memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #91
    Originally posted by Marko.K View Post
    Nyt mittarissa 347tkm ja ei oo kyllä mitään hajua että millo vaihettu, piti vielä lisätä toho ekaan viestiin että että auto puolsi oikealle ennen etupään osien vaihtoa, vaihdon jälkeen ei puoltanut enään mutta ei mennyt kauaa ja taas puoltaa oikeelle
    Kiristettiinkö tukivarsien puslanpäät vasta kun auto oli laskettu normaalikorkeuteen?
    Oliko kulmien säädössä mitään ongelmia, saatiinko kaikki ohjearvoihin?
    Sanoit että vaihtoon meni raidetangonpäät, ulommat vai sisemmät? Ettei olisi sisemmissä väljää ja nyt kun kulmat säädettiin väljillä nivelillä niin sattu menemään senverran pieleen että auraus kuluttaa renkaita nyt?
    Tosin realoem antaa osanumeron vain pelkälle kokonaiselle raidentangoille, en tiedä saako noita päitä erikseen edes, viisaammat valaiskoon...

    Tai sitten mitenkä on takapään osien laita? E39:ssä varsinkin takapään välykset vaikuttavat myös paljon siihen mihin suuntaan auto haluaa mennä.
    Jos osat on vaihdettu etupäähän oikein ja pyöränkulmat on varmasti kohdallaan niin kannattaa takapään osat tarkastaa huolella, myös apurungon puslat.
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Marko.K
      BTCF Member
      • Jul 2006
      • 1193
      • Helsinki

      #92
      Originally posted by TJJ View Post
      Miten auto reagoi kun keulaa painaa alaspäin? Entä kuuluuko iskareista (konepelti auki) ihmeellistä suhinaa? Laitoitko alustaan tarvikeosat vai alkuperäiset/Lemförderit? Osasiko vaihdon tehnyt liike/henkilö asentaa ne oikein? Siis alatukivarsien lopullinen kiristys vasta kun autossa on pyörät maassa.
      Tuntuu aika jäykkä olevan eli ei jää todellakaan keinumaan. Ei kuulu suhinaa. Meylen setti tuli heitettyä alle. Ja kyllä osasi.
      F11 535d -11 367hv/728nm
      E39 M5 -99 Alpine White II
      E65 730da -02
      E60 530da -03
      E39 530da -03 240hv/600nm
      E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
      E38 740iaL -95
      E39 530d -99 245hv/528nm

      Comment

      • Marko.K
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1193
        • Helsinki

        #93
        Originally posted by Supa View Post
        Kiristettiinkö tukivarsien puslanpäät vasta kun auto oli laskettu normaalikorkeuteen?
        Oliko kulmien säädössä mitään ongelmia, saatiinko kaikki ohjearvoihin?
        Sanoit että vaihtoon meni raidetangonpäät, ulommat vai sisemmät? Ettei olisi sisemmissä väljää ja nyt kun kulmat säädettiin väljillä nivelillä niin sattu menemään senverran pieleen että auraus kuluttaa renkaita nyt?
        Tosin realoem antaa osanumeron vain pelkälle kokonaiselle raidentangoille, en tiedä saako noita päitä erikseen edes, viisaammat valaiskoon...

        Tai sitten mitenkä on takapään osien laita? E39:ssä varsinkin takapään välykset vaikuttavat myös paljon siihen mihin suuntaan auto haluaa mennä.
        Jos osat on vaihdettu etupäähän oikein ja pyöränkulmat on varmasti kohdallaan niin kannattaa takapään osat tarkastaa huolella, myös apurungon puslat.
        Ei oo kyllä mitään syytä kaverin ammattitaitoa epäillä että kyllä varmasti on asennus tullut tehtyä oikein. Kyllä jälkeenpäin vasta kiristettiin. Kulmat oli luonnollisesti aika viturallaan ennen säätöä, kuulemma vasenta takaa ei saatu täysin siihen mihin piti. En saanut sieltä sitä suuntaus lappua mutta voihan sen vielä käydä pyytämässä kun merkkiliike on, jos niillä on koneella tallessa. Kirjotin väärin tuonne ekaan postiin eli uusittiin raidetangot eikä pelkkiä päitä. Takapään osia ei oo uusittu mun aikana 30tkm muuta kun narinahelat ja koiranluut. Tarkotus nyt olisi sinne hankkia kans uudet vermeet kun kerta uutta alustaa olen katellut. Btw, osaako joku sanoa että käykö tää setti mun autoon, itellä siis M-Sport II alusta http://cgi.ebay.de/BMW-5er-E39-Lim-H...3A1%7C294%3A50
        F11 535d -11 367hv/728nm
        E39 M5 -99 Alpine White II
        E65 730da -02
        E60 530da -03
        E39 530da -03 240hv/600nm
        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
        E38 740iaL -95
        E39 530d -99 245hv/528nm

        Comment

        • Tome
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 548
          • Joensuu

          #94
          Originally posted by Marko.K View Post
          En viitsinyt uutta aihetta tehdä niin tämä posti on varmaankin oikea tähän ketjuun. Eli ongelma on sellanen että vaihdatin n. kk sitten autooni e39 koiranluut, reaktiotangot (hd puslineen), raidetangot ja tukivarret. Syynä oli älytön vetely/vaeltelu moottoritie nopeuksissa, varsinkin tuulisella kelillä ei meinannut edes omalla kaistalla ajaa. Sen jälkeen käytin autoni luonnollisesti kulmien säädössä merkkiliikkeessä. Tuon ruletin jälkeen auto tuntui hetken aikaa olevan ajettavuudeltaa ihan ok, mutta nyt taas sama vaeltelu on alkanut. 2kk sitten vaihatin uudehkot kumhon ecstat alle n.7-8mm pintaa kaikissa, tällä hetkellä kun kattoo pintoja nii hyvä ettei eturenkaat oo jo sakkorenkaat mutta takana on pintaa huomattavasti enemmän. Ja pinta edestä kulunut tasaisesti, paineita oon pitäny 2.6bar ympäriinsä. Mistäs tuo vaeltelu ja nopea eturenkaiden kuluminen voi johtua?
          niin siis e39:ssähän pitää olla etu- ja takarenkaiden paine-ero 0,4-0,5 bar, vaikuttaa suuntavakavuuteen?

          Comment

          • Marko.K
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1193
            • Helsinki

            #95
            Originally posted by Tome View Post
            niin siis e39:ssähän pitää olla etu- ja takarenkaiden paine-ero 0,4-0,5 bar, vaikuttaa suuntavakavuuteen?
            Joo no ohan noita kokeiltu jo jos jonkunlaisia paineita mutta tällä hetkellä noi, että ei se kyllä paineista johdu
            F11 535d -11 367hv/728nm
            E39 M5 -99 Alpine White II
            E65 730da -02
            E60 530da -03
            E39 530da -03 240hv/600nm
            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
            E38 740iaL -95
            E39 530d -99 245hv/528nm

            Comment

            • Tome
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 548
              • Joensuu

              #96
              Originally posted by Marko.K View Post
              Joo no ohan noita kokeiltu jo jos jonkunlaisia paineita mutta tällä hetkellä noi, että ei se kyllä paineista johdu
              Itsellä ainakin vaikuttaa merkittävästi. Jos samat paineet edessä ja takana, ei mene auto suoraan vaan vaeltelee (alla kumhon ku19). Eikä eroa huomaakaan heti kun paineita muuttaa, renkaiden pitää ns. asettua. Se painetaulukko siinä oven karmissa ei ole turha.

              Comment

              • Marko.K
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 1193
                • Helsinki

                #97
                Originally posted by Tome View Post
                Itsellä ainakin vaikuttaa merkittävästi. Jos samat paineet edessä ja takana, ei mene auto suoraan vaan vaeltelee (alla kumhon ku19). Eikä eroa huomaakaan heti kun paineita muuttaa, renkaiden pitää ns. asettua. Se painetaulukko siinä oven karmissa ei ole turha.
                Itellä samat renkaat, no voishan tuota vielä huomenna ajankuluks muuttaa noi paineet mut on toi vaeltelu niin rajua että tuskin paineilla niin suurta merkitystä, paljos sulla paineet?
                Last edited by Marko.K; 16-06-2009, 22:21.
                F11 535d -11 367hv/728nm
                E39 M5 -99 Alpine White II
                E65 730da -02
                E60 530da -03
                E39 530da -03 240hv/600nm
                E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                E38 740iaL -95
                E39 530d -99 245hv/528nm

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  #98
                  Originally posted by Marko.K View Post
                  Itellä samat renkaat, no voishan tuota vielä huomenna ajankuluks muuttaa noi paineet mut on toi vaeltelu niin rajua että tuskin paineilla niin suurta merkitystä, paljos sulla paineet?
                  Tuo nyt vaan on halvin keino parantaa sitä suuntavakavuutta. Ja saa muuten sitten ajaa paljonkin että alkaa vaikuttaa, muutama sata kilometriä ei vaikuta. Ja tietysti jos eturenkaat on jo päässy kulahtamaan/renkaan kuvio kulahtanu vituiks niin ei luultavasti tmäkään keino auta. Ja sehän olikin selvä asia että takapäähän se pitää sen auton suunnassa, itse lähtisin etsimään vikaa sieltä jos etupäässä kulmat oikein. Itse todennut parhaaksi noille kumeille n. 2,3-2,4 edessä, 2,7-2,8 takana.

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1845
                    • Kotona/Poissa

                    #99
                    Originally posted by Tome View Post
                    Tuo nyt vaan on halvin keino parantaa sitä suuntavakavuutta. Ja saa muuten sitten ajaa paljonkin että alkaa vaikuttaa, muutama sata kilometriä ei vaikuta. Ja tietysti jos eturenkaat on jo päässy kulahtamaan/renkaan kuvio kulahtanu vituiks niin ei luultavasti tmäkään keino auta. Ja sehän olikin selvä asia että takapäähän se pitää sen auton suunnassa, itse lähtisin etsimään vikaa sieltä jos etupäässä kulmat oikein. Itse todennut parhaaksi noille kumeille n. 2,3-2,4 edessä, 2,7-2,8 takana.
                    Vaikka ohjekirja ilmoittaakin taakse 0.3 - 0.4 suurempaa rengaspainetta kuin eteen, niin mielestäni kunnossa olevan E39:n pitäisi kulkea kohtuu suoraan myös samoilla rengaspaineilla joka nurkassa (ainakin jos edessä ja takana on sama rengaskoko). Kyllä hakeminen on oire jostakin välyksenpoikasesta jossakin alustan kohdassa.

                    Toki paineiden pitäminen ohjeiden mukaisina on ihan asiaa.
                    Last edited by Havis; 17-06-2009, 06:29.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • herja
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 1649

                      Mulla on kanssa täysi sarja Meyleä edessä ja samalla laitettiin H&R cup kit. Alusta säätöihin ja menee kuin juna tuulessa ja urissa, laitettiin tehtaan ohjearvoihin vaikka on vähän madallusta sekä 18" vanteet, silti toimii helvetin hyvin. Sulla on nyt joku vähän vituillaan.
                      Retard Member

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        On muuten nuo Kumhon ku19 sellaset renkaat että kulmat pitää olla säädetty sinne toleranssialueen reunoihin eli mahdollisimman pystyyn ja vähän aurausta (siis jos vähintään 17" koossa) ja paineet oikein, muuten kuluvat todella nopeasti. Noissa on suht jäykät nuo rungot ja todella pehmeä ja suorastaan liimamainen tuo kumiseos. Ei tule toiste noita renkaita alle.

                        Comment

                        • Marko.K
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 1193
                          • Helsinki

                          Originally posted by Tome View Post
                          On muuten nuo Kumhon ku19 sellaset renkaat että kulmat pitää olla säädetty sinne toleranssialueen reunoihin eli mahdollisimman pystyyn ja vähän aurausta (siis jos vähintään 17" koossa) ja paineet oikein, muuten kuluvat todella nopeasti. Noissa on suht jäykät nuo rungot ja todella pehmeä ja suorastaan liimamainen tuo kumiseos. Ei tule toiste noita renkaita alle.
                          Joo mä ku luin täältä sillo ku renkaita ostin ja sain hyvää palautetta niin paljon että päädyin sitten noihin, joo eipä tuu mullekkaan toisten noita renkaita
                          F11 535d -11 367hv/728nm
                          E39 M5 -99 Alpine White II
                          E65 730da -02
                          E60 530da -03
                          E39 530da -03 240hv/600nm
                          E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                          E38 740iaL -95
                          E39 530d -99 245hv/528nm

                          Comment

                          • Marko.K
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 1193
                            • Helsinki

                            Originally posted by herja View Post
                            Mulla on kanssa täysi sarja Meyleä edessä ja samalla laitettiin H&R cup kit. Alusta säätöihin ja menee kuin juna tuulessa ja urissa, laitettiin tehtaan ohjearvoihin vaikka on vähän madallusta sekä 18" vanteet, silti toimii helvetin hyvin. Sulla on nyt joku vähän vituillaan.
                            Joo eiköhän tuo H&R Cup kitti lähe mullakin lähipäivinä tilaukseen, ja samaan konkurssiin vois uudet takapään kilkkeet ja uudet apurungon puslat tilata...käykö tuo Cup Kitti mun autoon kun mulla M-Sport II alusta?
                            F11 535d -11 367hv/728nm
                            E39 M5 -99 Alpine White II
                            E65 730da -02
                            E60 530da -03
                            E39 530da -03 240hv/600nm
                            E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                            E38 740iaL -95
                            E39 530d -99 245hv/528nm

                            Comment

                            • Marko.K
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1193
                              • Helsinki

                              Jatketaan yksinkeskustelua, elikkä H&R Cup Kitti on tulossa. Mitkä osat tuolla takapäässä aiheuttaa sivutuuliherkkyyttä ja vaeltelua? Narinahelat ja koiraanluut taakse vaihdettu. Apurungon puslat ajattelin ainakin tilata kun luin että niistä johtuu mutta entäs sitten tukivarret, suorat vai ne bumerangin muotoset vai kummatkin?
                              F11 535d -11 367hv/728nm
                              E39 M5 -99 Alpine White II
                              E65 730da -02
                              E60 530da -03
                              E39 530da -03 240hv/600nm
                              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                              E38 740iaL -95
                              E39 530d -99 245hv/528nm

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Marko.K View Post
                                Joo mä ku luin täältä sillo ku renkaita ostin ja sain hyvää palautetta niin paljon että päädyin sitten noihin, joo eipä tuu mullekkaan toisten noita renkaita
                                Siis kerrotko nyt vielä mikä ongelma johtuu ko.renkaista?

                                Comment

                                Working...
                                X