Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jms-btcf
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 696
    • Tampere

    Originally posted by aLIBUBA View Post
    Näin toki. Ihmetyttää vain, että voisiko kevyt jarrutus vääntää ripustuksia niin paljon, että kolina katoaisi samantien.
    Huomasin joskus saman että kevyellä jarrulla kolina väheni huomattavasti, testasin n. 10km/h pihanopeudella asfaltilla jossa oli paikoin teräviä reunoja. Reaktiotankojen vaihdolla hävisivät tuolloin kolinat. Luultavasti kyse ei kuitenkaan ole mistään tolkuttomista välyksistä jolloin kevytkin jarrun painaminen sai reaktiotangon kiinnityskohdat sen verran jännitykseen että kolina väheni huomattavasti...

    Koiranluut oli tosiaan väljät, ja ne on vaihdettu. Muista tukivarsista ei mitään välyksiä löydy minkäänlaisella etupään kuormituksella/kevennyksellä. Kolina on kuitenkin niin rajua ja pitkäkestoista (rämisee ainakin puolen sekunnin ajan), että sen aiheuttajan pitäisi heilua ihan havaittavasti.
    Yksi tarkastettava kohta voisi olla myös etuvakaajan kumit - osa 2
    e61 535d

    Comment

    • MarTan
      Bimmer Rookie
      • Jun 2007
      • 94

      Itellä juuri tämä sama juttu.
      Auto -99 530d touring, ja soratiellä ajaessa tämä kolahtelu kuuluu selvästi, ja apukuskinpuolelta jostain.

      Nelipyöräsuuntaus tehtiin, kun saatiin kuskipuolen koiranluu + takaa takimmaiset tukivarret(á 150ekpl) vaihettua. mutta 4pyöräsuuntauksen tehtyä ratti ja vinoon!
      Hieman käännöllään vasemmalle, ja kahteen kertaan olivat mittaukset tehneet.

      Mikähän pusla tuossa ois sitte väljä. Menin jo sekaisin tuossa lueskellessa tätä topicia ku on on niin sata eri niveltä ja puslaa mikä EHKÄ vois olla..
      Ilmeisesti tukivarret/nivelet OK, kun olivat kuitenki 4pyöräsuuntauksen voineet tehä?

      Ja ilmeisesti tämän seurauksenä ¤&/&/&%/#&#¤ -tärinää havaittavissa ajossa.

      Comment

      • aLIBUBA
        Newbiemmer
        • Jun 2006
        • 10

        Tänään kolinaongelma esiintyi uudella tavalla. Suhteellisen voimakkaassa jarrutuksessa pieneen epätasaisuuteen (hiekoitussoraa, uria tiessä) samalla loivasti kääntäen intoutui ratti tutisemaan ja etupää kolisemaan niin kuin jotain olisi hajonnut pahemman kerran. Melkein kuin ABS olisi puuttunut peliin, mutta sitä se ei kuitenkaan tehnyt.. :think

        Comment

        • Karvanaamari
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 168
          • Kyrkslätt

          Oma E39 kolisee seuraavalla tavalla eli kun isku tulee niin ei kolahda kertaa vaan kolahtaa sarjassa useamman kerran kunnes rauhottuu. Katsastuksessa ei väljää löytynyt ja leima nasahti. Vaan mistähän moinen ilmiö voisi johtua?
          E39 523i -96 Aspensilber Metallic
          Suzuki GSX 750F

          Comment

          • [BMW]
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 700
            • Joensuu

            Mulla kolis etupää omassa e39:ssä. Kuulosti lähinnä siltä että vakaajatangon päädyt ois väljät mutta ne oli uudet. Pikkumontuissa kolkatti ja kivetyksellä ajaessa. Vaihdoin autoon etujouset ja samalla iskarinyläpäät, ne oli väljäksi kuluneet. Samalla vaihdoin raidetankojen sisäpäät mitkä oli myös väljät. Kaikki kolinat hävis autosta, luulen että noi iskarinyläpäät oli vaan niin loppu, niitä on lähes mahdoton tarkastaa ilman tolpan irroitusta.
            Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
            -----------------------------
            VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
            BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
            Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
            Ford Sierra Cosworth Sapphire -90

            Comment

            • Karvanaamari
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 168
              • Kyrkslätt

              Alatukivarret vaihtui ja kolinat on historiaa.
              E39 523i -96 Aspensilber Metallic
              Suzuki GSX 750F

              Comment

              • Jukka T
                Newbiemmer
                • May 2005
                • 2

                tukivarret ja kallistuksenvakaimenpään vaihto etupään kolinaan

                Originally posted by Karvanaamari View Post
                Oma E39 kolisee seuraavalla tavalla eli kun isku tulee niin ei kolahda kertaa vaan kolahtaa sarjassa useamman kerran kunnes rauhottuu. Katsastuksessa ei väljää löytynyt ja leima nasahti. Vaan mistähän moinen ilmiö voisi johtua?
                Itselläni on e39 2001. Esiintyi juuri edellä kuvatun kaltaista kolinaa esim. mukulakivetyksellä ajettaessa ja kolina taukosi jarruttaessa. Katsastuksessa ei vika selvinnyt eikä myöskään merkkihuollossa. Ehdottivat hammastangon vaihtoa. Hinta töineen 2000 €. Ei tullut kauppoja. Myöhemmin vaihdatin iskareiden yläpään laakerit eteen. Ei auttanut. Sitten vaihdettiin molemmilta puolilta etummaiset tukivarret ja kallistuksenvakaimenpää toiselta puolelta. Kolinat loppuivat siihen. Hinta: tukivarret 95€ / kpl ja kallistuksenvaikaimenpää 25,50 €. Työt n. 100 €. Osasivat kertoa, että vika on katsastuksessa vaikea tärinäpenkillä havaita. Vielä enemmään kuutamolla oltiin merkkihuollossa. Onneksi osaava huolto (S. Räsäsen Autohuolto) Keravalla hoiti työt tyylikkäästi. Kiitokset heille.

                Comment

                • 174000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 1178
                  • Tuusula

                  Originally posted by Jukka T View Post
                  Itselläni on e39 2001. Esiintyi juuri edellä kuvatun kaltaista kolinaa esim. mukulakivetyksellä ajettaessa ja kolina taukosi jarruttaessa. Katsastuksessa ei vika selvinnyt eikä myöskään merkkihuollossa. Ehdottivat hammastangon vaihtoa. Hinta töineen 2000 €. Ei tullut kauppoja. Myöhemmin vaihdatin iskareiden yläpään laakerit eteen. Ei auttanut. Sitten vaihdettiin molemmilta puolilta etummaiset tukivarret ja kallistuksenvakaimenpää toiselta puolelta. Kolinat loppuivat siihen. Hinta: tukivarret 95€ / kpl ja kallistuksenvaikaimenpää 25,50 €. Työt n. 100 €. Osasivat kertoa, että vika on katsastuksessa vaikea tärinäpenkillä havaita. Vielä enemmään kuutamolla oltiin merkkihuollossa. Onneksi osaava huolto (S. Räsäsen Autohuolto) Keravalla hoiti työt tyylikkäästi. Kiitokset heille.
                  Missäpäin Keravaa tuo paja on?

                  Osasyy voi olla myös, että huollossa ei olla välttämättä kiinnostuneita tutkimaan asiaa, vaikka niin erikseen pyydetään. Mitä nyt vähän väännellään ja käännellään, eikä taida e39:ssa välykset näin löytyä. Ei vain mun päähän mahdu miten näin voi olla.

                  Nim. etupää kolisee edelleen liikkeelle lähtiessä ja terävissä töyssyissä.
                  ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                  '02 VW Golf 1.4i
                  Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                  ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                  Comment

                  • ekko
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 18
                    • Kempele

                    Originally posted by aLIBUBA View Post
                    Samanlaisen kolinan selvittelyyn käytettiin tämä päivä - suhteellisen laihoin tuloksin. Auto on -03 530dA (GX66197). Vänkärinpuoleinen koiranluu oli todella väljä ja kallistuksenvakaajaa alapuolelta nyrkillä takoessa kuului juuri samanlaista kolinaa kuin pieniin kuoppiin / epätasaisuuksiin ajettaessa.

                    Koiranluut vaihdettiin ja vanhat olivatkin melkoisen heikossa hapessa. Kolinat eivät vain kadonneet mihinkään tuolla vaihdolla.

                    Kolina kuulostaa aivan siltä, kuin jokin olisi todella löysällä; kuin metalli hakkaisi metallia vasten. Ääni kuului erityisen hyvin terävän kynnyksen yli peruutettaessa.

                    Aikamme kuoppia ja kynnyksiä sahattuamme selvisi sen verran, että kolinaa ei kuulu lainkaan jos jarrua painaa erittäin kevyesti kuoppien yli ajettaessa. Tämä viittaisi vahvasti siihen, että kolina on jarruista peräisin. Todennäköisimmin jarrupaloista. Jarrusatula oli vain sen verran tiukassa, ettei näillä tulilla saanut tutkittua paloja tarkemmin. Pukille nostettuna alustan osista ei kuulunut mitään kolinoita ravistellessa, potkiessa, hakatessa tai takoessa.

                    Sikäli tuo (mahdollinen) jarrupalojen kolina ihmetyttää, että autoon tehtiin juuri syksyllä jarruremppa merkkiliikkeessä. Toisaalta voihan tuota pitää myös järkevänä selityksenä kolinalle; osaa ne merkkiliikkeessäkin mokata. Kolinat ovat alkaneet em. huollon jälkeen, sen tarkemmin alkamisajankohtaa en osaa määrittää. Pahemmaksi tuo on kuitenkin mennyt koko ajan, eli joku siellä käy väljemmäksi ja väljemmäksi.

                    Ovatko muut törmänneet vastaavaan ilmiöön, että kolinaa ei kuulu jarrua painaessa? Alunperin ajattelin, että kolinaa ei kuulu jarrutuksessa siitä syystä, että paino siirtyy sen verran etupäähän, että löysä osa ei pääse kolisemaan. Tuon selityksen kumosi kuitenkin se, että kolinaa ei kuulu kiihdytettäessäkään, jos jarrua painaa samaan aikaan.
                    Meidän 530dat -01 kiesissä on sama ilmiö. Paikallistin vian lopulta jotta jarrusatula se on joka terävissä töyssyissä pienillä nopeuksilla kolisee. (paikoillaan uudehkot jarrupalat, alkuperäisosa, kolisi aikaisemmillakin paloilla)

                    Ostin uuden jarrusatulan kiinnistyspuslan/-ruuvin, en ole ole vielä vaihtanut. Voi olla, että jos välys on jarrusatulassa niin tuon kiinnityspuslan/-ruuvin vaihto ei tätä kolina ongelmaa korjaa. Silloin pitäisi kai vaihtaa koko satula, lienee törkeän hintainen alkuperäisosana..

                    Niin tämän jarrusatulakolinavian voi paikallistaa siten, että nostaa kiesin pukille, rengas irti ja monottaa oikein kunnolla jarrulevyyn auton etupään/puskurin suunnasta käsin (varo jalkaa), tai painaa isolla pöllillä (eli tukilla, lankulla tms.) jarrulevyä etupään/puskurin suunasta käsin ja tömäyttää toiseen päähän kumivasaralla tms. Idea on, että voimansuunta tulee samoista käsin kun se tulee kun ajaa autoa töyssyihin ja satula kolisee väljässä kiinnityksesään... Voi toki yrittää kopistella kumivasaralla jarrulevyä suoraan jos mahtuu lyömään oikeasta suunnasta.
                    Last edited by ekko; 09-07-2010, 01:23.
                    X5 E70 3.0d
                    ex-530 DAT

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1838
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by jms-btcf View Post
                      ...Yksi tarkastettava kohta voisi olla myös etuvakaajan kumit - osa 2
                      Jaa vähän niinku tuo? Tuommoinen väljyys tuskin aiheuttaa kolinaa ainakaan suoraan, koska tuossa ei tule suoraan metalli-metalli osumaa. Tuo vaikuttaa varmaan vain kallistuksen jämäkkyyteen tai sen puutteeseen
                      Last edited by Havis; 11-02-2012, 09:41.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • J73
                        Newbiemmer
                        • Apr 2010
                        • 7
                        • Järvenpää

                        Voplaus ja kolahdus etupäässä, ei voplaa ja kolise enää

                        Mulla voplas ratti n. 80 kmh nopeudella jonkin verran ja lisäksi apukuskin puolelta edestä kuului kolahdus sopivasti montuun ajettaessa.

                        Foorumilta selvis, että jossain väljää todnäk => nettiin etsimään osia
                        Tollasen setin sitten tilasin ja tuli n. viikossa kotiovelle.

                        Osat meni hyvin paikoileen ja tuntuu ookoo peliltä nytten, vielä auraus säätöön ja
                        E39 535 -96

                        Comment

                        • jms-btcf
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2003
                          • 696
                          • Tampere

                          Originally posted by Havis View Post
                          Jaa vähän niinku tuo? Tuommoinen väljyys tuskin aiheuttaa kolinaa ainakaan suoraan, koska tuossa ei tule suoraan metalli-metalli osumaa. Tuo vaikuttaa varmaan vain kallistuksen jämäkkyyteen tai sen puutteeseen
                          Joo just noi. Viime katsastuksessa inssi kehotti vaihtamaan nuo (ei vaikuttanut katsastuksen läpimenoon) kun uikutin sille että kolisee vaikka "kaikki" on vaihdettu - olin unohtanut tämän topikin täysin.
                          Mulla ei ollut mielestäni edes niin kulahtaneet ne kumit kuin sun kuvassa ja ajattelin että turhaa hommaa - mutta kyllä ne kolinat vaan lähti. Ei ollut tosiaan kummoistakaan eroa uudella ja vanhalla kumilla ulkomuodossa kun niitä vertailin, vanha oli kuitenkin aika löysä.
                          Kävin sanomassa inssille käsipäivää ja kiitin vinkistä kun olin jälkitarkastuksessa käkkärin takia.
                          e61 535d

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1838
                            • Kotona/Poissa

                            Originally posted by jms-btcf View Post
                            Joo just noi. Viime katsastuksessa inssi kehotti vaihtamaan nuo (ei vaikuttanut katsastuksen läpimenoon) kun uikutin sille että kolisee vaikka "kaikki" on vaihdettu - olin unohtanut tämän topikin täysin.
                            Mulla ei ollut mielestäni edes niin kulahtaneet ne kumit kuin sun kuvassa ja ajattelin että turhaa hommaa - mutta kyllä ne kolinat vaan lähti. Ei ollut tosiaan kummoistakaan eroa uudella ja vanhalla kumilla ulkomuodossa kun niitä vertailin, vanha oli kuitenkin aika löysä.
                            Kävin sanomassa inssille käsipäivää ja kiitin vinkistä kun olin jälkitarkastuksessa käkkärin takia.
                            Eikös uudet kumit ole valmiiksi halkaistu, ettei tartte koko vakaajaa irroittaa, ainoastaan ne kiinnikkepannat?

                            Äkkiä vilkaisemalla näyttäis vaihtuvan aika vähällä vaivalla
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • jms-btcf
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2003
                              • 696
                              • Tampere

                              Originally posted by Havis View Post
                              Eikös uudet kumit ole valmiiksi halkaistu, ettei tartte koko vakaajaa irroittaa, ainoastaan ne kiinnikkepannat?

                              Äkkiä vilkaisemalla näyttäis vaihtuvan aika vähällä vaivalla
                              Joo kumit on halkaistu, itse muistaakseni avasin pantojen lisäksi myös koiranluiden alakiinnitykset suosiolla kun oli niin huono asento ilman monttua ja joku takkus - olisko ollut uuden kumin sommittelu paikoilleen. Mutta ei paha homma kuitenkaan...
                              e61 535d

                              Comment

                              • vikoski
                                Newbiemmer
                                • Jul 2010
                                • 4
                                • Hki

                                Minulla on E39 523 -00 ajettu 215tkm, autossa mukulakivilla ja kuopissa samanlaista kolinaa mitä monella muullakin täällä ollut. Ilmeisesti kolina/helinä kuuluu etupäästä.

                                Tähän mennessä olen vaihtanut koiranluut, kallistuksenvakaajan kumit, raidetangon sisemmän osan mitkä olivat väljät, mutta mikään näistä ei auttanut kolinaan. Myös moottorin kumityynyt on vaihdettu sillä nekin oli rikki.

                                Osaisiko kukaan suositella mistä jatkaisi seuraavaksi, kun ei katsastuksessa eikä laakkosella löydetty mitään väljää.

                                Ainakin aiheen luettua tuli mieleen seuraavat osat joissa muilla ollut vikaa, mutta en viitsisi kaikkia niitä alkaa vaihtamaan turhaan.
                                -Reaktiotanko
                                -Alatukivarsi
                                -Iskarit
                                -Iskarin ylätukilaakerit

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎