Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Saarikoski
    R.I.P.
    • Feb 2005
    • 726
    • KOKKOLA

    #76
    Originally posted by Havis View Post
    Luulen että vaihdat iskarit turhaan, ja kolina ei lopu. Omassa E39:ssa myös esiintyy sellainen "kevyt" kolina / helinä esim. ajaessa mukulakivitiellä, ja kun vaihdettiin eteen uudet iskarit, ei ääni muuttunut mihinkään (iskarit vaihdettiin kun menivät ankka-jäähän viime talvena).

    Oman E39:n kolina on tyypiltään sellaista kevyttä, että en uskois kuuluvan mistään tukevasta osasta, pikemminkin jonkin pieni / kevyt osa irrallaan, mahdollisesti sisälokasuojan sisällä tai konehuoneen puolella, tai kolisevat jarrupalat tms... pitää jatkaa tutkimista.

    se "kilinä" tulee luultavasti siittä että jarrukilven johonkin väliin menee pikkukiviä eikä muuten tuu enää pois ittestään....
    Koitas kääntää rengas ääriasentoon ja potkia ratasta...
    e39 on muuten aikaansa 10v edellä kun vertaa useimpiin henkilöautoihin, mutta etupään akselisto ym on suunniteltu ihan päin persettä..

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #77
      Originally posted by Havis View Post
      Luulen että vaihdat iskarit turhaan, ja kolina ei lopu. Omassa E39:ssa myös esiintyy sellainen "kevyt" kolina / helinä esim. ajaessa mukulakivitiellä, ja kun vaihdettiin eteen uudet iskarit, ei ääni muuttunut mihinkään (iskarit vaihdettiin kun menivät ankka-jäähän viime talvena).

      Oman E39:n kolina on tyypiltään sellaista kevyttä, että en uskois kuuluvan mistään tukevasta osasta, pikemminkin jonkin pieni / kevyt osa irrallaan, mahdollisesti sisälokasuojan sisällä tai konehuoneen puolella, tai kolisevat jarrupalat tms... pitää jatkaa tutkimista.
      Tätä vähän pelkään, että innoissaan vaihtelee uudet iskarit alle ja koeajolla kolina on sama vanha.

      Ja tässä tapauksessa kolina ei ole ihan mietoa, sanotaanko että jos pistät stereot sille voluumille että puhe ei enää kuulu kunnolla - niin kolina kuuluu kuopissa silti.

      Nimittäin itte kun iskarin toimintaa miettii, eihän siellä oo oikeen mitään joka pitäisi tommosta järkkyä kolinaa - jos se menee tyhjäksi niin tietty se jotain voi kolkotella tai jos varsi alkaa kolista siinä tukiholkeissa, mutta siinä vaiheessa olis öljytiivisteet jo myöskin romuna - ja öljyä tuo tolppa ei vuoda.

      Kai tässä täytyy siitä lähteä että pistää vaan alatukivarret nyt uusiksi, ja vaikka ne kallistuksenvakaajan puslat. Jos sitä rupeais pihiksi ja vaihtaa kokeeksi vaan vasemman puolen nyt ensin, ettei turhaan tuu laiteltua.


      EDIT: No nyt on "Lemförderin" alatukivarret vasempaan kulmaan tilattu, eli kuulemma täysin orkkisten kanssa identtiset varret kaikkinensa. 340e / pari... :-X Toivottavasti ne tosiaan ON 540:ssä samat ku M5.ssa, m5 ei nimittäin kataloogit tunteneet.
      Last edited by _Dexi; 28-02-2008, 12:29.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • 5er
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 208
        • Savo

        #78
        Originally posted by _Dexi View Post
        EDIT: No nyt on "Lemförderin" alatukivarret vasempaan kulmaan tilattu, eli kuulemma täysin orkkisten kanssa identtiset varret kaikkinensa. 340e / pari... :-X Toivottavasti ne tosiaan ON 540:ssä samat ku M5.ssa, m5 ei nimittäin kataloogit tunteneet.
        540 ja M5 näyttäisi olevan samat tukivarret. Lemförderit maksaa suomen varaostatiskillä melkein samanverran kuin merkkiliikkeessäkin.
        ex E60 530iA -07 M-Sport
        ex E39 528iA -99

        Comment

        • RNold
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 6

          #79
          Kokeilkaa varsin heiluttaa ylös/alas sitä rattiakselia moottoritilassa. Itelläni kaikki kolinat lähtee siitä enkä taida siihen rahaa tuhlata....piti tuonki selvittämiseksi vaihtaa melkeen kaikki alustan osat....

          Comment

          • -PSi-
            Newbiemmer
            • Jul 2007
            • 6
            • Vaasa

            #80
            Sen verran voi tähän kolina asiaan kommentoida että jos alkaa vaihtamaan iskunvaimentimia, niin tulee samalla vaihtaa ne yläpään laakerointi härpäkkeet. Ne menevät täyteen soraa ja kuluvat väljiksi. Omassa kulkineessa ne olivat myös täysin jumissa tuon soran takia. Uudet laakeritkaan eivät ole aivan tiukat, mutta ainakin loppui se hiljaa ajettaessa kuulunut kolina ja rallatus siihen paikkaan.

            Nämä ovat ainakin edulliset hankkia ja vaihtaa jos välttämättä pitää alkaa jotakin osia vaihtelemaan.

            Takaiskunvaimentimien yläpään laakerointi näytti aivan ehjältä 250tkm jälkeen.
            530D

            Comment

            • _Dexi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 769
              • Vihti

              #81
              Originally posted by -PSi- View Post

              Nämä ovat ainakin edulliset hankkia ja vaihtaa jos välttämättä pitää alkaa jotakin osia vaihtelemaan.
              Jotainhan tässä todella on tehtävä kun järki lähtee mukulakivillä ajaessa.

              Päädyin itse lähtemään nyt siitä että vaihdan ensin iskarin yläpään vasempaan kulmaan ja testataan tapahtuuko mitään.

              En suinpäin laita noita tilaamiani tukivarsia, koska tuossa on jotain nyt "hämärää" tossa kolinassa, kun esim. pää ikkunasta ulkona sitä ei juuri kuulu, mutta sisään kuuluu kovaa, ja se on semmoista kumeampaa kolinaa - voisi hyvin olla iskarin yläpää nimenomaan - vaikka ne väittääkin että se on kunnossa.


              Ulkomaan foorumilla ne jotkut sanoi myös että tuollaista kolinaa on myös aiheuttanet se ohjaustanko, eli se pitkä tanko johon raidetangot ja simpukka kiinnittyy, joka menee auton puolelta toiselle.
              **********
              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
              (ex. E60 530Da '04)
              (ex. E39 M5 Facelift '99)
              (ex. E39 540i '98)
              *

              Comment

              • RNold
                Newbiemmer
                • Aug 2006
                • 6

                #82
                Originally posted by _Dexi View Post
                Jotainhan tässä todella on tehtävä kun järki lähtee mukulakivillä ajaessa.

                Päädyin itse lähtemään nyt siitä että vaihdan ensin iskarin yläpään vasempaan kulmaan ja testataan tapahtuuko mitään.

                En suinpäin laita noita tilaamiani tukivarsia, koska tuossa on jotain nyt "hämärää" tossa kolinassa, kun esim. pää ikkunasta ulkona sitä ei juuri kuulu, mutta sisään kuuluu kovaa, ja se on semmoista kumeampaa kolinaa - voisi hyvin olla iskarin yläpää nimenomaan - vaikka ne väittääkin että se on kunnossa.


                Ulkomaan foorumilla ne jotkut sanoi myös että tuollaista kolinaa on myös aiheuttanet se ohjaustanko, eli se pitkä tanko johon raidetangot ja simpukka kiinnittyy, joka menee auton puolelta toiselle.
                Justiinsa tuo ohjaustanko se kolisee ja kuuluu lähinnä auton sisällä, yleensä tuntuu selvä välys kun heiluttelee sitä moottoritilassa olevaa osaa. Vianetsintä vaatis varmaan sitten koko auton purkamista

                Comment

                • _Dexi
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 769
                  • Vihti

                  #83
                  Originally posted by RNold View Post
                  Justiinsa tuo ohjaustanko se kolisee ja kuuluu lähinnä auton sisällä, yleensä tuntuu selvä välys kun heiluttelee sitä moottoritilassa olevaa osaa. Vianetsintä vaatis varmaan sitten koko auton purkamista
                  Hmm, eli siis puhutaan nyt samasta osasta, hämää tuo kun sanoit "moottoritilassa", se tankohan on siinä heti auton alla kun sinne kurkkaa?

                  Eli suora rautatanko, joka menee puolelta toiselle, jossa on päissä pallonivelet raidetangoille, ja siinä vasemmalla puolella yksi pallonivel ohjaussimpukalle?

                  Missä suunnassa siinä sulla tuntuu välystä ja kuinka paljon jne.?

                  Mä nimittäin viimeksi kun vaihdoin renkaita, huomasin että kun nyrkillä kumauttelee terävästi jarrulevyyn niinkun pyörää "kääntäisi", niin siinä kuului vaimea pieni kloksaus siinä tangossa - mutta se oli tosiaan sen tuntunen välys että se on ihan 0,5mm tai muuta - tietysti sehän on nyt voinut kasvaa sitten viime kokeilun.

                  Ajattelin sillon että se välys olisi ohjaussimpukassa itsessään?


                  Täytyy tsekata tuokin, joskin tuntuu jotenkin vieraalta ajatukselta kun tuo kolina on niin "löysää" kuin joku osa olisi ihan kunnolla väljä, mutta toisaalta taas tuo tukisi sitä että välillä se kolahdus vasemmalta kuuluu myös kun oikea pyörä menee kuoppaan -> eli se viittaisi johonkin mikä on yhteydessä myös oikeaan puoleen, kallistuksenvakaajan runkopuslat siis tai juuri se ohjausakseli.
                  **********
                  & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                  (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                  (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                  (ex. E60 530Da '04)
                  (ex. E39 M5 Facelift '99)
                  (ex. E39 540i '98)
                  *

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    #84
                    Onhan noita ohjaustankoja (vai mikä onkaan virallinen nimi, hammastanko?) vaihdettu E39:eihin juuri väljistymisen vuoksi. Ei ole sillätavalla mitenkään uusi artikkeli, joskin varmaan aika harvinainen verrattuna peruskamoihin.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Racink
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2004
                      • 840
                      • Jkl

                      #85
                      Mutta älkää sekoittako puheissanne M5:sen ja normi E39:sin ohjauksen osia keskenään sillä M5:ssä simpukka ja muissa hammastanko-ohjaus.
                      Last edited by Racink; 29-02-2008, 08:17.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #86
                        Originally posted by Racink View Post
                        Mutta älkää sekoittako puheissanne M5:sen ja normi E39:sin ohjauksen osia keskenään sillä M5:ssä simpukka ja muissa hammastanko-ohjaus.
                        Jos tarkkoja ollaan niin kutoskoneisissa E39:eissa hammastanko, kaikissa V8:eissa simpukka (löytyy siis muistakin kuin pelkästään M5:sta).
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Kentsu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2004
                          • 1397
                          • Tuusula

                          #87
                          Originally posted by Havis View Post
                          Jos tarkkoja ollaan niin kutoskoneisissa E39:eissa hammastanko, kaikissa V8:eissa simpukka (löytyy siis muistakin kuin pelkästään M5:sta).
                          Joo mulle vaihdettiin Servotronic-hammastanko lievän välyksen takia. Tämän voi äkkinäinen sekoittaa sisempien raidetangonpäiden välykseen mutta voi tutkia heiluttamalla alakautta rattiakselia sekä irroittamalla raidetankojen suojakumit ja testaamalla sieltä onko välys raidetankojen sisäpäissä vai niiden välissä eli hammastangossa.
                          Ex: 523iA '97, 520iA '89
                          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            #88
                            Kertokaapa nyt joku viisas, että miten tuo ohjaus nyt eroaa hammastanko vs. simpukka, ja miksi kasikoneissa on tuo simpukka/kuulamutteri rakenne? Johtuuko moottorin painosta, vai mistä?

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • Kentsu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 1397
                              • Tuusula

                              #89
                              Originally posted by teropa View Post
                              Kertokaapa nyt joku viisas, että miten tuo ohjaus nyt eroaa hammastanko vs. simpukka, ja miksi kasikoneissa on tuo simpukka/kuulamutteri rakenne? Johtuuko moottorin painosta, vai mistä?

                              Tero
                              Saat varmaan kaivettua esille http://www.realoem.com
                              Taitaa se kuulamutteri olla ihan vain sen takia että hammastanko ei sinne mahdu. Kuulamutteriin tuskin muuten nykyään päädytään. Kuulamutterirakenteessa on enemmän niveliä (=välyksen mahdollisuuksia) ja se itse simpukka on monimutkaisempi rakenne kuin hammasratas eli rattiakseli hammastangossa kiinni. Taitaa olla aika hankala saada simpukalla samanlaista ohjaustuntumaa kuin hammastangolla.
                              Ex: 523iA '97, 520iA '89
                              /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                              Comment

                              • _Dexi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 769
                                • Vihti

                                #90
                                Originally posted by Kentsu View Post
                                Joo mulle vaihdettiin Servotronic-hammastanko lievän välyksen takia. Tämän voi äkkinäinen sekoittaa sisempien raidetangonpäiden välykseen mutta voi tutkia heiluttamalla alakautta rattiakselia sekä irroittamalla raidetankojen suojakumit ja testaamalla sieltä onko välys raidetankojen sisäpäissä vai niiden välissä eli hammastangossa.
                                Tässä tuntuu olevan nyt puurot ja vellit sekaisin.

                                Siis kun, siinä tangossahan ei ole muita välyksen mahdollisuuksia kuin päissä olevat nivelet, eli raidetangon sisemmät nivelet.

                                Tässä linkki siis kuvaan, kaikille selvyyden vuoksi:


                                Eli tarkoitan että jenkeissä ovat ilmeisesti vaihtaneet osaa numero 9 jossa sijaitsee nuo raidetankojen sisäpään nivelet, joista vasemmanpuoleisessa on myös tuo simpukan varsi kiinni jolla renkaita siis käännetään.

                                Eli, mitä tankoa Kentsu tarkoitit (realoem linkkiä?) vai onko sulla ihan normi hammastanko-ohjaus?
                                Last edited by _Dexi; 29-02-2008, 11:34.
                                **********
                                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                                (ex. E60 530Da '04)
                                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                                (ex. E39 540i '98)
                                *

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎