Originally posted by TJJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Originally posted by pertsa View PostLöytyy tällänen DSC:n väliasento jo -04 E46:sta. On kyllä ihan kätevä.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMiten aktivoit sen DSC:stä?
TeroG31 530dxA 2017
ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
ex:E60 525iA 2008 titan silber
Comment
-
-
Originally posted by pertsa View PostEli kerran kun painaa DSC nappia niin on tää väliasento päällä ja kun pitää nappia pohjassa niin menee kokonaan pois ja sillon syttyy luistonestovalon lisäks mittariston oikeeseen reunaan joku merkkivalo. En nyt muista minkä näkönen.
Comment
-
-
Vähän OT; eilen tuli ajettua Audi S3:a quattro-kiertueella. Siinä olisi kyllä uusi suosikki talviautoksi vaikka neliveto ei olekaan jatkuva, vaan kytkeytyy tarvittaessa. Autossa oli viela DSG(s-tronic)-vaihteisto ja se yhdistettynä puhdikkaaseen turbokoneeseen niin siinä on ensimmäinen Audi kautta historian jonka voisin kuvitella omistavani.
Comment
-
-
Koeajoin -Tapin 530d traktoria ja kyllä sen pito (kiihdytyksessä ja sivuttain) oli hyvin lähellä tuota minun autoa. Tosin, hänellä oli muutaman talven vanhat renkaat ja toisaalta, keli tosiaan muuttui eikä tiet enää ole liukkaita kuin joissain harvoissa kohdissa. Teemme varmaankin uuden testin jos/kun liukkaus ilmestyy takaisin.
Pitovertailua sotkee dieselin erilainen kaasuvaste, se kun kiihtyy helpon tuntuisesti ja 528:ssa taas pitää polkaista kaasua paljon enemmän. Se varmaankin vaikuttaa myös luistoneston toimintaan/vedon palautumisen nopeuteen. (Toisaalta, dieselin jyrinän jälkeen 528:n moottori tuntui lähes äänettömältä/aivan kuin se välillä olisi sammuksissa. Samalla tuli kyllä selväksi, ettei seuraava autoni taida olla diesel...)
DSC:tä kokeilin parkkipaikalla ja kyllähän sillä auto kääntyy aika kivasti verrattuna pelkkään ASC:hen. Siinä missä ASC:lla auto puskee ja alkaa kääntymään hitaasti/loivasti, pudottaa DSC vauhdin ja auto kääntyy lähes heti. Tuo oli luminen parkkipaikka, jäällä ero varmaan olisi suurempi.
Kiihdytys lumisessa ylämäessä meni aika samalla tavalla, minun auton perä tuntui heiluvan tuossa hiukan enemmän, vaikea sanoa korjasiko -Tapin autossa DSC sitä vai mistä ero tuli.
-Tapilla on autossa Servotronic jonka ansiosta rattia on jonkinverran kevyemmän/miellyttävämmän tuntuinen kääntää. Sen kanssa tuollainen parkkipaikkapyörittely oli sujuvampaa.
Jarrutuksessa en huomannut eroja mutta minun autossa ABS:n kolina oli kovempaa, tuntui selvemmin polkimessa ja tahti oli ehkä vähän harvempaa. Tuosta taas on vaikea sanoa mistä tuo johtuu. Siis johtuuko tuo erilaisista ohjaus/hydrauliikkayksiköistä, nehän eivät ole identtisiä DSC/ASC autoissa. Voi olla, että DSC:llä varustetussa autossa ABS:kin toimii nopeammin/tiheämmin koska DSC vaatii järjestelmältä nopeaa toimintaa.
Comment
-
-
Moro,
Kokeilin tuota DSC-kikkaa, eli pidetään pohjassa kunnes eka syttyy ja lopuksi sammuu merkkivalo. En nyt takuuseen mene, mutta kuvittelin ainakin kuin olisi antanut luistaa enempi nimenomaan vetopuolella kuin ennen. Itse stabilointitoiminta (jarruttelu nurkista) oli ihan ennallaan.
Voi olla, että oli kuvittelua, en tiiä.
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostMoro,
Kokeilin tuota DSC-kikkaa, eli pidetään pohjassa kunnes eka syttyy ja lopuksi sammuu merkkivalo. En nyt takuuseen mene, mutta kuvittelin ainakin kuin olisi antanut luistaa enempi nimenomaan vetopuolella kuin ennen. Itse stabilointitoiminta (jarruttelu nurkista) oli ihan ennallaan.
Voi olla, että oli kuvittelua, en tiiä.
Tero"MURPHY'S LAW"
"Whatever can go wrong will go wrong,
and at the worst possible time,
in the worst possible way"
Comment
-
-
Originally posted by Nisti View PostJuuri kävin saman kokeilemassa. -00 530da, DSC III.. valo katosi mutta enpä mitään eroa huomannutG31 530dxA 2017
ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
ex:E60 525iA 2008 titan silber
Comment
-
-
Ei ole 39:ssäChrysler 300c crd touring 2010
Daily driver
Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
Man cave on wheels
Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
Built not bought
V8, only juice&milk come in 2 litres
Kawasaki zzr1100 fighter
Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88
Comment
-
-
Originally posted by pertsa View PostOisko sitte niin että E39:ssä ei tätä "välimodee" ole.E30 316 -87
E91 325i -06
E61 530d -06
F10 520d -14
ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3
Comment
-
-
Originally posted by peltone View PostNiin siis ainakaan E46:ssa ei se luistonestovalo häviä mihinkään. Painat kerran DSC-nappia, syttyy luistonestovalo mutta kun painaa sitä pitkään niin luistonestovalon lisäksi syttyy käsijarruvalo keltaisena..G31 530dxA 2017
ex:F11 530dA 2014 jatoba metallic
ex:E61 530dA 2009 tiefsee blau
ex:E60 525iA 2008 titan silber
Comment
-
-
Aika monesta e39 on kokemusta ja autoista yleensäkin ja ei kuulu 39 mun suosikeihin talvella vaikka tullutkin viime talvina ajettua sellaisilla aika paljon. Sillä ei pääse rivakasti etenemään kuin kaikki ajonvakautukset pois ja isolla vaihteella laajoja linjoja luistossa. Mamman 08 octavia menee siltikin ohi eleettömästi ja suoraan.. Mutta pärjää sillä hyvin kun on kunnon renkaat (17" tai 18" nastat) eikä ota stressiä risteyksistä lähtiessä. Samat fysiikan laithan ne on kaikille kotteroille ja voihan sitä lähteä liikkeelle sopivasti kaasua pumppaamalla ilman vakautusta pidon rajoilla kun on lunta jolloin menee ihan mukavasti mutta jää on kyllä myrkkyä.
E46 on parempi ja myös moni e36 tähän tosin vaikuttaa se että oma ajoni on aika paljon taajamassa ja hieman kärjistäen iso auto on tiellä lähes aina parempi ja vakaampi.
Toisaalta pieni auto etenee parhaimmillaan tai jonkun mielestä pahimmillaan lähes koko ajan luistossa. Mulla oli aikanaan pösö 106 gti ja oli etuvedoksi todella hauska peli myös talvella..
Tässä yhtälössä on kyllä näin yleisellä tasolla liikaa muuttujia, autojen erot osa kunnossa osa vähemmän, eri renkaat, turussa ollut oikea talvi viimeksi 1984 kun ei täällä lapin porteillakaan ole enää kunnolla vaan nollan tuntumassa tiet kiillottuu ihan pirusti ja sitten vielä omat mieltymykset vaikuttaa ja ratissa vielä se täys toope joten ei tästä valmista tule. Mutta omaa e39 ja omaa autoa yleensäkin maailman eniten rakastaville tieto joka on tullut ilmi jo tässä ketjussa usein: e39 ei ole lähelläkään parhaita talvella juuri missään ominaisuudessa enää tänä päivänä mutta ei se ole myöskään lähelläkään huonoja. Ajetaan varovasti.
Ps kuivalla asfaltilla e39 menee paljon paremmin sladissa kuin e46 tai e36
Edit: Vittu mitä tekstiä nyt nukkumaan pitää aamulla miettiä meneekö quattro sata kertaa paremmin.. Menee.? <-E90, E39, E46, E36, E35..
Comment
-
-
Eikä mene! Lauantai iltana tuli avauduttua ehkä hieman e39:n talviajo ominaisuuksista, täytyy nyt vetää hieman takasin sen verran että tänään oli ainakin yksi asia joka piristi kummasti. Audi A8 4.2 quattro jäi valoissa kakkoseks, et ei se näköjää aina oo kiveen kirjotettu että neliveto vie ja takavedot vikisee. Hienosti kyllä kasin ääni kantautu viereltä korvaan, luistonesto vaa pois päältä ja menoks ja kuitenkin luistelin siinä varmaa ekat kymmenen metriä vaikka tie oli sula, pakkasta puol astetta. Eli on se näköjää jo niin raskas auto et ei se nii vaa lähe ku hauki rannastaKiitos ja anteeks, niin ja ei herneitä pliis
Last edited by Marko.K; 28-01-2009, 23:11.F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
Originally posted by Marko.K View PostEikä mene! Lauantai iltana tuli avauduttua ehkä hieman e39:n talviajo ominaisuuksista, täytyy nyt vetää hieman takasin sen verran että tänään oli ainakin yksi asia joka piristi kummasti. Audi A8 4.2 quattro jäi valoissa kakkoseks, et ei se näköjää aina oo kiveen kirjotettu että neliveto vie ja takavedot vikisee. Hienosti kyllä kasin ääni kantautu viereltä korvaan, luistonesto vaa pois päältä ja menoks ja kuitenkin luistelin siinä varmaa ekat kymmenen metriä vaikka tie oli sula, pakkasta puol astetta. Eli on se näköjää jo niin raskas auto et ei se nii vaa lähe ku hauki rannastaKiitos ja anteeks, niin ja ei herneitä pliis
VW Bora 2.0 '99UrS4 230hp + alv 22%+more...E21 315 '83 future chassis for turbo engineE28 518i '86
-Turku Connection-
Comment
-
Comment