Originally posted by sirkus
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39: etupää kolisee
Collapse
X
-
Mulla on E39 528 ja etupäästä kuului töyssyissä kolinaa kun ajoin hiljaa. Tutkin vikaa ja huomasin että etutukivarressa oli väljyyttä, oletin että pussla oli kulunut. Tilasin uuden tukivarren ja kun rupesin vahtamaan huomasin että pultti oli todella löysä ja kun sain sen irti, niin huomasin että se oli pultti eikä pussla joka oli kulunut.
Kävin tilaamassa uuden pultin mutta saan sen vasta keskiviikkona ja en voinut odottaa niin kauan joten kävin ostamassa uuden pultin rautakaupasta. Ostin tavallinen 10.8 joka ei ole hienojengattu (ei ollut saatavilla) mutta laitoin sen kahdella mutterilla kiinni. Eli kysymys on pitäisikö vaihtaa siihen varaosapulttiin kun saan sen? Eli onko se joku erikoisluja pultti? Vai onko tämä yhtä kestävä ja pysyykö mutterit kiinni kun siinä on tavalliset jengat mutta kuitenkin kontramuttereilla kiinni?
Comment
-
-
Kyselin etuiskareiden vaihto tarjoukset kaikkine kilkkeineen+ oikean puolen koiranluun vaihto, Autokeskuksesta 995€(arvio), Metroauto 1032€(arvio).
Autokeskuksessa koiran luun vaihto 40€, ite vaihettuna 10 min juttu parkiksella, eli iskarin vaihdon yhteydessä noin 5min! Eikä ollut kuullemma tinki varaa kun oli tiukka hinta. Varaosamaailmassa vaihdatin 507€, merkkiliikkeessä ei edes osia saa sillä hintaa, no okei iskarit ei alkuperäiset vaan merkkiä monroe reflex, mutta kolmen vuoden takuulla. Nyt ainakin 1 päivän ajon perusteella ihan ok, eli ei kolise enää. Varaosamaailmassa onnistuu ainakin nää perus jutut hyvin ja halvalla, iskareiden vaihdoillakin kiinteät hinnat, eli jos homma ei mene kuin elokuvissa niin eivät laskuta asiakasta.
Syynä kolinaan oli siis oikeanpuolen vuotava iskari ja koiranluu. Iskari piti kovaa kolinaa varsinkin jos lämpötila oli alle nollan.
-530 d touring automaatti -02 237 tkm-
Comment
-
-
Löytyhän se vika mikä siellä kolisee...
Raidetangossa "sopivasti" löysää, oikean puolen rengas heiluu pari kolme senttiä suuntaansa eli klappia on siellä tangossa tosiaan yli sentti pelkästään yhdessä nivelessä, ja kun ne on kaikki ulko+sisänivelet enempi tai vähempi löysiä..
Eli ei muuta ku huomenna laakkoselle ja ohjaustanko+raidetangot kiitos!
Käytiin iskarit, niiden yläpäät, kääntölaakerit, alapallot, puslat ym. läpi ja muualla ei ole minkään sortin klappia - eli tässä se syypää nyt oli.
p.s. Ylimääräiset vasemman puolen alatukivarret myynnissä, Lemförder eli "Original"**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Joo minunkin kolinaan löyty vika... alatukivarren puslat olivat aivan finaalissa... koitin kulmia säätää niin kaveri sano että ei näitä pahemmin säädellä kun voi käsin näitä heilutella miten haluaa... vaihdatin kuskin ja apparin puolelle molempiin päihin uudet puslat... keski osahan ei ole vaihdettavissa niin kolinat loppu siihen... etupääkin tuntuu heti vähän jämäkämmältä... jes
Comment
-
-
siis reaktiotankojen vai alatukivarsien puslat oli loppu?**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Originally posted by _Dexi View Postsiis reaktiotankojen vai alatukivarsien puslat oli loppu?
Mä menen aina sekaisin näistä reaktiotanko ja alatukivarsien nimitytksistä. Tiedän mitä ovat tension arm ja control arm, kun minulla on korjausopas, mutta nuo? Kumpi on kumpi vai onko ollenkaan? Voiko joku ystävällisesti selostaa vaikka realoem:n kuvien perusteella. mikä on mikäkin.E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Comment
-
-
Jarrupalatko siellä kolisee?
Originally posted by Havis View PostOman E39:n kolina on tyypiltään sellaista kevyttä, että en uskois kuuluvan mistään tukevasta osasta, pikemminkin jonkin pieni / kevyt osa irrallaan, mahdollisesti sisälokasuojan sisällä tai konehuoneen puolella, tai kolisevat jarrupalat tms... pitää jatkaa tutkimista.
Koiranluut vaihdettiin ja vanhat olivatkin melkoisen heikossa hapessa. Kolinat eivät vain kadonneet mihinkään tuolla vaihdolla.
Kolina kuulostaa aivan siltä, kuin jokin olisi todella löysällä; kuin metalli hakkaisi metallia vasten. Ääni kuului erityisen hyvin terävän kynnyksen yli peruutettaessa.
Aikamme kuoppia ja kynnyksiä sahattuamme selvisi sen verran, että kolinaa ei kuulu lainkaan jos jarrua painaa erittäin kevyesti kuoppien yli ajettaessa. Tämä viittaisi vahvasti siihen, että kolina on jarruista peräisin. Todennäköisimmin jarrupaloista. Jarrusatula oli vain sen verran tiukassa, ettei näillä tulilla saanut tutkittua paloja tarkemmin. Pukille nostettuna alustan osista ei kuulunut mitään kolinoita ravistellessa, potkiessa, hakatessa tai takoessa.
Sikäli tuo (mahdollinen) jarrupalojen kolina ihmetyttää, että autoon tehtiin juuri syksyllä jarruremppa merkkiliikkeessä. Toisaalta voihan tuota pitää myös järkevänä selityksenä kolinalle; osaa ne merkkiliikkeessäkin mokata. Kolinat ovat alkaneet em. huollon jälkeen, sen tarkemmin alkamisajankohtaa en osaa määrittää. Pahemmaksi tuo on kuitenkin mennyt koko ajan, eli joku siellä käy väljemmäksi ja väljemmäksi.
Ovatko muut törmänneet vastaavaan ilmiöön, että kolinaa ei kuulu jarrua painaessa? Alunperin ajattelin, että kolinaa ei kuulu jarrutuksessa siitä syystä, että paino siirtyy sen verran etupäähän, että löysä osa ei pääse kolisemaan. Tuon selityksen kumosi kuitenkin se, että kolinaa ei kuulu kiihdytettäessäkään, jos jarrua painaa samaan aikaan.
Comment
-
-
Originally posted by aLIBUBA View PostSamanlaisen kolinan selvittelyyn käytettiin tämä päivä - suhteellisen laihoin tuloksin. Auto on -03 530dA (GX66197). Vänkärinpuoleinen koiranluu oli todella väljä ja kallistuksenvakaajaa alapuolelta nyrkillä takoessa kuului juuri samanlaista kolinaa kuin pieniin kuoppiin / epätasaisuuksiin ajettaessa.
Koiranluut vaihdettiin ja vanhat olivatkin melkoisen heikossa hapessa. Kolinat eivät vain kadonneet mihinkään tuolla vaihdolla.
Kolina kuulostaa aivan siltä, kuin jokin olisi todella löysällä; kuin metalli hakkaisi metallia vasten. Ääni kuului erityisen hyvin terävän kynnyksen yli peruutettaessa.
Aikamme kuoppia ja kynnyksiä sahattuamme selvisi sen verran, että kolinaa ei kuulu lainkaan jos jarrua painaa erittäin kevyesti kuoppien yli ajettaessa. Tämä viittaisi vahvasti siihen, että kolina on jarruista peräisin. Todennäköisimmin jarrupaloista. Jarrusatula oli vain sen verran tiukassa, ettei näillä tulilla saanut tutkittua paloja tarkemmin. Pukille nostettuna alustan osista ei kuulunut mitään kolinoita ravistellessa, potkiessa, hakatessa tai takoessa.
Sikäli tuo (mahdollinen) jarrupalojen kolina ihmetyttää, että autoon tehtiin juuri syksyllä jarruremppa merkkiliikkeessä. Toisaalta voihan tuota pitää myös järkevänä selityksenä kolinalle; osaa ne merkkiliikkeessäkin mokata. Kolinat ovat alkaneet em. huollon jälkeen, sen tarkemmin alkamisajankohtaa en osaa määrittää. Pahemmaksi tuo on kuitenkin mennyt koko ajan, eli joku siellä käy väljemmäksi ja väljemmäksi.
Ovatko muut törmänneet vastaavaan ilmiöön, että kolinaa ei kuulu jarrua painaessa? Alunperin ajattelin, että kolinaa ei kuulu jarrutuksessa siitä syystä, että paino siirtyy sen verran etupäähän, että löysä osa ei pääse kolisemaan. Tuon selityksen kumosi kuitenkin se, että kolinaa ei kuulu kiihdytettäessäkään, jos jarrua painaa samaan aikaan.
Omassani (525IA -00) oli samat oireet ja montuissa kopisi, oikean puolen reaktiotangon nivelpää oli täysin finaalissa ja nyt vaihdettu osa oli jo 3:s.Autolla ajettu 165tkm.Tosin jarrutus ei vaikuttanut ääneen...Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring
Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.
BMW Freude Am Fahren
Comment
-
-
Originally posted by aLIBUBA View Post
Ovatko muut törmänneet vastaavaan ilmiöön, että kolinaa ei kuulu jarrua painaessa? Alunperin ajattelin, että kolinaa ei kuulu jarrutuksessa siitä syystä, että paino siirtyy sen verran etupäähän, että löysä osa ei pääse kolisemaan. Tuon selityksen kumosi kuitenkin se, että kolinaa ei kuulu kiihdytettäessäkään, jos jarrua painaa samaan aikaan.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostJarruttaessa välykset katoaa koska pyörä liikkuu toiseen äärilaitaan. Onpas sekavasti selitetty, mutta kuitenkin. Eli tuskin kolina jarruista tulee, vaan nivelistä.
Eli siis jos viestistäni ei selvinnyt, niin seison samaan aikaan sekä kaasulla että jarrulla. =)
Comment
-
-
Originally posted by aLIBUBA View PostEn oikein hahmota miten välykset katoaisivat pelkällä jarrun painamisella, jos auton nopeus ei laske, eli painojakauma ei muutu. Toki jarrusatulasta vääntömomenttia tulee tukivarsiin (minkä verran ja mihin tukivarsiin tuo jakautuu?), mutta vaikuttaisiko tuo noin radikaalisti, molempiin suuntiin ajettaessa ja vielä lähestulkoon olemattomalla jarruvoimalla?
Eli siis jos viestistäni ei selvinnyt, niin seison samaan aikaan sekä kaasulla että jarrulla. =)
En sano, etteikö ne jarrut voisi kolista jos väärin laitettu, mutta todennäköisesti joku nivel (koiranluut) kolisee.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostKyllähän se pyörä aavistuksen liikahtaa kun jarru alkaa hidastamaan pyörimistä. Pyörähän liikkuuhan molempiin suuntiin ajettaessa ja jarruttaessa. Painojakauman ei tarvitsekkaan muuttua, kyllä se ripustus liikkuu muutenkin.
Originally posted by Bmw Master View PostEn sano, etteikö ne jarrut voisi kolista jos väärin laitettu, mutta todennäköisesti joku nivel (koiranluut) kolisee.
Comment
-
Comment