memebuy23buy

E39 vannekoko > sekoittaako stepin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14578
    • Oulu

    Originally posted by Ardzi View Post
    niin eli siis nyt ihan turhaan laitatan ne 235 alle kun ei se siitä muutu taas mihinkään, ymmärsinkö nyt oikein? vittu tämä on kyllä taas niin vaikeeta säätämistä jospa raportoin sitten lisää miten toi auto toimii kun on ne "oikeat" renkaat alla
    Kaikelta tältä arpomiselta välttyy kun laittaa kerralla oikean kokoiset renkaat alle.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA (2.8l) '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Ardzi
      Bimmer Rookie
      • Mar 2009
      • 57
      • Varkaus

      Originally posted by Hemi View Post
      Palikkatesti, eli mietippä hieman tarkemmin.
      Auton todellinen nopeus toki muuttuu, mutta mittarin nopeusnäyttämä suhteessa kierroslukuun ei muutu, eli se on AINA vakio, rengaskoosta riippumatta.
      Eli...moottori ja takarengas pyörähtää suhteessa toisiinsa aina yhtä paljon.
      joo nyt se tarkemmin selitettynä kuulosti järkevämmältä kuin tossa aiemmin :think mutta joo kirjottelen sitten vielä mitenkä pelittää niillä oikeilla renkailla. jos vielä luistattaa niin vikaa ruetaan etsimään tosiaan muualta kun renkaista ja tulikin tässä mieleen että aina kun yrittää jossain asiassa säästää niin se loppujen lopuks tulee aina kallimmaaks ja niin kävi tässäkin hommassa..
      BMW e38 740iA Individual -99
      BMW e61 525iA touring -05

      Exät:
      BMW e39 520iA touring -02
      Toyota Corolla 1.3 -99
      BMW e39 525iA sedan -03
      BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
      BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
      Mercedes Benz w203 C180 -01
      BMW e46 318i sedan -98

      Comment

      • tecro
        BTCF Member
        • Dec 2009
        • 185
        • Suomi

        Originally posted by Hemi View Post
        Palikkatesti, eli mietippä hieman tarkemmin.
        Auton todellinen nopeus toki muuttuu, mutta mittarin nopeusnäyttämä suhteessa kierroslukuun ei muutu, eli se on AINA vakio, rengaskoosta riippumatta.
        Eli...moottori ja takarengas pyörähtää suhteessa toisiinsa aina yhtä paljon.
        Juu totta totta huomas taas herääneensä aikaisin...
        Mutta silti itseäni kummastuttaa, että miten sitten rengaskoko vaikuttaa yhtään mihinkään..?
        Gelbe Blinker, H7-Licht und 17" Reifen YEAH!

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Ardzi View Post
          joo nyt se tarkemmin selitettynä kuulosti järkevämmältä kuin tossa aiemmin :think mutta joo kirjottelen sitten vielä mitenkä pelittää niillä oikeilla renkailla. jos vielä luistattaa niin vikaa ruetaan etsimään tosiaan muualta kun renkaista ja tulikin tässä mieleen että aina kun yrittää jossain asiassa säästää niin se loppujen lopuks tulee aina kallimmaaks ja niin kävi tässäkin hommassa..
          Kyllä se vika on renkaissa. Ota vaihdon jälkeen akunkenkä yöksi vielä irti, niin pitäisi lähteä toimimaan samantien.

          Comment

          • Ardzi
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 57
            • Varkaus

            elikkäs kirjottelempas nyt tänne kun aikaisemmin tämä foorumi oli nurin niin eli tuli vaihettua nyt ne 235/40 renkaat joka nurkalle ja heti tuntu että loota on jouheampi ja ei jää enää jurraamaan isoja kierroksia. sitten satasen vauhdissa kierrokset on karvan verran päälle 2000 ja kulutus 6-7. kun painaa kaasua niin lähtee tasesti vetämään eli kierrokset ei siis nouse vaan nopeus ja kulutus nousee ja sit vasta kun painasee reilusti polinta niin nostaa kierroksia ja vaihtaa pienempää. eli kaiken jären mukaan tuo nyt ainakin tuntuisi lukitsevan vitosen ja toimivan muutenkin ihan niinkun normaalisti.
            BMW e38 740iA Individual -99
            BMW e61 525iA touring -05

            Exät:
            BMW e39 520iA touring -02
            Toyota Corolla 1.3 -99
            BMW e39 525iA sedan -03
            BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
            BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
            Mercedes Benz w203 C180 -01
            BMW e46 318i sedan -98

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Ardzi View Post
              elikkäs kirjottelempas nyt tänne kun aikaisemmin tämä foorumi oli nurin niin eli tuli vaihettua nyt ne 235/40 renkaat joka nurkalle ja heti tuntu että loota on jouheampi ja ei jää enää jurraamaan isoja kierroksia. sitten satasen vauhdissa kierrokset on karvan verran päälle 2000 ja kulutus 6-7. kun painaa kaasua niin lähtee tasesti vetämään eli kierrokset ei siis nouse vaan nopeus ja kulutus nousee ja sit vasta kun painasee reilusti polinta niin nostaa kierroksia ja vaihtaa pienempää. eli kaiken jären mukaan tuo nyt ainakin tuntuisi lukitsevan vitosen ja toimivan muutenkin ihan niinkun normaalisti.
              Eli nythän se sitten toimii kutakuinkin niin kuin pitääkin. Piditkö akunkenkää jo yön yli irti?
              Eli niin ihmeelliseltä kuin se monesta tuntuukin, niin 9/98-uudemmat bensakoneiset e39:in ovat todella herkkiä oikeasta rengaskoosta.
              Erityisesti silloin jos vierintäkehä on pienempi, kuin mikä on orggis speksikehä(=205/65-15").
              Kaikki eivät vain välttämättä tiedä miten hienosti ko.laatikon/koneen yhteispelin pitää toimia, ajellessaan väärän vierintäkehän pyörillä.
              Väärä rengaskoko vaikuttaa myös 9/98-vanhempiin ja GM diesel laatikkoisiinkin, mutta vaikutukset ei ole ihan niin selvät.

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Hemi View Post
                Erityisesti silloin jos vierintäkehä on pienempi, kuin mikä on orggis speksikehä(=205/65-15").
                Miten kun orggis 235/45-17 on kuitenkin pienempi? Olisiko siis syytä laittaa 225/50-17?

                Itse olen huomannut, että orggis 225/55-16 ei toimi niin hienosti kuin aavistuksen pienempi 205/60-16. Voi tosin olla eroa vierintävastuksessa yms...

                Hieman myös epäilen speksikehäksi 205/65-15, kun esim v8 ja 530d/i ei sovi 15" vanne isompien jarrujen takia.

                Mulla 528ia touringissa ei missään mainita tuota kokoa, 225/60-15 on ainut 15" vaihtoehto ohjekirjan ja ovenpielen tarran mukaan.

                Comment

                • Ardzi
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 57
                  • Varkaus

                  en kehannu vielä kokeilla tuota akun kengän irrotusta yöksi kun ei oikein natsais aamulla sit puol 5 aikaan pimeessä sitä näperrellä takasin ennen töihin lähtöä mutta ei kait tuota toimenpidettä tarvii kokeilla kun ei noilla väärillä renkailla ajoa tullut kuin noin 300km joten luulempa että ei hirveetä kärsimystä vielä tullut tolle lootalle. jos rupee huomattavasti hurjimaan niin sit joku vkl napsasee sen irti yöks. mutta kuten sanoin niin nyt toimittaa ihan jouhevasti hommansa ja toivottavasti toimittaakin vielä ainakin 100tkm lisää mutta olkoon tämä minun tapaus jollekkin yhtä hölmölle esimerkkinä siitä minkälaisia renkaita ei kannata edes harkita e39 alle..



                  Originally posted by Hemi View Post
                  Eli nythän se sitten toimii kutakuinkin niin kuin pitääkin. Piditkö akunkenkää jo yön yli irti?
                  Eli niin ihmeelliseltä kuin se monesta tuntuukin, niin 9/98-uudemmat bensakoneiset e39:in ovat todella herkkiä oikeasta rengaskoosta.
                  Erityisesti silloin jos vierintäkehä on pienempi, kuin mikä on orggis speksikehä(=205/65-15").
                  Kaikki eivät vain välttämättä tiedä miten hienosti ko.laatikon/koneen yhteispelin pitää toimia, ajellessaan väärän vierintäkehän pyörillä.
                  Väärä rengaskoko vaikuttaa myös 9/98-vanhempiin ja GM diesel laatikkoisiinkin, mutta vaikutukset ei ole ihan niin selvät.
                  BMW e38 740iA Individual -99
                  BMW e61 525iA touring -05

                  Exät:
                  BMW e39 520iA touring -02
                  Toyota Corolla 1.3 -99
                  BMW e39 525iA sedan -03
                  BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
                  BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
                  Mercedes Benz w203 C180 -01
                  BMW e46 318i sedan -98

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Hieman myös epäilen speksikehäksi 205/65-15, kun esim v8 ja 530d/i ei sovi 15" vanne isompien jarrujen takia.

                    Mulla 528ia touringissa ei missään mainita tuota kokoa, 225/60-15 on ainut 15" vaihtoehto ohjekirjan ja ovenpielen tarran mukaan.
                    Usko pois. Se e39:n virallinen 2034mm:n vierintäkehäspeksi tulee vuodelta
                    -95 ja on nimenomaan peruja 205/65-15" vierintäkehästä.
                    Se mitä rengaskokoja sen jälkeen on ko.automalliin listattu(mahtui tuo 15" koko alle tai ei), ei muuta tuota perus 2034mm:n speksiä mihinkään jonka ympärillä myös kaikki myöhemmin annetut hyväksytyt rengaskoot=vierintäkehät liikkuvat.
                    Eli tämä 2034mm on se optimi ja tästä muutaman prosentin yli ja ali olevat vierintäkehät ovat hyväksyttyja(kuten myös tuo 225/60-15" jonka vierintäkehä on 2054mm).

                    Eli 17" oikea koko 235/45-17"=2020mm, 18" koko 235/40-18"=2026mm ja 19" oikea koko 235/35-19"=2032mm
                    Eli nämä ovat taasen muutaman millin halkaisijaltaan pienempiä kuin tuo 205/65-15" speksi, mutta ovat siis lähimpänä tätä olevia hyväksyttyjä rinnakkaiskokoja.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Ardzi View Post
                      en kehannu vielä kokeilla tuota akun kengän irrotusta yöksi kun ei oikein natsais aamulla sit puol 5 aikaan pimeessä sitä näperrellä takasin ennen töihin lähtöä mutta ei kait tuota toimenpidettä tarvii kokeilla kun ei noilla väärillä renkailla ajoa tullut kuin noin 300km joten luulempa että ei hirveetä kärsimystä vielä tullut tolle lootalle. jos rupee huomattavasti hurjimaan niin sit joku vkl napsasee sen irti yöks. mutta kuten sanoin niin nyt toimittaa ihan jouhevasti hommansa ja toivottavasti toimittaakin vielä ainakin 100tkm lisää mutta olkoon tämä minun tapaus jollekkin yhtä hölmölle esimerkkinä siitä minkälaisia renkaita ei kannata edes harkita e39 alle..
                      Ota nyt vaan vielä se akunkenkä yöksi irti ja meno paranee entisestään jonkin verran myös moottorin osalta(polttoaineen kulutuskin todennäköisesti putoaa muutaman desin).

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Usko pois. Se e39:n virallinen 2034mm:n vierintäkehäspeksi tulee vuodelta
                        -95 ja on nimenomaan peruja 205/65-15" vierintäkehästä.
                        Se mitä rengaskokoja sen jälkeen on ko.automalliin listattu(mahtui tuo 15" koko alle tai ei), ei muuta tuota perus 2034mm:n speksiä mihinkään jonka ympärillä myös kaikki myöhemmin annetut hyväksytyt rengaskoot=vierintäkehät liikkuvat.
                        Eli tämä 2034mm on se optimi ja tästä muutaman prosentin yli ja ali olevat vierintäkehät ovat hyväksyttyja(kuten myös tuo 225/60-15" jonka vierintäkehä on 2054mm).

                        Eli 17" oikea koko 235/45-17"=2020mm, 18" koko 235/40-18"=2026mm ja 19" oikea koko 235/35-19"=2032mm
                        Eli nämä ovat taasen muutaman millin halkaisijaltaan pienempiä kuin tuo 205/65-15" speksi, mutta ovat siis lähimpänä tätä olevia hyväksyttyjä rinnakkaiskokoja.
                        Paljonkohan renkaiden välillä saa olla eroa? Mulla takarenkaat ovat erimerkkiä, en ole mitannut vielä kuinka paljon eroa ympärysmitassa. Samoin eturenkaat ovat hieman kuluneemmat kuin takana...

                        Comment

                        • Juhizz
                          Newbiemmer
                          • Jan 2012
                          • 12
                          • Mustio

                          Onko kaikissa e39 sama steppilaatikko? :think

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8975
                            • Kellokoski

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ota nyt vaan vielä se akunkenkä yöksi irti ja meno paranee entisestään jonkin verran myös moottorin osalta(polttoaineen kulutuskin todennäköisesti putoaa muutaman desin).
                            No eikö olis helpompi vain nollata ne adaptaatiot.. Tarvi alkaa rassailemaan kaapeleita irti, piuha ja läppäri kiinni minuutiksi ja kovaa ajoa
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10114
                              • KVLA

                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              No eikö olis helpompi vain nollata ne adaptaatiot.. Tarvi alkaa rassailemaan kaapeleita irti, piuha ja läppäri kiinni minuutiksi ja kovaa ajoa
                              Ja kaikkien Bemaristien hanskalokerostahan tuo piuha ja läppäri löytyykin...

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8975
                                • Kellokoski

                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Ja kaikkien Bemaristien hanskalokerostahan tuo piuha ja läppäri löytyykin...
                                No ainakin pitäisi
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X