta asiaan, vaihteen vuoksi e39 tasosäätö taas herjailee. Kompura huutaa mutta kuivaajamöykyn perässä oleva venttiili päästää paineet pihalle.
                    Voisiko joku kertoa miten tuo kompura ja kolme venttiiliä toimii? Vakiotila noilla venttiileillä taitaa olla jännitteetön ja kun kompura lähtee käyntiin niin kaikille kolmelle venttiilille menee virta ja ne aukeavat päästäen paineen ilmapusseille?


                    Jos sitä huomenna pääsis koodienlukuun...mutta pahoin pelkään että mitään ratkaisevaa sieltä ei löydy.

                    Tuota miten ilmapussit korvataan jousilla ja iskareilla, riittääkö ilmapussien irtiotto ja uudet romut tilalle vai pitääkö tehdä jotain arvokkaitakin muutoksia?

                    Edit: eekäkö iskarithan siellä on vaikka ois ilmapussitkin, molemmissa järjestelmissä taitaa olla samanlaiset iskarit? Eli jouset vaan ilmapussien tilalle, miten tapahtuu.
                    Edit II: No ei menny sekään oikein vaan eri varaosanumerot antaa iskareille ilmapussien ja jousien yhteydessä, liekköhän noilla mitään eroa?
                    Kaksi vierekkäistä venttiiliä ovat palkeille menevien piirien venttiilit. Näitä avaamalla siis valitaan täytetäänkö/tyhjennetäänkö vain toista puolta vai molempia. Se yksinäinen venttiili mikä sinullakin päästää paineita pihalle on paineenpäästöventtiili, jonka kautta ilma lasketaan palkeista ulos kun perä on liian ylhäällä. Tämän venttiilin toiminta on itsellenikin edelleen pieni mysteeri. Minulla nimittäin toiminta oli juuri samanlaista kuin sinulla eli tuo venttiili vuoti kompressorin tuottaman ilman suoraan ulos. Kokeilin vaihtaa tuota venttiiliä, mutta sekään ei auttanut. Luulen, että jos kompuran tuottama paine ei ole tarpeeksi suuri niin tämä venttiili ei tiivisty. Kun kompuran tuottoa sai parannettua niin samantien tämäkin venttiili alkoi pitämään.

                    Vikakoodien luvulla tuskin saat mitään uutta selville tästä viasta.

                    Kierrejouset saa kyllä vaihdettua palkeiden tilalle ja tämä oli kyllä itsellänikin mielessä kun tuon kanssa tappelin. Kohtuu isotöinen operaatio on kun pakoputkenkin joutuu irrottamaan, että saa jousen paikalleen.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Masatus
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 867
                      • Haukipudas

                      Originally posted by markok View Post
                      Kaksi vierekkäistä venttiiliä ovat palkeille menevien piirien venttiilit. Näitä avaamalla siis valitaan täytetäänkö/tyhjennetäänkö vain toista puolta vai molempia. Se yksinäinen venttiili mikä sinullakin päästää paineita pihalle on paineenpäästöventtiili, jonka kautta ilma lasketaan palkeista ulos kun perä on liian ylhäällä. Tämän venttiilin toiminta on itsellenikin edelleen pieni mysteeri. Minulla nimittäin toiminta oli juuri samanlaista kuin sinulla eli tuo venttiili vuoti kompressorin tuottaman ilman suoraan ulos. Kokeilin vaihtaa tuota venttiiliä, mutta sekään ei auttanut. Luulen, että jos kompuran tuottama paine ei ole tarpeeksi suuri niin tämä venttiili ei tiivisty. Kun kompuran tuottoa sai parannettua niin samantien tämäkin venttiili alkoi pitämään.

                      Vikakoodien luvulla tuskin saat mitään uutta selville tästä viasta.

                      Kierrejouset saa kyllä vaihdettua palkeiden tilalle ja tämä oli kyllä itsellänikin mielessä kun tuon kanssa tappelin. Kohtuu isotöinen operaatio on kun pakoputkenkin joutuu irrottamaan, että saa jousen paikalleen.
                      Kierrejouset taitaa saada paikoilleen ilman "kelkan" löysäämistä alaspäin tai pakoputken irroitusta, jos on sopivat puristimet tai kuormaliintekniikka ois toinen vaihtoehto. Mutta jutellaan jousien vaihdosta toisessa topikissa niin ei mene tämä topicci pilalle.

                      Näinhän siinä kävi että koodien perusteella kaikki on kunnossa. Joo täytyy myöntää että ei tuo kolmen venttiilin toiminta oikein avaudu, mutta sehän ei ole uutta.
                      Kai me nyt kuitenkin siitä lähdetään että silloin kun kompura ei käy ja painetta ei tarvi pusseilta päästää pois niin oikea ja vasen venttiili ovat jännitteettömiä.
                      Ja kun painetta pitää päästää pois niin oikealle ja/tai vasemmalle venttiilille menee jännite.
                      Ja kun kompura käy niin jännite menee oikealle ja/tai vasemmalle venttiilille päästäen paineen ilmapusseille, koska eivät avaudu automaattisesti kompuran tuottamalla paineella.
                      Mutta miten tämä kolmas herra toimii näiden yhteydessä?
                      Ja miksi jakotukin mustan letkun olessa irti ja syöttäessä virtaa oik/vas venttiileille niiden naksahtaessa ne eivät päästäneet ilmapusseilta painetta pois, onko minulla jokin tukos jakotukissa?

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Kokeilenpa selventää näin:

                        Pussikohtaiset venttiilit 1 ja 2
                        Yhteinen venttiili 3

                        Kun kompura täyttää kumpaakin pussia, venttiilit 1 ja 2 ovat auki.
                        Kun kompura täyttää vain toista pussia, venttiilit 1 tai 2 ovat auki.

                        Kun tyhjennetään kumpaakin pussia, venttiilit 1,2 ja 3 ovat auki.
                        Kun tyhjennetään vain toista pussia, venttiilit 1 ja 3 tai 2 ja 3 ovat auki.

                        Venttiilit 1 ja 2 ovat pussikohtaiset venttiilit jotka vapauttavat paineen yhteiseen linjaan. Tästä yhteisestä linjasta joko pääsee uutta ilmaa kompuralta linjaan tai jos kompura ei käy niin se päästää ilman kulkemaan takaisin imupuolelle venttiilin 3 avulla.

                        Kaikki venttiilit ovat jännitteettöminä kiinni. Kompuran paineen ei pitäisi vaikuttaa venttiilin avautumiseen tai sulkeutumiseen koska venttiili on tiivistetty istukalla keskeltä vain noin 2 mm reiän alueelta. Jos siis kompura painaa ilmaa täysillä ja venttiili 3 on kiinni, ei ilma pääse mihinkään vaan jää kompuran ja venttiilin 3 väliin.

                        EDIT: Jos jakotukin musta letku on irti venttiilin 3 ja 1-2 väliltä, aukomalla venttiileitä 1 ja 2 ilman pitäisi päästä pois pusseilta.
                        Last edited by -Tapi; 05-04-2011, 09:49.
                        ---

                        Comment

                        • Masatus
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2006
                          • 867
                          • Haukipudas

                          Toimintatavaltaan nuo solenoidit ovat kai samanlaisia eli kun virta menee solenoidille niin tuo "mäntä" vedetään sisäänpäin eli keltaisen nuolen suuntaan?
                          Tämä yksittäinen venttiili eroaa sitten noista kahdesta kai vain siten että männässä on urat kyljissä ja solenoidissa päässä reikä mistä paine pääsee purkautumaan ulos.
                          Last edited by Masatus; 10-08-2012, 20:27.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by Masatus View Post
                            Toimintatavaltaan nuo solenoidit ovat kai samanlaisia eli kun virta menee solenoidille niin tuo "mäntä" vedetään sisäänpäin eli keltaisen nuolen suuntaan?
                            Tämä yksittäinen venttiili eroaa sitten noista kahdesta kai vain siten että männässä on urat kyljissä ja solenoidissa päässä reikä mistä paine pääsee purkautumaan ulos.
                            Juuri niin.
                            ---

                            Comment

                            • Masatus
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 867
                              • Haukipudas

                              Tota kolmosventtiiliä vielä mietin että eikö sen kuitenkin kuuluisi pysyä kiinni kun pusseja täytetään:think

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Originally posted by Masatus View Post
                                Tota kolmosventtiiliä vielä mietin että eikö sen kuitenkin kuuluisi pysyä kiinni kun pusseja täytetään:think
                                Juu, korjaan edellistä tekstiäni.. Tuo venttiili 3 on paineen vapautusta varten ja pumppaustilanteessa sen ohittaa kanava jossa on vastaventtiili. Tämä vastaventtiili siis estää paineen pääsyn pusseista kompressoripesään päin. Venttiilin 3 pitää aueta jotta perää voi laskea. Jos vastaventtiili vuotaa niin perä voi laskea vaikka venttiili 3 olisi kiinni.

                                Kompressorilta venttiilille 3 menevässä linjassa on myöskin vastaventtiili, joka estää pumpatun ilman menon venttiilin 3 etupuolelle. Tämän vastaventtiilin toiminta on vähän turhanpäiväinen koska pumpattu ilma pääsee joka tapauksessa saman venttiilin takapuolelle.. Mutta saattaapa tuo olla niinkin että tuolla venttiilillä päästetään pusseilta ilma takaisin kuivaimeen sen sijaan että se vapautuisi suoraan ilmakehään.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎