Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #91
    Originally posted by teropa View Post
    Kertokaapa nyt joku viisas, että miten tuo ohjaus nyt eroaa hammastanko vs. simpukka, ja miksi kasikoneissa on tuo simpukka/kuulamutteri rakenne? Johtuuko moottorin painosta, vai mistä?
    Kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että V8:eissa käytetään simpukkaa pelkästään tilanahtauden takia.

    Raidetangon ja kuulamutterin eroa voi ihmetellä esim. Howstuffworks:in sivuilta.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      #92
      Originally posted by Kentsu View Post
      Saat varmaan kaivettua esille http://www.realoem.com
      Taitaa se kuulamutteri olla ihan vain sen takia että hammastanko ei sinne mahdu. Kuulamutteriin tuskin muuten nykyään päädytään. Kuulamutterirakenteessa on enemmän niveliä (=välyksen mahdollisuuksia) ja se itse simpukka on monimutkaisempi rakenne kuin hammasratas eli rattiakseli hammastangossa kiinni. Taitaa olla aika hankala saada simpukalla samanlaista ohjaustuntumaa kuin hammastangolla.
      Hmm, en tunne noita ohjaussysteemejä sen tarkemmin mutta veikkaan että jotain tekoa on myös sillä että V8 malleissa etuakselin painot on varmaan kovempia - koska aika monesti isommissa ja raskaammissa autoissa näkee simpukkatyylin ohjausta jos jossain? (Muutamat isot maasturit, 5 ja 7 sarjan bemuissa jne)

      Ohjaustuntuman suhteen, ainakin M5.ssa ovat onnistuneet Eiköhän ne muuten ois sorvannu sinne hammastangon sitten samalla kun muutenkin on osia muuteltu 540:een verrattuna.
      Last edited by _Dexi; 29-02-2008, 11:58.
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        #93
        Hyvä linkki, Clavu. Nyt ymmärrän nuo peruserot. Enlöydä realoemista tuota simpukan rakennekuvaa lainkaan?

        Tuo kuularakenne tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta. Jotenkin ihmeellistä, että kaikissa autoissa ei ole hammastanko-ohjausta. Onhan tuo nyt paljon simppelimpi rakenteeltaan. Ja varmasti tarkempi jo rakenteellisten erojen vuoksi. Mutta joku syyhän tuohonkin on, miksi raskaammissa käytetään kuulaa ja keveämmissä (ja uusissa) hammastankoa.

        Voiko kuulamutteriin tulla välystä niiden kuulien kulumisesta?

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          #94
          Originally posted by teropa View Post
          Mutta joku syyhän tuohonkin on, miksi raskaammissa käytetään kuulaa ja keveämmissä (ja uusissa) hammastankoa.
          Tämä minuakin kiinnostaisi, olen ymmärtäny että uusissakin autoissa monet SUV:t ja kevyet kuorma-autot yms. käyttää simpukkaa? Voisiko rakenne jollain tapaa kestää paremmin kuormitusta tai kulutusta kovan kuorman alla, vai mihin lie perustuu. :think

          Tuo kuularakenne tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta.
          Periaatteessa rakennehan on simppeli, pultti, sen ympärillä holkki, ja kun käännetään niin holkki liikkuu. Vrt. joku ruuvipenkki tai vastaava. Kuulat on siellä laakerointitarkotuksessa, ja poistaa välyksen.


          Voiko kuulamutteriin tulla välystä niiden kuulien kulumisesta
          Kyllä varmasti kuluu ajan myötä, siinä missä hammastanko-ohjauskin. Ja se se ei ole mukavaa varmasti oli kumpi tahansa.

          Kerran ajanut tutun 200tkm ajetulla japanintuonnilla missä jostain syystä tuo ns. ohjausvaihde oli kulunut siinä määrin, että autoa sai ajaa kuin vanhoissa filmeissä, kääntää 1/4 kierroksen rattia koko ajan edes takasin, kun välissä oli tyhjää niin että auto hyökkäili minne sattui
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #95
            Isoissa autoissa saattaa ajomukvuuskin olla osatekijä miksi käytetään simpukkaa se kun on paljon tunteettomampi, eli ei kaikki röykyt lyö kynsille. Seiskaan se sopii ainakin täydellisesti enkä kyllä kaipaa yhtään e39 hammastankoa.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #96
              Hammastangon sijainnilla suhteessa tuentoihin on merkitystä alustageometrisesti, simpukan itsensä voit heivata periaatteessa mihin vaan kunhan raidetanko on oikeassa paikassa. Lisäksi hammastankoon muuttuvavälityksinen ohjaus on hiukan hankalampi toteuttaa. Hammastanko on yksinkertaisempi ja halvempi valmistaa. Mistä näistä syistä sitten tietää, eipä ole tullut tutkittua :think
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Kentsu
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 1397
                • Tuusula

                #97
                Niin varmaan puolensa on kummallakin. Simpukoissahan tuppaa olemaan se mutteri jolla välyksen saa kirittyä, vissii hammastangoissa ei useinkaan tällaista ole.,,

                Mutta itse aiheeseen niin hammastangon välys lienee paikallaan tarkistaa jos etupään kolina ei tunnu löytyvän millään, ainakaan minä en tuntenut sitä välystä kunnolla ohjauksessa, mitä nyt ratti oli vinossa. Mutta ne koiranluutkin on kuulemma usein syypäät vaikka "katsastusmies" toteaa niiden olevan ok.
                Ex: 523iA '97, 520iA '89
                /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #98
                  Originally posted by Kentsu View Post
                  Niin varmaan puolensa on kummallakin. Simpukoissahan tuppaa olemaan se mutteri jolla välyksen saa kirittyä, vissii hammastangoissa ei useinkaan tällaista ole.,,

                  Mutta itse aiheeseen niin hammastangon välys lienee paikallaan tarkistaa jos etupään kolina ei tunnu löytyvän millään, ainakaan minä en tuntenut sitä välystä kunnolla ohjauksessa, mitä nyt ratti oli vinossa. Mutta ne koiranluutkin on kuulemma usein syypäät vaikka "katsastusmies" toteaa niiden olevan ok.
                  Ainakin mulla kolisi edessä koiranluu, joka ei ollut tuntuvasti väljä. Oli vain löysempi liikutella kuin toinen puoli, joka ei kolissut. Ja vaihtamalla korjaantui...

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #99
                    Originally posted by Kentsu View Post
                    Niin varmaan puolensa on kummallakin. Simpukoissahan tuppaa olemaan se mutteri jolla välyksen saa kirittyä, vissii hammastangoissa ei useinkaan tällaista ole.,,

                    Mutta itse aiheeseen niin hammastangon välys lienee paikallaan tarkistaa jos etupään kolina ei tunnu löytyvän millään, ainakaan minä en tuntenut sitä välystä kunnolla ohjauksessa, mitä nyt ratti oli vinossa. Mutta ne koiranluutkin on kuulemma usein syypäät vaikka "katsastusmies" toteaa niiden olevan ok.
                    Tästäpä tuli mieleen, että jos samantyyppistä etupään kolinaa kuuluu E39:sta sekä kutoskoneisista että V8 malleista, niin vahvasti veikkaan että syyllinen ei voi olla ohjausvaihde, kun kerran on erilainen, vaan kolina kuitenkin tulee jostakin muualta.

                    Tai sitten BMW on onnistunut harvinaisen hienosti tekemään saman vian molemman tyypin ohjausvaihteeseen.

                    Meinaan itsekin vaihtaa koiranluut eteen, katsotaan kuinka kolinoille käy...(luut on jo hankittu)
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      Raidetanko vs. kuulamutteri

                      Löytyi esim. tällainen linkki raskaan kaluston ohjauksesta. KLIK

                      Muutamia otteita:

                      Recirculating-ball steering design offers mechanical advantage and robustness, making it right for big vehicles, but it falls down somewhat in terms of speed and precision.

                      Ideally, a given movement of the steering wheel translates exactly into a movement of the wheels on the pavement. But in a recirculating ball system, there's often a dead spot on center, sometimes leading to a certain vagueness and in the worst cases to the need for continuous adjustment at the steering wheel. It can be very tiring to drive such a truck.

                      The system offers relatively little feedback, which can be both good and bad. The bad side is that vagueness, but the good one is that the steering wheel is less likely to jump at you when the truck hits a nasty pothole or a serious bump of some sort.

                      That slight glitch aside, just about every car and light truck on the road now sports rack-and-pinion steering. It has the advantages of simplicity -- fewer parts and pivot points -- and light weight as well as superior control and thus reduced driver fatigue.

                      The real advantage to the driver is enhanced road feel and something that's hard to put in words... let's call it a closer connection to the driving process and to the vehicle itself.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        Originally posted by Kentsu View Post
                        Mutta itse aiheeseen niin hammastangon välys lienee paikallaan tarkistaa jos etupään kolina ei tunnu löytyvän millään, ainakaan minä en tuntenut sitä välystä kunnolla ohjauksessa, mitä nyt ratti oli vinossa. Mutta ne koiranluutkin on kuulemma usein syypäät vaikka "katsastusmies" toteaa niiden olevan ok.
                        Juu, mutta siis Kentsu sullahan oli ihan hammastangolla eikö?

                        Mulla ei moista ole mutta täytyy tutkia nuo raidetangotkin, jne.

                        Jos nyt lähtisi siitä iskarin ylälimpusta vaihtamaan, sitten alapallot jos ei muuten, ja sitten tutkitaan lisää.

                        Koiranluut uusin jo, mutta (ilmeisesti) alkuperäiset 130tkm ajetut eivät olleet vielä löysät tai kuluneet. Ilmeisesti siksi, että tuossa autossa on joka nippeli ja litku mitä sinne on laitettu suodattimia ja muita mukaanlukien - listattu sen koko iän ajalta ja koiranluita ei lukenut missään.
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Jumalauta...

                          Oisko Oululaisia ketään 540 tai M5 omistajia, pitäis päästä vielä kokeileen, miltä tuo kuulamutteri-ohjaus vitosessa tuntuu. Siitä on yli vuosi kun viimeksi v8:lla ajoin, ja pitäis verestää.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Kentsu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1397
                            • Tuusula

                            Originally posted by _Dexi View Post
                            Juu, mutta siis Kentsu sullahan oli ihan hammastangolla eikö?
                            ...
                            Joo kyllä. Tietty ÄmVitkasta turha etsiä välyksiä hammastangosta kun sitä ei siellä ole.
                            Ex: 523iA '97, 520iA '89
                            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                            Comment

                            • _Dexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2006
                              • 769
                              • Vihti

                              Originally posted by teropa View Post
                              Jumalauta...

                              Oisko Oululaisia ketään 540 tai M5 omistajia, pitäis päästä vielä kokeileen, miltä tuo kuulamutteri-ohjaus vitosessa tuntuu. Siitä on yli vuosi kun viimeksi v8:lla ajoin, ja pitäis verestää.

                              Tero

                              Sporttinappi pohjaan niin se tuntuu oikein hyvältä
                              **********
                              & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                              (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                              (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                              (ex. E60 530Da '04)
                              (ex. E39 M5 Facelift '99)
                              (ex. E39 540i '98)
                              *

                              Comment

                              • Desu
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2004
                                • 96
                                • Järvenpää

                                Terve. Minulla on E36 325 -94 ja tosiaan vasemmalta edestä kuuluu ihme kolinaa pienissä nyppylöissä ja töyssyissä... missään kovissa ei kuuluu et juuri pienet ja tietynlaiset niin kolaus kuuluu... olen lukenut tätä topiccia ja lähden liikkeelle kanssa noista koiranluista... Alusta on kuitenki vaan reilun vuoden vanha kw variante 2 niin epäilen kyllä iskarin paskaksi menemistä ja se muutenkin näyttää edelleenkin aika uudelle ja kiiltävälle... eilen kävin vielä katsastamassa niin kyllä se kaikki tärinä testit ja kaikki kävi läpi mutta ei mitään sieltä sanonut olevan pielessä... iskarin yläpäätä koitettu kiristää mutta ei sitä kyllä saa vaikka kuinka koittaa vääntää oikeita työkaluja käyttäen... ihmeen monella on samaa ongelmaa ja näköjään eri malleista tuntuu löytyvän samat viat... selvittellään mistä johtuu...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎