Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
E39 525iA touring -03 (DSC on). Ainoa minua häiritsevä asia talvella on nulju ja löysä, täysin keskittämishaluton ohjaus ja huono suuntavakavuus. Olen kokeillut sekä kitkoilla että nastoilla (205/60-15), ei mainittavaa eroa. Etenemiskyvyn tai hallittavuuden suhteen ei ole ollut ongelmia, tosin ajelen lähinnä hyvillä, auratuilla teillä.ex BMW 525iA touring -04 (E39)
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View PostAinoa minua häiritsevä asia talvella on nulju ja löysä, täysin keskittämishaluton ohjaus ja huono suuntavakavuus.
Teron kommentin valossa suosittelen kyllä kokeilemaan erikokoisiakin talvirenkaita:
Originally posted by teropa View PostMutta muuten ajokokemus maantiellä taikka motarilla on suuresti kiinni siitä, että renkaat on riittävän tukevat. En itse laita varmuudellä enää koskaan 15" rengasta tuohon autoon. Järkyttävä ajettava. Isoilla nopeuksilla suuren massan tuomat vaikutukset ei ole omiaan isoprofiilista rengasta ajatellen. Jämäkin talviajokokemus on itellä tähänastisista E39:istä 17" 235/45 Misulla X-ice nastalla. Auto oli jumaliste kuin juna joka tilanteessa.Last edited by Petri.Kekkonen; 15-10-2009, 16:52.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View Postnulju ja löysä
tuohan on vähän alimittainen koko? 205/60R16 on jo ihan riittävän jämäkkä rengas ns. voima-ajoon.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEnpä väitä vastaan, mutta tuokin kai riipuu paljon siitä mihin vertaa. Itse olen taas ollut edellisen etuvetoauton jälkeen todella tyytyväinen E39:n ohjaukseen talvellakin (225/50R17 nastat, etuvedossa oli 185/65R14) ja erityisesti suuntavakavuus on ihan käsittämättömän paljon parempi, lähinnä kai pidemmästä akselivälistä johtuen.
Ja kohta tuo talvihelvetti alkaa taas. Epämääräistä lipsuttelua seuraavat 5-6 kuukautta... Tosin tänä talvena se ongelmallinen liikenneympyrä ja moottoritielle laskeva ramppi jää pois työmatkan ajoreitiltä joten ehkäpä sitä kuitenkin pärjää taas yhden talven. Tosin tilalle tulee ylämäkeen moottoritielle kiihdytys ja sen arvaa miten siinä käy...
Comment
-
-
TJJ: Olen samaa mieltä E39:in ohjauksen suhteen, mutta onneksi M5 on poikkeus tässä suhteessa, nimittäin femmassa on huomattavasti nopeampi ohjaus mitä muissa kolmeyseissä ja se on todella hyvä ominaisuus. Lipsuttelusta taas tiedän hyvinkin paljon tai sitten en tiedä, koska ei ole vielä e39 sedanilla kokemusta pitävillä talvirenkailla, mutta jos saan kokemukset Nokian R tai X-ice:stä niin palaan kyllä asiaan, nimittäin toiset noista tulee alle tälle talvelle.:think
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostVaatinee ilmeisesti madallussarjan ja 18-19" renkaat jotta E39 pystyy samaan mihin vakioalustainen -99 mallinen Mazda 323 sedan 14" renkailla...?
Meinaan siis tuota "ratin heilautuksen" vaikutusta.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMinä taas olen viimepäivinä ihmetellyt miksi E39 reagoi ohjaukseen niin hitaasti verrattuna tuohon minun "referenssi" Mazda 323:een.
Mulla on nyt täällä UK:ssa alla uuskoppainen Mondeo-farkku ja kyllähän siinäkin reagointinopeus, eli lähinnä kai ohjauksen nopeus, on ihan toista luokkaa kuin E39:ssä, vaikka akseliväli on pitempikin. Silti en tykkää ajaa tuolla Mondeolla mutkapätkää lujaa ollenkaan, vaikka ko. automallia on toistuvasti ohjaukseltaan ja ajettavuudeltaan lehdissä kehuttu. Jotenkin se ei vain herätä minussa minkäänlaista luottamusta ja muutenkin tarkka ja nopea ajo mutkaisella tiellä tuntuu vielä monen viikon jälkeenkin turhan vaikealta. Aivan kuin kääntymisen määrää ei osaisi ennustaa, eli ohjausvaste on jotenkin epämääräinen tai epälineaarinen. Eikä tuolla autolla tule edes 235/40R18 Contisportein sellaista tunnelmaa että tämähän pysyy hyvin tiessä kiinni jos mutkiin yrittää ajaa lujempaa. Kesällä viikon alla ollut E92 320dAT oli ihan erihelppo paiskoa mutkiin, vakioalustalla ja 205/55R16 renkain.
Originally posted by TJJ View Post... Mazda menee edelleenkin yhden jyrkän mutkan paljon paremmalla tuntumalla ja hiukan nopeammin kuin minun E39.
Originally posted by TJJ View PostJa kohta tuo talvihelvetti alkaa taas. Epämääräistä lipsuttelua seuraavat 5-6 kuukautta...Last edited by Petri.Kekkonen; 15-10-2009, 22:44.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by jupasa View PostE39 525iA touring -03 (DSC on). Ainoa minua häiritsevä asia talvella on nulju ja löysä, täysin keskittämishaluton ohjaus ja huono suuntavakavuus. Olen kokeillut sekä kitkoilla että nastoilla (205/60-15), ei mainittavaa eroa. Etenemiskyvyn tai hallittavuuden suhteen ei ole ollut ongelmia, tosin ajelen lähinnä hyvillä, auratuilla teillä.
Bemun inssit eivät ko.autoa suunnitellessaan osanneet kuvitellakkaan tuollaista nykyistä H-nopeusluokan purukumimaista 15" rengasta joita nämä nykyään ovat.
Eli alle jokin 15" H-nopeusluokan pehmeä "nuljukumi", niin et todellakaan voida puhua enään mistään "premium ajettavuudesta", vaan ollaan lähellä 70-80-lukujen jenkkilaivojen ajettavuutta. Rengastus on ainakin sama.
17" on e39:n minimi.
Comment
-
-
Originally posted by Racink View PostTai karvanverran "nopeamman" ohjauksen höystettynä n. 20cm lyhyemmällä akselivälillä... Kuten Mazda on.
Meinaan siis tuota "ratin heilautuksen" vaikutusta.
Näin, ja e39:n ohjaus on erityisesti keskialueella tooosi hidas. Kääntää ratin keskialueelta pois, ja ohjaus nopeutuu edes vähän...
Comment
-
-
Mielestäni e39 on loistava talviauto. Kunnon renkailla auto menee kuin juna ja on helppo ajettava sladissakin. Joskus vuosia sitten kun suoritin ajokortin 2. vaiheen, oli alla silloinen e39 523 -97 renkaina Gislaved Nordfrost 3, 235/45-17 rengastuksella. Tuossa vaiheessa nuo renkaatkaan ei enää olleet mitkään uudet, taisi olla jo kolmas talvi menossa.
No siinä alettiin tekemään normaaleja väistökokeita, siellä toyotat ja volkkarit pyöri ympyrää ja keilat lenteli. No pystyimme velipojan kanssa molemmat tekemään väistön helposti vielä 80km/h nopeudesta ilman että keiloja kaatui tai mitään. Kaikilla muilla oli isoja ongelmia jo 60km/h nopeudesta, eikä muilla tainnut onnistua edes siitä 70km/h nopeudesta. Autokoulun opettaja tuli silmät pyöreänä katsomaan autoa ja kysymään että eihän tässä varmasti ole ajonvakautusjärjestelmää, ja kyllä se lopulta sitten uskoi että autossa oli pelkkä vetoluistonesto, joka oli tietenkin kytketty pois päältä. Mutta niinkun sanoin, e39 on loistavan helppo ja looginen ajettava oikeanlaisella rengastuksellaF31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Mää oon kans ihmetelly tätä topikkia sen alusta alkaen. Kai nämä eri näkemykset asioista on perustuu vaan ihmisten erilaisiin odotuksiin, vaatimuksiin ja sen sellaisiin. Minusta E39 on loistava talviauto, meillä on alla Contin WinterViking 2 -nastarenkaat koossa 225/55R16. Yleensäkin en aio 3 bemarin jälkeen enää ikinä ostaa etuvetoista autoa. Kun eri renkaat vettä ja toiset ohjaa, niin eihän se paremmin voi olla. Eikä kyse nyt ole luisuttelusta vaan ihan normaaliajon tuntumasta ja fiiliksestä kesällä ja talvella. Ensimmäinen oli E36 318is coupe, toinen E46 330ci ja tämä nykyinen E39 530i M-Sport Touring automaattilaatikolla. Kaikki loistavia talviautoja. Ajokäytös loogista ja yllätyksetöntä hyvillä nastarenkailla. DSC toimii pirun hienosti jne. Liikkelllähdöissä eioo E39:llä tarrtenu ikinä hävetä etuvetoautoille. Melkeen päin vastoin.
Emmää vaan tiiä.E61 525d LCI
Comment
-
-
Originally posted by Ha2 View PostKai nämä eri näkemykset asioista on perustuu vaan ihmisten erilaisiin odotuksiin, vaatimuksiin ja sen sellaisiin.
Mutta ehkä E39 vaan on liian iso, olenkin katsellut Minejä vähän sillä silmällä... Mutta tiedä sitten onko siinä mitään järkeä, hermot sen melun ja kaiken muunkin pikkuautomaisuuden kanssa varmaan menisi. Sinänsä tilat kyllä riittäisi ja ulkonäkökin sopivalla värillä miellyttää. Ongelmahan noissa on hinta, kunnon varusteilla ja moottorilla tuo tai joku muu pikkuauto (esim Audi A3) maksaa melkein saman kuin E60 ja se taas laittaa miettimään homman järkevyyttä. Miettimistä on jatkunut jo pitkään...
Comment
-
Comment