memebuy23buy

E39 jarrut täristää taas?! | KORJAAMO KEIKKA TEHTY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hemi
    replied
    Originally posted by Alfredson View Post
    ...Muistan vaan sinun maininneen tälläistäkin joskus: "Käytännössä tuo levyjen kieroutuminen on aina seurausta jarrusatuloiden liukuriholkkien kulumisesta, jumiutumisesta tai niiden akselien kieroutumisesta." Ja muutakin puhetta ollut satulasta, mutta meinaatko että nämä ei kierouta levyä niin paljoa että tutisisi jos kaikki paikat on kunnossa?

    Auto edelleen pysähtyy usein erittäin nykien tasaisella jarrupaineella, tämä viittaa mielestäni vahvasti kieroon levyyn...?
    Siis tuo liukuriholkkien kuluminen pätee moneen muuhun tapaukseen, mutta ei juurikaan e39:iin. Tuo jumittaminen taas kuulunee siihen 1% tapauksiin mikä ei johdu etupään välyksistä, vaan satuloiden huoltamattomuuteen. Eli tuo liukureiden jumittaminen voi e39:kin toki aiheuttaa jarrutärinöitä, mutta vasta sitten kun kaikki muu mahdollinen on laskettu pois laskuista. Tämä toki aiheuttaa mm.näitä kuuluisia e39:n "tutinoita", mutta ei juurikaan levyjä kierouttavia "vinosyöttöjä".
    Mutta siis olihan ne liukuritapit/pesät voideltu vaseliinilla ja satulat puhdistettu edellisessä levyremontissa?
    Tuo matalalla jarrupaineella nykien pysähtyminen liittyy normaaliin levyjen epätasaiseen kulumiseen/lasittumiseen sisäänajovaiheessa, eikä välttämättä tarkoita sitä että levy olisi kiero.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Alfredson View Post
    Olen muuten kahdesta paikasta kysynyt voiko heittokellolla kattoa jarrulevyä, molemmat ison ketjun "laatukorjaamoja", on tullut aina vastaukseksi että ei ole heittokelloa? wtf? .. näkeekö muuten heittokellolla pyörännavan heittoa?
    Eipä tietenkään, kun on mukavampaa vain vaihtaa uudet levyt sen kummemmin ihmettelemättä. Tuosta navan suoruuden tarkastuksesta heittokellolla löytyy TIS:stäkin kuva, mutta eihän niitä ohjeita muutenkaan noudateta.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Usko nyt...se LEVY EI OLE KIERO, vaan nämä jarrutärinät bemuissa johtuu 99%:sti jostain muualta(vaikka siis toki tärinä hetkeksi loppuukin kun uudet/karheat levyt laitetaan alle).
    Jos tukivarret ja niiden puslat todellakin on kunnossa, niin etupyörän laakeri on yksi mahdollinen, kuin myös tietenkin raidepäät/sisäpäät.
    Jos kaikki on 100% kunnossa, jarrut ei myöskään tärise vaikka levyssä olisi lähes millin heitto. Aurauskulmilla(varsinkin harituspuolella)voi olla pieni osuus ilmiön voimakkuuteen mikäli esim.laakereissa on välystä, eli ne nyt ensin tietenkin kuntoon(jätä aivan aavistuksen auraus).
    Itse vaihdoin KL-varaosista ostetut levyt ja palat alle kun alkuperäiset oli pyörinyt alla jo 200tkm ja nyt alkoi jarrutuksessa täristämään.

    Tärinä loppui kun sain uudet levyt alle. Meni ehkä 800km ja taas tärisi! Hain uudet takuuseen ja myyjä sanoi niissä jossain olevan joku valmistusvika.. No taas uudet alle ja tärinä hävisi, mutta kuinkas ollakkaan 1000km päästä tärinä palasi ja vaihteeksi KL:ään kitisemään ja ne ei enää antanut uusia vaan pyysi menemään sorvauttamaan levyt, koska se auttaa levyn kierouteen ja kokemuksesta kuulemma ne vielä pysyykin suorana sorvauksen jälkeen!

    Ja sorvaus siis tehdään omakustanteisesti --> räjähdys!!! En ole vielä käynyt sorvauttamassa kun mietin jos hakisi BMW:n alkuperäiset osat jos vaikka kestäisi taas sen 200tkm. Rahat saa KL:stä takaisin kun vie kierot sitten joskus sinne! Etupää ei aiheuta levyn kieroutumista, koska kaikki nivelet on etupäässä uutta!!

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Originally posted by gubbe89 View Post
    Ja äkkiäkös mittakellolla katsoo levyn suoruuden.
    Olen muuten kahdesta paikasta kysynyt voiko heittokellolla kattoa jarrulevyä, molemmat ison ketjun "laatukorjaamoja", on tullut aina vastaukseksi että ei ole heittokelloa? wtf? .. näkeekö muuten heittokellolla pyörännavan heittoa?

    Leave a comment:


  • gubbe89
    replied
    En jaksa lainailla, mutta oli jossain topicin alkupäässä puhetta siitä, että pyörä liikahtaa taaksepäin, kun reaktiotanko/pusla on valmis. Omaani vaihdoin oikealle, kun suojakumi oli mennyt rikki ja täten nivelkin päässyt hajoamaan. Pallonivelessä oli n. 5mm väljää. Autoa ostaessani en huomannut mitään, enkä seuraavaan 400 kilometriinkään, kunnes kotitiellä sitten vähän reippaammin ajaessani joka möykyssä jäi ratti heilumaan ja aiheutti hirveää kolinaa.

    Vika paikallistettiin reaktiotankoon. Näin huonolla tangolla pyörä liikkui aika reilustikin taaksepäin. Mutta korostaakseni, liikkuu se uudellakin tangolla ja puslalla jonkin verran. Luulisin että uretaanipusla vähentää tätä liikettä koska on nähtävästi paljon jämäkämpi kuin tuo kumipusla. Molemmilla puolilla antaa vähän periksi taaksepäin, eli ajaessa talliin pienen betonireunan yli heilahtaa pyörä vähäsen taaksepäin, muttei mitenkään hallitsemattomasti. Pientä kolkotusta kuuluu taas, lähinnä peruuttaessa pienistä möykyistä samalla kääntäen. Liekö vasemmanpuoleinen mennyt.

    Ja vielä noista jarrulevyistä. Isäukko osti aikanaan sitikkaansa takajarrulevyt. Molemmat menivät kieroon ensimmäisissä jarrutuksissa. Olivat menneet peräti niinkin kieroon, että ajaessakin huomasi nykimistä. Levyissä näkyi selvät kohdat, joissa pala on ottanut kiinni. Mikäkö syy? Levyt eivät olleet ehtineet vanheta tarpeeksi kauan varastossa ja niissä oli jännityksiä vielä. Ei kannata unohtaa tätäkään mahdollisuutta täysin, joskin harvinaista tuollainen on. Ja äkkiäkös mittakellolla katsoo levyn suoruuden.

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Usko nyt...se LEVY EI OLE KIERO, vaan nämä jarrutärinät bemuissa johtuu 99%:sti jostain muualta(vaikka siis toki tärinä hetkeksi loppuukin kun uudet/karheat levyt laitetaan alle).
    Jos tukivarret ja niiden puslat todellakin on kunnossa, niin etupyörän laakeri on yksi mahdollinen, kuin myös tietenkin raidepäät/sisäpäät.
    Jos kaikki on 100% kunnossa, jarrut ei myöskään tärise vaikka levyssä olisi lähes millin heitto. Aurauskulmilla(varsinkin harituspuolella)voi olla pieni osuus ilmiön voimakkuuteen mikäli esim.laakereissa on välystä, eli ne nyt ensin tietenkin kuntoon(jätä aivan aavistuksen auraus).
    Uskon Hemi sinua niin paljon kun pystyn, sen takia en ole jarrulevyjä vaihtanutkaan, vaan tukivarsia ja puslia. Siis voiko raidetankojen väljyys aiheuttaa jarrutärinää? Mitään välystä sieltä ei ole todettu, mutta eihän näissä bemareissa koskaan....?

    Muistan vaan sinun maininneen tälläistäkin joskus: "Käytännössä tuo levyjen kieroutuminen on aina seurausta jarrusatuloiden liukuriholkkien kulumisesta, jumiutumisesta tai niiden akselien kieroutumisesta." Ja muutakin puhetta ollut satulasta, mutta meinaatko että nämä ei kierouta levyä niin paljoa että tutisisi jos kaikki paikat on kunnossa?

    Auto edelleen pysähtyy usein erittäin nykien tasaisella jarrupaineella, tämä viittaa mielestäni vahvasti kieroon levyyn...?

    Tuosta satulasta vielä, voiko se jumitella ilman että etujarrut haisisivat ja että auton kulutus on kutakuinkin kohdallaan? Itselläni ollut OBC:n mukaan talvirenkailla työmatkapainotteisiessa ajossa (2/3 80kmh ja 1/3 60kmh) keskikulutus rauhallisella ajolla noin 7.3l sadalla parhaimmillaan. Tämä toki sisältää muutakin ajoa, vähän.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Alfredson View Post
    Noniin hemi, laitetaan tännekkin topiciin, kun kerran lupasin. Eli puolivuotta siinä meni mutta taashan nuo on tärisseet nuo jarrut. Siis ratti jarruttaessa.

    Olen kyllä erittäin ihmeissäni jos etupäässä on väljää kun reaktiotankojen puslat on vaihdettu laatupusliin ja tukivarret on uusittu kokonaan. Katsastuksessa ei löytynyt mitään välyksentynkääkään vaikka käskin sen kunnolla katsoa

    Eli nyt varmaan kannattaa keskittyä pyörän napa / satula-osastolle?

    Niin, tällä hetkellä tosiaan pyörän kulmat lienee pielessä, eli ennen tukivarsien vaihtoa auton ratti oli _HIEMAN_ vinossa oikealle, oli niin vähän että huomasin sen vasta hetki sitten. Nyt kun tukivarret vaihdettiin on ratti hieman vinossa vastaavasti vasemmalle, ei paljoa, mutta ei voi olla huomaamattakaan.

    Huollossa patu sanoi että ilmeisesti oli väljää alustassa ja nyt kaipaa pyöriensuuntausta... ja kun sanoin että jarrut täristää, neuvoi hän ensiksi poistamaan harituksen pyöristä, voi auttaa tärinään? Uskoisiko?

    Kyllä tässä aika epätoivoinen olo alkaa tulemaan. Tärinä kun ei ole mitään pientä, vaan pahimmillaan tuntuu todella pahalta.

    Eli vielä kerran: Jos levy on kiero, mikä sen kierouttaa jatkuvasti? ei taatusti ajotyyli.
    Usko nyt...se LEVY EI OLE KIERO, vaan nämä jarrutärinät bemuissa johtuu 99%:sti jostain muualta(vaikka siis toki tärinä hetkeksi loppuukin kun uudet/karheat levyt laitetaan alle).
    Jos tukivarret ja niiden puslat todellakin on kunnossa, niin etupyörän laakeri on yksi mahdollinen, kuin myös tietenkin raidepäät/sisäpäät.
    Jos kaikki on 100% kunnossa, jarrut ei myöskään tärise vaikka levyssä olisi lähes millin heitto. Aurauskulmilla(varsinkin harituspuolella)voi olla pieni osuus ilmiön voimakkuuteen mikäli esim.laakereissa on välystä, eli ne nyt ensin tietenkin kuntoon(jätä aivan aavistuksen auraus).

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    ...tuota, ilmoitteletko vieläkö jarrutteleeko pehmeästi kun nuo nyt "kierojen" tilalle vaihdetut levyt ovat hieman kiilloittuneet/kuluneet, vai mahtaako ongelma palata?
    Noniin hemi, laitetaan tännekkin topiciin, kun kerran lupasin. Eli puolivuotta siinä meni mutta taashan nuo on tärisseet nuo jarrut. Siis ratti jarruttaessa.

    Olen kyllä erittäin ihmeissäni jos etupäässä on väljää kun reaktiotankojen puslat on vaihdettu laatupusliin ja tukivarret on uusittu kokonaan. Katsastuksessa ei löytynyt mitään välyksentynkääkään vaikka käskin sen kunnolla katsoa

    Eli nyt varmaan kannattaa keskittyä pyörän napa / satula-osastolle?

    Niin, tällä hetkellä tosiaan pyörän kulmat lienee pielessä, eli ennen tukivarsien vaihtoa auton ratti oli _HIEMAN_ vinossa oikealle, oli niin vähän että huomasin sen vasta hetki sitten. Nyt kun tukivarret vaihdettiin on ratti hieman vinossa vastaavasti vasemmalle, ei paljoa, mutta ei voi olla huomaamattakaan.

    Huollossa patu sanoi että ilmeisesti oli väljää alustassa ja nyt kaipaa pyöriensuuntausta... ja kun sanoin että jarrut täristää, neuvoi hän ensiksi poistamaan harituksen pyöristä, voi auttaa tärinään? Uskoisiko?

    Kyllä tässä aika epätoivoinen olo alkaa tulemaan. Tärinä kun ei ole mitään pientä, vaan pahimmillaan tuntuu todella pahalta.

    Eli vielä kerran: Jos levy on kiero, mikä sen kierouttaa jatkuvasti? ei taatusti ajotyyli.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Samaan hengenvetoon.. jarrut "jyristää" eli lasketaanko tämä tärinäksi?... ei ratissa tai muussa autossa tunnu mitään erikoista mutta kuuluu kevyt jyrinä sisälle? :o palat huonot / levythuonot? molemmat näyttää olevan huippukunnossa... mutta apukuskin puolelta kuuluu jyrinää kovissa jarrutuksissa.. tai sillonkin kun jotain mutka pätkää vähän ajelee ja enempi joutuu jarruttelemaan että kerkiää vähän lämmetäkkin jarrut..

    Leave a comment:


  • Matula
    replied
    Nyt täristää tääläkin, tai on se jo hetken täristänyt mutta ei tuota tutinaa jarrulevyihin voisi sotkea. Jarruttaessa siis täristää rattiin ja nyt alkoi jo kolinakin, jotakin väljää siellä on kun eturengasta taaksepäin jalalla tönäsemmällä välys tuntuu. Tuntuu se käsinkin kun 9-3 otteella rengasta heiluttelee.
    Mitä puslia/varsia/niveliä laitan ostoslistaan, taka-akselin narinahelat sille listalle jo pääsikin? Auto on 528 -97.

    Leave a comment:


  • Alfredson
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    ...tuota, ilmoitteletko vieläkö jarrutteleeko pehmeästi kun nuo nyt "kierojen" tilalle vaihdetut levyt ovat hieman kiilloittuneet/kuluneet, vai mahtaako ongelma palata?
    Noniin lupasin ilmotella kun hieman kilsoja kertynyt noille levyille. Eli n. Kuukausi ajeltu noilla laikoilla, kilometrejä ei nyt tullut katsoneeksi kun takuutyöstäkään ei tullut erikseen kuittia. Mutta ajan autolla paljon, pelkästään työmatkaa 1300km kuukaudessa. Minkään näköistä tärinää ja nykimistä ei ole vielä havaittu, mutta nyt pitää koputtaa puuta ja kovaa.

    Autolla ajeltu normaalisti, mutta myös muutama raju testijarrutus tehty ja mutkapätkiäkin ajeltu joissa jarrut tehneet töitä mutta ei mitään äärirajoille vientiä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by goldenm View Post
    Näin, mikäli aikaa ei ole kulunut mahdottomasti.. Jouduin tuossa viime viikolla vaihtamaan erääseen passattiin etujarrulaikat johtuen
    tästä samaisesta tärinäilmiöstä; navat oli jätetty likaisiksi edellisen levyvaihdon yhteydessä. Kokeilin ensiksi vain puhdistaa napoja ja
    laikkoja, sillä kertaa ilman menestystä kun peli oli jo menetetty.. Ja aikaa edellisestä jarrulevyjen vaihdosta oli tosin kulunut useita kuukausia..
    Näin toki varsinkin Fordien ja VAG-tuotteiden kohdalla. e46/e39 Bemuista levyt ei tällöinkään mene ihan pienestä, mutta toki nekään ei välttämättä kestä yhden täyden ajokauden jarrutteluja jos kilometrejä tulee paljon, eikä liukutapit ole kunnolla uudessa vaseliinissa.
    Toki esim.M5:n uivat levyt ovat tässä suhteessa ikuisia.

    Leave a comment:


  • goldenm
    replied
    Se kyllä normaalitapauksissa palautuu kun levy uudelleen irroitetaan ja tasot hierotaan metallin kiiltäviksi.
    Näin, mikäli aikaa ei ole kulunut mahdottomasti.. Jouduin tuossa viime viikolla vaihtamaan erääseen passattiin etujarrulaikat johtuen
    tästä samaisesta tärinäilmiöstä; navat oli jätetty likaisiksi edellisen levyvaihdon yhteydessä. Kokeilin ensiksi vain puhdistaa napoja ja
    laikkoja, sillä kertaa ilman menestystä kun peli oli jo menetetty.. Ja aikaa edellisestä jarrulevyjen vaihdosta oli tosin kulunut useita kuukausia..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ruikki View Post
    kerran yks asentaja sano että jossaki bemarissa oli levyt vääntyneet aina kieroiksi jos oli pulttipyssyllä laitettu kiinni
    Lupaan että tämä "leganda" kuuluu Toyotamiesten tarinalaatikosta poimittuihin olettamuksiin/romanttisiin stereotypioihin BMW:n yleisestä laadusta.
    Sen verran tässäkin tosin on perää, että näissä kuten monen muunkin merkkisessä autossa tuon levyn ja navan väliin kertyy helposti hieman ruostehilsettä ja kun levy syystä tai toisesta irroitetaan eikä tasoja HUOLELLISESTI puhdisteta, jää levy hieman heitolle kun se uudelleen sen kuusiokoloruuvilla kiristetään. Kun sitten pyörä ammutaan vasten levyä pyssyllä kiinni, lähtee levyn ja navan välistä "löysät pois" ja levyyn tulee helposti muutamankin kympin heitto. Se kyllä normaalitapauksissa palautuu kun levy uudelleen irroitetaan ja tasot hierotaan metallin kiiltäviksi.

    Leave a comment:


  • ruikki
    replied
    kerran yks asentaja sano että jossaki bemarissa oli levyt vääntyneet aina kieroiksi jos oli pulttipyssyllä laitettu kiinni

    Leave a comment:

Working...
X