Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomas
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 122
    • TAMPERE

    Tuli vaihdettua omaan 525i Touring -01, ajettu n. 250tkm


    alatukivarret
    koiranluut
    reaktiotangot
    iskarit
    jarrulevyt
    palat

    Ja kyllä muuttui auto ihan täydellisesti. Siis aivan upea auto ajettavuudeltaan. Ei kolise, vetele eikä muutakaan!
    -Alla bilar rostar, men Opel har Rekord-

    Comment

    • bemmunisti
      Bimmer Rookie
      • Mar 2004
      • 43
      • Tampere

      Yksi kolinan aiheuttaja itselläni on jossain rattiputken seudulla. Kun ottaa ruorin ylä- ja alareunasta kiinni ja vetää ratin kehästä itseensä päin vuoron perään oikeaa ja vasenta kättä käyttäen, niin huomaa niin minimaalisen klapin, mutta niin selvästi kuuluvan!

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2017
        • Kangasala

        Originally posted by Tomas View Post
        Tuli vaihdettua omaan 525i Touring -01, ajettu n. 250tkm


        alatukivarret
        koiranluut
        reaktiotangot
        iskarit
        jarrulevyt
        palat

        Ja kyllä muuttui auto ihan täydellisesti. Siis aivan upea auto ajettavuudeltaan. Ei kolise, vetele eikä muutakaan!
        Tulitko katsoneeksi valmistusleimoja noista vaihdetuista osista, lähinnä reaktiotangoista ja alatukivarsista? Mulla oli vielä ensiasenteiset 210tkm kohdalla
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • Tomas
          Bimmer Rookie
          • Sep 2006
          • 122
          • TAMPERE

          Originally posted by schwarze View Post
          Tulitko katsoneeksi valmistusleimoja noista vaihdetuista osista, lähinnä reaktiotangoista ja alatukivarsista? Mulla oli vielä ensiasenteiset 210tkm kohdalla
          Alatukivarret vaihdettu 120 tkm kohdalla, reaktiotangot alkuperäiset
          -Alla bilar rostar, men Opel har Rekord-

          Comment

          • reekoon
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 3426
            • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

            Nyt lakkasi kolina E39 540sta.

            Osat jotka viahdettu tämän saavuttamiseksi;

            Ulommat raidetangonpäät
            Keskimmäinen raidetanko
            Kaikki tukivarret (powerflex puslilla)
            Kallistuksen vakaajan puslat (etu+taka)
            Koiranluut (etu+taka)
            Iskarit +jouset --> Coilover ja pillowball yläpää

            Eli ei mikään paha rasti :()
            E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
            JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


            E36 316i Compact Hellrot

            Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
            Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

            Comment

            • Jakke84
              Newbiemmer
              • May 2008
              • 10
              • Jyväskylä

              Mulla loppui osa kolinasta kun vaihdettiin: alatukivarret, reaktiotangot, koiranluut sekä raidetangon sisemmät ja ulommat päät. Silti vieläkin kuuluu sellainen vaimea "lompske" edestä ajettaessa hitaasti terävään töyssyyn. Pahasti epäilyttää noi iskarit ja niiden yläpäät.
              e61 535da m-sport -08
              ex. e39 525i -02

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2098
                • *

                Omaan autoon vaihdoin eteen molemmille puolin reaktiotangot, alatukivarret sekä koiranluut (eli vakaajan yhdystangot). Kolinat lakkas kuin seinään vaikka vaihdoin aluksi vain toiselle puolen kun aika loppui kesken. Suurin vika mikä mulla oli että alatukivarsien nivelet oli molemmilta puolin väljät sekä reaktiontankojen puslat oli loppu. Kolinan päättelen tulleen väljien osien yhteisresonanssina, eli kun väljää on molemmilla puolin niin alkaa kolisemaan.
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • DriveFast
                  BTCF Member
                  • Apr 2010
                  • 165
                  • Turku

                  Nostetaas topicia..

                  Elikkä omaan kolmeysiin vaihdettiin juuri TA-Technixin alusta alle..

                  Tuossa tein sellaisen havainnon hidastetöyssyyn ajettuani, että oikeasta etukulmasta kuului todella voimakas kolaus..
                  Testasin tuota useamman kerran ja aina hieman "normaalia" vauhdikkaammin tuohon tullessa kolahti, mutta vain oikeasta kulmasta.. Jos vauhtia on vähemmän, niin kolausta ei kuulu. Vastaavasti oikeasta etukulmasta kuuluu jatkuvasti sellaista pienoista narinaa, jonka pystyy kuulemaan vain musat ja ilmastointi hiljaisena.

                  Kävin iskaritestin tekemässä, jossa kaikki tolpat osoittautuivat täysin toimiviksi.

                  Mitäs tuosta nyt tarkastaisi ekaksi? Voisko tuo iskarin yläpää aiheuttaa tuollaista? Vai voiko iskari olla silti paskana, vaikka testeristä läpi menikin puhtaasti.
                  Last edited by DriveFast; 10-04-2011, 21:54.
                  BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
                  Exät:
                  BMW e46 330i: 231hp/300Nm
                  BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
                  Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
                  Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    Olisko kasattu tolppa jotenkin väärin.. unohtunu joku prikka laittaa yläpäähän tms.. Noi iskaritestit nyt on ihan yhtä tyhjän kanssa. Itsekin olen saanut testissä hyvät arvot vaikka iskarit ollu aivan loppu. Mutta joka tapauksessa tuskin sulla nyt iskunvaimentimessa mitään vikaa on.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10057
                      • KVLA

                      Originally posted by DriveFast View Post
                      Nostetaas topicia..

                      Elikkä omaan kolmeysiin vaihdettiin juuri TA-Technixin alusta alle..

                      Tuossa tein sellaisen havainnon hidastetöyssyyn ajettuani, että oikeasta etukulmasta kuului todella voimakas kolaus..
                      Testasin tuota useamman kerran ja aina hieman "normaalia" vauhdikkaammin tuohon tullessa kolahti, mutta vain oikeasta kulmasta.. Jos vauhtia on vähemmän, niin kolausta ei kuulu. Vastaavasti oikeasta etukulmasta kuuluu jatkuvasti sellaista pienoista narinaa, jonka pystyy kuulemaan vain musat ja ilmastointi hiljaisena.
                      Millainen madallus tuli?Onko koiranluut oikean pituiset ja varmasti kunnossa?

                      Comment

                      • Siankarlo
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2010
                        • 133
                        • Helsinki

                        Originally posted by toperi View Post
                        Tänään huomasin että iskarin yläpään mutteri löysällä. Joten se kannattaa tarkastaa. Olen omasta etsinyt vikaa jonkin aikaa ja käynyt niveliä yms. läpi ja tänään löytyi oikea osoite. Hoplaa!
                        Näitä ketjuja kyllä kannattaa käydä läpi kun noita kolinoita ihmettelee. Lumikelien myötä etupää aloitti järsyttävän kolinan ulosjoustoissa, loivemmissa heitoissa ei sanonut mitään. Ja alusta on juuri todettu kunnossa olevaksi, koiranluut ja tukivarret vaihdettu.

                        Kävin sitten kurkkaamassa iskarin yläpään muttereita, olivat molemmin puolin aivan löysällä, oli selvästi käytetty toiseen kertaan nylock-mutteri iskarin vaihdon yhteydessä. S**tanan tunarit.

                        Käsipelillä väänsin sen verran kireyttä kuin iskaria rikkomatta pystyi, eikös oikea momentti ole 64Nm? Täytyy hommata uudet mutterit ja sen jälkeen miettiä millä nuo saa kotikonstein suurin piirtein oikeaan kireyteen. Vinkkejä kuunnellaan herkällä korvalla.
                        2012 F11 530DAt Xdrive
                        Ex 2002 E39 530DAt

                        Comment

                        • Siankarlo
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2010
                          • 133
                          • Helsinki

                          Jatketaan nyt tämä loppuun, niin on ehkä joskus jollekulle iloa.

                          Etupään kolina nopeissa ulosjoustoissa loppui enimmäkseen pienellä löysien mutterien kiristyksellä käsin. Koska nämä olisivat kuitenkin löystyneet kohta uudestaan, hain laakkoselta uudet mutterit hintaa 0.95 euroa/kpl. Uudet mutterit vedettiin kiinni paineilmakoneella korjaamolla samalla kun takakelkan puslat vaihdettiin. Ja puslien vaihtoon loppui takapään eläminen ja kolina.

                          Korjaamolla totesivat kylmästi, että ei niitä muttereita enää oikeaan momenttiin saa, syy ei oikein auennut. Pääasia että pysyvät kiinni.
                          2012 F11 530DAt Xdrive
                          Ex 2002 E39 530DAt

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Siankarlo View Post
                            Jatketaan nyt tämä loppuun, niin on ehkä joskus jollekulle iloa.

                            Etupään kolina nopeissa ulosjoustoissa loppui enimmäkseen pienellä löysien mutterien kiristyksellä käsin. Koska nämä olisivat kuitenkin löystyneet kohta uudestaan, hain laakkoselta uudet mutterit hintaa 0.95 euroa/kpl. Uudet mutterit vedettiin kiinni paineilmakoneella korjaamolla samalla kun takakelkan puslat vaihdettiin. Ja puslien vaihtoon loppui takapään eläminen ja kolina.

                            Korjaamolla totesivat kylmästi, että ei niitä muttereita enää oikeaan momenttiin saa, syy ei oikein auennut. Pääasia että pysyvät kiinni.
                            Että se niistä momenteista... BMW:n ohje muuten kieltää paineilmakoneen käytön tuon mutterin kiristämisessä. Tiedä sitten mikä on syynä, pelkkä keskipultin pyörimisen ja tiivistevaurion pelko vai joku muu.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Siankarlo
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2010
                              • 133
                              • Helsinki

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Että se niistä momenteista... BMW:n ohje muuten kieltää paineilmakoneen käytön tuon mutterin kiristämisessä. Tiedä sitten mikä on syynä, pelkkä keskipultin pyörimisen ja tiivistevaurion pelko vai joku muu.
                              Joo, niin kieltää, tästä olin tietoinen. Todellinen syy siihen, että momenttiin kiristys ei muka onnistu, oli tänään varmaan se, että kello oli perjantaina vähän yli 16, hallissa kylmää jne. Maalaisjärjellä pulttipyssy on parempi kuin käsin kiristys ilman erikoistyökaluja, sillä paineilman iskukiristys on niin raju ettei keskipultti "ehdi" niin paljon mukaan pyörimään.

                              Itse olen joka tapauksessa vaihtamassa iskarit ympäri auton keväällä, joten en jaksanut suurta murhetta kantaa asiasta. Sitäpaitsi oli perjantai ja kello jo yli neljä
                              2012 F11 530DAt Xdrive
                              Ex 2002 E39 530DAt

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Nylockin momenttiin kiristäminen on kyllä vähintäänkin mielenkiintoinen suoritus. Tiedän kyllä tapoja joilla kiristysmomentti vaihtelee kymmeniä prosentteja vaikka avaimesta käännettäis samalla voimalla. Aiheuttaa nimittäin pientä hämminkiä se samainen osa joka siitä lukkomutterin tekee, muutenkaan tommosissa osissa niin väliä ole kunhan järki on mukana ettei kierre korkkaa.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎