Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #31
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Itse ainakin ajattelin ehtiessäni käyttää autoa Autotyö Tonterilla tämän asian merkeissä.
    Pientä skeptisyyttä kuitenkin viljelen...

    Viime keväänä käytin ennen iskari/jousi-operaatiota Tonterilla, josko olisi samalla muita vaihdettavia osia. Yksi niistä nuorista kosseista kävi perinteiseen tyyliin rautakangella vääntelemässä ja taskulampulla sohimassa. Juu, kyllä kaikki on kunnossa! Palstalta luetun perusteella kuitenkin ounastelin reaktiotangon puslien todennäköisesti oleva vaihtokunnossa. Onneksi tuli ne samalla laitettua, kun olivat molemmin puolin selvästi haljenneet kumiosastaan.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Rahu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 6464
      • Tuusula

      #32
      Originally posted by claude View Post
      Joo täällä Lahdessa käytin mega-autossa joka on merkkiliike,samalla kysyin tosta tasonsäädöstä ni vastaus oli että ei oo kokemusta koska niitä on vain tuontiautoissa
      Tätähän ne suomen merkkihuollot on parhaimmillaan ..Ja ennenkaikkea asenne kohdillaan Ymmärrettävästi ovat siis erikoistuneet vain "suomi autoihin"
      BMW Service
      P.o4oo925441
      [email protected]
      Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
      Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

      Comment

      • Makee28
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 527
        • Kitee

        #33
        Omassa 528i Touringissa missään ei oikein tuntunut olevan välystä, mutta keula kolisi vaan melko vitumaisesti nimismiehen kiharoissa. Järjestään vaihdoin kaikki mahdolliset osat, viimeisenä vasta ylätukilaakerit, siihen loppu suuremmat kolinat.
        Pitäs aina aloittaa niillä halvimmilla osilla jos ei selvää vian aiheuttajaa löydy.

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #34
          Originally posted by Makee28 View Post
          Omassa 528i Touringissa missään ei oikein tuntunut olevan välystä, mutta keula kolisi vaan melko vitumaisesti nimismiehen kiharoissa. Järjestään vaihdoin kaikki mahdolliset osat, viimeisenä vasta ylätukilaakerit, siihen loppu suuremmat kolinat.
          Pitäs aina aloittaa niillä halvimmilla osilla jos ei selvää vian aiheuttajaa löydy.
          Ja vahingosta viisastuneena suosiolla vaihtaa ne tukilaakerit, jos iskareiden kanssa jumppaa. Vähintäänkin turhauttavan tuntuista hommaa purkaa pelkkien ylälaakereiden takia.
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Makee28
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 527
            • Kitee

            #35
            Originally posted by Clavurion View Post
            Ja vahingosta viisastuneena suosiolla vaihtaa ne tukilaakerit, jos iskareiden kanssa jumppaa. Vähintäänkin turhauttavan tuntuista hommaa purkaa pelkkien ylälaakereiden takia.
            Tämä on niin totta. Onneksi samalla vaihtui myös madaltavat jousilautaset.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Makee28 View Post
              Tämä on niin totta. Onneksi samalla vaihtui myös madaltavat jousilautaset.
              Tuntuu, että noita mahdollisia aiheuttajia kolinalle on vaikka kuinka paljon. Luulisi, että sen vois jotenkin oikeesti testata, että mikä se on, ettei tarvi koko alustaa vetää sileäksi.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Samppasika
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 769
                • Kempele

                #37
                Originally posted by Samppasika View Post
                Yritän saada tänä iltana vaihdettua iskarien ylälaakerit omaani, niin näkee loppuuko se naputus täällä siihen...



                En oikeen enää muutakaan keksi, kun kaikki paikat pitäis olla tikissä. Naputus kuulu juuri tiheissä kiharoissa, joita Oulun seudun pikkutiet on nyt täynnä. Isommat heitot ei aiheuta mitään ylimääräistä ääntä. Viimeinen paikka ois sitten tuo hammastangon rattiakseli. Kun siitä ottaa kiinni ja heiluttaa ylös alas, niin jonkin verran on klappia puslassa?

                -S
                Voihan kilin vittu... On niin tiukalle ajettu pultikoneella nuo iskarien mutterit, ettei noita saa ilman konetta irti itkemälläkään. Eikä mulla tietenkään oo itellä pulttkonetta...pkl... Joutuu viemään vaihdettavaski sinne missä ne kasas nuo tolpat. Eli ei vielä päässy kokeilemaan, loppuiko kolina... Vänkärin puolen koiranluussa oli myös suojakumi rikki muttei vielä väljä. Vaihtoon nekin molemmilta puolilta...
                Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                E61 530d M-sport -08
                E39 528i Touring -97

                Yhteydenotot: [email protected] !!

                Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by Samppasika View Post
                  On niin tiukalle ajettu pultikoneella nuo iskarien mutterit, ettei noita saa ilman konetta irti itkemälläkään.
                  Jos tarkoitat iskarin keskimutteria, niin sitä ei BMW:n ohjeen mukaan saa vetää kiinni/avata pulttikoneella.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • reekoon
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 3426
                    • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                    #39
                    Originally posted by _Dexi View Post

                    Koiranluut mulla on jo uudet ja reaktiotangoissa on polyuretaanipuslat.

                    Mistä löysit uretaanisia puslia reaktiotankoihin ja kallistuksenvakaajaan? USParts?
                    E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                    JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                    E36 316i Compact Hellrot

                    Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                    Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                    Comment

                    • Samppasika
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 769
                      • Kempele

                      #40
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Jos tarkoitat iskarin keskimutteria, niin sitä ei BMW:n ohjeen mukaan saa vetää kiinni/avata pulttikoneella.
                      Eihän sitä sais, mutta niin ne oli sen tehneet pajalla. Arvaa kirosinko illalla, kun sitä yritin vääntää auki...
                      Onkohan haittaa, jos se mäntä pääsee kiristyksen/ avaamisen aikana pyörimään iskarissa?
                      Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                      E61 530d M-sport -08
                      E39 528i Touring -97

                      Yhteydenotot: [email protected] !!

                      Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #41
                        Originally posted by Samppasika View Post
                        Onkohan haittaa, jos se mäntä pääsee kiristyksen/ avaamisen aikana pyörimään iskarissa?
                        Ei.

                        Se mutteri löysätään kun tolppa on vielä autossa kiinni ja paino päällä. Silloin se ei yleensä pyöri vaan aukeaa ihan räikällä.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Originally posted by Samppasika View Post
                          Onkohan haittaa, jos se mäntä pääsee kiristyksen/ avaamisen aikana pyörimään iskarissa?
                          Vaikea sanoa onko siitä todellista haittaa, mutta siihen vaurion mahdollisuuteen BMW:n ohjeen varoitus kai perustuu. Tosin luulisi, ettei se mäntä/tiivisteet rikki mene jos akseli vain vähän kiertyy eikä pyöri pulttipyssyn mukana.

                          Tuohon on olemassa työkalu jossa mutteriin käyvän hylsyn sisälle tulee kuusiokoloavain. Tein itselleni samanlaisen rälläköimällä halvan hylsysarjan sytytystulpan hylsyn sivuun aukon. Ei se kyllä täydellinen ole, mutta sain sillä kuitenkin mutterit kiinni ilman akselin pyörimistä.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9157
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tuohon on olemassa työkalu jossa mutteriin käyvän hylsyn sisälle tulee kuusiokoloavain. Tein itselleni samanlaisen rälläköimällä halvan hylsysarjan sytytystulpan hylsyn sivuun aukon. Ei se kyllä täydellinen ole, mutta sain sillä kuitenkin mutterit kiinni ilman akselin pyörimistä.
                            Tai kuusiokoloavain ja hylsy, josta ote lukkopihdeillä.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #44
                              Heps,

                              Tonterille menen auton kanssa perjantai iltapäivänä.

                              Lähtökohtaisesti epäilen koiranluuta, mutta se tietysti vielä pajalla käydään läpi, että mikä siellä mättää.

                              Ei muuten ole pahat hinnat pojilla. 15min ottaa kuulemma koiranluun vaihto...

                              Suuntauslaitteita he eivät käytä. Olisi kiva tietää, pitääkö käytännössä aina kun alustaan jotain vaihdetaan, niin nelipyöräsuunnata? Onko jotain alustassa (paitsi renkaat lol), jonka vaihdon jälkeen EI todellakaan tarvitse pyöränkulmia mitata?

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • Tumppa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1812
                                • Oulu

                                #45
                                Ei tarvi suunnata kallistuksenvakaajanpäiden vaihdon jälkeen.
                                F31 320d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎