Kiitos tarjouksesta, juuri tulin osaajan pakeilta, eli sain auton piuhan päähän. Istalla selvisi, että lisävesipumppu ei toimi (auxiliary water pump). Eli se mötikkä joka on siinä dieselsuodattimen alapuolella. Webaston polttoainepumppu on ehjä, eikä oikein muitakaan vikakoodeja löytynyt.
Tämäkö on se pumppu, joka kierrättää veden Webastolle?
PS: off topic, mutta uteliaisuudesta kysyn, miten vikakoodit luetaan etänä?
Minun e39 oli kyllä vesipumppu siinä webaston keskusyksikössä kiinni ja nimenomaan se kierrätti vettä sillon kun weballa lämmitti
Minun e39 oli kyllä vesipumppu siinä webaston keskusyksikössä kiinni ja nimenomaan se kierrätti vettä sillon kun weballa lämmitti
Toki mun auto oli manuaali-ilmastoinnilla
Mulla on automaatti-ilmastointi, mutta myös minä olen ollut siinä uskossa, että siellä Webastollakin on joku vesipumppu. Siihen sai yhteyden istalla, se ei siis ollut lukossa. Oli joku ilmoitus ylikuumenemisesta (125 astetta), eli vesi ei ole kiertänyt?
Onkohan siellä nyt paitsi se vesiventtiilin viereinen kiertovesipumppu, niin myös Webaston vesipumppu kaputt?
Edit: löysinkin omia vanhoja kirjoituksia edelliseltä Webaston korjauskierrokselta. Sinne on vaihdettu Webasto vesipumppu alkuperäisosana v. 2014. Ehkä sen elinkaari on sen 7-8 vuotta...
Kovasti on foorumia taas selattu ja muutakin nettiä ja vaikuttaa siltä, että autossa on kaksi toisiinsa liittymätöntä vikaa. Se kiertovesipumppu vesiventtiilin yhteydessä joka antoi vikakoodin ja palasi heti nollaamisen jälkeen, sekä sitten Webaston oma vesipumppu.
Pari kysymystä: pystyykö tuon Webaston oman vesipumpun vaihtamaan ottamatta koko laitetta irti ja mistä moisen pumpun ostaisi järkevällä hinnalla?
Kovasti on foorumia taas selattu ja muutakin nettiä ja vaikuttaa siltä, että autossa on kaksi toisiinsa liittymätöntä vikaa. Se kiertovesipumppu vesiventtiilin yhteydessä joka antoi vikakoodin ja palasi heti nollaamisen jälkeen, sekä sitten Webaston oma vesipumppu.
Pari kysymystä: pystyykö tuon Webaston oman vesipumpun vaihtamaan ottamatta koko laitetta irti ja mistä moisen pumpun ostaisi järkevällä hinnalla?
Oliko tässä autossa siis jo tehtaalta lähtenyt esilämmitysominaisuus (536) vai koodattu jälkikäteen? Vain originaalissa esilämmitysversiossa on tuo vesiventtiilien yhteydessä oleva lisävesipumppu ja tältä pumpulta tulee aina vikakoodi jälkikäteen tehdyn koodauksen seurauksena. Webastolla on joka tapauksessa aina oma vesipumppunsa. Lisävesipumpun ohjaus ja koodi IHKA:lta. Weban pumpun ohjaus ja koodi Webalta itseltään.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Kovasti on foorumia taas selattu ja muutakin nettiä ja vaikuttaa siltä, että autossa on kaksi toisiinsa liittymätöntä vikaa. Se kiertovesipumppu vesiventtiilin yhteydessä joka antoi vikakoodin ja palasi heti nollaamisen jälkeen, sekä sitten Webaston oma vesipumppu.
Pari kysymystä: pystyykö tuon Webaston oman vesipumpun vaihtamaan ottamatta koko laitetta irti ja mistä moisen pumpun ostaisi järkevällä hinnalla?
Mulla ois pari F10/11 mallissa olevaa kiertovesipumppua jääny nurkkiin. Jos ne käy tohon webastoon niin saa 20€/kpl + toimk. Joku viisaampi varmaan tietää eli nää pumput jäi webaston asennuksen jälkeen tarpeettomiks aikoinaan. Osa nro 15
Oliko tässä autossa siis jo tehtaalta lähtenyt esilämmitysominaisuus (536) vai koodattu jälkikäteen? Vain originaalissa esilämmitysversiossa on tuo vesiventtiilien yhteydessä oleva lisävesipumppu ja tältä pumpulta tulee aina vikakoodi jälkikäteen tehdyn koodauksen seurauksena. Webastolla on joka tapauksessa aina oma vesipumppunsa. Lisävesipumpun ohjaus ja koodi IHKA:lta. Weban pumpun ohjaus ja koodi Webalta itseltään.
Juurikin näin. Webaston tiltin saa kuitattua käyttämällä akunkengän irti vähäksi aikaa. Näin ainakin omassa -02 automaatti ilmastoinnilla sekä jälkikäteen esilämmittymeksi koodatussa versiossa.
Moottorin käydessä weban toiminta helppo tarkastaa, kun pakoputki on pohjassa käden ulottuvilla.
Oliko tässä autossa siis jo tehtaalta lähtenyt esilämmitysominaisuus (536) vai koodattu jälkikäteen? Vain originaalissa esilämmitysversiossa on tuo vesiventtiilien yhteydessä oleva lisävesipumppu ja tältä pumpulta tulee aina vikakoodi jälkikäteen tehdyn koodauksen seurauksena. Webastolla on joka tapauksessa aina oma vesipumppunsa. Lisävesipumpun ohjaus ja koodi IHKA:lta. Weban pumpun ohjaus ja koodi Webalta itseltään.
Kiitos vastauksesta. Tässä kaikki on tehtaan jäljiltä. Pitää alkaa askartelemaan.
Se tehtaan esilämmitys ei sitten lämmitä kuin sisätilat, ei moottoria. (Ilman muutoksia.)
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Kirjotellaas myös omasta ongelmasta tänne. E39 530d vuodelta 2002. Webasto ollut käyttämättä ainakin viimeiset kolme vuotta. Nyt olisi kiva saada toimimaan, mutta oma osaaminen loppuu kesken.
Sulakkeen nro 47 irroittamalla ja takaisin laittamalla saa webaston käymään. Itse webasto pitää noin 30sek ajan jotain hurinaa, mutta polttoainepumpun naksutusta ei kuulu. Vehkeeseen ei myöskään pääse INPAlla kiinni. INPA sano vaan, että IFH-0006: COMMAND NOT ACCEPTED.
Vastaan tuli siis yksi irti oleva letku muttei muuta. Onko normaalia?
Itseltä loppuu ideat kesken tämän kanssa. Polttoaine- ja vesipumppu on varmaan vaihtoa vailla, mutta jos pääsisi ensin siihen INPAlla kiinni ja sitten miettisi niitä.
Mikä neuvoksi?
Edit: Eipä näy kuvat vaikka ohjeen mukaan pistin. Perehdyn kun on paremmin aikaa.
Last edited by IiroU; 19-12-2022, 14:54.
Reason: kuvat eivät näkyneet
Jos tasainen hurina, niin yrittää jäähdyttää palopesää, mikä tarkoittaa, että liekkivahti/hehkutulppa mittailee omiaan, (liikaa tässä tapauksessa, palopesä karstoittunut ja tuo karsta aiheuttaa ylimääräistä johtavuutta, mikä tulkitaan, että palopesä on kuumana) ja nyt palopesää yritetään jäähdyttää ennen käynnistyksen aloitusta siinä onnistumatta, ja vikakoodia ennenaikaisesta liekin tunnistuksesta lienee löytyy, kun saat koodinlukijan futaamaan.
EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
NYT: E61 530xd -08 käyttis
Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.
Jos tasainen hurina, niin yrittää jäähdyttää palopesää, mikä tarkoittaa, että liekkivahti/hehkutulppa mittailee omiaan, (liikaa tässä tapauksessa, palopesä karstoittunut ja tuo karsta aiheuttaa ylimääräistä johtavuutta, mikä tulkitaan, että palopesä on kuumana) ja nyt palopesää yritetään jäähdyttää ennen käynnistyksen aloitusta siinä onnistumatta, ja vikakoodia ennenaikaisesta liekin tunnistuksesta lienee löytyy, kun saat koodinlukijan futaamaan.
Kiitoksia! Katsotaan niitä koodeja sittenkun se pelaa. Nyt tarvittais vaa siihen vähän jeesiä…
Kiitoksia! Katsotaan niitä koodeja sittenkun se pelaa. Nyt tarvittais vaa siihen vähän jeesiä…
Lähtökohtana tietenkin, että diagnostiikalla päästään kiinni eban ohjainlaitteelle. Muuten kaikki on pelkkää arvailua. Kuinka luotettavasti käyttämäsi diagnostiikka toimii/on toiminut aiemmin/muilla ohjainlaitteilla tai autoilla? Jos diagnostiikkapuoli on varmasti kunnossa, niin sitten kaivelemaan ainakin alkuun Weban liittimet esille (6-napaisessa K-väylä, jota pitkin myös diagnostiikka toimii). Jännitehän sinne tulee, jos jotain kerran tekee. Ja jos kerran heräilee aktivoidessa, niin todennäköisesti myös K-väylä johdotuksen osalta kunnossa, kun jotain menee läpi, mutta ohjainkortti vikaantunut.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Lähtökohtana tietenkin, että diagnostiikalla päästään kiinni eban ohjainlaitteelle. Muuten kaikki on pelkkää arvailua. Kuinka luotettavasti käyttämäsi diagnostiikka toimii/on toiminut aiemmin/muilla ohjainlaitteilla tai autoilla? Jos diagnostiikkapuoli on varmasti kunnossa, niin sitten kaivelemaan ainakin alkuun Weban liittimet esille (6-napaisessa K-väylä, jota pitkin myös diagnostiikka toimii). Jännitehän sinne tulee, jos jotain kerran tekee. Ja jos kerran heräilee aktivoidessa, niin todennäköisesti myös K-väylä johdotuksen osalta kunnossa, kun jotain menee läpi, mutta ohjainkortti vikaantunut.
Uusi hankita tämä kyseinen auto. Ennen oli prefacelift E39 ja 20pin adapteri jonka kanssa inpa toimi hyvin. Nyt tämän uuden kanssa juotin 7 ja 8 pinnin yhteen, jonka jälkeen toimii edes jotenkin. Ei kuitenkaan täydellisesti. Moottorinohjaimeen vaikea päästä kiinni.
Pinnit 7 ja 8 juotettu yhteen ja vasteaika 1ms. Ohjainkorttikin voi hyvinkin olla rikki, jonka vuoksi joskus on jätetty korjaamatta ja käyttämättä.
Se tehtaan esilämmitys ei sitten lämmitä kuin sisätilat, ei moottoria. (Ilman muutoksia.)
Joo, tämä tiedossa. Jo vuosia sitten otin talteen laatimasi ohjeet moottorinkin lämmittämiseksi, mutta on jäänyt tekemättä, kun auto on useimmiten lämpimässä hallissa talvisin.
Vielä yksi tyhmä kysymys, ennen kuin tilaan tuon Webaston pumpun. Vaikuttaako auton oma viallinen kiertovesipumppu siihen, kuinka vettä kulkee letkuissa Webastolle? Eli voiko olla niin, ettei sinne tule vettä ollenkaan / riittävästi, kun tuo kiertovesipumppu on rikki?
Tämähän tietysti selviäisi siten, että vaihdan kiertovesipumpun ensin ja katson alkaako Webasto toimia...
Vielä yksi tyhmä kysymys, ennen kuin tilaan tuon Webaston pumpun. Vaikuttaako auton oma viallinen kiertovesipumppu siihen, kuinka vettä kulkee letkuissa Webastolle? Eli voiko olla niin, ettei sinne tule vettä ollenkaan / riittävästi, kun tuo kiertovesipumppu on rikki?
Tämähän tietysti selviäisi siten, että vaihdan kiertovesipumpun ensin ja katson alkaako Webasto toimia...
En osaa suorilta sanoa, onko noiden pumpujen tuotossa merkittävää eroa. Ne on kuitenkin sarjassa, eli todennäköisesti kierron kannalta ei ole suurta merkitystä, kumpi pumpuista toimii, jos toinen on risa. Weban oman vesipumpun aktiivinen koodi kuitenkin tyssää Weban toiminnan; lisävesipumpulla ei sen suhteen merkitystä, jos vaan kierto itsessään on kunnossa.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment