Mulla oli E39 540:ssä aikanaan vasemmassa kulmassa juuri tuo, ärsyttävän voimakas kolahtelu aina kun ajo johonkin terävään epätasasuuteen, tai jos keula "Kevensi" esim. niin kolahti, eli semmosissa perättäisissä kuopissa piti järkyttävää rolinaa koko keula.
Kaikki varret ja puslat katottiin ja iskarin yläpäitä heiluteltiin eikä missään näkyny löysää monella korjaamokäynnillä, pyöränlaakerikin vaihdettiin.
Se jäi ikuseks mysteeriks, sitten tän M5 kanssa ajattelin että "JES" ei kuulu mitään kolinaa, ja nyt 130tkm jälkeen on ruvennu vasen etukulma pitää pientä kolahtelua epätasasuuksissa ja jotenkin semmosta kumeaa kumahtelua joskus suoralla tielläkin jotenkin hämärästi.
Että voi per* näitten kanssa... Tuumasin että viskaan kaikki tukivarret uusiksi, vaihdan iskarit Koni FSD:hen ja uusin vaikka vielä pyöränlaakeritkin, mutta nyt se on selvittävä missä se myyttinen palikka piilee!
Reaktiotangon puslat ja koiranluut vaihtelinkin jo aikaa sitten.
Joo, koitappa tutkia mistä johtuu ja sitten kun olet vaihtanut osia muutamalla tonnilla ja löytänyt syyllisen, niin pistä tänne postia .
Itselläni on kanssa vaihdettu uudet reaktiotangot ja koiranluut, mutta silti kuuluu sellaista kolahtelua. Voisiko tämä siis johtua siitä että reaktiotangon päässä oleva holkki/pusla on väljä
Itselläni on kanssa vaihdettu uudet reaktiotangot ja koiranluut, mutta silti kuuluu sellaista kolahtelua. Voisiko tämä siis johtua siitä että reaktiotangon päässä oleva holkki/pusla on väljä.
Elikä kuvassa oleva osa numero 6
Tuo pusla tulee uudessa tangossa mukana, eli jos sulla uudet ja kolisee niin...
Mulla uudet ja kolisee.
Huomasin, että se kolahtaa kun pyörä putoaa. Eli ulos joustaessa, ei sisään joustaessa.
Joo, koitappa tutkia mistä johtuu ja sitten kun olet vaihtanut osia muutamalla tonnilla ja löytänyt syyllisen, niin pistä tänne postia .
Tero
No hoituu tuossa samassa kun Koni FSD:t laitan kuitenkin, orkkis-iskarit ei enää miellytä 130tkm ajettuina.
Sama munkin mielestä että melkeenpä ulosjoustaessa se semmonen mieto kolahdus tulee aina.
Oon miettinyt myös kallistuksenvakaajan puslia - kun auton nostaa nosturille ja se vakaaja kääntyy, niin näkee että siinä puslassa on "soikion" muotoinen kuluma, eli kun auto laskeutuu niin siinä on varmaan löysää siinä puslassa.
Kaverin japaninihmeessä takakallistuksenvakaaja piti juuri semmosta kolinaa, ei niin "metallista" mutta semmasta vaimeempaa kolinaa, kun oli jokunen milli löysää tuossa puslassa.
Siinä olis suht halpa keino tsekata jos eka vaihtais polyuretaanisiin nuo kallistuksenvakaajan puslat, helppo vaihtaa tosta alakautta mitään muuta irroittamatta.
Koiranluut mulla on jo uudet ja reaktiotangoissa on polyuretaanipuslat.
Jos on uudet tarvikealatukivarret niin ne reaktiotangon puslat voinee paukata aika äkkiäkin, tutun E39:issä ne kesti 2 viikkoa kunnes öljyt oli pihalla. Nehän on selaiset öljytäytteiset jotta ne vaimentaisi ääntä ja iskuja pyörästä. Alkuperäisosissa tietty luulis kestävän paremmin.
Itsellä orkkispuslat oli vielä ihan öljyä täynnä ym. mutta aiheutti armotonta tärinää jarruttaessa, polyuretaanisilla loppu tärinät ja tuli muutenkin parempi tuntuma keulille ettei pyörä "elä" niin paljon pitkittäissuunnassa.
Noi on pirullisia hommia selvittää, koska siinä vaiheessa kun auto on nosturilla tai pukeilla, niin ei sitä välystä luultavasti tunne vaikka olisi joku pallonivel miten sökönä - auton paino kun on päällä niin se nivel on ihan eri kohdassa liikerataansa ja kuluu siltä tietyltä kohdalta missä pyörä liikkuu, kun auto nousee ylös ja ollaan äärilaidassa ulosjoustoa niin kaikki nivelet hyvinkin voi olla timmin tuntusia.
Noi on pirullisia hommia selvittää, koska siinä vaiheessa kun auto on nosturilla tai pukeilla, niin ei sitä välystä luultavasti tunne vaikka olisi joku pallonivel miten sökönä - auton paino kun on päällä niin se nivel on ihan eri kohdassa liikerataansa ja kuluu siltä tietyltä kohdalta missä pyörä liikkuu, kun auto nousee ylös ja ollaan äärilaidassa ulosjoustoa niin kaikki nivelet hyvinkin voi olla timmin tuntusia.
Näin taitaa olla. Omassani ilmeni lievää kolahtelua ja huomasin raidetankojen muistaakseni sisimmissä nivelissä pientä välystä kun auto oli tassut maassa. Tässä tapauksessa kaveri käänteli rattia, jolloin välyksen tunsi selvästi nivelessä. Kaikki oli kuitenkin OK kun auto oli ilmassa, eikä tätä välystä huomattu reaktiotankojen puslien vaihdon yhteydessä vaikka siitä mainitsin. Myös ohjausvaihteessa oli hyvin pieni välys, mutta kuuluuko siellä hieman ollakin - ainakin kun kone ei käy. Raidetangot on vielä vaihtamatta joten tuloksia myöhemmin.
Voisiko nuo iskarien ylälaakerit pitää kolinaa terävissä montuissa? Vaihdoin uudet etuiskarit juuri ja meno parani, sekä isommat kolinat hävisivät. Mutta terävissä montuissa etuvasemmalta kuuluu epänormaalia kolahtelua ja olenkin ihmetellyt, mistä se tulee. Iskarinvaihdon yhteydessä hieman vääntelin kangella eturipustusta, enkä huomannut ainakaan silloin nivelissä välyksiä.
Täällä ilmoittaudutaan mukaan kolinakerhoon. Ilmenee juurikin noilla parkkiksilla ja muilla missä on lumi pakkaantunut epätasaiseksi pyykkilaudaksi. Ja M-sport on siis kyseessä.
Täälläkin kolisee...
Pajalla ja katastuksessa sanoivat että väljää ei ole,mut silti kolisee. Sen olen huomannu et pakkasella kolisee helpommin ja kovempaa.Oisko iskarit sököt:think
Ja mä niin luulin et kolinat loppuu ku vaihoin volvon bemuun
Täälläkin kolisee...
Pajalla ja katastuksessa sanoivat että väljää ei ole,mut silti kolisee. Sen olen huomannu et pakkasella kolisee helpommin ja kovempaa.Oisko iskarit sököt:think
Ja mä niin luulin et kolinat loppuu ku vaihoin volvon bemuun
Joo kyllä tuosta kolinasta pitää helkkari soikoon päästä eroon. Oiskohan Oulussa joku hyvä paja, johon auton voisi viedä, ja jossa huoltomiehet osaa oikeasti kattoa nuo välykset joka paikasta. Sais kerralla kuntoon.
Oiskohan Oulussa joku hyvä paja, johon auton voisi viedä, ja jossa huoltomiehet osaa oikeasti kattoa nuo välykset joka paikasta. Sais kerralla kuntoon.
Itse ainakin ajattelin ehtiessäni käyttää autoa Autotyö Tonterilla tämän asian merkeissä.
Voisiko nuo iskarien ylälaakerit pitää kolinaa terävissä montuissa? Vaihdoin uudet etuiskarit juuri ja meno parani, sekä isommat kolinat hävisivät. Mutta terävissä montuissa etuvasemmalta kuuluu epänormaalia kolahtelua ja olenkin ihmetellyt, mistä se tulee. Iskarinvaihdon yhteydessä hieman vääntelin kangella eturipustusta, enkä huomannut ainakaan silloin nivelissä välyksiä.
En oikeen enää muutakaan keksi, kun kaikki paikat pitäis olla tikissä. Naputus kuulu juuri tiheissä kiharoissa, joita Oulun seudun pikkutiet on nyt täynnä. Isommat heitot ei aiheuta mitään ylimääräistä ääntä. Viimeinen paikka ois sitten tuo hammastangon rattiakseli. Kun siitä ottaa kiinni ja heiluttaa ylös alas, niin jonkin verran on klappia puslassa?
Joo kyllä tuosta kolinasta pitää helkkari soikoon päästä eroon. Oiskohan Oulussa joku hyvä paja, johon auton voisi viedä, ja jossa huoltomiehet osaa oikeasti kattoa nuo välykset joka paikasta. Sais kerralla kuntoon.
Tero
Joo täällä Lahdessa käytin mega-autossa joka on merkkiliike,samalla kysyin tosta tasonsäädöstä ni vastaus oli että ei oo kokemusta koska niitä on vain tuontiautoissa.Totesin hänelle et täältä on uutena ostettu ja olen toinen omistaja,ei meinannu äijä uskoa...No viikon päästä menee madallussarjan laittoon sit näkee onko iskarit syynä..
Omissa ex. e39:eissä tuo kolkotus tai roplotus etupäästä on loppunut koiranluiden vaihdolla, näitä saa vaihdella lähes tasatahtiin öljyjen kanssa. kannattaa kokeilla koska ovat kuitenkin vain parinkympin osia.
Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
Ex. MB C 200cdi farkku -03
Ex. Bmw 540iA T -98/99
Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)
Comment