Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeeMWeee
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 125
    • Kurikka

    #61
    Ittellä saman tyyppisiä oireita myös. Viime talvena veti jäihin muutaman kerran etupää( tai niin ainakin päättelin). Kesällä sitten alkoin vasen etuiskari (ylläri) ruiskimaan nesteitä mäkeen. Nyt rupiaa jo vituttamaan tuo kolina ja aattelin vaihtaa vihdoin ja viimmein eteen iskarit. Autossa siis juuri tuo M-sport II alusta. Mistäs siihen sais etuisasti iskarit ?? Orkkiksia kyselin niin muistaakseni 350-380€ kpl Paikallinen autotarvike myyjä löysi listaltaan Sachs:n iskarit. Niiden hinta 250€ kpl. Taitavat nuo sachs:n iskarit olla huono vaihtoehto m-sport II:seen vai ???

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      #62
      Moi,

      Ei Sachsit ole huono vaihtoehto. Ne Motonetin Sachsit ei vaan ole M-Sport II:sta vastaavat, vaan M-Sport I:set.

      Varaosamyyjä löytänee näillä tiedoilla sopivat. Oulusta saa ainakin tilaamalla Sähködieselistä.

      Eteen:

      SACHS 556834 (Hinta Oulussa 205e/kpl)

      Taakse:

      SACHS 170857 (Hinta Oulussa 113e/kpl)

      Kumisarja eteen 900083, n. 20e.

      Tukilaakerit on n. 40e/kpl.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #63
        Alkuperäset on sascs tekemät.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • BeeMWeee
          Bimmer Rookie
          • Feb 2006
          • 125
          • Kurikka

          #64
          Originally posted by teropa View Post
          Moi,

          Ei Sachsit ole huono vaihtoehto. Ne Motonetin Sachsit ei vaan ole M-Sport II:sta vastaavat, vaan M-Sport I:set.

          Varaosamyyjä löytänee näillä tiedoilla sopivat. Oulusta saa ainakin tilaamalla Sähködieselistä.

          Eteen:

          SACHS 556834 (Hinta Oulussa 205e/kpl)

          Taakse:

          SACHS 170857 (Hinta Oulussa 113e/kpl)

          Kumisarja eteen 900083, n. 20e.

          Tukilaakerit on n. 40e/kpl.

          Tero
          Kiitoksia tiedoista Pitääpä noilla numeroilla kysellä. Kumisarja ja tukilaakerit varmaan kandee myös vaihtaa ?

          Comment

          • Samppasika
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 769
            • Kempele

            #65
            Originally posted by teropa View Post
            Moi,

            Niin, mullahan oli siis äänen aiheuttajana koiranluu. Joka vaihdettiin.

            M-sport II:seen ei mene nuo Motonetin sachsit, ne on M-Sport I kamaa.

            Tero
            Täällä kolinat loppui vasta reaktiotankojen uusimisen jälkeen. Sitä ennen uusiksi meni koiranluut ja iskarin ylälaakerit.
            Äärimmäisen mitätön välys tuon reaktiotangon pallossa aiheutti melkoisen naputuksen tiheässä kiharassa... Niin mitätön, ettei sitä meinaa tuossa irrallaankaan löytää...

            -S
            Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
            E61 530d M-sport -08
            E39 528i Touring -97

            Yhteydenotot: [email protected] !!

            Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

            Comment

            • Ansseli
              Bimmer Rookie
              • Oct 2007
              • 145
              • Tampere/Mikkeli

              #66
              Voihan isäkissan vit...

              Juu-u. Käytin tänään Autokeskuksessa alustan tarkastuksessa ja jarrunesteen vaihdossa. Oikealta edestä on kuulunut välillä kolinaa ja vikakin löytyi. Koiranluu paskana ja iskari vuotaa. Korjaus arvio 2kpl iskareita+ muut iskari helyt ja 1 kpl koiranluita, ei sisältänyt yläpään laakereita, vaihtoineen hintaa 920€! Eli laakereiden kanssa yli 1000€! Melko kallista? Mistä tietää onko madallussarjaa/sporttialustaa? Tietäis käykö noi motonetin osat. Voiko iskarin vaihdossa ryssiä jotenkin, jos veis johonkin pienempään pajaan laitettavaks, vai tarviiko jotain merkki tietoutta? Täytyy kysellä tarjous vielä muualtakin, ainakin Metroautosta.

              -Ja taas meni tonni...joku on joskus väittänyt, että käytetyn auton arvo muka laskee ja isäkissan vitut taashan se nousi tonnilla..-
              -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                #67
                Originally posted by Ansseli View Post
                Juu-u. Käytin tänään Autokeskuksessa alustan tarkastuksessa ja jarrunesteen vaihdossa. Oikealta edestä on kuulunut välillä kolinaa ja vikakin löytyi. Koiranluu paskana ja iskari vuotaa. Korjaus arvio 2kpl iskareita+ muut iskari helyt ja 1 kpl koiranluita, ei sisältänyt yläpään laakereita, vaihtoineen hintaa 920€! Eli laakereiden kanssa yli 1000€! Melko kallista? Mistä tietää onko madallussarjaa/sporttialustaa? Tietäis käykö noi motonetin osat. Voiko iskarin vaihdossa ryssiä jotenkin, jos veis johonkin pienempään pajaan laitettavaks, vai tarviiko jotain merkki tietoutta? Täytyy kysellä tarjous vielä muualtakin, ainakin Metroautosta.

                -Ja taas meni tonni...joku on joskus väittänyt, että käytetyn auton arvo muka laskee ja isäkissan vitut taashan se nousi tonnilla..-
                Siis mitä helv...

                2 x iskari maksaa n. 200-300e + koiranluu 30-40e. Vaihtotyötä menee etupään koiranluuhun max 10min. Iskareihin saa laskea semmosen 2h työtä. Ja suunnattavahan se on sitten. Realistinen arvio kaikista, töineen olisi ennemminkin semmonen ~ 500e. Mutta ei tonnia!!

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by teropa View Post
                  Siis mitä helv...

                  2 x iskari maksaa n. 200-300e + koiranluu 30-40e. Vaihtotyötä menee etupään koiranluuhun max 10min. Iskareihin saa laskea semmosen 2h työtä. Ja suunnattavahan se on sitten. Realistinen arvio kaikista, töineen olisi ennemminkin semmonen ~ 500e. Mutta ei tonnia!!
                  Iskarit maksaa n. 200e/kpl, siihen sitten ne muut osat ja yläpään laakerit, niin kyllä osiin menee jo yli 600 euroa. Pari tuntia työtä ja suuntaus, niin hintaa alkaa olla yli 900 euroa. Siis jos merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla tuon jostain syystä haluaa tehdä.

                  Iskarin vaihdon voi tehdä pieleen, joten pikkupaja voi sen mokata. Tosin voi sen mokata myös merkkihuolto ja toisaalta pikkupajakin voi sen tehdä oikein. Elämä BMW:n kanssa on arpapeliä...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • 10+
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2084
                    • Nivala

                    #69
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Iskarit maksaa n. 200e/kpl, siihen sitten ne muut osat ja yläpään laakerit, niin kyllä osiin menee jo yli 600 euroa. Pari tuntia työtä ja suuntaus, niin hintaa alkaa olla yli 900 euroa. Siis jos merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla tuon jostain syystä haluaa tehdä.

                    Iskarin vaihdon voi tehdä pieleen, joten pikkupaja voi sen mokata. Tosin voi sen mokata myös merkkihuolto ja toisaalta pikkupajakin voi sen tehdä oikein. Elämä BMW:n kanssa on arpapeliä...
                    Miten sen voi vaihtaa pieleen?
                    E39 M5 -00

                    Ex E60 530Da M-Sport -04
                    Ex E39 M5 -00
                    Ex E39 M5 -00 Individual
                    Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                    Ex E36 3.0 M3 -93
                    Ex E36 2.5 Cabrio -94
                    Ex E36 3.2 M3 -97
                    Ex E36 2.5 Coupe -93

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #70
                      Originally posted by 10+ View Post
                      Miten sen voi vaihtaa pieleen?
                      Huolimattomasti tekemällä kaiken saa pieleen, tässäpä muutama vaihtoehto: laittaa jousen alun väärään kohtaan, ei laita iskarin alapäätä kiinnityksessä pohjaan asti, kiristää iskarin mutterin pulttipyssyllä (ja pyörittää akselia samalla), ei laita eri puolien iskareita merkkien mukaisiin kohtiin, ei pura eturipustusta vaan vääntää raidetangot pilalle, purkaa eturipustusta mutta samalla hajottaa sen, kiristää eturipustuksen pultit vaikka auto ei ole pyörien varassa, ei tunne momenttiavainta. Tämän lisäksi auto putoaa nosturilta, ovi naarmutetaan ja penkit töhritään rasvalla...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #71
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Huolimattomasti tekemällä kaiken saa pieleen, tässäpä muutama vaihtoehto: laittaa jousen alun väärään kohtaan, ei laita iskarin alapäätä kiinnityksessä pohjaan asti, kiristää iskarin mutterin pulttipyssyllä (ja pyörittää akselia samalla), ei laita eri puolien iskareita merkkien mukaisiin kohtiin, ei pura eturipustusta vaan vääntää raidetangot pilalle, purkaa eturipustusta mutta samalla hajottaa sen, kiristää eturipustuksen pultit vaikka auto ei ole pyörien varassa, ei tunne momenttiavainta. Tämän lisäksi auto putoaa nosturilta, ovi naarmutetaan ja penkit töhritään rasvalla...
                        Ja kaikki tämä on minun empiiristen kokemusten mukaan täysin mahdollista myös merkkikorjaamolla.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • toperi
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2007
                          • 105

                          #72
                          Originally posted by teropa View Post
                          Ja kaikki tämä on minun empiiristen kokemusten mukaan täysin mahdollista myös merkkikorjaamolla.

                          Tero

                          Tänään huomasin että iskarin yläpään mutteri löysällä. Joten se kannattaa tarkastaa. Olen omasta etsinyt vikaa jonkin aikaa ja käynyt niveliä yms. läpi ja tänään löytyi oikea osoite. Hoplaa!

                          Comment

                          • _Dexi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2006
                            • 769
                            • Vihti

                            #73
                            Mielipiteitä, voiko rikkinäinen iskari pitää julmettua kolinaa, kun vuotoa ei ole?

                            Siis, mikä siellä pitäisi kolinaa jos pitäisi?


                            M5 oli korjaamolla koska kolina vasemmassa etukulmassa alkaa olla infernaalinen, pienikin käpy tiellä niin kolisee ja rolisee niinkun joku olis puoliksi irti Alkaa olla jo sellanen että melkeen tasasella tiellä välillä tuntee että joku nivel tai muu "rolahtaa" siellä etukulmassa ihan kun klappia olis senttikaupalla.

                            Nosturilla olivat kangella käännelleet ja sanoi että kaikki nivelet kunnossa ja iskarin yläpään kiinnitys kunnossa jne.

                            MUTTA, kuulemma pieni välys iskarissa kun sitä nostaa nosturilla ylös, eli ns. tyhjää iskarissa alkuun, kun oikealla puolella ei ole. Kysymys siis, voiko tuo tehdä sen kolinan, koska iskarihan on kuitekin pitkälti sisäänpainunut kun auto on maassa, eli tilanne on ihan eri?


                            Nyt jotain pitäisi vaihtaa, mutta harmittaa kun ei tiedä mitä - Koni Sportit saksasta sen noin 500e / kierros, mutta en suinpäin halua niitä alkaa vaihtaa jos vika onkin nyt esim. alapalloissa - niin sitten harmittaa kun ei kolina lähdekkään rempan tekemällä.

                            Ja vielä mieleen tulee kallistuksenvakaajan runkopuslatkin, kellään kokemusta millaisia ääniä niistä lähtee kun ovat väljät?

                            Koiranluut on poissuljettu, ovat uudet.


                            Olisko hyviä vinkkejä vian diagnosointiin, esim. varmaa tapaa iskarin yläpään tsekkaamiseen?

                            Tai tapaa jolla tsekata alapallot kun auto on maassa, koska eihän se välys tunnu enää sitten kun auto on nosturilla ilmassa ja nivelet ihan eri asennossa?

                            Vai pitääkö tässä tosiaan nyt pistää kerrasta iskarit SEKÄ koko tukivarsisarja uusiksi että pääsee tosta kolinasta eroon.
                            **********
                            & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                            (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                            (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                            (ex. E60 530Da '04)
                            (ex. E39 M5 Facelift '99)
                            (ex. E39 540i '98)
                            *

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1838
                              • Kotona/Poissa

                              #74
                              Originally posted by _Dexi View Post
                              Mielipiteitä, voiko rikkinäinen iskari pitää julmettua kolinaa, kun vuotoa ei ole?

                              Siis, mikä siellä pitäisi kolinaa jos pitäisi?


                              M5 oli korjaamolla koska kolina vasemmassa etukulmassa alkaa olla infernaalinen, pienikin käpy tiellä niin kolisee ja rolisee niinkun joku olis puoliksi irti Alkaa olla jo sellanen että melkeen tasasella tiellä välillä tuntee että joku nivel tai muu "rolahtaa" siellä etukulmassa ihan kun klappia olis senttikaupalla.

                              Nosturilla olivat kangella käännelleet ja sanoi että kaikki nivelet kunnossa ja iskarin yläpään kiinnitys kunnossa jne.

                              MUTTA, kuulemma pieni välys iskarissa kun sitä nostaa nosturilla ylös, eli ns. tyhjää iskarissa alkuun, kun oikealla puolella ei ole. Kysymys siis, voiko tuo tehdä sen kolinan, koska iskarihan on kuitekin pitkälti sisäänpainunut kun auto on maassa, eli tilanne on ihan eri?


                              Nyt jotain pitäisi vaihtaa, mutta harmittaa kun ei tiedä mitä - Koni Sportit saksasta sen noin 500e / kierros, mutta en suinpäin halua niitä alkaa vaihtaa jos vika onkin nyt esim. alapalloissa - niin sitten harmittaa kun ei kolina lähdekkään rempan tekemällä.

                              Ja vielä mieleen tulee kallistuksenvakaajan runkopuslatkin, kellään kokemusta millaisia ääniä niistä lähtee kun ovat väljät?

                              Koiranluut on poissuljettu, ovat uudet.


                              Olisko hyviä vinkkejä vian diagnosointiin, esim. varmaa tapaa iskarin yläpään tsekkaamiseen?

                              Tai tapaa jolla tsekata alapallot kun auto on maassa, koska eihän se välys tunnu enää sitten kun auto on nosturilla ilmassa ja nivelet ihan eri asennossa?

                              Vai pitääkö tässä tosiaan nyt pistää kerrasta iskarit SEKÄ koko tukivarsisarja uusiksi että pääsee tosta kolinasta eroon.
                              Luulen että vaihdat iskarit turhaan, ja kolina ei lopu. Omassa E39:ssa myös esiintyy sellainen "kevyt" kolina / helinä esim. ajaessa mukulakivitiellä, ja kun vaihdettiin eteen uudet iskarit, ei ääni muuttunut mihinkään (iskarit vaihdettiin kun menivät ankka-jäähän viime talvena).

                              Oman E39:n kolina on tyypiltään sellaista kevyttä, että en uskois kuuluvan mistään tukevasta osasta, pikemminkin jonkin pieni / kevyt osa irrallaan, mahdollisesti sisälokasuojan sisällä tai konehuoneen puolella, tai kolisevat jarrupalat tms... pitää jatkaa tutkimista.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • Saarikoski
                                R.I.P.
                                • Feb 2005
                                • 726
                                • KOKKOLA

                                #75
                                täälä taistellaan myös tuo kolinan kans ja lähes kaikki puslat, koiranluut ja nupit jo vaihdettu eteen ja taate mutta kolina ei ole lähteny...jopa iskareita on vaihdettu kolinan tiimoilta--->ei vaikutusta....

                                Tuli tuossa mieleen vanhasta e34:sta jossa oli samantyyppistä kolinaa...
                                e34:ssa ainaskin ratin etäisyydensäätö on rattiakselissa sellasilla pooreilla tms jotka menee sisäkkäin ja keskellä on isot mutterit rintapellin tienoilla alhaalla jolla välyksen saa kiristettyä sopivaks, omasta väänsin tämän täysin kiinni ja kolina ja räminä loppui...haittapuolena se että rattia ei enää saanu säädettyä tai se muuttu ihan helvetin tiukaks liikuttaa eteen ja taate..

                                tämä on ihan hakuammuntaa mutta voisko se ääni kuulua rattiakselista tms...omassa e39:ssä ainaskaan kolinaa ei pysty paikallistaa kun oikeen alkaa kuuntelemaan, tuntuu että kolina kuuluu joka puolelta kojelaudan alta...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎