Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39: etupää kolisee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMW
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 145
    • Kempele

    Lemföderit kesti melkein vuoden, että se siitä alkuperäis laadusta ))

    Comment

    • 174000
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2008
      • 1178
      • Tuusula

      Originally posted by TMW View Post
      Lemföderit kesti melkein vuoden, että se siitä alkuperäis laadusta ))
      Niin mikä osa?
      ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
      '02 VW Golf 1.4i
      Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
      ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Originally posted by TMW View Post
        Lemföderit kesti melkein vuoden, että se siitä alkuperäis laadusta ))
        Jotain muuta on pielessä jos tavaraa menee tohon tahtiin.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Samppae39
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2009
          • 1639
          • Vähäkyrö

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Jos on laitettu jotain Italiaano-laatua nuo raidepäät,niin en ihmettelisi yhtään nopeaakin kulumista.
          Meylen paketti sinne laitettiin. Mutta tosiaan, pieni kolina jäi kaikkien noiden vaihdon jälkeen, että joku muukin siellä täytyy olla, ku raidetangon päät.

          Comment

          • sonikk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 1664
            • Kerava

            Sen verran saanu asiaa tutkittua että väljä taitaa olla osan 4 puslissa, onko tuo nyt sitten se reaktiotanko nimeltään.


            Pidin kädellä vuorotellen tukivarsista kiinni kun kaveri potki rengasta, tuossa tuntui aivan pieni välys. Meneekös tossa pyöränkulmat uusiks kun ton vaihtaa? Sinänsä järkeenkäypää että kolina häviää kun jarrua painaa, tohonhan se pitkittäisvoima vaikuttaa(?).

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by sonikk View Post
              Sen verran saanu asiaa tutkittua että väljä taitaa olla osan 4 puslissa, onko tuo nyt sitten se reaktiotanko nimeltään.


              Pidin kädellä vuorotellen tukivarsista kiinni kun kaveri potki rengasta, tuossa tuntui aivan pieni välys. Meneekös tossa pyöränkulmat uusiks kun ton vaihtaa? Sinänsä järkeenkäypää että kolina häviää kun jarrua painaa, tohonhan se pitkittäisvoima vaikuttaa(?).
              Reaktiotanko tuo on nimeltään. Pyöränkulmat kannattaa aina tarkastaa alustan osia vaihdettaessa. Sellaisetkin osien vaihdot vaikuttaa kulmiin, joiden vaikutusta ei järkeilemällä arvaa.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • TMW
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 145
                • Kempele

                Niin itsellä tosiaan eteen uudet iskarit sachs,yläpään laakerit. Seuraavat lemförderiä:raidetanko sisempi ja ulompi, reaktiotangon puslat, koiranluut.
                Taakse meni kaikki uusiksi paitsi pyörän laakerit. Nyt olleet alla 1.5v ja vasen raidentangonpää kesti sen vajaan vuoden...nyt sitten kolisee taas sekä oikealta että vasemmalta ja pahasti )...ei kestä hidastetöyssyjä laitteet ainakaan vaimon ajolla....

                Comment

                • Babitzin
                  BTCF Member
                  • Jul 2009
                  • 463
                  • Kuopio

                  Olen kuunnellut nyt semmoista mysteerikolinaa vuodenvaihteesta asti. Kolina alkoi heti kun olin auton katsastanut ja vaihtanut uudet talvikumit.
                  Eli eli, kolisee suoraa tietä ajettaessa. Ja ei ole mitenkään säännöllinen kolina, joskus kuuluu vähemmän, joskus enemmän. Aamullakaan sitä ei kuulu vaan iltapäivällä töistä ajaessa pois alkaa tuo vittumainen ääni.:think
                  Monttuihin ajaessa ei mitään ylimääräisiä ääniä. Ja rattiinkaan tuo ei tunnu. Liekkö johtuu tuosta tingeltangel-alustasta? Kk sitten otin asiakseni ja nostin auton ilmaan ja ravistelin renkaita. Ja tulin siihen lopputulokseen että en havainnut mitään epänormaalia. Ainut kolina mikä oli niin auton käydessä, ahtimen jälkeinen katalysaattori kolisi/sirisi. Ääni silloin hävisi kuukaudeksi, kunnes palasi taas eilen.
                  Ideoita? Itse olen miettinyt että renkaan sisään saattoi jäädä vaikka vähän vettä, joka nyt jäädyttyään liikkuu siellä.
                  Lisäänkö mankkaan volyymia vai otetaanko vahvempi lääkitys. Auto muuten käyttäytyy hyvin ja on mainio ajaa, eikä etupäässä "tunnu" väljää..
                  F20 118i M-sport
                  E63 M6
                  Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                  Comment

                  • El_Ucca
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 66
                    • Tampere

                    Täällä alkoi etupään kolina kun alkoi olemaan kovempia pakkasia. En tiedä onko sattumaa, mutta kolina alkoi juuri silloin kun ajelin vähän huonompia kuoppaisia teitä.

                    Mitä hiljempaa ajoi, sitä helpommin kolisi. Ja ihan pienestäkin epätasaisuudesta.

                    Pakkaseen kolina kuitenkin liittyy, se on varmaa. Painoin kolinan puolelta alaspäin kahdella kädellä voimakkaasti ja kuulosti siltä kuin jousi löisi pohjaan. Samalla auto jäi heilumaan, joka on yleensä merkki paskana olevasta iskarista.

                    Iskari lähti kuitenkin taas toimimaan ja ainakin lähes kaikki kolinat katosivat kun ajoin auton pesulaan, jossa se pääsi vähän sulamaan.

                    Saa nähdä palaavatko kolinat taas pakkasten koventuessa.

                    Comment

                    • Nightgloom
                      Newbiemmer
                      • Jun 2009
                      • 10
                      • Turku

                      Pitkästä aikaa taas postia (ja ongelmien kera, yllätys...)

                      Ostin syksyllä 523i Touringin vm. 98, ja tässä talven mittaa olen jaksanut kuunnella kolkotusta muhkuraisella lumella tai tiellä ajeltaessa.
                      Mitä hiljempaa ajaa, sitä selvemmin kolina erottuu.

                      Kolina myös häviää jos hieman painaa jarrua tai kääntää johonkin suuntaan ajettaessa. Vaikuttaisi että suoraan ajettaessa jokin on sen verran "löysällä" että kalisee.

                      Mikähän tuo nyt sitten olisi? Kallistuksenvakaajan "koiranluut", reaktiotangot vai kenties raidetangon pää? Vanhassa E34:ssä oli reaktiotangot kuluneet, mutta se kolahteli aina painaessa jarrua, tässä tapauksessa hiljenee jos hieman jarrua näyttää. Ajellessa n. 100-105 km/h mittarin mukaan tuntuu pientä tärinää, joten ajattelin että olisiko kyseessä pehmoiset reaktiotangon puslat...voihan tietysti olla että sieltä etupäästä on yksi jos toinenkin osa vähän väsähtänyt.

                      Comment

                      • sonikk
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 1664
                        • Kerava

                        No ainakin mulla oli tasan samat oireet, kolina hiljeni jarrua painaessa ja vauhdissa tutisi. Syynä juurikin reaktiotangon pusla.

                        Comment

                        • Enliz
                          BTCF Member
                          • Jan 2005
                          • 1503
                          • Espoo

                          Originally posted by Nightgloom View Post
                          Pitkästä aikaa taas postia (ja ongelmien kera, yllätys...)

                          Ostin syksyllä 523i Touringin vm. 98, ja tässä talven mittaa olen jaksanut kuunnella kolkotusta muhkuraisella lumella tai tiellä ajeltaessa.
                          Mitä hiljempaa ajaa, sitä selvemmin kolina erottuu.

                          Kolina myös häviää jos hieman painaa jarrua tai kääntää johonkin suuntaan ajettaessa. Vaikuttaisi että suoraan ajettaessa jokin on sen verran "löysällä" että kalisee.

                          Mikähän tuo nyt sitten olisi? Kallistuksenvakaajan "koiranluut", reaktiotangot vai kenties raidetangon pää? Vanhassa E34:ssä oli reaktiotangot kuluneet, mutta se kolahteli aina painaessa jarrua, tässä tapauksessa hiljenee jos hieman jarrua näyttää. Ajellessa n. 100-105 km/h mittarin mukaan tuntuu pientä tärinää, joten ajattelin että olisiko kyseessä pehmoiset reaktiotangon puslat...voihan tietysti olla että sieltä etupäästä on yksi jos toinenkin osa vähän väsähtänyt.


                          Originally posted by sonikk View Post
                          No ainakin mulla oli tasan samat oireet, kolina hiljeni jarrua painaessa ja vauhdissa tutisi. Syynä juurikin reaktiotangon pusla.
                          Juu sama vika oli myös täällä. Koiranluutkin vaihdoin kun oli puolessa vuodessa väsähtänyt. Reaktiotangon pusla tosiaan oli tullut tienpäähän ja kolina loppui.. tosin jouduin jarrulevyn ottaa pois kun navan suojakilpi oli irti ja piti mukulakivillä kivaa kolinaa, ei kehdannu ikkunauki ajella
                          now: Mercedes Benz 350e AMG
                          ex: f30 320i M-Sport
                          ex: e46 320i M-Sport II
                          ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
                          ex: e36 316i Compact
                          ex: e39 530i M-Sport
                          ex: e46 320Cd M-Sport II

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            Onkos kellään kokemusta, että missä on silloin todennäköisesti väljää etupäässä kun mitä enemmän on pakkasta niin sitä enemmän kolisee. Ei ole semmosta terävää kolahtelua. Kolisee kun on nimismiehekiharaa tai vastaavaa epätasaisuutta. Kesällä ei kolissut ollenkaan.

                            Olen tässä kyllä pohtinut jos vaihtaisi suosiolla etupäästä nuo alatukivarsien ja reaktiotankojen puslat powerflexeihin jos pallonivelet on ehjät. Samalla voisi vaihtaa myös kallistuksenvakaajan puslat.
                            Last edited by Antsah; 26-02-2012, 15:28.

                            Comment

                            • salsal
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2007
                              • 38
                              • Lahti

                              Originally posted by Antsah View Post
                              Onkos kellään kokemusta, että missä on silloin todennäköisesti väljää etupäässä kun mitä enemmän on pakkasta niin sitä enemmän kolisee. Ei ole semmosta terävää kolahtelua. Kolisee kun on nimismiehekiharaa tai vastaavaa epätasaisuutta. Kesällä ei kolissut ollenkaan.

                              Olen tässä kyllä pohtinut jos vaihtaisi suosiolla etupäästä nuo alatukivarsien ja reaktiotankojen puslat powerflexeihin jos pallonivelet on ehjät. Samalla voisi vaihtaa myös kallistuksenvakaajan puslat.
                              Omassani on juuri saman oloista vikaa ja iskareihin alkaa omat epäilyt kovasti kallistua...

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Originally posted by salsal View Post
                                Omassani on juuri saman oloista vikaa ja iskareihin alkaa omat epäilyt kovasti kallistua...
                                Oletkos vielä mitään vaihtanut?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎