memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • jsa014
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    On se vaan kallista tuo iskarien vaihto merkkihuollossa. Pelkät osat on yli 1.000. Uskaltaako tarvikeosia ja ei-merkkikorjaamoa (esim. Lipposet) käyttää?
    Lipposille ehdottomasti. Siellä on aika paljon BMW-osaamista. Sinne menossa minäkin vaihdattamaan reaktiotankoja. Iskarit saat tilaamalla vaikkapa tuolta fahrwerkebilligeristä reilusti alle tonnin.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    On se vaan kallista tuo iskarien vaihto merkkihuollossa. Pelkät osat on yli 1.000. Uskaltaako tarvikeosia ja ei-merkkikorjaamoa (esim. Lipposet) käyttää?
    No uskaltaa, kunhan vie sellaiselle kenellä on kokemusta bmw:stä. Tuolla rahalla saa jo kunnolista alustasarjaa :think

    Esim: http://fahrwerkebilliger.de/
    Last edited by _nixu_; 20-08-2009, 12:10.

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    On se vaan kallista tuo iskarien vaihto merkkihuollossa. Pelkät osat on yli 1.000. Uskaltaako tarvikeosia ja ei-merkkikorjaamoa (esim. Lipposet) käyttää?

    Leave a comment:


  • -KK-
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    No niin, taas alkuperäiseen aiheeseen palatakseni:

    E39, 525iA touring, -03, 100 tkm, renkaat 225/55-16-W Goodyear Eagle NCT5

    Ongelma:

    - Ohjaus ei keskitä kunnolla moottoritienopeuksillakaan.
    - Auto vaeltelee kallistusten mukaan (ilman, että ratti vetelee mihinkään).

    Korjausyritykset:

    - Vaihdettu edessä reaktiotangot puslineen ja koiranluut.
    - Nelipyöräsuuntaus.
    - Muuta ei ole tehty, paitsi yritetty etsiä vääntelemällä välyksiä.

    Vääntäkää mulle nyt joku rautalangasta, mitä kannattaisi tehdä. Ei viitsisi ihan summamutikassakaan ruveta osia vaihdattamaan. Pystyykö esim. iskarien osalta niiden kuntoa luotettavasti mittaamaan, vai pitääkö vaan vaihtaa ja sormet ristissä toivoa, että helpotus tulee?

    Jos täällä max 200 km:n etäisyydellä Turusta joku luulee voivansa olla avuksi, niin maksan mielelläni. Jos sitten on niin, että E39 tällä alustalla ja vannekoolla nyt vain on tällainen, niin tähänkin olisi mukava saada joltain asiantuntijalta vahvistus. Edellytyksenä tietenkin on, että autoa pääsee ajamaan. Yksi Autokeskuksen tekninen asiantuntija autoa jo ajoikin, eikä hän kyllä mitään moitittavaa löytänyt.

    Meikäläisen E39 autossa ihan samat ongelmat ja samoja osia eteen vaihdettu. Ja välyksetkin on kahteen kertaan eri pajalla katottu eikä välyksiä löydy. Ainoastaan takatukivarsista vähän ehkä aavistus joustoa isolla raudalla kokeillessa. Kulmat on myös katsottu ja samalla hienosäädetty arvoihinsa parista kohtaa mutta ei niissä pahoja heittoja ollut. Ei vaan mene nyt niinkuin ennen meni.

    Seuraavaksi vaihtoon narinahelat ainakin, kun narisee aika paljon. Sitten ehkä takatukivarsia ja sitten nuo iskarit.

    Mulla on ollut samat 16" kesä- ja talvirenkaat ja vanteet siitä asti kun auto kulki hyvin ja alkoi kulkemaan huonosti. Tosin talvirenkailla on kymmenen kertaa pahempi, eli ne vaikuttaa kyllä kuinka voimakkaasti sitten vempuloi jos jotain on pielessä.

    Sen tiedän, että kun kaikki on kunnossa, niin auto on todella vakaa ajettava.
    Last edited by -KK-; 20-08-2009, 14:06. Reason: typo

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Kiitoksia vain mielipiteistä. Eikö sitä pysty esim. iskareista mitenkään mittaamaan/toteamaan, onko ne kuinka huonot? Iskareiden vaihto ainakin maksanee sen verran, ettei viitsisi sitä ihan turhaankaan tehdä. Kannattaako iskarit vaihtaa samalla kertaa myös takapäähän?
    No jos alat iskareita vaihtamaan niin yksin tein sitten joku hieman matalampi ja jämäkämpi alustasarja sinne. Saksasta kun tilaat niin saa koko setin kohtuu hintaan. Tai sitten päivität alustan vastaamaan M-Sporttia :think

    Leave a comment:


  • TheFlb
    replied
    Suosittelisin vaihtamaan myös taakse samalla kertaa... Ja on varmasti rahan arvonen teko, jos ei niin tarjoan kaffit.. Tärkeintä kuitenki AINA vaihtaa molemmat puolet! Jos ymmärsin oikein teikäläiselle oli joku liike vaihtanu jossain vaiheessa vaan toisen puolen eteen... Kyllähän ne niit iskareit katsastusasemaallaki mittailee mut niitten luotettavuudest en osaa sanoo mittää... Ja oma auto ei ainakaa jääny keinumaan niinku jotku vaikka iskarit oli ihan finito!

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Kiitoksia vain mielipiteistä. Eikö sitä pysty esim. iskareista mitenkään mittaamaan/toteamaan, onko ne kuinka huonot? Iskareiden vaihto ainakin maksanee sen verran, ettei viitsisi sitä ihan turhaankaan tehdä. Kannattaako iskarit vaihtaa samalla kertaa myös takapäähän?

    Leave a comment:


  • TheFlb
    replied
    jupasa! Ja sitte vielä kerran tännekki topikkii, vaihda ne iskarit ekaks nii katotaa sit uudestaan...

    Ja älä enää ikinä vaihda/anna vaihtaa vaan toisen puolen iskaria! Ja muutenki täälä jengi ihmettelee ku autot on tuuliherkkiä ja kulkee suuntaan sun toiseen nii vaihdetaan kaikki muut alustan osat paitsi iskarit...???

    Vai olenko nyt minäki vaan ymmärtäny jotain ihan väärin...
    Last edited by TheFlb; 20-08-2009, 08:09.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    Eli siis vaihdetaan vaan, vaikka mitään välyksiä ei varsinaisesti ole löytynyt?
    Eikös tuo raidetankojen vaihtaminen ole hirmu kallista?

    Vahinko, että nelipyöräyssuuntauksesta en pyytänyt etukäteen raporttia. Kun sitä autoa hakiessa vasta kysyin, niin eivät sitä enää pystyneet tulostamaan.
    No eipä noissa omissakaan vääntelemällä tuntunut välyksiä. Mutta ajossa sen jo huomasi ja kun näistä e39stä nyt on kokemusta, niin sen jo tiesi että väljää on joka nivelessä. Raidetangot täydellisenä 64.50€ pari Saksasta ja tukivarret 102€, postit 30€ koko nippu. Ei tuo nyt kovin kallista minusta :think

    Toki sinulla on vielä melko matalat kilometrit joten voi se vika olla muuallakin :think

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    Originally posted by _nixu_ View Post
    No aluksi eteen voisi vaihtaa myös tukivarret ja raidetangot täydellisenä.
    Ja sitten takapään kimppuun jos nuo eivät auta. Itselle vaihdatin juuri eteen koko paketin, eli raidetangot, tukivarret ja reaktiotangot.
    Myös tuon nelipyöräsuuntausraportin voisit laittaa esille niin näkisi vähän minkälaiset kulmat siellä nyt on :think
    Eli siis vaihdetaan vaan, vaikka mitään välyksiä ei varsinaisesti ole löytynyt?
    Eikös tuo raidetankojen vaihtaminen ole hirmu kallista?

    Vahinko, että nelipyöräyssuuntauksesta en pyytänyt etukäteen raporttia. Kun sitä autoa hakiessa vasta kysyin, niin eivät sitä enää pystyneet tulostamaan.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by jupasa View Post
    No niin, taas alkuperäiseen aiheeseen palatakseni:

    E39, 525iA touring, -03, 100 tkm, renkaat 225/55-16-W Goodyear Eagle NCT5

    Ongelma:

    - Ohjaus ei keskitä kunnolla moottoritienopeuksillakaan.
    - Auto vaeltelee kallistusten mukaan (ilman, että ratti vetelee mihinkään).

    Korjausyritykset:

    - Vaihdettu edessä reaktiotangot puslineen ja koiranluut.
    - Nelipyöräsuuntaus.
    - Muuta ei ole tehty, paitsi yritetty etsiä vääntelemällä välyksiä.
    No aluksi eteen voisi vaihtaa myös tukivarret ja raidetangot täydellisenä.
    Ja sitten takapään kimppuun jos nuo eivät auta. Itselle vaihdatin juuri eteen koko paketin, eli raidetangot, tukivarret ja reaktiotangot.
    Myös tuon nelipyöräsuuntausraportin voisit laittaa esille niin näkisi vähän minkälaiset kulmat siellä nyt on :think

    Leave a comment:


  • jupasa
    replied
    No niin, taas alkuperäiseen aiheeseen palatakseni:

    E39, 525iA touring, -03, 100 tkm, renkaat 225/55-16-W Goodyear Eagle NCT5

    Ongelma:

    - Ohjaus ei keskitä kunnolla moottoritienopeuksillakaan.
    - Auto vaeltelee kallistusten mukaan (ilman, että ratti vetelee mihinkään).

    Korjausyritykset:

    - Vaihdettu edessä reaktiotangot puslineen ja koiranluut.
    - Nelipyöräsuuntaus.
    - Muuta ei ole tehty, paitsi yritetty etsiä vääntelemällä välyksiä.

    Vääntäkää mulle nyt joku rautalangasta, mitä kannattaisi tehdä. Ei viitsisi ihan summamutikassakaan ruveta osia vaihdattamaan. Pystyykö esim. iskarien osalta niiden kuntoa luotettavasti mittaamaan, vai pitääkö vaan vaihtaa ja sormet ristissä toivoa, että helpotus tulee?

    Jos täällä max 200 km:n etäisyydellä Turusta joku luulee voivansa olla avuksi, niin maksan mielelläni. Jos sitten on niin, että E39 tällä alustalla ja vannekoolla nyt vain on tällainen, niin tähänkin olisi mukava saada joltain asiantuntijalta vahvistus. Edellytyksenä tietenkin on, että autoa pääsee ajamaan. Yksi Autokeskuksen tekninen asiantuntija autoa jo ajoikin, eikä hän kyllä mitään moitittavaa löytänyt.

    Leave a comment:


  • Piplis
    replied
    Kuinka pahat on vaihtaa taakse tukivarret (wishbone + se toinen) e39 tourinkiin verrattuna etupään tukivarsien vaihtoon? Onko noissa kartiot toisissa päissä, jotka vaativat kovaa moukarointia vai onko enemmän plug-and-play -tyylinen vaihto?

    Vaikuttaako muuten suuntaukseen ratkaisevasti, kun auto on juuri käynyt nelipyöräsuuntauksessa, eikä huvittaisi uudestaan käydä.

    Leave a comment:


  • herja
    replied
    Nimenomaan, niitä sanotaan bumerangeiksi kun ovat vähän sen muotoiset.

    Leave a comment:


  • Marko.K
    replied
    Originally posted by kye View Post
    Tuolla perusteella mitä olet edellä kertonut voisin sanoa, että vaihda myös ne bumerangin malliset tangot. Ota renkaaata kiinni niin että ote on klo 7 ja klo 1. tuolla otteellä pitäisi ainakin huomata jos pallonivelessä on riittävästi valjää.

    Omassani oli noissa tangoissa 400tkm paikkeilla selvä välys. Samaan aikaan oli nuo etummaiset takaylätukivarret irti ja niistä en löytynyt mitään vikaa.
    Nii meinaatko niitä bumerangin muotoisia mitkä takana?

    Leave a comment:

Working...
X