Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    Originally posted by TJJ View Post
    Työpaikkani lähistöllä on muutama risteys jotka ovat lähes aina jäisiä/kiillottuneita, saa olla melkoinen köröttelijä ettei niissä ABS muutamaa kertaa napsuta. Kyse ei siis ole siitä, että ajan kymmeniä metriä ABS napsuen joka jarrutuksessa.
    Itse ajan päivittäin täältä "alakaupungilta" "yläkaupungille" ja päinvastoin. Alaspäin tullessa sillointällöin ~50km/h vauhdissa(+ kelin jälkeen heti pakkaselle vaihtuessaan varsinkin jos on vielä luminen pinta) tulee tilanne että absit hakkaa muutaman kerran polkimeen kun punaiset vaihtuu edessä "yllättäen", mutta ei nyt sentään ihan jokapäivä. Ehkä sitten ennakoin liikaa? Mutta varmasti napsuttaisi jos painan polkimen kerrasta pohjaan(mutta eikai se vika autossa olisi?)...

    Ja renkaat ei ole mitkään testivoittajat, paremminkin testihäviäjät. Good Year UG500:Set. Pyörienkulmat ei kohdallaan ja takakelkan puslat kehnohkossa kunnossa(?).
    Last edited by Racink; 31-01-2009, 21:19.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19178
      • -

      Mikä ero on talvi- ja kesäkelillä? Pitäisikö talvi- ja kesäkelin ajettavuus olla identtisiä? Kumotaanko autovalinnalla fysiikan lakeja? Mikä on kitkakerroin? Ohjaakoa autoa kuljettaja vai auto itse? :think
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        Originally posted by BeamR View Post
        Se on kuule TJJ ihan vaan rehellisesti paska se sun auto.
        Ei toimi absit ei asct eikä dsct, ei kulje suoraan eikä sillä pysy edes diesel-pakujen perässä. Jarrutkin menee perkele lukkoon pienissä nopeuksissa kun painaa saatanasti jarrua. Paa se paalaimeen ja osta uusi. Vaikka T4 Volvo, ne kun kuulemma kulkee suoraan ja niillä pysyy M5:n perässä siinä 100-200kmh nopeuksissa.
        No pun intended to anyone! Aivan pakko, tuli melkein lonkerot rinnuksille!
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          Minun auto(jen) absit ovat "hiljaisemmat" kuin TJJ:lla. TJJ:n auto on hiljaisin tila missä on tullut aikoihin oltua mutta en usko että tuo ABS:n kovempi paukutus on seurausta tuosta suhteesta. Harmi kun en muista enää aiempien E39:sieni (ilman DSC:ta) ABSien äänimaailmaa.

          Tuntuu uskomattomalta että joku ajelee tähän aikaan vuodesta seudulla jossa ei joka reissulla jossain risteyksessä DSC/ASC/ABS aktivoidu! Pelkkä tavallinen risteykseen jarruttaminen saa yleensä esim yhdellä renkaalla ABS:n toimimaan, ei sitä välttämättä huomaa heti rutinana mutta kyllä sen tuntee.

          Vai ovatkohan nuo edellä hitaasti jurnuttavat autoilijat juuri niitä joilla ABS ja takajarrulevyt eivät koskaan kulu ainakaan käytön takia..?
          ---

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2194
            • kaustinen

            Jos ajat autolla jossa ei ole abseja lukkiutuuko pyörä joka toisessa risteyksessä?? Mulla ei pyrin siis aina jarruttamaan mahdollisimman tehokkaasti ilman et pyörät lukkiutuu, helppoa? Kyllä!
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by sirkus View Post
              Jos ajat autolla jossa ei ole abseja lukkiutuuko pyörä joka toisessa risteyksessä?? Mulla ei pyrin siis aina jarruttamaan mahdollisimman tehokkaasti ilman et pyörät lukkiutuu, helppoa? Kyllä!
              Täytyy kyllä sanoa, että nyt vielä kun on ollut paskat saksan kitkat autossa alla, ja täällä Oulun korkeudella välillä pirullisen liukasta, niin ei mulla kyllä ABS:t rupluta jatkuvasti. Jarrutan aina silleen, ettei pyörät lukitu, ja Sirkuksen tavoin se on minusta todella helppoa. Vain joskus jos oikein yllättää joku sileäksi kiillottunut risteys niin voi hetkeksi lukittua / absit rallattaa, mutta ei tuota kyllä usein satu. En pidä itteäni edes mitenkään erityisen varovaisena jarruttajana, mutta omasta mielestä mulla on aika hyvin perstuntumassa se, miten liukasta on. Sen mukaan sitten tulee valittua hetki, milloin pitää jarruttaa ja kuinka paljon. Selkäytimestähän nuo tietysti tulee, etten siis tollasia edes mieti kun ajan.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Racink
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 840
                • Jkl

                Originally posted by sirkus View Post
                ...pyrin siis aina jarruttamaan mahdollisimman tehokkaasti ilman et pyörät lukkiutuu, helppoa? Kyllä!
                Tuotahan opetellaan/opetetaan jo ihan autokoulussa viimeistään 2.vaiheessa(ainakin nykyään). Eikä yleensä pienehköllä ennakoimisella tuota vaikeuksia, kyllä ne absit joskus rusahtaa varsinkin jarrutuksen loppupuolella mutta ei nyt kuitenkaan ihan joka reissulla, enkä mielestäni ole tientukkona, pikemminkin päinvastoin.
                Sitä en tiedä lukkiutuuko(aktivoituuko absit?) joku renkaista mutta en ainakaan ole huomannut mitään erikoisia tuntemuksia, ainoastaan nastojen ropina voimistuu....

                ACS kyllä muistuttaa olemassaolostaan melkeimpä joka liikkellelähdössä.
                Last edited by Racink; 01-02-2009, 20:47.

                Comment

                • Kentsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2004
                  • 1397
                  • Tuusula

                  Ihan tuohon alkuperäiseen kysymykseen niin en kyllä ole huomannut mitään ihmeellistä E39:n talviajo-ominaisuuksista. Polanteiden yli esim. ohitettaessa menee eleettömästi, jonka seikan huomasin jo eka talvena E34:n kanssa. Auto ei siis minun mielestä muutu mitenkään talveksi. Lievää levottomuutta (suuntavakavuus) esiintyy, mutta aivan sama tilanne kesällä ja itsellä johtunee taka-akselin puslista joita ei ole tullut vieläkään vaihdettua kun ne ei sen pahemmin oireile. Itse siis ihmettelen koko "avautumista".

                  Renkaillahan on kyllä suuri merkitys. Esim. eukon etuveto-Mondeoon laitoin katsastuksen hylsyn jälkeen uudet (halvat) Kumhon nastarenkaat taakse ja muuttui yllättävänkin vempulaksi se peli siinä samassa, rengaspaineilla kikkailukaan ei auta.
                  Ex: 523iA '97, 520iA '89
                  /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                  Comment

                  • -jacko-
                    BTCF Member
                    • Sep 2006
                    • 207
                    • Tampere

                    eipä mulla ole ollut mitään ongelmia talvella ajaa e39.
                    aluks kun ostin silloin niin tuntui helvetin liukkaalta ku alla oli kitkat (hakkapeliitta RSI). mutta kun oppi auton siinä parin tunnin aikana niin ei ole mitenkään erikoista jännitystä.
                    tulee vaan pidettyä turvaväli kunnossa ja luiston esto pois päältä

                    mun mielestä auto parantui huomattavasti kun vaihdoin alkuperäisen alustan nykyiseen joka on huomattavasti jäykempi. ei keinahtele kurveissa ja sladittelussa läheskään niin paljoa niin kulkee tosi vakaasti sladissa.
                    Hyvä talvi auto ajaa kaikinpuolin. vakaa ja jämäkkä talvi auto!
                    E28 528i -82 m30b34
                    E46 330CI
                    Chevrolet K3500 6.5TD

                    Comment

                    • kromo
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2007
                      • 150
                      • Etelä-Savo

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Taas on liukasteltu ja suditettu siinä määrin, että haluaisinpa kuulla muiden mielipiteitä millainen E39:n teidän mielestä on ajaa talvella...
                      ...joka talvi tulee jostain syystä ikävä etuvetoista autoa...
                      ...takavetoisen pakettiauton perässä ja sekin eteni paremmin kuin E39 kaasu pohjassa.
                      t. nimimerkki tuleva Audi-kuski?
                      Kovinpa näkyy ihmisillä olevan erilaisia mielipiteitä.

                      Omat pidempiaikaiset kokemukset takavetoisista rajoittuvat vanhoihin 2.3D Riesaan ja 2.0i tomaatti Scorpioon, joita kumpaakaan ei parhaimmallakaan tahdolla voi varsinaiseksi talviautoksi kutsua, mutta silti niilläkin tuli kieputeltua useampikin talvi. Jopa ilman suurempia ongelmia.

                      Etuvetoisia on ollut sitten uudempiakin, mm. pari Focusta uudesta lähtien, ja sekalainen joukko muita tuttavuuksia.

                      Jos näistä haetaan parasta talviautoa, niin kyllä E39 pärjää ainakin tälle joukolle mennen tullen. Focus oli/on hyvä ajaa, mutta eipä sekään liukkaalla liikkeelle lähtiessä suurta kiihtyvyyttä saa aikaan, vaikka olisi kunnon renkaatkin (Hakkapeliitta 4) alla. Tämän oman E39:n alla on Michelinin Maxi-Icet (nastalliset) pappakokoa 205/65-15, enkä ole kokenut mitään ongelmia ainakaan pirkanmaan talvikeleillä.

                      Tässä on DSC, ja sen toiminta tuntuu varsin loogiselle. Pienen luiston se sallii, suuremmat nappaa pois tiputtaen samalla vauhtia reilusti. Kun koittaa ajaa kuin ilman DSC:tä tuo pysyy melko hiljaa, ja veikkaanpa että vauhtikin on parempaa tällöin. Eli tarkoitan sanoa että ehkäpä E39:n DSC ei sovellu yritteliääseen ajotapaan, vaan on suunniteltu pelastamaan siltä satunnaiselta lipsahdukselta. Kuten varmaan monen muunkin merkin ajonvakautusjärjestelmät.

                      Luistonestosta sen verran, että sekin tuntuu hyydyttävän menon jos länttäät kaasun lattiaan, mutta jos itse annostelee sopivasti kelin mukaan niin valo ehkä vilkkuu eli jarruttanee sutivaa pyörää muttei vielä leikkaa tehoa. Sanoisin että näin kiihtyy liukkaallakin samaa tahtia ellei paremminkin kuin muu liikenne.

                      Elikkä omasta näkökulmasta katsoen E39 on varsin kelvollinen talviauto. Hiljainen (moni kysyy "onko sulla kitkat" , lämmin, ja mielestäni varsin looginen ajettava koko ja paino huomioon ottaen. Ja kuten joku tuolla sanoikin, veikkaan itsekin että alusta/elektroniikka vaatii rengastukseltakin jotain tasoa toimiakseen kuten pitääkin.
                      _______
                      Kimmo
                      _______________
                      525iA Touring -01

                      Comment

                      • Arnolds
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3310
                        • Kajjjaani

                        On ihan pakko pieni komentti tähän kun meinaa aamukahvit mennä rinnuksille kun tätä on lukenut.
                        Mitenkähän sitä täällä Kainuussa tuolla E39 farkulla ja EX 540:llä on pärjännyt kun keski-suomessa on noin vaikeeta.:think

                        Ei ole ollut mitään vaikeuksia. Kyllä välillä lyö renkaat tyhjää ja välillä absit naputtaa mutta so what. Suomessa kun on talvi joka vuosi ja silloin ylläri, ylläri voi olla liukasta.

                        Tuosta J-kylä läpi tulee ajettua aina silloin tällöin ja ei ole talvella siellä ollut mitään ongelmia liukkauden kanssa. Olipa alla sitten E39 tai E34. On siellä tuo suolaus valitettavasti pilannut kunnon talvi kelit.

                        Olisko nyt siinä asenteessa ja oikean jalan nilkan asennossa tuo suurin ongelma. :think
                        F26 xDrive20d TwinPower

                        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by kromo View Post
                          Luistonestosta sen verran, että sekin tuntuu hyydyttävän menon jos länttäät kaasun lattiaan, mutta jos itse annostelee sopivasti kelin mukaan niin valo ehkä vilkkuu eli jarruttanee sutivaa pyörää muttei vielä leikkaa tehoa.
                          Niinhän se tekee mutta on tilanteita joissa ei huvittaisi alkaa annostelemaan kaasua ja vaihtamaan manuaalisesti isompaa vaihdetta vaan olisi tarve päästä eteenpäin. Mutta niissä meno sitten hyytyy. No, ensimmäisen talven jälkeen asiassa kyllä viisastui eikä yritä esim. risteyksestä lähtöä jos näköpiirissä on lähestyviä autoja, varsinkin linja-/kuorma-autoja. Toki siinä ne etuvetoisten omistajat ihmettelee, että mitä ihmettä se siinä oikein odottaa. Mutta kunnon raon odottaminen tuntuu ihan hyvältä idealta kun kerran on kokenut sivulta lähestyvän linja-auton keulan ja samalla seisonut kaasupolkimella kun auto päättikin leikata tehot keskellä risteystä...

                          Ja kuten joku tuolla sanoikin, veikkaan itsekin että alusta/elektroniikka vaatii rengastukseltakin jotain tasoa toimiakseen kuten pitääkin.
                          Minulla on tänä syksynä ostetut Conti Winter Viking nastarenkaat, 15" pappakokoa tosin. Mutta ehkä ne, ja edelliset HP4:t, vaan sattuu olemaan poikkeuksellisen huonot, koska muilla ei tuollakaan rengaskoolla tunnu olevan ongelmia.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by 540iAV8 View Post
                            On ihan pakko pieni komentti tähän kun meinaa aamukahvit mennä rinnuksille kun tätä on lukenut.
                            Mitenkähän sitä täällä Kainuussa tuolla E39 farkulla ja EX 540:llä on pärjännyt kun keski-suomessa on noin vaikeeta.:think
                            Kysehän ei ole siitä, etteikö tuolla pärjäisi, olen 6 talvea kuitenkin ajanut ilman kolareita tai kiinnijäämisiä. Kyse on vaan siitä, että voisi(ko) tuo olla parempikin ja siitä, miksi jotkut muut autot liikkuu/kiihtyy/pysähtyy samoissa tilanteissa paremmin. Jostain syystä monille kuitenkin on tullut väärä käsitys tämän ongelman suuruudesta. Toisaalta monille tuntuu myös olevan kovin vaikeaa myöntää mitään puutteita omassa autossa, asiaa katsotaan vain sinivalkoisten BMW-lasien läpi.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              Originally posted by 540iAV8 View Post
                              Olisko nyt siinä asenteessa ja oikean jalan nilkan asennossa tuo suurin ongelma. :think
                              Näin se taitaa olla loppujen lopuksi, varsinkin kun lukee tuon alla olevan

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Niinhän se tekee mutta on tilanteita joissa ei huvittaisi alkaa annostelemaan kaasua ja vaihtamaan manuaalisesti isompaa vaihdetta vaan olisi tarve päästä eteenpäin. Mutta niissä meno sitten hyytyy. No, ensimmäisen talven jälkeen asiassa kyllä viisastui eikä yritä esim. risteyksestä lähtöä jos näköpiirissä on lähestyviä autoja, varsinkin linja-/kuorma-autoja. Toki siinä ne etuvetoisten omistajat ihmettelee, että mitä ihmettä se siinä oikein odottaa. Mutta kunnon raon odottaminen tuntuu ihan hyvältä idealta kun kerran on kokenut sivulta lähestyvän linja-auton keulan ja samalla seisonut kaasupolkimella kun auto päättikin leikata tehot keskellä risteystä...
                              Jonkun verran on ajokokemusta kertynyt myös noilla etuvetoisilla, ja takaan ja alleviivaan, että ei se ole herkkua niilläkään, esim 2,2TDCI mondeoissa se perhanan ajonhallintajärjestelmä alkaa vilkuttamaan jo ennen kuin edes tulee ajateltua liikkeelle lähtöä. Eli kyllä kotoisissa talvikeleissä on PAKKO oppia annostelemaan se kaasu. Edes piikkipyörillä varustetut nelivetoiset ralliautot ei pidä jäällä täyskaasulla, vaan jäähilettä lentää sieltäkin ja penkka saattaa pölähtää (on tullut kokeiltua niitäkin).

                              P.S. seuraavan kerran kun tehot leikkaa, kokeile nostaa sitä jalkaa sieltä kaasulta pedaalilla seisomisen sijaan: tulee yllättäen tehot takaisin ja matka jatkuu.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Tuo TJJ:n mainitsema tilanne risteyksessä odottamisesta on tuttu. Itsellä on nyt kitkojen aikana ollut pakko ajella ilman DSC:tä, että pääsee edes joskus (ylämäkeen viettävistä) risteyksestä liikkeelle.

                                Mutta sitä en ymmärrä, miksi jengi kysyy "trollaako aloittaja". No joo, ihan varmaan trollailuviestit on tälläsiä seikkaperäsiä ja niin edelleen. Melkeen tekis mieli sanoa, että viiraako jollain päässä, jos luulee näitä trolleiksi.

                                Varmaan TJJ:n kokemus talviajosta on monestakin syystä nyt persiillään. Siinä on varmaan monta juttua, jotka vaikuttaa. Kyllä nuo etuvetoset risteyksistä lähtee ku hauki rannasta, verrattuna 50% painosta takapyörillään sutivaan E39:iin. Mutta muuten ajokokemus maantiellä taikka motarilla on suuresti kiinni siitä, että renkaat on riittävän tukevat. En itse laita varmuudellä enää koskaan 15" rengasta tuohon autoon. Järkyttävä ajettava. Isoilla nopeuksilla suuren massan tuomat vaikutukset ei ole omiaan isoprofiilista rengasta ajatellen. Jämäkin talviajokokemus on itellä tähänastisista E39:istä 17" 235/45 Misulla X-ice nastalla. Auto oli jumaliste kuin juna joka tilanteessa.

                                TJJ:lle sanoisin, että osta uudet talvirenkaat joko 16" tai 17" koossa, ja tarkista sitten vielä pyöränkulmat. Ihan satavarmana ajokokemus paranee, kun hankit oikeankokoiset nastat ja varmistat että auto kulkee suoraan. Alustasta en sano muuten mitään, sehän sulla satavarmasti on kunnossa.

                                Mutta jos ei renkaidenvaihdonkaan jälkeen ala löytymään talviajo-ominaisuuksia välttävää paremmin, niin sitten en kyllä tiiä mikä mättää.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎