Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KV1
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 410
    • Suomi

    Originally posted by TJJ View Post
    (joten tuo 10sek. ASC painallus tuskin teki pysyvää muutosta joka olisi yhä virtojen katkaisun jälkeenkin päällä).
    once this mode has been activated...the only way to deactivate it is to turn the engine off...the next start-up will put the system back in default mode
    E36 M3 -osia myynnissä
    E36 M3 -projekti

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by pertsa View Post
      Löytyy tällänen DSC:n väliasento jo -04 E46:sta. On kyllä ihan kätevä.
      Miten aktivoit sen DSC:stä?

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • pertsa
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 219
        • Tampere

        Originally posted by teropa View Post
        Miten aktivoit sen DSC:stä?

        Tero
        Eli kerran kun painaa DSC nappia niin on tää väliasento päällä ja kun pitää nappia pohjassa niin menee kokonaan pois ja sillon syttyy luistonestovalon lisäks mittariston oikeeseen reunaan joku merkkivalo. En nyt muista minkä näkönen.
        G31 530dxA 2017
        ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
        ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
        ex:E60 525iA 2008 titan silber

        Comment

        • Jisv
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 461
          • Pori

          Originally posted by pertsa View Post
          Eli kerran kun painaa DSC nappia niin on tää väliasento päällä ja kun pitää nappia pohjassa niin menee kokonaan pois ja sillon syttyy luistonestovalon lisäks mittariston oikeeseen reunaan joku merkkivalo. En nyt muista minkä näkönen.
          Käsijarrun merkkivalo keltaisena.
          e46 non m-sport touring
          Dieselin kulutus

          Comment

          • exodus
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2003
            • 774
            • Oulu

            Vähän OT; eilen tuli ajettua Audi S3:a quattro-kiertueella. Siinä olisi kyllä uusi suosikki talviautoksi vaikka neliveto ei olekaan jatkuva, vaan kytkeytyy tarvittaessa. Autossa oli viela DSG(s-tronic)-vaihteisto ja se yhdistettynä puhdikkaaseen turbokoneeseen niin siinä on ensimmäinen Audi kautta historian jonka voisin kuvitella omistavani.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Koeajoin -Tapin 530d traktoria ja kyllä sen pito (kiihdytyksessä ja sivuttain) oli hyvin lähellä tuota minun autoa. Tosin, hänellä oli muutaman talven vanhat renkaat ja toisaalta, keli tosiaan muuttui eikä tiet enää ole liukkaita kuin joissain harvoissa kohdissa. Teemme varmaankin uuden testin jos/kun liukkaus ilmestyy takaisin.

              Pitovertailua sotkee dieselin erilainen kaasuvaste, se kun kiihtyy helpon tuntuisesti ja 528:ssa taas pitää polkaista kaasua paljon enemmän. Se varmaankin vaikuttaa myös luistoneston toimintaan/vedon palautumisen nopeuteen. (Toisaalta, dieselin jyrinän jälkeen 528:n moottori tuntui lähes äänettömältä/aivan kuin se välillä olisi sammuksissa. Samalla tuli kyllä selväksi, ettei seuraava autoni taida olla diesel...)

              DSC:tä kokeilin parkkipaikalla ja kyllähän sillä auto kääntyy aika kivasti verrattuna pelkkään ASC:hen. Siinä missä ASC:lla auto puskee ja alkaa kääntymään hitaasti/loivasti, pudottaa DSC vauhdin ja auto kääntyy lähes heti. Tuo oli luminen parkkipaikka, jäällä ero varmaan olisi suurempi.

              Kiihdytys lumisessa ylämäessä meni aika samalla tavalla, minun auton perä tuntui heiluvan tuossa hiukan enemmän, vaikea sanoa korjasiko -Tapin autossa DSC sitä vai mistä ero tuli.

              -Tapilla on autossa Servotronic jonka ansiosta rattia on jonkinverran kevyemmän/miellyttävämmän tuntuinen kääntää. Sen kanssa tuollainen parkkipaikkapyörittely oli sujuvampaa.

              Jarrutuksessa en huomannut eroja mutta minun autossa ABS:n kolina oli kovempaa, tuntui selvemmin polkimessa ja tahti oli ehkä vähän harvempaa. Tuosta taas on vaikea sanoa mistä tuo johtuu. Siis johtuuko tuo erilaisista ohjaus/hydrauliikkayksiköistä, nehän eivät ole identtisiä DSC/ASC autoissa. Voi olla, että DSC:llä varustetussa autossa ABS:kin toimii nopeammin/tiheämmin koska DSC vaatii järjestelmältä nopeaa toimintaa.
              E39 528iA

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Moro,

                Kokeilin tuota DSC-kikkaa, eli pidetään pohjassa kunnes eka syttyy ja lopuksi sammuu merkkivalo. En nyt takuuseen mene, mutta kuvittelin ainakin kuin olisi antanut luistaa enempi nimenomaan vetopuolella kuin ennen. Itse stabilointitoiminta (jarruttelu nurkista) oli ihan ennallaan.

                Voi olla, että oli kuvittelua, en tiiä.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Nisti
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2007
                  • 705
                  • På Gränsen

                  Originally posted by teropa View Post
                  Moro,

                  Kokeilin tuota DSC-kikkaa, eli pidetään pohjassa kunnes eka syttyy ja lopuksi sammuu merkkivalo. En nyt takuuseen mene, mutta kuvittelin ainakin kuin olisi antanut luistaa enempi nimenomaan vetopuolella kuin ennen. Itse stabilointitoiminta (jarruttelu nurkista) oli ihan ennallaan.

                  Voi olla, että oli kuvittelua, en tiiä.

                  Tero
                  Juuri kävin saman kokeilemassa. -00 530da, DSC III.. valo katosi mutta enpä mitään eroa huomannut
                  "MURPHY'S LAW"
                  "Whatever can go wrong will go wrong,
                  and at the worst possible time,
                  in the worst possible way"

                  Comment

                  • pertsa
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2003
                    • 219
                    • Tampere

                    Originally posted by Nisti View Post
                    Juuri kävin saman kokeilemassa. -00 530da, DSC III.. valo katosi mutta enpä mitään eroa huomannut
                    Oisko sitte niin että E39:ssä ei tätä "välimodee" ole.
                    G31 530dxA 2017
                    ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
                    ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
                    ex:E60 525iA 2008 titan silber

                    Comment

                    • sirkus
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2004
                      • 2194
                      • kaustinen

                      Ei ole 39:ssä
                      Chrysler 300c crd touring 2010
                      Daily driver
                      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                      Man cave on wheels
                      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                      Built not bought
                      V8, only juice&milk come in 2 litres

                      Kawasaki zzr1100 fighter


                      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8094
                        • Willähde

                        Originally posted by pertsa View Post
                        Oisko sitte niin että E39:ssä ei tätä "välimodee" ole.
                        Niin siis ainakaan E46:ssa ei se luistonestovalo häviä mihinkään. Painat kerran DSC-nappia, syttyy luistonestovalo mutta kun painaa sitä pitkään niin luistonestovalon lisäksi syttyy käsijarruvalo keltaisena..
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • pertsa
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 219
                          • Tampere

                          Originally posted by peltone View Post
                          Niin siis ainakaan E46:ssa ei se luistonestovalo häviä mihinkään. Painat kerran DSC-nappia, syttyy luistonestovalo mutta kun painaa sitä pitkään niin luistonestovalon lisäksi syttyy käsijarruvalo keltaisena..
                          niin, just näin
                          G31 530dxA 2017
                          ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
                          ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
                          ex:E60 525iA 2008 titan silber

                          Comment

                          • e46 ci
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 583

                            Aika monesta e39 on kokemusta ja autoista yleensäkin ja ei kuulu 39 mun suosikeihin talvella vaikka tullutkin viime talvina ajettua sellaisilla aika paljon. Sillä ei pääse rivakasti etenemään kuin kaikki ajonvakautukset pois ja isolla vaihteella laajoja linjoja luistossa. Mamman 08 octavia menee siltikin ohi eleettömästi ja suoraan.. Mutta pärjää sillä hyvin kun on kunnon renkaat (17" tai 18" nastat) eikä ota stressiä risteyksistä lähtiessä. Samat fysiikan laithan ne on kaikille kotteroille ja voihan sitä lähteä liikkeelle sopivasti kaasua pumppaamalla ilman vakautusta pidon rajoilla kun on lunta jolloin menee ihan mukavasti mutta jää on kyllä myrkkyä.
                            E46 on parempi ja myös moni e36 tähän tosin vaikuttaa se että oma ajoni on aika paljon taajamassa ja hieman kärjistäen iso auto on tiellä lähes aina parempi ja vakaampi.
                            Toisaalta pieni auto etenee parhaimmillaan tai jonkun mielestä pahimmillaan lähes koko ajan luistossa. Mulla oli aikanaan pösö 106 gti ja oli etuvedoksi todella hauska peli myös talvella..
                            Tässä yhtälössä on kyllä näin yleisellä tasolla liikaa muuttujia, autojen erot osa kunnossa osa vähemmän, eri renkaat, turussa ollut oikea talvi viimeksi 1984 kun ei täällä lapin porteillakaan ole enää kunnolla vaan nollan tuntumassa tiet kiillottuu ihan pirusti ja sitten vielä omat mieltymykset vaikuttaa ja ratissa vielä se täys toope joten ei tästä valmista tule. Mutta omaa e39 ja omaa autoa yleensäkin maailman eniten rakastaville tieto joka on tullut ilmi jo tässä ketjussa usein: e39 ei ole lähelläkään parhaita talvella juuri missään ominaisuudessa enää tänä päivänä mutta ei se ole myöskään lähelläkään huonoja. Ajetaan varovasti.

                            Ps kuivalla asfaltilla e39 menee paljon paremmin sladissa kuin e46 tai e36

                            Edit: Vittu mitä tekstiä nyt nukkumaan pitää aamulla miettiä meneekö quattro sata kertaa paremmin.. Menee.
                            Last edited by e46 ci; 28-01-2009, 22:42. Reason: Shitchat
                            ? <-E90, E39, E46, E36, E35..

                            Comment

                            • Marko.K
                              BTCF Member
                              • Jul 2006
                              • 1193
                              • Helsinki

                              Eikä mene! Lauantai iltana tuli avauduttua ehkä hieman e39:n talviajo ominaisuuksista, täytyy nyt vetää hieman takasin sen verran että tänään oli ainakin yksi asia joka piristi kummasti. Audi A8 4.2 quattro jäi valoissa kakkoseks, et ei se näköjää aina oo kiveen kirjotettu että neliveto vie ja takavedot vikisee. Hienosti kyllä kasin ääni kantautu viereltä korvaan, luistonesto vaa pois päältä ja menoks ja kuitenkin luistelin siinä varmaa ekat kymmenen metriä vaikka tie oli sula, pakkasta puol astetta. Eli on se näköjää jo niin raskas auto et ei se nii vaa lähe ku hauki rannasta Kiitos ja anteeks, niin ja ei herneitä pliis
                              Last edited by Marko.K; 28-01-2009, 23:11.
                              F11 535d -11 367hv/728nm
                              E39 M5 -99 Alpine White II
                              E65 730da -02
                              E60 530da -03
                              E39 530da -03 240hv/600nm
                              E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                              E38 740iaL -95
                              E39 530d -99 245hv/528nm

                              Comment

                              • Brawler
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1093
                                • Mynämäki

                                Originally posted by Marko.K View Post
                                Eikä mene! Lauantai iltana tuli avauduttua ehkä hieman e39:n talviajo ominaisuuksista, täytyy nyt vetää hieman takasin sen verran että tänään oli ainakin yksi asia joka piristi kummasti. Audi A8 4.2 quattro jäi valoissa kakkoseks, et ei se näköjää aina oo kiveen kirjotettu että neliveto vie ja takavedot vikisee. Hienosti kyllä kasin ääni kantautu viereltä korvaan, luistonesto vaa pois päältä ja menoks ja kuitenkin luistelin siinä varmaa ekat kymmenen metriä vaikka tie oli sula, pakkasta puol astetta. Eli on se näköjää jo niin raskas auto et ei se nii vaa lähe ku hauki rannasta Kiitos ja anteeks, niin ja ei herneitä pliis
                                itsekin tullut todettua talven aikana ettei sillä nelikollakaan ole tietyn pisteen jälkeen pahemmin pitoa.... ei tarvi edes kovin liukasta olla jotta tuollainen vajaa 300hv nelikko alkaa hakeutumaan sivuttain kiihdytyksissä. Siinä vaiheessa onkin melko sama moniko pyörä vetää, toki nelikko yleensä nappaa nopeammin pidon takaisin...

                                VW Bora 2.0 '99
                                UrS4 230hp + alv 22%+more...
                                E21 315 '83 future chassis for turbo engine
                                E28 518i '86

                                -Turku Connection-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎