memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenojono
    Bimmer Enthusiast
    • May 2012
    • 1753
    • Pohjanmaa

    Mites uusin hankintani bebsit stepin kanssa kun kumit kymmenyksen pienemmät vakiokoosta?

    225/40/18 8" edessä ja takana 9" 255/35/18

    Ja uudet talvikumit 16" vakiokoossa laittavat kiihdytyksessä luistoneston valon vilkkumaan.

    Optimaali e39 koot ovat: 17" talvella ja 18" kesällä. Piste
    Työmatkat: E46 preface 323 4d
    Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
    Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by Tenojono View Post
      Mites uusin hankintani bebsit stepin kanssa kun kumit kymmenyksen pienemmät vakiokoosta?

      225/40/18 8" edessä ja takana 9" 255/35/18

      Ja uudet talvikumit 16" vakiokoossa laittavat kiihdytyksessä luistoneston valon vilkkumaan.

      Optimaali e39 koot ovat: 17" talvella ja 18" kesällä. Piste
      Ihan ok koot. Orggiksena pienin on 255/40-17. Miksi kesäksi isompi kuin talveksi? Kesärengas on jäykempi joten riittää pienempikin.

      Comment

      • Tenojono
        Bimmer Enthusiast
        • May 2012
        • 1753
        • Pohjanmaa

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Ihan ok koot. Orggiksena pienin on 255/40-17. Miksi kesäksi isompi kuin talveksi? Kesärengas on jäykempi joten riittää pienempikin.
        Totta. 18 on vähän esteettisempi siksi valinta kohdistuu siihen. Tosin 17" ja vakio sport alusta yhdistelmä on kukkaro ystävällisempi. 18" huutaa vähän lisää tontitusta.
        Työmatkat: E46 preface 323 4d
        Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
        Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          Kertoisko mulle joku, miksi laatikko menee sekasin, jos joka nurkassa on samankokoset renkaat, vaikka ulkohalkaisija hyvin vähän muuttuisikin? Tietenkin jos halkaisija pienenee, niin välityssuhde aavistuksen muuttuu ja tienpintaan kohdistuva vääntö aavistuksen kasvaa, mutta silti, ei mielestäni niin paljoa, että sillä pitäisi oikeasti olla mitään merkitystä!?

          Sen ymmärrän jos takana on halkaisijaltaan pienemmän kuin edessä, mutta miksi muka joka nurkassa samankokoiset kumit sekoittaisi laatikkoa, ei se nyt kuitenkaan mihinkään GPS:ään vertaa sitä nopeutta mitä rengasanturit kertoo?

          Ymmärrän hyvin ettei nim. kt10734 voi oikasta nilkkaa talvirenkailla jos on 540iA alla. Tuskin se tilanne siitä paranis vaikka ois 2mm suuntaan tai toiseen kumit, niinkuin Hemi antaisi ymmärtää, että luistonesto herkistyy, jos renkaan pyörintäkehä muuttuu muutaman millin, mutta kun se muuttuu kaikissa pyörissä...? Eiköhän se nyt pääasiassa johdu koneen koosta ja talvirenkaiden liukkaudesta...

          Kiinnostaa vain... Ei sen kummempaa.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • timppa811
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 855
            • Pohojammaa

            Eiköhän tuo ole ihan urbaania legendaa. Samalla ajattelutavalla laahaava jarru sekoittaa laatikon, koska "auto luulee että renkaat ovat isommat kun vakiot, kun tarvii enemmän momenttia nopeuteen X"

            Kuuntelen kyllä mielenkiinnolla jos joku osaa selventää tätä.
            Eri akseleilla olevat erikokoisten renkaiden haitat ymmärrän kyllä.


            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
            Kertoisko mulle joku, miksi laatikko menee sekasin, jos joka nurkassa on samankokoset renkaat, vaikka ulkohalkaisija hyvin vähän muuttuisikin? Tietenkin jos halkaisija pienenee, niin välityssuhde aavistuksen muuttuu ja tienpintaan kohdistuva vääntö aavistuksen kasvaa, mutta silti, ei mielestäni niin paljoa, että sillä pitäisi oikeasti olla mitään merkitystä!?

            Sen ymmärrän jos takana on halkaisijaltaan pienemmän kuin edessä, mutta miksi muka joka nurkassa samankokoiset kumit sekoittaisi laatikkoa, ei se nyt kuitenkaan mihinkään GPS:ään vertaa sitä nopeutta mitä rengasanturit kertoo?

            Ymmärrän hyvin ettei nim. kt10734 voi oikasta nilkkaa talvirenkailla jos on 540iA alla. Tuskin se tilanne siitä paranis vaikka ois 2mm suuntaan tai toiseen kumit, niinkuin Hemi antaisi ymmärtää, että luistonesto herkistyy, jos renkaan pyörintäkehä muuttuu muutaman millin, mutta kun se muuttuu kaikissa pyörissä...? Eiköhän se nyt pääasiassa johdu koneen koosta ja talvirenkaiden liukkaudesta...

            Kiinnostaa vain... Ei sen kummempaa.

            Comment

            • kt10734
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 370
              • Uusimaa

              Originally posted by Hemi View Post
              Eli ihan ei ole halkaisija kohdallaan jos/kun luistonesto herkistyy(sallii vähemmän luistoa).
              Muutoin ko.koko näissä vanhemman laatikon peleissä ei niin pienestä hätkähdä.

              Tarkoitin, että nastarenkailla ei voi "polettaa" tehojen puolesta. Toimii normiajossa täysin normaalisti.

              BMW-master: Ei ole kuvaa tähän hätään. Pitänee ottaa pesun jälkeen pari photoa. 65v papparaisen entinen auto, jolla oli viimeiset 10v.


              Monen monta Bemua + muutama harhalaukaus...

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Kertoisko mulle joku, miksi laatikko menee sekasin, jos joka nurkassa on samankokoset renkaat, vaikka ulkohalkaisija hyvin vähän muuttuisikin? Tietenkin jos halkaisija pienenee, niin välityssuhde aavistuksen muuttuu ja tienpintaan kohdistuva vääntö aavistuksen kasvaa, mutta silti, ei mielestäni niin paljoa, että sillä pitäisi oikeasti olla mitään merkitystä!?

                Sen ymmärrän jos takana on halkaisijaltaan pienemmän kuin edessä, mutta miksi muka joka nurkassa samankokoiset kumit sekoittaisi laatikkoa, ei se nyt kuitenkaan mihinkään GPS:ään vertaa sitä nopeutta mitä rengasanturit kertoo?

                Ymmärrän hyvin ettei nim. kt10734 voi oikasta nilkkaa talvirenkailla jos on 540iA alla. Tuskin se tilanne siitä paranis vaikka ois 2mm suuntaan tai toiseen kumit, niinkuin Hemi antaisi ymmärtää, että luistonesto herkistyy, jos renkaan pyörintäkehä muuttuu muutaman millin, mutta kun se muuttuu kaikissa pyörissä...? Eiköhän se nyt pääasiassa johdu koneen koosta ja talvirenkaiden liukkaudesta...

                Kiinnostaa vain... Ei sen kummempaa.
                En nyt enään viidettäkymmenettä kertaa puutu ko.aiheeseen koska search:lla kyllä löydät aiheesta pariksi illaksi luettavaa tuhannessa kommentissa ja kymmenien ihmisten kokemuksia siitä mitä 9/98-uudemmille bensastepeille varsinkin hieman liian pieni vierintäkehä aiheuttaa.
                Aivan samoin löydät kyllä vastaukset searchilla tuolle jarrujen laahaamisen ja laatikon käytöksen yhteydelle.
                Tätähän ei tarvitse toki uskoakkaan, vastuu on lukijalla.

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  Originally posted by Hemi View Post
                  En nyt enään viidettäkymmenettä kertaa puutu ko.aiheeseen koska search:lla kyllä löydät aiheesta pariksi illaksi luettavaa tuhannessa kommentissa ja kymmenien ihmisten kokemuksia siitä mitä 9/98-uudemmille bensastepeille varsinkin hieman liian pieni vierintäkehä aiheuttaa.
                  Aivan samoin löydät kyllä vastaukset searchilla tuolle jarrujen laahaamisen ja laatikon käytöksen yhteydelle.
                  Tätähän ei tarvitse toki uskoakkaan, vastuu on lukijalla.
                  Tuntuu vaan täysin älyttömälle, että pienikin muutos tasaisesti kaikissa renkaissa aiheuttais mitään, kun renkaiden välinen kehä ei muutu. Kai e39:ssä on sitte joku g anturi ja gps jolla se haistaa väärän rengaskoon.

                  No, pitänee pitänee jossain vaiheessa jos ehtii haeskella asiasta. On vaan niin järenvastaista tosiaan tuo... Kyl sen ymmärtää jos renkaan halkaisija muuttuisi radikaalisti, mutta että joku muutama milli...
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8283
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Tuntuu vaan täysin älyttömälle, että pienikin muutos tasaisesti kaikissa renkaissa aiheuttais mitään, kun renkaiden välinen kehä ei muutu. Kai e39:ssä on sitte joku g anturi ja gps jolla se haistaa väärän rengaskoon.

                    No, pitänee pitänee jossain vaiheessa jos ehtii haeskella asiasta. On vaan niin järenvastaista tosiaan tuo... Kyl sen ymmärtää jos renkaan halkaisija muuttuisi radikaalisti, mutta että joku muutama milli...
                    Tämä on vain minun käsitykseni asiasta:

                    Moottorin kuormituksen laatikon ohjaus tietää, laatikon ohjaus tietää myös mitä sen pitäisi olla kussakin tilanteessa. Normaalia isompi kuormitus, (täyteen lastattu auto, speksiä isommat pyörät, peräkärry, jne.) on ok. Olishan se laatikon ohjelman tekijä varsin kuupo jos unohtaisi auton lastaamisen ja peräkärryn mutta auton keventämistä (alikoon pyörät) tuskin on huomioitu. Samasta syystä sopiva imuvuoto tai rikkinäinen IMM sekottaa laatikon toimintaa.
                    Last edited by peto2; 19-11-2013, 16:46.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • hakala-
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 462
                      • Tampere

                      Nyt on omakohtaisiakin kokemuksia tästä steppi ongelmasta nimittäin ei vaihtanut 4->5. Syy tähän oli kuskin puolen eturenkaassa liian vähän painetta. oli tippunut rengaspaineet puoleen, lisäilin ilmaa ja taas pelas..
                      F15 M50D
                      E36 328 turbo
                      E34 535 turbo

                      Comment

                      • arpuC
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 1377

                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Tuntuu vaan täysin älyttömälle, että pienikin muutos tasaisesti kaikissa renkaissa aiheuttais mitään, kun renkaiden välinen kehä ei muutu. Kai e39:ssä on sitte joku g anturi ja gps jolla se haistaa väärän rengaskoon.

                        No, pitänee pitänee jossain vaiheessa jos ehtii haeskella asiasta. On vaan niin järenvastaista tosiaan tuo... Kyl sen ymmärtää jos renkaan halkaisija muuttuisi radikaalisti, mutta että joku muutama milli...
                        Facelift 530D ei kulkenut yli 80km/h väärän rengastuksen takia ja luistonesto jatkuvasti päällä.
                        Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                        En löydä enää sun luo
                        Teitkö sä tän tahallaan?
                        Nyt kaikki palaa.

                        Comment

                        • Macke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2009
                          • 1134
                          • Porvoo

                          Originally posted by arpuC View Post
                          Facelift 530D ei kulkenut yli 80km/h väärän rengastuksen takia ja luistonesto jatkuvasti päällä.
                          Mikäs rengastus on alla ollut joka tuon aiheutti?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by hakala- View Post
                            Nyt on omakohtaisiakin kokemuksia tästä steppi ongelmasta nimittäin ei vaihtanut 4->5. Syy tähän oli kuskin puolen eturenkaassa liian vähän painetta. oli tippunut rengaspaineet puoleen, lisäilin ilmaa ja taas pelas..
                            Joo, tai ilmeisesti jätti kuitenkin laatikon lukituksen tekemättä, kuten yleensä kun näin tapahtuu.
                            Tuo aiemmin mainittu 225/40-18" tekee joissain tapauksissa 9/98-uudemmissa e39:ssä saman, eli laatikko jättää lukittumatta ja sitten mennään pienellä luistolla päätienopeuksissa.

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              Kellään kokemusta 225/50R17 talvirenkaista tollasen facelift 530d alla? Ei muuten, mutta tuntuis oleva aikalailla helpompaa löytää talvirenkaita tuossa E60 koossa kuin orkkis 235/45R17 koossa.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by Macke View Post
                                Kellään kokemusta 225/50R17 talvirenkaista tollasen facelift 530d alla? Ei muuten, mutta tuntuis oleva aikalailla helpompaa löytää talvirenkaita tuossa E60 koossa kuin orkkis 235/45R17 koossa.
                                Käy hyvin.

                                Comment

                                Working...
                                X