Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppasika
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 769
    • Kempele

    #46
    Originally posted by Clavurion View Post
    Tai kuusiokoloavain ja hylsy, josta ote lukkopihdeillä.

    21mm Kamasa tulppa-avain hylsy ja iso jakari ja siitä läpi kuusiokoloavain eikä mihinkään...

    Nyt on kuitenkin ylälaakerit ja koiranluut vaihdettu ja tais kolinat havitä/vähetä. Tosin nyt on taas välistä tasaisemmat tietkin Epäilen, että saattas siellä vielä tuo hammastangon rattiakseli kolahdella toisinaan, kun siinä on selvästi klappia, kun kädellä liikuttelee ylös alas... Nimismiehen kiharoita odotellessa..
    Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
    E61 530d M-sport -08
    E39 528i Touring -97

    Yhteydenotot: [email protected] !!

    Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

    Comment

    • jupasa
      Bimmer Rookie
      • Oct 2005
      • 98
      • Turku

      #47
      Originally posted by teropa View Post
      Selvisikö tämä jo ??

      Tero
      No ei selvinnyt. Käytiin yhdessä ajamassa, mutta huoltoheppu ei kuullut mitään normaalista poikkeavaa. Täytyy tosin myöntää, etten koeajon aikana paljon minäkään kuullut. Tuntuu, että pakkasella kolisee enemmän. Pitänee viedä katsottavaksi uudestaan, kun on paremmat ilmat.

      Juha
      ex BMW 525iA touring -04 (E39)

      Comment

      • RNold
        Newbiemmer
        • Aug 2006
        • 6

        #48
        Originally posted by Samppasika View Post
        Yritän saada tänä iltana vaihdettua iskarien ylälaakerit omaani, niin näkee loppuuko se naputus täällä siihen...



        En oikeen enää muutakaan keksi, kun kaikki paikat pitäis olla tikissä. Naputus kuulu juuri tiheissä kiharoissa, joita Oulun seudun pikkutiet on nyt täynnä. Isommat heitot ei aiheuta mitään ylimääräistä ääntä. Viimeinen paikka ois sitten tuo hammastangon rattiakseli. Kun siitä ottaa kiinni ja heiluttaa ylös alas, niin jonkin verran on klappia puslassa?

        -S

        Itellä on vaihdettu reilusti alustaosia kolinaa etsiessä ja viimein paikallistettiin se tuohon rattiakseliin. Ihan selvä hommahan se oli loppujen lopuksi. Moottoritilassa tuntuu selvä välys, mutta se kolina tuntuu kuuluvan yläpäästä ikäänkuin auton sisältä. Korjaus varmaan niin hintava, että ei ole kannattavaa tän hintasessa kotterossa (-97 E39 525TDS). :think

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          #49
          Mulla vaihdettiin perjantaina 2 koiranluuta. Edestä vasemmalta ja takaa oikealta. Selkeästi katosi se pääkolina, josta kirjoitin alkuun.

          Sit pitäis vielä miettiä, että pitääkkö tätä M-sport II:sta vaiko ei.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • claude
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 144
            • Hollola

            #50
            Jaahas,huomenna menee puimuri etuiskareiden ja jousien vaihtoon.Saa nähä häviikö kolinat,täytyykin lukea iltarukous oikein hartaudella



            F31 320d lci
            ex bemut.
            e92 325i -07
            e91 325d -08
            e60 530da "m-sport" -04
            e39 525iat -01

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #51
              Originally posted by claude View Post
              Jaahas,huomenna menee puimuri etuiskareiden ja jousien vaihtoon.Saa nähä häviikö kolinat,täytyykin lukea iltarukous oikein hartaudella
              Vaihdata toki samalla ne joustintuen ylälaakerit.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • claude
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 144
                • Hollola

                #52
                Originally posted by Clavurion View Post
                Vaihdata toki samalla ne joustintuen ylälaakerit.
                Joo,oli puhetta et kattoo ne samalla..



                F31 320d lci
                ex bemut.
                e92 325i -07
                e91 325d -08
                e60 530da "m-sport" -04
                e39 525iat -01

                Comment

                • claude
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2008
                  • 144
                  • Hollola

                  #53
                  Jaahas,nyt ois iskarit ja jouset vaihettu..Kolinat hävis melkei kokonaan (johtuisko jäykemmästä alustasta) ja mikä tärkeintä niin ulkonäkö muuttu aika kivasti
                  Kävin samantien säädättämässä ton ilmaperän matalemmaks....



                  F31 320d lci
                  ex bemut.
                  e92 325i -07
                  e91 325d -08
                  e60 530da "m-sport" -04
                  e39 525iat -01

                  Comment

                  • tiukka Temekki
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2007
                    • 54
                    • Espoo

                    #54
                    Originally posted by jupasa View Post
                    No ei selvinnyt. Käytiin yhdessä ajamassa, mutta huoltoheppu ei kuullut mitään normaalista poikkeavaa. Täytyy tosin myöntää, etten koeajon aikana paljon minäkään kuullut. Tuntuu, että pakkasella kolisee enemmän. Pitänee viedä katsottavaksi uudestaan, kun on paremmat ilmat.

                    Juha
                    Tässä lueskelleena muiden juttuja, mullakin kuskin etukulma kolisee/kopahtelee. Ja mikä pisti tässä viestissä silmään, oli juuri tuo sana pakkanen - juuri silloin minun autossa kolisee selvästi pikkuisissa tienpinnan röpellyksissäkin. Kun taas tullaan plussan puolelle, saattaa pahimmissa kuopissa kuminalla selvitä, muttei kolahdusmaiseksi ääni silti ylly. Tästä voisi päätellä että lämpötilaan ja lämpölaajenemiseen voimakkaasti reagoiva osa se sitten on, ainakin minun yksilön, samoin Juhalla. :think
                    - VW LT varastettu
                    - Fiat Ducato kolaroitu
                    - Hyundai H-1 haisee koiralle
                    - Alfa 159 kolariprojekti kesken
                    - MB ML, se on sentään ehjä!
                    *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

                    Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
                    Teemu, 050-4413222

                    Comment

                    • Vee-eit
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 709
                      • Turku

                      #55
                      Originally posted by tiukka Temekki View Post
                      Tässä lueskelleena muiden juttuja, mullakin kuskin etukulma kolisee/kopahtelee. Ja mikä pisti tässä viestissä silmään, oli juuri tuo sana pakkanen - juuri silloin minun autossa kolisee selvästi pikkuisissa tienpinnan röpellyksissäkin. :think
                      Voisiko iskari olla jäässä ? Omassani meni viime talvena oikea etukulma kovaksi, kun pakkanen nousi yli kymmenen asteen. Ongelma ei ole toistunut, tosin tänä talvena ei ole ollut niin paljoa pakkasta ja iskarikin on jo vaihdettu.
                      Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                      Comment

                      • K2Ri
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1829
                        • London, UK & Germany

                        #56
                        ^^ Annetaan täältäkin ääni iskarille. Teki just samaa etenkin pakkasilla ja iskarit osoittautui rikkinäisiksi. Vaihdon jälkeen huomasi ajossa huomattavan eron muutenkin kuin äänistä.
                        sigpic
                        BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                        Comment

                        • zaci
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2005
                          • 459
                          • Kuopio

                          #57
                          Täällä myös vaihettiin etuiskarit vähän aikaa sitten ja suurin osa kolinoista hävisi samantien, samalla myös pienet tärinät ajaessa mikä oli kyllä erittäin yllättävää :think
                          BMW F20 120xDa 2016 140kW

                          Comment

                          • tiukka Temekki
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 54
                            • Espoo

                            #58
                            Originally posted by Vee-eit View Post
                            Voisiko iskari olla jäässä ? Omassani meni viime talvena oikea etukulma kovaksi, kun pakkanen nousi yli kymmenen asteen. Ongelma ei ole toistunut, tosin tänä talvena ei ole ollut niin paljoa pakkasta ja iskarikin on jo vaihdettu.
                            No tässä onkin outo juttu, kun autoni sai kolarikorjausta (- AVK-tapaus, etukulma saanut iskua). Olkanivel ja iskari vaihdettiin uusiin; vääntyneinä olkanivelen iskarin liitoskohta (putkiosa) sekä iskari oli tietty saanut vauriota. Muita vaihdettuja osia: reaktiotanko ja alatukivarsi. Jokin osa se näistä on, mutta mikä? Alusta-asiat ovat mulle aivan vieraita.

                            Apukuskinpuoli on aivan hiljainen.

                            Ja kun Helsingissä ei ole pakkasia ollut juurikaan montaa päivää enempää kuin maks. -5c, kolahtelu kuopissa alkaa aika likellä nollaa. Muutos on selkein kun mennään +2c yli, silloin auto taas vaikuttaa talvikuminan ja -kolinan jälkeen hyvinkin hiljaiselta, ei ihan äänetöntä siltikään ole suhteen.

                            Kaipa tyydyn sitten määräaikaishuollossa mainitsemaan asiasta, ja saavat tehdä vain arvion asiasta, korjaamatta sitä.
                            - VW LT varastettu
                            - Fiat Ducato kolaroitu
                            - Hyundai H-1 haisee koiralle
                            - Alfa 159 kolariprojekti kesken
                            - MB ML, se on sentään ehjä!
                            *** seuraava auto taas BMW, muista ei ole mihinkään

                            Privaviestejä luen HARVOIN, joten kun tarvitsee ottaa kontaktia:
                            Teemu, 050-4413222

                            Comment

                            • 180578
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 172

                              #59
                              Originally posted by teropa View Post
                              Joo, kyllä se tietynlaisella tiellä (röpönen parkkipaikka esim) pitää semmosta röplöttävää ääntä tuolta edestä, ehkä vasemmalta. Ehkä se ääni on OK, mutta minusta ei... :think

                              Tero
                              Melko varmasti iskari on loppu. Oma entinen e39 (m-alusta) piti täsmälleen samanlaista ääntä ja se katosi, kun vaihdatin iskarit. Motonetistä uudet iskarit (boge-sachs) vähän yli 100 eur kipale.

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by 180578 View Post
                                Melko varmasti iskari on loppu. Oma entinen e39 (m-alusta) piti täsmälleen samanlaista ääntä ja se katosi, kun vaihdatin iskarit. Motonetistä uudet iskarit (boge-sachs) vähän yli 100 eur kipale.
                                Moi,

                                Niin, mullahan oli siis äänen aiheuttajana koiranluu. Joka vaihdettiin.

                                M-sport II:seen ei mene nuo Motonetin sachsit, ne on M-Sport I kamaa.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎