E39: etupää kolisee

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Siankarlo
    replied
    Originally posted by toperi View Post
    Tänään huomasin että iskarin yläpään mutteri löysällä. Joten se kannattaa tarkastaa. Olen omasta etsinyt vikaa jonkin aikaa ja käynyt niveliä yms. läpi ja tänään löytyi oikea osoite. Hoplaa!
    Näitä ketjuja kyllä kannattaa käydä läpi kun noita kolinoita ihmettelee. Lumikelien myötä etupää aloitti järsyttävän kolinan ulosjoustoissa, loivemmissa heitoissa ei sanonut mitään. Ja alusta on juuri todettu kunnossa olevaksi, koiranluut ja tukivarret vaihdettu.

Kävin sitten kurkkaamassa iskarin yläpään muttereita, olivat molemmin puolin aivan löysällä, oli selvästi käytetty toiseen kertaan nylock-mutteri iskarin vaihdon yhteydessä. S**tanan tunarit.

Käsipelillä väänsin sen verran kireyttä kuin iskaria rikkomatta pystyi, eikös oikea momentti ole 64Nm? Täytyy hommata uudet mutterit ja sen jälkeen miettiä millä nuo saa kotikonstein suurin piirtein oikeaan kireyteen. Vinkkejä kuunnellaan herkällä korvalla.

Leave a comment:

• Heguli 31
    replied
    Originally posted by DriveFast View Post
    Nostetaas topicia..

Elikkä omaan kolmeysiin vaihdettiin juuri TA-Technixin alusta alle..

Tuossa tein sellaisen havainnon hidastetöyssyyn ajettuani, että oikeasta etukulmasta kuului todella voimakas kolaus..
    Testasin tuota useamman kerran ja aina hieman "normaalia" vauhdikkaammin tuohon tullessa kolahti, mutta vain oikeasta kulmasta.. Jos vauhtia on vähemmän, niin kolausta ei kuulu. Vastaavasti oikeasta etukulmasta kuuluu jatkuvasti sellaista pienoista narinaa, jonka pystyy kuulemaan vain musat ja ilmastointi hiljaisena.
    Millainen madallus tuli?Onko koiranluut oikean pituiset ja varmasti kunnossa?

Leave a comment:

• Tome
    replied
    Olisko kasattu tolppa jotenkin väärin.. unohtunu joku prikka laittaa yläpäähän tms.. Noi iskaritestit nyt on ihan yhtä tyhjän kanssa. Itsekin olen saanut testissä hyvät arvot vaikka iskarit ollu aivan loppu. Mutta joka tapauksessa tuskin sulla nyt iskunvaimentimessa mitään vikaa on.

Leave a comment:

• DriveFast
    replied
    Nostetaas topicia..

Elikkä omaan kolmeysiin vaihdettiin juuri TA-Technixin alusta alle..

Tuossa tein sellaisen havainnon hidastetöyssyyn ajettuani, että oikeasta etukulmasta kuului todella voimakas kolaus..
    Testasin tuota useamman kerran ja aina hieman "normaalia" vauhdikkaammin tuohon tullessa kolahti, mutta vain oikeasta kulmasta.. Jos vauhtia on vähemmän, niin kolausta ei kuulu. Vastaavasti oikeasta etukulmasta kuuluu jatkuvasti sellaista pienoista narinaa, jonka pystyy kuulemaan vain musat ja ilmastointi hiljaisena.

Kävin iskaritestin tekemässä, jossa kaikki tolpat osoittautuivat täysin toimiviksi.

Mitäs tuosta nyt tarkastaisi ekaksi? Voisko tuo iskarin yläpää aiheuttaa tuollaista? Vai voiko iskari olla silti paskana, vaikka testeristä läpi menikin puhtaasti.
    Last edited by DriveFast; 10-04-2011, 20:54.

Leave a comment:

• Driver22
    replied
    Omaan autoon vaihdoin eteen molemmille puolin reaktiotangot, alatukivarret sekä koiranluut (eli vakaajan yhdystangot). Kolinat lakkas kuin seinään vaikka vaihdoin aluksi vain toiselle puolen kun aika loppui kesken. Suurin vika mikä mulla oli että alatukivarsien nivelet oli molemmilta puolin väljät sekä reaktiontankojen puslat oli loppu. Kolinan päättelen tulleen väljien osien yhteisresonanssina, eli kun väljää on molemmilla puolin niin alkaa kolisemaan.

Leave a comment:

• Jakke84
    replied
    Mulla loppui osa kolinasta kun vaihdettiin: alatukivarret, reaktiotangot, koiranluut sekä raidetangon sisemmät ja ulommat päät. Silti vieläkin kuuluu sellainen vaimea "lompske" edestä ajettaessa hitaasti terävään töyssyyn. Pahasti epäilyttää noi iskarit ja niiden yläpäät.

Leave a comment:

• reekoon
    replied
    Nyt lakkasi kolina E39 540sta.

Osat jotka viahdettu tämän saavuttamiseksi;

Ulommat raidetangonpäät
    Keskimmäinen raidetanko
    Kaikki tukivarret (powerflex puslilla)
    Kallistuksen vakaajan puslat (etu+taka)
    Koiranluut (etu+taka)
    Iskarit +jouset --> Coilover ja pillowball yläpää

Eli ei mikään paha rasti :()

Leave a comment:

• Tomas
    replied
    Originally posted by schwarze View Post
    Tulitko katsoneeksi valmistusleimoja noista vaihdetuista osista, lähinnä reaktiotangoista ja alatukivarsista? Mulla oli vielä ensiasenteiset 210tkm kohdalla
    Alatukivarret vaihdettu 120 tkm kohdalla, reaktiotangot alkuperäiset

Leave a comment:

• schwarze
    replied
    Originally posted by Tomas View Post
    Tuli vaihdettua omaan 525i Touring -01, ajettu n. 250tkm

alatukivarret
    koiranluut
    reaktiotangot
    iskarit
    jarrulevyt
    palat

Ja kyllä muuttui auto ihan täydellisesti. Siis aivan upea auto ajettavuudeltaan. Ei kolise, vetele eikä muutakaan!
    Tulitko katsoneeksi valmistusleimoja noista vaihdetuista osista, lähinnä reaktiotangoista ja alatukivarsista? Mulla oli vielä ensiasenteiset 210tkm kohdalla

Leave a comment:

• bemmunisti
    replied
    Yksi kolinan aiheuttaja itselläni on jossain rattiputken seudulla. Kun ottaa ruorin ylä- ja alareunasta kiinni ja vetää ratin kehästä itseensä päin vuoron perään oikeaa ja vasenta kättä käyttäen, niin huomaa niin minimaalisen klapin, mutta niin selvästi kuuluvan!

Leave a comment:

• Tomas
    replied
    Tuli vaihdettua omaan 525i Touring -01, ajettu n. 250tkm

alatukivarret
    koiranluut
    reaktiotangot
    iskarit
    jarrulevyt
    palat

Ja kyllä muuttui auto ihan täydellisesti. Siis aivan upea auto ajettavuudeltaan. Ei kolise, vetele eikä muutakaan!

Leave a comment:

• vikoski
    replied
    Minulla on E39 523 -00 ajettu 215tkm, autossa mukulakivilla ja kuopissa samanlaista kolinaa mitä monella muullakin täällä ollut. Ilmeisesti kolina/helinä kuuluu etupäästä.

Tähän mennessä olen vaihtanut koiranluut, kallistuksenvakaajan kumit, raidetangon sisemmän osan mitkä olivat väljät, mutta mikään näistä ei auttanut kolinaan. Myös moottorin kumityynyt on vaihdettu sillä nekin oli rikki.

Osaisiko kukaan suositella mistä jatkaisi seuraavaksi, kun ei katsastuksessa eikä laakkosella löydetty mitään väljää.

Ainakin aiheen luettua tuli mieleen seuraavat osat joissa muilla ollut vikaa, mutta en viitsisi kaikkia niitä alkaa vaihtamaan turhaan.
    -Reaktiotanko
    -Alatukivarsi
    -Iskarit
    -Iskarin ylätukilaakerit

Leave a comment:

• jms-btcf
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Eikös uudet kumit ole valmiiksi halkaistu, ettei tartte koko vakaajaa irroittaa, ainoastaan ne kiinnikkepannat?

Äkkiä vilkaisemalla näyttäis vaihtuvan aika vähällä vaivalla
    Joo kumit on halkaistu, itse muistaakseni avasin pantojen lisäksi myös koiranluiden alakiinnitykset suosiolla kun oli niin huono asento ilman monttua ja joku takkus - olisko ollut uuden kumin sommittelu paikoilleen. Mutta ei paha homma kuitenkaan...

Leave a comment:

• Havis
    replied
    Originally posted by jms-btcf View Post
    Joo just noi. Viime katsastuksessa inssi kehotti vaihtamaan nuo (ei vaikuttanut katsastuksen läpimenoon) kun uikutin sille että kolisee vaikka "kaikki" on vaihdettu - olin unohtanut tämän topikin täysin.
    Mulla ei ollut mielestäni edes niin kulahtaneet ne kumit kuin sun kuvassa ja ajattelin että turhaa hommaa - mutta kyllä ne kolinat vaan lähti. Ei ollut tosiaan kummoistakaan eroa uudella ja vanhalla kumilla ulkomuodossa kun niitä vertailin, vanha oli kuitenkin aika löysä.
    Kävin sanomassa inssille käsipäivää ja kiitin vinkistä kun olin jälkitarkastuksessa käkkärin takia.
    Eikös uudet kumit ole valmiiksi halkaistu, ettei tartte koko vakaajaa irroittaa, ainoastaan ne kiinnikkepannat?

Äkkiä vilkaisemalla näyttäis vaihtuvan aika vähällä vaivalla

Leave a comment:

• jms-btcf
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Jaa vähän niinku tuo? Tuommoinen väljyys tuskin aiheuttaa kolinaa ainakaan suoraan, koska tuossa ei tule suoraan metalli-metalli osumaa. Tuo vaikuttaa varmaan vain kallistuksen jämäkkyyteen tai sen puutteeseen
    Joo just noi. Viime katsastuksessa inssi kehotti vaihtamaan nuo (ei vaikuttanut katsastuksen läpimenoon) kun uikutin sille että kolisee vaikka "kaikki" on vaihdettu - olin unohtanut tämän topikin täysin.
    Mulla ei ollut mielestäni edes niin kulahtaneet ne kumit kuin sun kuvassa ja ajattelin että turhaa hommaa - mutta kyllä ne kolinat vaan lähti. Ei ollut tosiaan kummoistakaan eroa uudella ja vanhalla kumilla ulkomuodossa kun niitä vertailin, vanha oli kuitenkin aika löysä.
    Kävin sanomassa inssille käsipäivää ja kiitin vinkistä kun olin jälkitarkastuksessa käkkärin takia.

Leave a comment:

Working...
X