memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by TJJ View Post
    Joku tuollainen pitäisi kai olla:
    .
    Mitä tuolla vois viilata?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3665
      • seinäjoki

      Originally posted by janke View Post
      En oikein tiedä kuinka voisin saada vielä pystynpään tuota vasenta taka kulmaa:think Tunkilla kokeilin kääntää ja oli tukivarret löysänä ja kiristys siihen, mutta ei se paljoa tuonut säätöä!?
      Niin, Viilaa tarjottu? Onko vielä muita vaihtoehtoja?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by janke View Post
        Niin, Viilaa tarjottu? Onko vielä muita vaihtoehtoja?
        Siis jos se säätö kerta kaikkiaan loppuu ja kaikki muuten näyttää ok, niin lisäähän sitä säätövaraa on sitten tehtävä (keinot ovat monet...).

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1845
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by Hemi View Post
          Siis jos se säätö kerta kaikkiaan loppuu ja kaikki muuten näyttää ok, niin lisäähän sitä säätövaraa on sitten tehtävä (keinot ovat monet...).
          Kyllä, mutta kannattaa ehkä kerran vielä miettiä jos säätö on vain muutamia kymmenyksiä vaille täydellinen, saako työstä vastaavaa hyötyä siihen ns takapuolituntumaan. Tuskin ajettavuus kuitenkaan kulmien murto-osien hifistelyistä paljoa on kiinni.

          Asia on toinen jos ollaan kaukana oikeista kulmista, mutta silloin luulis vikaa olevan jo muuallakin, ennenkuin viilan käyttö on tarpeen.
          Last edited by Havis; 29-04-2014, 21:25.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            Nyt on tulossa uretaanipuslat taka-haarukoiden päihin ensiviikolla joten takapään aurausta ei tarvi ilmeisesti näillä olla enää etupäätä enempää vai miten se menee?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by janke View Post
              Nyt on tulossa uretaanipuslat taka-haarukoiden päihin ensiviikolla joten takapään aurausta ei tarvi ilmeisesti näillä olla enää etupäätä enempää vai miten se menee?
              Kyllä takapäässä tarvitsee aina olla aurausta hieman enemmän kuin edessä, riippuen alla olevasta vannekoosta.

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by Hemi View Post
                Kyllä takapäässä tarvitsee aina olla aurausta hieman enemmän kuin edessä, riippuen alla olevasta vannekoosta.
                Joo, Ehkä laitetaan noin. 0.05 astetta tai katotaan kuinka camberit menee. Yritän ensiviikolla saada tuota vasempaakin camberia siihen -1.30 paikkeille. Tiedän ehkä miten sitä saa helposti.

                Edit: Schmiedmann myi näköjään taakse valmiita lisäsäätö palikoita http://static.schmiedmann.dk/Product...120788_big.jpg
                Last edited by janke; 03-05-2014, 17:58.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • BMW_Harrastaja
                  BTCF Member
                  • Dec 2012
                  • 819
                  • Oulu area

                  Mikä vaikutus on etuaurauksella käytökseen, jos se on vasen+oikea esim. 0°10' ja sitä säädetään suoremmaksi? Oletuksena, että takana on 0°10'. Tuntuuko tuo muka jotenkin? Jos muita arvoja täytyy määritellä, niin edessä camberit -0°35' ja -0°43'. Takana -1°50' ja -1°47'. Renkaina M5 vakiot.
                  BMW driver and owner since 2000.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                    Mikä vaikutus on etuaurauksella käytökseen, jos se on vasen+oikea esim. 0°10' ja sitä säädetään suoremmaksi? Oletuksena, että takana on 0°10'. Tuntuuko tuo muka jotenkin? Jos muita arvoja täytyy määritellä, niin edessä camberit -0°35' ja -0°43'. Takana -1°50' ja -1°47'. Renkaina M5 vakiot.
                    Tehtaan toleranssialue mahdollistaa jopa haritusta.
                    Karkeasti ottaen 17"-19" vannekokoluokilla meno rauhoittuu mm.ohitusten kaistaylityksissä mitä lähempänä nollaa etupään aurauksissa ollaan.
                    Liika auraus aiheuttaa "tempoilua" ja kuluttaa renkaan sisäreunaa hampaalle=rengas alkaa kuluneena ääntää voimakkaasti.

                    Comment

                    • BMW_Harrastaja
                      BTCF Member
                      • Dec 2012
                      • 819
                      • Oulu area

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tehtaan toleranssialue mahdollistaa jopa haritusta.
                      Karkeasti ottaen 17"-19" vannekokoluokilla meno rauhoittuu mm.ohitusten kaistaylityksissä mitä lähempänä nollaa etupään aurauksissa ollaan.
                      Liika auraus aiheuttaa "tempoilua" ja kuluttaa renkaan sisäreunaa hampaalle=rengas alkaa kuluneena ääntää voimakkaasti.
                      Kiitos tiedosta. Jonkin verran rauhattomuutta ohituksissa esiintyykin noilla reilusti kallisttuneilla syrjäteillä. Voisihan tuota hieman pyöräyttää pienemmäksi.
                      BMW driver and owner since 2000.

                      Comment

                      • axelll
                        BTCF Member
                        • Apr 2010
                        • 35
                        • salo

                        tehostaja

                        vaihda tehostajanpumpun öljyt eli paluu puolen letku irti ja niin kauan uutta öljyä säiliöön että on puhdasta n,2l.

                        Comment

                        • axelll
                          BTCF Member
                          • Apr 2010
                          • 35
                          • salo

                          Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                          Kiitos tiedosta. Jonkin verran rauhattomuutta ohituksissa esiintyykin noilla reilusti kallisttuneilla syrjäteillä. Voisihan tuota hieman pyöräyttää pienemmäksi.
                          itselläni oli tuo sama ongelma pitkän aikaa (3 eri nelipyörä säätöä ja rahat huitsin v,) piti sitten linja langasta tehdä oma nelipyöräsuuntaus laite joka varmasti toimii, kuskin puolen taka pyörään ei säädöt riittäneet eli alempaan epäkeskoon piti hitsata lisää tavaraa ulkokehälle ja passilla loput.

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            Nyt on vaihdettu taka-alatukivarsiin Strongflexit ja en ole vielä huomannut oikeestaa mitään eroa edellisiin, mutta katotaan suuntauksen jälkeen mitä tapahtuu. Jos toki tarkkoja ollaan, niin takapää seuraa nyt hieman tarkemmin ja nopeemmin mutkissa.
                            Vanhat takinmaiset puslat olivat jotenki väljähtäneet joten varmasti tuli tarpeeseen niiden uusiminen. Camberitkin nousi muutaman prosenttiyksikön onneksi...
                            Last edited by janke; 24-05-2014, 09:22.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • duunari76
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2005
                              • 290

                              Osaisko joku antaa hyvät perussäädöt, että mitä kannattais laittaa käyttöautoon (525tds), jolla ajetaan enimmäkseen kaupunkiajoa, ja olis mukava jos se tuntuis purevan mutkissa tiehen? Tietenki pitää pystyä kohtuudella ajamaan myös normaalia maantieajoa, eikä renkaat sais mennä toiselta laidalta ihan sileäksi, kun toinen laita on vielä lähes uudenveroinen.

                              Eli joku sellanen hyvä kompromissi, joka pitäis olla ihan joka Vianorin säädettävissä ilman viilaa tai rälläkkää

                              Autossa on säädettävä alusta, säädöt tehtävä rekisteriotteen mukaan välillä 335-385mm navan keskeltä suojankaareen. Renkaat on 225/55/16. Oon yrittäny saada auton nyt sellaiseen korkeuteen, että takana olis 343mm ja edessä 355. Jostain poimin, että tuo olis esimerkiksi M5:ssa ja sportalustalla olevissa 540:ssä tuota luokkaa. Mitä mieltä tästä?

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                Originally posted by duunari76 View Post
                                Osaisko joku antaa hyvät perussäädöt, että mitä kannattais laittaa käyttöautoon (525tds), jolla ajetaan enimmäkseen kaupunkiajoa, ja olis mukava jos se tuntuis purevan mutkissa tiehen? Tietenki pitää pystyä kohtuudella ajamaan myös normaalia maantieajoa, eikä renkaat sais mennä toiselta laidalta ihan sileäksi, kun toinen laita on vielä lähes uudenveroinen.

                                Eli joku sellanen hyvä kompromissi, joka pitäis olla ihan joka Vianorin säädettävissä ilman viilaa tai rälläkkää

                                Autossa on säädettävä alusta, säädöt tehtävä rekisteriotteen mukaan välillä 335-385mm navan keskeltä suojankaareen. Renkaat on 225/55/16. Oon yrittäny saada auton nyt sellaiseen korkeuteen, että takana olis 343mm ja edessä 355. Jostain poimin, että tuo olis esimerkiksi M5:ssa ja sportalustalla olevissa 540:ssä tuota luokkaa. Mitä mieltä tästä?
                                Mites, ootko vanne koon suurentamista miettinyt? Renkaan leveys ja profiilin madallus lisään purevaisuutta tiehen.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X