memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Joo no mulla noi ei jämähtäny ihan jumiin, vaan tuntui vain, että eivät toimineet ja kaikki jäi jousien tehtäväksi. Tänään taas pelas kuten ennenkin ja vaimennusta löytyi. Eiköhän noi silti ole vaihtokunnossa.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Paransi ihan törkeästi, entisestä apparin puolen pumpusta oli kaasut karanneet ja vettä päässyt sisälle -> jäätyi. Öljyt oli kyllä sisällä vielä, mutta keula oli kova kuin kivi ja kamala. Suuntavakavuuteen se vaikuttaa jos ei pyörä enää palaudu, oma jäi pohjaan vialliselta puolelta jäädyttyään. Pyöränkulmat on silloin mitä sattuu.

    Iskaritestistä saa muuten sitä paremmat arvot mitä jäykempi keula on, että jäätyneet iskarit antaakin hyvät luvut

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Onkos muilla esiintyny iskareiden kanssa ongelmia viime päivinä? Ollut meinaan aika hyvät iskarinjäätymissäät. Oma katiska on ainakin ollut melkonen lulla pari viimepäivää, orkkisiskarit aika huolella jäässä. Nypyttää, heiluu ja tempoilee tuulessa ihan hulluna, tuntuu että koko auto räjähtää jos ajaa vähänkään isompiin heitteisiin. Hyvin meni vähä yli viikko sitte lämpimiks ajetuilla tolpilla katsastuksesta, tais olla arvot jotaki 78 joka kulmassa.

    Pitäis kuulemma muutoskatsastaa nuo eibachit, tosin sain tehtyä diilin, että voin tuoda näytille vasta kesällä, kun tarkotus laittaa uusiks koko alusta. Kesällä aikomus laittaa uusi kierros eibach pro kittiä ja sachs advantage m-sport pumput ja kaikki muut asiaan liittyvät rojut. On tämä ollut kyllä aika kamala ajaa motarilla tuulella ihan kesälläkin iskareiden ollessa sulat. Epäilen siis vahvasti noita iskareita (137 tkm ajettu, joista 100 tkm madallusjousilla).

    Edit: Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia, miten iskarien vaihto vaikutti suuntavakauteen ja ajoon noin muuten?
    Last edited by Bomb5; 19-03-2013, 20:32.

    Leave a comment:


  • asdf1
    replied
    Originally posted by Tome View Post
    Kannattaa ihan varmuudeks tsekata ne narinahelat myös, aiheuttaa väljänä juuri sellaisia ihmeellisiä heilahduksia esim. kaistanvaihdoissa ja etenkin kun jos ajaa sellaisen maalatun kaistamerkin yli (mikskä niitä nyt sanotaan, esim. rampeissa ne sileäpintaiset kaistamerkit). Tai no omat havainnot oli tällaiset, talvella kun ajoi sulalla asfaltilla jäiseen kohtaan niin perä muljahti melkoisen vittumaisesti
    Kiitti hyvistä vastauksista. Tarvii vaihtaa noi narinahelat samalla kun muuta huoltoa tekee.

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Noniin. Narinahelat tuli vaihdettua. Olihan ne lähemmin tarkasteltuna aivan hirveessä kunnossa. Samalla uusin integral linkit.

    Jostain kumman syystä aurausta tuli niin paljon lisää että silmälläki huomas miten molemmat takapyörät on kääntyny sisäänpäin. Camberiin ei vaikuttanu niin paljon. Kai se on nyt mentävä nelipyöräsuuntaukseen.

    Leave a comment:


  • JCi
    replied
    Saattaa olla mielikuvitusta, mutta: huomasin eilen/tänään maantienopeuksissa autossa jonkinlaista epävakautta/levottomuutta, tuntuu kuin alusta ei olisi yhtä jämäkkä kuin ennen. Fiilis hieman kuin ajaisi autolla jossa iskarit loppu, tuntuu että kaistanvaihdoissa seilaa/hakee paljon enemmän kuin ennen. Jotain vinkkejä mistä voisi johtua tällainen "yhtäkkinen" muutos? Auto 523i M-Sport M-alustalla. Kuten sanoin, koko homma saattaa olla mielikuvituksen tuotetta mutta jos niin mistä tällainen voisi johtua? Ps, voiko renkailla olla suurta merkitystä ko. tyyppiseen asiaan? Huomio tähän levottomuuteen kiinnittyi suurinpiirtein sen jälkeen kun autoon oli vaihdettu uudet takarenkaat, mutta en millään uskoisi kyseisen ilmiön voivan johtua niistä. Rengaspaineet tarkistettu (n. 3bar/rengas ja koko 235/35 19")

    Leave a comment:


  • Tome
    replied
    Originally posted by asdf1 View Post
    Ittellä ongelmana on hyvinkin rajut "heilahdukset" kun ajaa esimerkiks moottoritiellä paikatun keskikaistan yli. Auto kulkee sileellä tiellä puoltamatta.

    Mistä sitä kannattais lähtee syytä tuollekkin etsimään, kun autoon on vaihdettu nyt melko paljon alustan osia.. mm, tukivartta ja vakaajien välitankoja ja ties mitä juuri tämän takia. Vakio alusta on kyseessä ja huollon mielestä siellä ei ole enää mitää väljää. Kulmiakin säädettiin just pari viikkoo sitten.

    Alla on melkein tiensä päässä olevat 235/40/18 renkaat.

    Talvirenkailla jotka on 215/55/16 auto menee ku raiteilla. Alkaa tuntuun et ainoo vaihtoehto on ostaa myös kesärenkaiksi joku mukavuusprofiili.
    Kannattaa ihan varmuudeks tsekata ne narinahelat myös, aiheuttaa väljänä juuri sellaisia ihmeellisiä heilahduksia esim. kaistanvaihdoissa ja etenkin kun jos ajaa sellaisen maalatun kaistamerkin yli (mikskä niitä nyt sanotaan, esim. rampeissa ne sileäpintaiset kaistamerkit). Tai no omat havainnot oli tällaiset, talvella kun ajoi sulalla asfaltilla jäiseen kohtaan niin perä muljahti melkoisen vittumaisesti
    Last edited by Tome; 04-09-2010, 19:46.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by asdf1 View Post
    Falkenin FK:t on alla. Täytyy sanoo ens keväänä rengasmiehelle et pistää vähän tarkemmin ne kulmat, kun täytyy kuitenki ostaa uudet renkaat. Kiitos vastauksesta.
    Kysymys ei ole tarkkuudesta, vaan siitä mihin alueelle tehtaan antamaa toleranssialuetta kulmat asetetaan. Eli mitä matalampi/jäykempi rengasprofiili, sitä vähemmän negatiivista camberia ja vähemmän urausta.
    Falken FK-452 on tuoss kokoluokassa varsinkin hieman kuluneena sietämätön vetelijä, eikä tämä korjaannu juurikaan täysin edes oikeilla camberkulmilla.
    Alle jokin Korealainen(Kumho, Hankook, Nexen), kulmat 18" pyörille, alusta kuntoon ja e39 kulkee 100% täydellisen vetelemättömästi kuin juna kuluneillakin kiekoilla.

    Leave a comment:


  • -KK-
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Huoh...edelleenkään vika ei ole vannehalkaisijassa/rengaskoossa, vaan rengasmerkin/mallin, kuluneisuuden ja alustakulmien kombinaatiosta.
    e39 kulkee 235/40-18" renkailla kuin juna, kunhan em.edellytykset on kunnossa.
    Eli jos sinulla on nyt siellä jokin loppuun ajettu 18" "premiumsport" Japsi tai eurokumi 16" pyörien alustakulmilla, niin tasan varmasti vetelee.
    Sen kuuluukin vedellä.
    Joo kun vaihdoin äskettäin uudet kesärenkaat (225/55 16), niin vaikuttihan nuo uudet renkaatkin parantavasti verrattuna loppuun ajettuihin. Mulla on aiemmin laitettuna edessä nuo polyuretaanipuslat joillla aikanaan vähän parani käytös, sekä taakse narinahelat joilla oli tähän mennessä suurin positiivinen vaikutus ajovakauteen. Kulmat on tarkistettu myöskin.

    Nyt on jo kohtuu hyvä ajaa, mutta vieläkään ei ole uuden veroinen, eli kuten silloin kun mittarissa oli alle 50tkm. Takaata jos vaihtaisi vielä ylätukivarret ja apurungon puslat niin ehkä paranisi. Ja tietty kierros iskareita voisi auttaa.

    Eli suuntavakavuus on hyvä, mutta ei vielä uudenveroisen huippuhyvä ennenkuin kaikki on vaihdettu Ja lisäksi tuo sama edellämainittu satunnainen muljahtaminen kaistanvaihdoissa kummittelee.

    Leave a comment:


  • asdf1
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Huoh...edelleenkään vika ei ole vannehalkaisijassa/rengaskoossa, vaan rengasmerkin/mallin, kuluneisuuden ja alustakulmien kombinaatiosta.
    e39 kulkee 235/40-18" renkailla kuin juna, kunhan em.edellytykset on kunnossa.
    Eli jos sinulla on nyt siellä jokin loppuun ajettu 18" "premiumsport" Japsi tai eurokumi 16" pyörien alustakulmilla, niin tasan varmasti vetelee.
    Sen kuuluukin vedellä.
    Falkenin FK:t on alla. Täytyy sanoo ens keväänä rengasmiehelle et pistää vähän tarkemmin ne kulmat, kun täytyy kuitenki ostaa uudet renkaat. Kiitos vastauksesta.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by asdf1 View Post
    Ittellä ongelmana on hyvinkin rajut "heilahdukset" kun ajaa esimerkiks moottoritiellä paikatun keskikaistan yli. Auto kulkee sileellä tiellä puoltamatta.

    Mistä sitä kannattais lähtee syytä tuollekkin etsimään, kun autoon on vaihdettu nyt melko paljon alustan osia.. mm, tukivartta ja vakaajien välitankoja ja ties mitä juuri tämän takia. Vakio alusta on kyseessä ja huollon mielestä siellä ei ole enää mitää väljää. Kulmiakin säädettiin just pari viikkoo sitten.

    Alla on melkein tiensä päässä olevat 235/40/18 renkaat.

    Talvirenkailla jotka on 215/55/16 auto menee ku raiteilla. Alkaa tuntuun et ainoo vaihtoehto on ostaa myös kesärenkaiksi joku mukavuusprofiili.
    Huoh...edelleenkään vika ei ole vannehalkaisijassa/rengaskoossa, vaan rengasmerkin/mallin, kuluneisuuden ja alustakulmien kombinaatiosta.
    e39 kulkee 235/40-18" renkailla kuin juna, kunhan em.edellytykset on kunnossa.
    Eli jos sinulla on nyt siellä jokin loppuun ajettu 18" "premiumsport" Japsi tai eurokumi 16" pyörien alustakulmilla, niin tasan varmasti vetelee.
    Sen kuuluukin vedellä.

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Originally posted by Lakeson View Post
    Onko tosiaan tuo pelkkä laakeri vaihdettavissa?
    E39 V8 malleissa kyllä. Siinä mukana tulee myös lautanen. Realoem.comista selviää kun tutkii. Ylätuki on kalliimpi, eikä sitä oo pakko vaihtaa jos kumiosa keskellä on ehjä. Kuutoskoneisissa pitää vaihtaa koko limppu

    Leave a comment:


  • asdf1
    replied
    Ittellä ongelmana on hyvinkin rajut "heilahdukset" kun ajaa esimerkiks moottoritiellä paikatun keskikaistan yli. Auto kulkee sileellä tiellä puoltamatta.

    Mistä sitä kannattais lähtee syytä tuollekkin etsimään, kun autoon on vaihdettu nyt melko paljon alustan osia.. mm, tukivartta ja vakaajien välitankoja ja ties mitä juuri tämän takia. Vakio alusta on kyseessä ja huollon mielestä siellä ei ole enää mitää väljää. Kulmiakin säädettiin just pari viikkoo sitten.

    Alla on melkein tiensä päässä olevat 235/40/18 renkaat.

    Talvirenkailla jotka on 215/55/16 auto menee ku raiteilla. Alkaa tuntuun et ainoo vaihtoehto on ostaa myös kesärenkaiksi joku mukavuusprofiili.
    Last edited by asdf1; 03-09-2010, 18:06.

    Leave a comment:


  • Lakeson
    replied
    Originally posted by sLedge View Post
    Taas jatketaan. Etutolppa rupesi napsumaan sen verran kovaa, että lähin Metroautoon kysymään yläpään laakerin hintaa. Jumaliste Realoem hinta piti paikkansa! 12€. Vaihdettiin ja ääni hävis.
    Onko tosiaan tuo pelkkä laakeri vaihdettavissa?

    Leave a comment:


  • sLedge
    replied
    Taas jatketaan. Etutolppa rupesi napsumaan sen verran kovaa, että lähin Metroautoon kysymään yläpään laakerin hintaa. Jumaliste Realoem hinta piti paikkansa! 12€. Vaihdettiin ja ääni hävis. Puoltaminen ja vaeltelu edelleen vaivaa.

    Ajattelin käydä tarkistuttamassa ohjauskulmat, jos niistä jotahi selviäis. Suuntaaja rupes ensin tunnustelemaan välyksiä ja kuskinpuolen takapyörästä heti tärppäs. Meinasi että laakerista johtus, vaan menin ite katsomaan ja selvä homma. Narinahela väljä ja reilusti. Toisella puolen sama homma, vaikkaki vähemmän väljää.

    Osat tilattu ja työkaveri sorvas ulosvetäjän täältä btcf:stä kopioiduilla mitoilla. Katsotaan mitä viikonloppuna saadaan aikaan. Jos vaikka auto alkas kulkee suorempaan.

    Leave a comment:

Working...
X