Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    #16
    Originally posted by _Dexi View Post
    Kas, sielunveljiä.

    Mulla oli E39 540:ssä aikanaan vasemmassa kulmassa juuri tuo, ärsyttävän voimakas kolahtelu aina kun ajo johonkin terävään epätasasuuteen, tai jos keula "Kevensi" esim. niin kolahti, eli semmosissa perättäisissä kuopissa piti järkyttävää rolinaa koko keula.

    Kaikki varret ja puslat katottiin ja iskarin yläpäitä heiluteltiin eikä missään näkyny löysää monella korjaamokäynnillä, pyöränlaakerikin vaihdettiin.

    Se jäi ikuseks mysteeriks, sitten tän M5 kanssa ajattelin että "JES" ei kuulu mitään kolinaa, ja nyt 130tkm jälkeen on ruvennu vasen etukulma pitää pientä kolahtelua epätasasuuksissa ja jotenkin semmosta kumeaa kumahtelua joskus suoralla tielläkin jotenkin hämärästi.

    Että voi per* näitten kanssa... Tuumasin että viskaan kaikki tukivarret uusiksi, vaihdan iskarit Koni FSD:hen ja uusin vaikka vielä pyöränlaakeritkin, mutta nyt se on selvittävä missä se myyttinen palikka piilee!

    Reaktiotangon puslat ja koiranluut vaihtelinkin jo aikaa sitten.
    Joo, koitappa tutkia mistä johtuu ja sitten kun olet vaihtanut osia muutamalla tonnilla ja löytänyt syyllisen, niin pistä tänne postia .

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • reekoon
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2007
      • 3426
      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

      #17
      Itselläni on kanssa vaihdettu uudet reaktiotangot ja koiranluut, mutta silti kuuluu sellaista kolahtelua. Voisiko tämä siis johtua siitä että reaktiotangon päässä oleva holkki/pusla on väljä



      Elikä kuvassa oleva osa numero 6
      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


      E36 316i Compact Hellrot

      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Originally posted by reekoon View Post
        Itselläni on kanssa vaihdettu uudet reaktiotangot ja koiranluut, mutta silti kuuluu sellaista kolahtelua. Voisiko tämä siis johtua siitä että reaktiotangon päässä oleva holkki/pusla on väljä.

        Elikä kuvassa oleva osa numero 6
        Tuo pusla tulee uudessa tangossa mukana, eli jos sulla uudet ja kolisee niin...

        Mulla uudet ja kolisee.

        Huomasin, että se kolahtaa kun pyörä putoaa. Eli ulos joustaessa, ei sisään joustaessa.
        Last edited by Bmw Master; 17-01-2008, 15:07.

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Tuo pusla tulee uudessa tangossa mukana, eli jos sulla uudet ja kolisee niin...

          Mulla uudet ja kolisee.

          Huomasin, että se kolahtaa kun pyörä putoaa. Eli ulos joustaessa, ei sisään joustaessa.
          Juuri näin. Eli kun rengas keviää ja putoaa, niin silloin voi kuulla semmosen kolahduksen.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • _Dexi
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 769
            • Vihti

            #20
            Originally posted by teropa View Post
            Joo, koitappa tutkia mistä johtuu ja sitten kun olet vaihtanut osia muutamalla tonnilla ja löytänyt syyllisen, niin pistä tänne postia .

            Tero
            No hoituu tuossa samassa kun Koni FSD:t laitan kuitenkin, orkkis-iskarit ei enää miellytä 130tkm ajettuina.

            Sama munkin mielestä että melkeenpä ulosjoustaessa se semmonen mieto kolahdus tulee aina.

            Oon miettinyt myös kallistuksenvakaajan puslia - kun auton nostaa nosturille ja se vakaaja kääntyy, niin näkee että siinä puslassa on "soikion" muotoinen kuluma, eli kun auto laskeutuu niin siinä on varmaan löysää siinä puslassa.

            Kaverin japaninihmeessä takakallistuksenvakaaja piti juuri semmosta kolinaa, ei niin "metallista" mutta semmasta vaimeempaa kolinaa, kun oli jokunen milli löysää tuossa puslassa.

            Siinä olis suht halpa keino tsekata jos eka vaihtais polyuretaanisiin nuo kallistuksenvakaajan puslat, helppo vaihtaa tosta alakautta mitään muuta irroittamatta.

            Koiranluut mulla on jo uudet ja reaktiotangoissa on polyuretaanipuslat.


            Jos on uudet tarvikealatukivarret niin ne reaktiotangon puslat voinee paukata aika äkkiäkin, tutun E39:issä ne kesti 2 viikkoa kunnes öljyt oli pihalla. Nehän on selaiset öljytäytteiset jotta ne vaimentaisi ääntä ja iskuja pyörästä. Alkuperäisosissa tietty luulis kestävän paremmin.

            Itsellä orkkispuslat oli vielä ihan öljyä täynnä ym. mutta aiheutti armotonta tärinää jarruttaessa, polyuretaanisilla loppu tärinät ja tuli muutenkin parempi tuntuma keulille ettei pyörä "elä" niin paljon pitkittäissuunnassa.


            Noi on pirullisia hommia selvittää, koska siinä vaiheessa kun auto on nosturilla tai pukeilla, niin ei sitä välystä luultavasti tunne vaikka olisi joku pallonivel miten sökönä - auton paino kun on päällä niin se nivel on ihan eri kohdassa liikerataansa ja kuluu siltä tietyltä kohdalta missä pyörä liikkuu, kun auto nousee ylös ja ollaan äärilaidassa ulosjoustoa niin kaikki nivelet hyvinkin voi olla timmin tuntusia.
            **********
            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
            (ex. E60 530Da '04)
            (ex. E39 M5 Facelift '99)
            (ex. E39 540i '98)
            *

            Comment

            • irmeli
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 29
              • Oulu

              #21
              Originally posted by _Dexi View Post
              Noi on pirullisia hommia selvittää, koska siinä vaiheessa kun auto on nosturilla tai pukeilla, niin ei sitä välystä luultavasti tunne vaikka olisi joku pallonivel miten sökönä - auton paino kun on päällä niin se nivel on ihan eri kohdassa liikerataansa ja kuluu siltä tietyltä kohdalta missä pyörä liikkuu, kun auto nousee ylös ja ollaan äärilaidassa ulosjoustoa niin kaikki nivelet hyvinkin voi olla timmin tuntusia.
              Näin taitaa olla. Omassani ilmeni lievää kolahtelua ja huomasin raidetankojen muistaakseni sisimmissä nivelissä pientä välystä kun auto oli tassut maassa. Tässä tapauksessa kaveri käänteli rattia, jolloin välyksen tunsi selvästi nivelessä. Kaikki oli kuitenkin OK kun auto oli ilmassa, eikä tätä välystä huomattu reaktiotankojen puslien vaihdon yhteydessä vaikka siitä mainitsin. Myös ohjausvaihteessa oli hyvin pieni välys, mutta kuuluuko siellä hieman ollakin - ainakin kun kone ei käy. Raidetangot on vielä vaihtamatta joten tuloksia myöhemmin.

              Comment

              • Ide
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 74
                • Ii

                #22
                Originally posted by Samppasika View Post
                Iskarien ylälaakerit/kumit tai hammastanko?
                Voisiko nuo iskarien ylälaakerit pitää kolinaa terävissä montuissa? Vaihdoin uudet etuiskarit juuri ja meno parani, sekä isommat kolinat hävisivät. Mutta terävissä montuissa etuvasemmalta kuuluu epänormaalia kolahtelua ja olenkin ihmetellyt, mistä se tulee. Iskarinvaihdon yhteydessä hieman vääntelin kangella eturipustusta, enkä huomannut ainakaan silloin nivelissä välyksiä.
                E39 530dAt 9/98
                www.ilkansivu.net

                Comment

                • Ari K
                  Newbiemmer
                  • Nov 2007
                  • 16
                  • Kaivopuistosta Ivaloon

                  #23
                  Täällä ilmoittaudutaan mukaan kolinakerhoon. Ilmenee juurikin noilla parkkiksilla ja muilla missä on lumi pakkaantunut epätasaiseksi pyykkilaudaksi. Ja M-sport on siis kyseessä.
                  __________________________________
                  Land Cruiser 3.0 D4D '07
                  VW Coiravelle 2.5 TDI '06

                  Comment

                  • claude
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 144
                    • Hollola

                    #24
                    Täälläkin kolisee...
                    Pajalla ja katastuksessa sanoivat että väljää ei ole,mut silti kolisee. Sen olen huomannu et pakkasella kolisee helpommin ja kovempaa.Oisko iskarit sököt:think
                    Ja mä niin luulin et kolinat loppuu ku vaihoin volvon bemuun



                    F31 320d lci
                    ex bemut.
                    e92 325i -07
                    e91 325d -08
                    e60 530da "m-sport" -04
                    e39 525iat -01

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by claude View Post
                      Täälläkin kolisee...
                      Pajalla ja katastuksessa sanoivat että väljää ei ole,mut silti kolisee. Sen olen huomannu et pakkasella kolisee helpommin ja kovempaa.Oisko iskarit sököt:think
                      Ja mä niin luulin et kolinat loppuu ku vaihoin volvon bemuun
                      Joo kyllä tuosta kolinasta pitää helkkari soikoon päästä eroon. Oiskohan Oulussa joku hyvä paja, johon auton voisi viedä, ja jossa huoltomiehet osaa oikeasti kattoa nuo välykset joka paikasta. Sais kerralla kuntoon.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7434
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by teropa View Post
                        Oiskohan Oulussa joku hyvä paja, johon auton voisi viedä, ja jossa huoltomiehet osaa oikeasti kattoa nuo välykset joka paikasta. Sais kerralla kuntoon.
                        Itse ainakin ajattelin ehtiessäni käyttää autoa Autotyö Tonterilla tämän asian merkeissä.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Itse ainakin ajattelin ehtiessäni käyttää autoa Autotyö Tonterilla tämän asian merkeissä.
                          Joo, Tonteri on itselläkin mielessä. Ne on kaiketi tehnyt bemareihin enemmänkin alustatöitä?

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Samppasika
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2004
                            • 769
                            • Kempele

                            #28
                            Originally posted by teropa View Post
                            Joo, Tonteri on itselläkin mielessä. Ne on kaiketi tehnyt bemareihin enemmänkin alustatöitä?

                            Tero
                            Yritän saada tänä iltana vaihdettua iskarien ylälaakerit omaani, niin näkee loppuuko se naputus täällä siihen...

                            Originally posted by Ide View Post
                            Voisiko nuo iskarien ylälaakerit pitää kolinaa terävissä montuissa? Vaihdoin uudet etuiskarit juuri ja meno parani, sekä isommat kolinat hävisivät. Mutta terävissä montuissa etuvasemmalta kuuluu epänormaalia kolahtelua ja olenkin ihmetellyt, mistä se tulee. Iskarinvaihdon yhteydessä hieman vääntelin kangella eturipustusta, enkä huomannut ainakaan silloin nivelissä välyksiä.
                            En oikeen enää muutakaan keksi, kun kaikki paikat pitäis olla tikissä. Naputus kuulu juuri tiheissä kiharoissa, joita Oulun seudun pikkutiet on nyt täynnä. Isommat heitot ei aiheuta mitään ylimääräistä ääntä. Viimeinen paikka ois sitten tuo hammastangon rattiakseli. Kun siitä ottaa kiinni ja heiluttaa ylös alas, niin jonkin verran on klappia puslassa?

                            -S
                            Last edited by Samppasika; 21-01-2008, 15:12.
                            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                            E61 530d M-sport -08
                            E39 528i Touring -97

                            Yhteydenotot: [email protected] !!

                            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                            Comment

                            • claude
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2008
                              • 144
                              • Hollola

                              #29
                              Originally posted by teropa View Post
                              Joo kyllä tuosta kolinasta pitää helkkari soikoon päästä eroon. Oiskohan Oulussa joku hyvä paja, johon auton voisi viedä, ja jossa huoltomiehet osaa oikeasti kattoa nuo välykset joka paikasta. Sais kerralla kuntoon.

                              Tero
                              Joo täällä Lahdessa käytin mega-autossa joka on merkkiliike,samalla kysyin tosta tasonsäädöstä ni vastaus oli että ei oo kokemusta koska niitä on vain tuontiautoissa.Totesin hänelle et täältä on uutena ostettu ja olen toinen omistaja,ei meinannu äijä uskoa...No viikon päästä menee madallussarjan laittoon sit näkee onko iskarit syynä..



                              F31 320d lci
                              ex bemut.
                              e92 325i -07
                              e91 325d -08
                              e60 530da "m-sport" -04
                              e39 525iat -01

                              Comment

                              • jakkeri530d
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2004
                                • 231
                                • Oulu

                                #30
                                Omissa ex. e39:eissä tuo kolkotus tai roplotus etupäästä on loppunut koiranluiden vaihdolla, näitä saa vaihdella lähes tasatahtiin öljyjen kanssa. kannattaa kokeilla koska ovat kuitenkin vain parinkympin osia.
                                Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                                Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                                Ex. MB C 200cdi farkku -03
                                Ex. Bmw 540iA T -98/99
                                Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                                Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎