niin eli siis nyt ihan turhaan laitatan ne 235 alle kun ei se siitä muutu taas mihinkään, ymmärsinkö nyt oikein? vittu tämä on kyllä taas niin vaikeeta säätämistä jospa raportoin sitten lisää miten toi auto toimii kun on ne "oikeat" renkaat alla
Kaikelta tältä arpomiselta välttyy kun laittaa kerralla oikean kokoiset renkaat alle.
Palikkatesti, eli mietippä hieman tarkemmin.
Auton todellinen nopeus toki muuttuu, mutta mittarin nopeusnäyttämä suhteessa kierroslukuun ei muutu, eli se on AINA vakio, rengaskoosta riippumatta.
Eli...moottori ja takarengas pyörähtää suhteessa toisiinsa aina yhtä paljon.
joo nyt se tarkemmin selitettynä kuulosti järkevämmältä kuin tossa aiemmin :think mutta joo kirjottelen sitten vielä mitenkä pelittää niillä oikeilla renkailla. jos vielä luistattaa niin vikaa ruetaan etsimään tosiaan muualta kun renkaista ja tulikin tässä mieleen että aina kun yrittää jossain asiassa säästää niin se loppujen lopuks tulee aina kallimmaaks ja niin kävi tässäkin hommassa..
BMW e38 740iA Individual -99
BMW e61 525iA touring -05
Exät:
BMW e39 520iA touring -02
Toyota Corolla 1.3 -99
BMW e39 525iA sedan -03
BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
Mercedes Benz w203 C180 -01
BMW e46 318i sedan -98
Palikkatesti, eli mietippä hieman tarkemmin.
Auton todellinen nopeus toki muuttuu, mutta mittarin nopeusnäyttämä suhteessa kierroslukuun ei muutu, eli se on AINA vakio, rengaskoosta riippumatta.
Eli...moottori ja takarengas pyörähtää suhteessa toisiinsa aina yhtä paljon.
Juu totta totta huomas taas herääneensä aikaisin...
Mutta silti itseäni kummastuttaa, että miten sitten rengaskoko vaikuttaa yhtään mihinkään..?
joo nyt se tarkemmin selitettynä kuulosti järkevämmältä kuin tossa aiemmin :think mutta joo kirjottelen sitten vielä mitenkä pelittää niillä oikeilla renkailla. jos vielä luistattaa niin vikaa ruetaan etsimään tosiaan muualta kun renkaista ja tulikin tässä mieleen että aina kun yrittää jossain asiassa säästää niin se loppujen lopuks tulee aina kallimmaaks ja niin kävi tässäkin hommassa..
Kyllä se vika on renkaissa. Ota vaihdon jälkeen akunkenkä yöksi vielä irti, niin pitäisi lähteä toimimaan samantien.
elikkäs kirjottelempas nyt tänne kun aikaisemmin tämä foorumi oli nurin niin eli tuli vaihettua nyt ne 235/40 renkaat joka nurkalle ja heti tuntu että loota on jouheampi ja ei jää enää jurraamaan isoja kierroksia. sitten satasen vauhdissa kierrokset on karvan verran päälle 2000 ja kulutus 6-7. kun painaa kaasua niin lähtee tasesti vetämään eli kierrokset ei siis nouse vaan nopeus ja kulutus nousee ja sit vasta kun painasee reilusti polinta niin nostaa kierroksia ja vaihtaa pienempää. eli kaiken jären mukaan tuo nyt ainakin tuntuisi lukitsevan vitosen ja toimivan muutenkin ihan niinkun normaalisti.
BMW e38 740iA Individual -99
BMW e61 525iA touring -05
Exät:
BMW e39 520iA touring -02
Toyota Corolla 1.3 -99
BMW e39 525iA sedan -03
BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
Mercedes Benz w203 C180 -01
BMW e46 318i sedan -98
elikkäs kirjottelempas nyt tänne kun aikaisemmin tämä foorumi oli nurin niin eli tuli vaihettua nyt ne 235/40 renkaat joka nurkalle ja heti tuntu että loota on jouheampi ja ei jää enää jurraamaan isoja kierroksia. sitten satasen vauhdissa kierrokset on karvan verran päälle 2000 ja kulutus 6-7. kun painaa kaasua niin lähtee tasesti vetämään eli kierrokset ei siis nouse vaan nopeus ja kulutus nousee ja sit vasta kun painasee reilusti polinta niin nostaa kierroksia ja vaihtaa pienempää. eli kaiken jären mukaan tuo nyt ainakin tuntuisi lukitsevan vitosen ja toimivan muutenkin ihan niinkun normaalisti.
Eli nythän se sitten toimii kutakuinkin niin kuin pitääkin. Piditkö akunkenkää jo yön yli irti?
Eli niin ihmeelliseltä kuin se monesta tuntuukin, niin 9/98-uudemmat bensakoneiset e39:in ovat todella herkkiä oikeasta rengaskoosta.
Erityisesti silloin jos vierintäkehä on pienempi, kuin mikä on orggis speksikehä(=205/65-15").
Kaikki eivät vain välttämättä tiedä miten hienosti ko.laatikon/koneen yhteispelin pitää toimia, ajellessaan väärän vierintäkehän pyörillä.
Väärä rengaskoko vaikuttaa myös 9/98-vanhempiin ja GM diesel laatikkoisiinkin, mutta vaikutukset ei ole ihan niin selvät.
en kehannu vielä kokeilla tuota akun kengän irrotusta yöksi kun ei oikein natsais aamulla sit puol 5 aikaan pimeessä sitä näperrellä takasin ennen töihin lähtöä mutta ei kait tuota toimenpidettä tarvii kokeilla kun ei noilla väärillä renkailla ajoa tullut kuin noin 300km joten luulempa että ei hirveetä kärsimystä vielä tullut tolle lootalle. jos rupee huomattavasti hurjimaan niin sit joku vkl napsasee sen irti yöks. mutta kuten sanoin niin nyt toimittaa ihan jouhevasti hommansa ja toivottavasti toimittaakin vielä ainakin 100tkm lisää mutta olkoon tämä minun tapaus jollekkin yhtä hölmölle esimerkkinä siitä minkälaisia renkaita ei kannata edes harkita e39 alle..
Eli nythän se sitten toimii kutakuinkin niin kuin pitääkin. Piditkö akunkenkää jo yön yli irti?
Eli niin ihmeelliseltä kuin se monesta tuntuukin, niin 9/98-uudemmat bensakoneiset e39:in ovat todella herkkiä oikeasta rengaskoosta.
Erityisesti silloin jos vierintäkehä on pienempi, kuin mikä on orggis speksikehä(=205/65-15").
Kaikki eivät vain välttämättä tiedä miten hienosti ko.laatikon/koneen yhteispelin pitää toimia, ajellessaan väärän vierintäkehän pyörillä.
Väärä rengaskoko vaikuttaa myös 9/98-vanhempiin ja GM diesel laatikkoisiinkin, mutta vaikutukset ei ole ihan niin selvät.
BMW e38 740iA Individual -99
BMW e61 525iA touring -05
Exät:
BMW e39 520iA touring -02
Toyota Corolla 1.3 -99
BMW e39 525iA sedan -03
BMW e60 LCI 525iA X-drive -08
BMW e39 520iA sedan ///M-sport -03
Mercedes Benz w203 C180 -01
BMW e46 318i sedan -98
Hieman myös epäilen speksikehäksi 205/65-15, kun esim v8 ja 530d/i ei sovi 15" vanne isompien jarrujen takia.
Mulla 528ia touringissa ei missään mainita tuota kokoa, 225/60-15 on ainut 15" vaihtoehto ohjekirjan ja ovenpielen tarran mukaan.
Usko pois. Se e39:n virallinen 2034mm:n vierintäkehäspeksi tulee vuodelta
-95 ja on nimenomaan peruja 205/65-15" vierintäkehästä.
Se mitä rengaskokoja sen jälkeen on ko.automalliin listattu(mahtui tuo 15" koko alle tai ei), ei muuta tuota perus 2034mm:n speksiä mihinkään jonka ympärillä myös kaikki myöhemmin annetut hyväksytyt rengaskoot=vierintäkehät liikkuvat.
Eli tämä 2034mm on se optimi ja tästä muutaman prosentin yli ja ali olevat vierintäkehät ovat hyväksyttyja(kuten myös tuo 225/60-15" jonka vierintäkehä on 2054mm).
Eli 17" oikea koko 235/45-17"=2020mm, 18" koko 235/40-18"=2026mm ja 19" oikea koko 235/35-19"=2032mm
Eli nämä ovat taasen muutaman millin halkaisijaltaan pienempiä kuin tuo 205/65-15" speksi, mutta ovat siis lähimpänä tätä olevia hyväksyttyjä rinnakkaiskokoja.
en kehannu vielä kokeilla tuota akun kengän irrotusta yöksi kun ei oikein natsais aamulla sit puol 5 aikaan pimeessä sitä näperrellä takasin ennen töihin lähtöä mutta ei kait tuota toimenpidettä tarvii kokeilla kun ei noilla väärillä renkailla ajoa tullut kuin noin 300km joten luulempa että ei hirveetä kärsimystä vielä tullut tolle lootalle. jos rupee huomattavasti hurjimaan niin sit joku vkl napsasee sen irti yöks. mutta kuten sanoin niin nyt toimittaa ihan jouhevasti hommansa ja toivottavasti toimittaakin vielä ainakin 100tkm lisää mutta olkoon tämä minun tapaus jollekkin yhtä hölmölle esimerkkinä siitä minkälaisia renkaita ei kannata edes harkita e39 alle..
Ota nyt vaan vielä se akunkenkä yöksi irti ja meno paranee entisestään jonkin verran myös moottorin osalta(polttoaineen kulutuskin todennäköisesti putoaa muutaman desin).
Usko pois. Se e39:n virallinen 2034mm:n vierintäkehäspeksi tulee vuodelta
-95 ja on nimenomaan peruja 205/65-15" vierintäkehästä.
Se mitä rengaskokoja sen jälkeen on ko.automalliin listattu(mahtui tuo 15" koko alle tai ei), ei muuta tuota perus 2034mm:n speksiä mihinkään jonka ympärillä myös kaikki myöhemmin annetut hyväksytyt rengaskoot=vierintäkehät liikkuvat.
Eli tämä 2034mm on se optimi ja tästä muutaman prosentin yli ja ali olevat vierintäkehät ovat hyväksyttyja(kuten myös tuo 225/60-15" jonka vierintäkehä on 2054mm).
Eli 17" oikea koko 235/45-17"=2020mm, 18" koko 235/40-18"=2026mm ja 19" oikea koko 235/35-19"=2032mm
Eli nämä ovat taasen muutaman millin halkaisijaltaan pienempiä kuin tuo 205/65-15" speksi, mutta ovat siis lähimpänä tätä olevia hyväksyttyjä rinnakkaiskokoja.
Paljonkohan renkaiden välillä saa olla eroa? Mulla takarenkaat ovat erimerkkiä, en ole mitannut vielä kuinka paljon eroa ympärysmitassa. Samoin eturenkaat ovat hieman kuluneemmat kuin takana...
Ota nyt vaan vielä se akunkenkä yöksi irti ja meno paranee entisestään jonkin verran myös moottorin osalta(polttoaineen kulutuskin todennäköisesti putoaa muutaman desin).
No eikö olis helpompi vain nollata ne adaptaatiot.. Tarvi alkaa rassailemaan kaapeleita irti, piuha ja läppäri kiinni minuutiksi ja kovaa ajoa
Comment