memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by bemu2000 View Post
    no kerroppa mistä se auto tietää minkä kokoiset pyörät siellä alla pyörii, kunhan on vaan saman korkuiset edessä ja takana? eihän siinä ole mitään gps:ää mikä haistaisi todellisen nopeuden, että prkl, nyt onkin laitettu liian pientä pyörää alle ja todellinen nopeus ei olekaan enää yhtä suuri samalla mittarin näyttämällä, kuin ennen senhän pitäisi juuri lukittaa vaihde alemmalla todellisella nopeudella, kun on pienemmän pyörät alla...
    Olen tämän "kummallisuuden" jo niin moneen kertaan selvittänyt että en nyt enään kerta kaikkiaan viitsi.
    Voisimpa tästä avata oman topikin:kin mutta heitetään kuitenkin pallo ihan tässä takaisin ja kysytään mistä kummasta seuraava ilmiö mahtaa johtua? Eli kun esim.omaan -00 e39.iin nakkaan alle 225/45-17" rengastuksen, niin laatikko lopettaa lukitsemisen ja vaihtologiikka menee selvästi vituralleen?
    Mistä mahtaa johtua sama ilmiö niissä useissa e39:ssä mistä esim.oma rengasdirika on raportoinut kun e39:iin on heitetty ali tai ylikokoista rengastusta? Tai mistähän syystä olen jo montakin asiakkaiden´kavereiden e39 ja e46 "laatikkovikaa" korjannut vaihtamalla alle oikean vierintäkehän rengastuksen. Vai onko kyse oikeasti olemattomasta asiasta ja siis puhtaasta paskapuheesta?

    Comment

    • juster
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 624

      #32
      No mitään teknistä selitystä sille ei voi olla, että E39 pystyisi havaitsemaan onko renkaiden vierintäkehä oikea vai väärä, kunhan eri akseleilla on saman vierintäkehäiset renkaat.

      Mikä taas on kierrosluvun ja mittarinopeuden suhde esim. tyyliin kierroksia 1600 ja nopeus 100 km/h. riippuu korimallista (tuoringissa tiheämmät) moottorista ja vuosimallista.

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17797
        • Jämsä

        #33
        Originally posted by juster View Post
        No mitään teknistä selitystä sille ei voi olla, että E39 pystyisi havaitsemaan onko renkaiden vierintäkehä oikea vai väärä, kunhan eri akseleilla on saman vierintäkehäiset renkaat.

        Mikä taas on kierrosluvun ja mittarinopeuden suhde esim. tyyliin kierroksia 1600 ja nopeus 100 km/h. riippuu korimallista (tuoringissa tiheämmät) moottorista ja vuosimallista.
        näinpä... ehkä niillä autoilla on sitten sielu, tai kuskeilla vaikkua korvien välissä


        juuri sen teknisen selvityksen haluaisin kuulla, mikä voi aiheuttaa kyseisen reaktion, kun ei toi tilanne tunnu mitenkään päin ajateltuna järkevältä...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • O.K.
          Moderator
          • Nov 2003
          • 4856
          • Espoo

          #34
          Minä voisin kuvitella tuon johtuvan ajonopeus/moottorin pyörimisnopeus välisestä suhteesta. Liian pienillä renkailla ajonopeuteen X tarvitaan enemmän kierroksia moottorilta. Liian suurilla renkailla nopeuteen X taas tarvitaan enemmän vääntöä ja vähemmän kierroksia. Eli tuo alkuperäinen nopeuksien välinen suhde muuttuu.

          Jos tuo moottorin toimintapiste tai ajonopeus/moottorin pyörimisnopeus on joku vaihteiston ohjelman parametri, niin silloin voisin kuvitella sillä todellakin olevan vaikutusta vaihteiston toimintaan. Kyseessä kun on sentään kohtalaisen "älykäs" laatikko.

          Tämä siis näin yleisesti mietittynä, mitään tarkkaa tietoa asiasta minulla ei ole
          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
          E34 525i

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #35
            Originally posted by O.K. View Post
            Minä voisin kuvitella tuon johtuvan ajonopeus/moottorin pyörimisnopeus välisestä suhteesta. Liian pienillä renkailla ajonopeuteen X tarvitaan enemmän kierroksia moottorilta. Liian suurilla renkailla nopeuteen X taas tarvitaan enemmän vääntöä ja vähemmän kierroksia. Eli tuo alkuperäinen nopeuksien välinen suhde muuttuu.

            Jos tuo moottorin toimintapiste tai ajonopeus/moottorin pyörimisnopeus on joku vaihteiston ohjelman parametri, niin silloin voisin kuvitella sillä todellakin olevan vaikutusta vaihteiston toimintaan. Kyseessä kun on sentään kohtalaisen "älykäs" laatikko.

            Tämä siis näin yleisesti mietittynä, mitään tarkkaa tietoa asiasta minulla ei ole
            mutta kun se auto ei edelleenkään tiedä sitä todellista nopeutta... mittarin näyttämä muuttuu samassa suhteessa kierroksien kanssa, kun laitetaan pienempää rengasta alle... välityssuhteen muutos ilmanvastukseen verrattuna on ainut muutos tuossa, mutta sekään tuskin muutaman millin renkaan halkaisijan erossa on ratkaiseva tekijä
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • himonussija
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 392
              • Finland

              #36
              Joo en minäkään tajua tuota Hemin teoriaa että vaihteisto voisi mitenkään seota vaikka alla olisi kottikärryn pyörät, kunhan ne vain ovat edessä ja takana samankokoiset. Kottikärryn pyörillä voisi esim. olettaa että mittarinopeudella 120 km/h olisi auton todellinen nopeus jotain 50 km/h luokkaa, koska niiden kehä on niin lyhyt. Silti vaihteiston pitäisi pelata, koska auto ei tiedä todellista nopeuttaan.

              Tai jos auto laitettaisi liukuhihnan päälle ja ajettaisi sitä siinä mittarinopeudella 100 km/h niin ei auto tietäisi ettei maisema todellisuudessa vaihdukaan. Tai sitten BMW on tehnyt jotain aivan ällistyttävää jos elektroniikka tuon huomaa ja sekoittaa vaihteiston

              Perusteita kehiin tuolle teorialle tai heitetään teoria autotarinoiden suureen romukoppaan!

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17797
                • Jämsä

                #37
                Originally posted by himonussija View Post
                Joo en minäkään tajua tuota Hemin teoriaa että vaihteisto voisi mitenkään seota vaikka alla olisi kottikärryn pyörät, kunhan ne vain ovat edessä ja takana samankokoiset. Kottikärryn pyörillä voisi esim. olettaa että mittarinopeudella 120 km/h olisi auton todellinen nopeus jotain 50 km/h luokkaa, koska niiden kehä on niin lyhyt. Silti vaihteiston pitäisi pelata, koska auto ei tiedä todellista nopeuttaan.

                Tai jos auto laitettaisi liukuhihnan päälle ja ajettaisi sitä siinä mittarinopeudella 100 km/h niin ei auto tietäisi ettei maisema todellisuudessa vaihdukaan. Tai sitten BMW on tehnyt jotain aivan ällistyttävää jos elektroniikka tuon huomaa ja sekoittaa vaihteiston

                Perusteita kehiin tuolle teorialle tai heitetään teoria autotarinoiden suureen romukoppaan!
                jamielle ja adamille pähkinä purtavaksi
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • himonussija
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 392
                  • Finland

                  #38
                  Originally posted by bemu2000 View Post
                  jamielle ja adamille pähkinä purtavaksi
                  Nimenomaan ja Buster rattiin ettei satu ketään pahasti

                  Comment

                  • Messerschmitt
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 85
                    • Helsingfors

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Olen tämän "kummallisuuden" jo niin moneen kertaan selvittänyt että en nyt enään kerta kaikkiaan viitsi.
                    Voisimpa tästä avata oman topikin:kin mutta heitetään kuitenkin pallo ihan tässä takaisin ja kysytään mistä kummasta seuraava ilmiö mahtaa johtua? Eli kun esim.omaan -00 e39.iin nakkaan alle 225/45-17" rengastuksen, niin laatikko lopettaa lukitsemisen ja vaihtologiikka menee selvästi vituralleen?
                    Mistä mahtaa johtua sama ilmiö niissä useissa e39:ssä mistä esim.oma rengasdirika on raportoinut kun e39:iin on heitetty ali tai ylikokoista rengastusta? Tai mistähän syystä olen jo montakin asiakkaiden´kavereiden e39 ja e46 "laatikkovikaa" korjannut vaihtamalla alle oikean vierintäkehän rengastuksen. Vai onko kyse oikeasti olemattomasta asiasta ja siis puhtaasta paskapuheesta?




                    Jep!
                    Palautetaas taulukko 5-sarjan soveltuvuustaulukko,

                    Vuosimalli alkaen 12/1995
                    Vuosimalli päättyen 12/2003
                    Koko 15-20
                    Jako 5x120
                    Kierre 12x1.5p
                    Et, minimi 10
                    Et, maksimi 25
                    Et, alkuperäinen 20
                    Keskireikä 74.1

                    Rengaskoko / huomioitavaa

                    205-65-15
                    205-60-16
                    225-55-16
                    235-45-17
                    235-40-18
                    245-40-18
                    235-35-19
                    245-35-19

                    Oliskohan niin, että AGS, renkaan kovuusaste , koko vaikuttaa stepin käyttöön...
                    Jos alle työnnettään jotain muuta, kuin mitä on määritelty niin sekookohan steppi:think

                    Näillä steppi toimii alamäki,ylämäki,kaarre,kiihdytys jne... laskelmoi ajajan ajokäyttäytymistä ja reagoi siten. >Kasvatetaan kokoa ja halkasiaa niin laatikko tekee enemmän töitä sen eteen jotta toimisi miten se on määritetty toimivan
                    Last edited by Messerschmitt; 07-03-2008, 17:43.
                    E39 528i Touring -99

                    Comment

                    • Vehkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1441
                      • Turku

                      #40
                      Originally posted by heijani View Post
                      Kiinnostaisi kanssa tuohon kasiin liittyen eli autona 540 -99. Aamulla testailin työmatkalla ja kun mittari oli juuri ja juuri satasen paremmalla puolella oli kierroksia jo n.1900 ja 110km/h mittarinopeudessa kierrokset oli kyllä jo todella lähellä kahtatuhatta.

                      Renkaina 235/45-17 Nankang SV-1
                      Täällä samoissa lukemissa kiekkamittari 110km/h:n vauhdissa
                      Renkaina 205/65-15
                      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                      ex E39 535iA -97
                      sekä x määrä riisikippoja


                      Kesäautona toimii vw kupla -65

                      Comment

                      • S.P.R
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2003
                        • 1009
                        • Oulu area

                        #41
                        Originally Posted by heijani
                        Kiinnostaisi kanssa tuohon kasiin liittyen eli autona 540 -99. Aamulla testailin työmatkalla ja kun mittari oli juuri ja juuri satasen paremmalla puolella oli kierroksia jo n.1900 ja 110km/h mittarinopeudessa kierrokset oli kyllä jo todella lähellä kahtatuhatta.

                        Renkaina 235/45-17 Nankang SV-1

                        Täällä samoissa lukemissa kiekkamittari 110km/h:n vauhdissa
                        Renkaina 205/65-15
                        -98 540iA ja noin 110km/h mittarissa ja kierroksia tuo 2000. Renkaat 235/45/17. Eli näyttää olevan juuri niin kuin pitääkin.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          ...vai mahtaisiko se ongelma liittyä välityssuhteen muutokseen. Eli siihen mitä nopeustietoa moottori+laatikkosofta saa milläkin vääntö/työsuhteella? Eli siitä että moottointyötahti/säädöt+laatikon setup:it ei stemmaa tarvittavaan vääntömomenttiin.
                          Eli mikäli alle ruuvattaisiin traktorin takapyörät, olisi tarvittava vääntömomentti jotain muuta 100kmh mittarinopeudessa(eli ainoa nopeus minkä auto itse tajuaa) kuin mitä se olisi mm.nimim:himonussijan peräämillä kottikärrynpyörillä.
                          mm.Vanosten ja tuplakanavaisen m52TU ja M54 imusarjan setupohjelmat antaisivat laatikolle aivan väärää tietoa, puhumattakaan imuilman lämmöistä, sytytyskartasta, tarvittavasta ruiskutusannoksesta,jne,jne joiden tietojen perusteella myös nämä 9/98-uudemmat stepit vaihtotapahtumia hallitsevat.
                          Joku voi toki paremmankin teorian ko.ilmiölle keksiä, mutta tämä rengastuksen vaikutus on kyllä 100% varma asia ja "autopiireissä" kyllä tiedossa muidenkin merkkien kuin BMW:n kohdalla.
                          Last edited by Hemi; 08-03-2008, 15:04.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17797
                            • Jämsä

                            #43
                            Originally posted by Hemi View Post
                            ...vai mahtaisiko se ongelma liittyä välityssuhteen muutokseen. Eli siihen mitä nopeustietoa moottori+laatikkosofta saa milläkin vääntö/työsuhteella? Eli siitä että moottointyötahti/säädöt+laatikon setup:it ei stemmaa tarvittavaan vääntömomenttiin.
                            Eli mikäli alle ruuvattaisiin traktorin takapyörät, olisi tarvittava vääntömomentti jotain muuta 100kmh mittarinopeudessa(eli ainoa nopeus minkä auto itse tajuaa) kuin mitä se olisi mm.nimim:himonussijan peräämillä kottikärrynpyörillä.
                            mm.Vanosten ja tuplakanavaisen m52TU ja M54 imusarjan setupohjelmat antaisivat laatikolle aivan väärää tietoa, puhumattakaan imuilman lämmöistä, sytytyskartasta, tarvittavasta ruiskutusannoksesta,jne,jne joiden tietojen perusteella myös nämä 9/98-uudemmat stepit vaihtotapahtumia hallitsevat.
                            Joku voi toki paremmankin teorian ko.ilmiölle keksiä, mutta tämä rengastuksen vaikutus on kyllä 100% varma asia ja "autopiireissä" kyllä tiedossa muidenkin merkkien kuin BMW:n kohdalla.
                            varmasti vaikuttaa, mutta muutaman millin halkaisija-ero renkaassa samalla vanteella ei siihen paljoa vaikuta... rengas/vanne pakettien painoerot saattaa olla useita kiloja, vaikka halkaisija olisi täysin sama, eikä niissääkään mitään ongelmia ole ja se jos joku vaikuttaa vääntömomentin muuttumiseen, kun kulutuskin saattaa nousta melkeen litralla.
                            Last edited by bemu2000; 08-03-2008, 15:18.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              varmasti vaikuttaa, mutta muutaman millin halkaisija-ero renkaassa samalla vanteella ei siihen paljoa vaikuta... rengas/vanne pakettien painoerot saattaa olla useita kiloja, vaikka halkaisija olisi täysin sama, eikä niissääkään mitään ongelmia ole ja se jos joku vaikuttaa vääntömomentin muuttumiseen, kun kulutuskin saattaa nousta melkeen litralla.
                              Kuka niin on sanonut ettei myös nämä vaikuttaisi?
                              Ihan selvästi myös tällä saitilla on ollut juttuja siitä miten esim.kitkojen tai tiettyjen nastakumien alle laitto on sekoittanut laatikkoa(eli rullausvastus).
                              Tuo vanteen painon lisääntyminen ei todellakaan lisää tai vähennä tarvittavaa vääntömomenttia+tekniikan softan karttoja tasanopeuksilla niissä nopeuksissa kun mm.laatikko lukittuu. Vanteen paino toki näkyy täyskaasukiihdytyksissä ja tämä ilman muuta näkyy 9/98-uudempien steppien vaihtoajankohdissa+vaihtologiikassa kun siis otetaan lähtöjä kaasu pohjassa. mm.oma e39 ei tahdo edes pykältää isompaa kun alle heittää jotkin artec lyijyvanteet.
                              Last edited by Hemi; 08-03-2008, 15:28.

                              Comment

                              • heijani
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 220
                                • Turku

                                #45
                                Originally posted by S.P.R View Post
                                -98 540iA ja noin 110km/h mittarissa ja kierroksia tuo 2000. Renkaat 235/45/17. Eli näyttää olevan juuri niin kuin pitääkin.
                                Pienen otannan perusteella vaikuttaisi tosiaan normaalilta, hyvä homma. Näitä juttuja vaan kun aikansa lukee, niin vainoharhaiseksihan tässä väkisinkin tulee.
                                BMW e61 525dA 2006
                                ex BMW e39 530dT 2000
                                ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                                ex BMW e39 540iA sedan 1999
                                ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                                ex BMW e46 316i sedan 2000

                                Comment

                                Working...
                                X