Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by jardahl View Post
    Sen ymmärrän että DSC / ASC / ABS ei pelaisi optimaalisesti (koska näissä verrataan renkaiden pyörimisnopeuksia keskenään ja auton sen hetkistä nopeutta), mutta laatikko.. :think

    Mitä automaatin ohjausyksikkö tekisi etupyörien nopeustiedolla?
    Tietty esim. xDrive-malleissa oikeat rengaskoot ovat tärkeitä. Siinäkin huomio on voimanjaossa eteen ja taakse, ei niinkään automaatin ohjauksessa.
    Tämä siis vaan pähkäilyä/mietiskelyä...

    Mistä E39 saa nopeustiedon esim. mittaristoon, perästä?
    Suosittelen tuon Search:in käyttämistä mikäli aihe kiinnostaa tai siinä on jotain epäselvää.

    Comment

    • jsa014
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 1651
      • Turun Pallivaha

      Originally posted by markok View Post
      Tässä nyt on itselläni se ongelmana, kun uusissa vanteissa tuli mukana lähes uudet 245/40-18 renkaat ja taakse pitäisi saada 265/35-18 renkaat niin miten tuossa käy? 275/35-18 maksaa jo niin paljon parilta, että sillä rahalla saa melkein koko sarjan pienempiä renkaita enkä muutenkaan oikein haluaisi noin leveitä renkaita. Toisaalta säälittää ottaa pois hyvät 245/40-18 renkaatkaan vain 10mm kapeampien tieltä.

      Tai sitten on vain annettava nuo 245 renkaat jollekin käsittelyyn ennen omaa käyttöä, että saa pari milliä pinnasta pois Omassa ei taida tehot riittää tuohon toimenpiteeseen.
      Hankook S1 265/35R18 325€/2kpl
      Kumho KU-31 275/35R18 307€/2kpl

      Hinnat rahteinee kotiovelle, paikkana tuttu Camskills. Gummithan ovat samantasoisia laatunakkeja. Tuo Kumho 265 koossa oli loppu, olisi ollut hiukan Hankookia halvempi, vastaavasti Hankook V12 275 koossa Kumhoa jokusen kympi kalliimpi.

      Eli eipä se 275 sen kalliimpi ole.

      Ei oikeen selvinnyt että onko sulla nyt 4x245 ja haluat taakse 265 vai 2x245 ja takavanteet ilman kumeja? Kun voihan siellä takanakin olla 245.
      Last edited by jsa014; 17-03-2010, 20:13.
      316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by jsa014 View Post
        Hankook S1 265/35R18 325€/2kpl
        Kumho KU-31 275/35R18 307€/2kpl

        Hinnat rahteinee kotiovelle, paikkana tuttu Camskills. Gummithan ovat samantasoisia laatunakkeja. Tuo Kumho 265 koossa oli loppu, olisi ollut hiukan Hankookia halvempi, vastaavasti Hankook V12 275 koossa Kumhoa jokusen kympi kalliimpi.

        Eli eipä se 275 sen kalliimpi ole.

        Ei oikeen selvinnyt että onko sulla nyt 4x245 ja haluat taakse 265 vai 2x245 ja takavanteet ilman kumeja? Kun voihan siellä takanakin olla 245.
        No löytyy niitä näköjään 275 kokoakin edullisesti. Eli minulla on nyt 2 kpl lähes uusia 245/40-18 renkaita ja 2 kpl aika huonossa kunnossa olevia 235/40-18 rengasta. Nuo leveämmät on ennen olleet takarenkaina 9,5" leveällä vanteella, joten jos ne siirtäisi eteen 8,5" leveälle vanteelle ja hommaisi taakse uudet leveämmät renkaat niin istuisi paremmin noille 9,5" vanteille.

        Mitä muut on mieltä onko tuo 275 liian leveä rengas 528iA e39:iin? Alkaako näkyä kulutuksessa ja kiihtyvyydessä? Entä jos etu ja takarenkaat ovat eri merkkiä niin muuttuuko auton käyttäytyminen verrattuna siihen, että kaikki olisi samaa sarjaa? Näistä eripari renkaista on vähän huonoja kokemuksia, mutta saattoi johtua muistakin syistä siinä tapauksessa.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • jsa014
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1651
          • Turun Pallivaha

          Originally posted by markok View Post

          Mitä muut on mieltä onko tuo 275 liian leveä rengas 528iA e39:iin? Alkaako näkyä kulutuksessa ja kiihtyvyydessä? Entä jos etu ja takarenkaat ovat eri merkkiä niin muuttuuko auton käyttäytyminen verrattuna siihen, että kaikki olisi samaa sarjaa? Näistä eripari renkaista on vähän huonoja kokemuksia, mutta saattoi johtua muistakin syistä siinä tapauksessa.
          Mulla on 525 touringissa 275 takana. Eipä tuossa kiihtyvyydessä eroja ole esim 235 talvirenkaisiin. Ei kulje mihinkään kummallakaan

          Kulutus vähän isompi kesärenkailla, mutta paha vertailla suoraan kun kesällä on nopeudetkin suuremmat. Ei mitään dramaattista eroa. Erimerkkisillä ei mitään väliä, kunhan samalla akselilla samat. Tietysti ääriyhdistelmät, esim paska rengas takana ja hyvä edessä voi jo jotain tehdäkkin, esim märällä. Ehkä.

          Vanteen offsetin kanssahan sitten ei paljoa pelailla jos on 275 takana. 20-25.

          Tai sitten myyt nuo 245 kumit ja tilaat esim Hankook S1 235+265 hintaan 588.29€.
          Last edited by jsa014; 17-03-2010, 21:16.
          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

          Comment

          • jumbo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 6603
            • Lappeenranta

            Laita vaan 275/35-18 taakse, sopii hyvin tuon 245/40-18 kaveriksi
            M550d

            Comment

            • jacoB
              Bimmer Rookie
              • Dec 2007
              • 142
              • Kauhajoki

              hai veljet!
              Jos jotakuta mietityttää meneekö e39 touringiin 11'' leveä vanne (et10) niin käykääpäs lukaisemassa alla näkyvästä topicista projekti juttua

              ''Suuren päämäärän voi saavuttaa, vain olemalla välittämättä pienistä esteistä''

              • e39 530d M-sport -01
              • e34 ///M5 -91

              ///Mun Mielestä.

              Comment

              • ///THe
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2009
                • 841
                • Espoo

                Originally posted by jacoB View Post
                hai veljet!
                Jos jotakuta mietityttää meneekö e39 touringiin 11'' leveä vanne (et10) niin käykääpäs lukaisemassa alla näkyvästä topicista projekti juttua

                http://www.btcf.fi/forum/showthread....162496&page=49
                Olisit samalla laittanut rengastuksen näkyviin. Gynther-lookista päätellen ilmeisesti 265/35/18 ja 235/40/18???

                Paljonko tuota kaarta mankeloitu ulospäin? Ei taitanut riittää pelkän kantin taitto?
                X5 F15 ///Msport
                CRX 2gen +25psi

                Comment

                • jacoB
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2007
                  • 142
                  • Kauhajoki

                  Originally posted by ///THe View Post
                  Olisit samalla laittanut rengastuksen näkyviin. Gynther-lookista päätellen ilmeisesti 265/35/18 ja 235/40/18???

                  Paljonko tuota kaarta mankeloitu ulospäin? Ei taitanut riittää pelkän kantin taitto?
                  Joo, rengaskoot on nuo 265/35-18 ja 235/40-18.
                  Taakse olisi mennyt vanne pelkällä kantin taitolla jos rengas ois ollu 255/35-18, mutta nyt ei niin ollut eli kantin taittamisen lisäksi kaarta piti mankeloida ulos päin n.3mm.
                  Eteen vanteet meni ilman mankelointia, ja joudunpa tilata vielä 16mm spaceritki eteen. Etuvanteissa jos olisi pienempi rengastus niin menisi 20mm spaceri.
                  ''Suuren päämäärän voi saavuttaa, vain olemalla välittämättä pienistä esteistä''

                  • e39 530d M-sport -01
                  • e34 ///M5 -91

                  ///Mun Mielestä.

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Tuohon ei varmasti kukaan voi vastata mitään varmuudella, koska näissä on selkeästi eroja sen suhteen kuinka herkkä mikäkin autoyksilö on vierintäkehäeroille. Näissä kuitenkin moottorit ja moottorien softat+laatikon softat muuttuu mallisarjan edetessä.
                    Uudessa Tuulilasissa oli vertailussa muutama 205/55-16 kokoluokan rengas ja tuossa yllätti miten suuria halkaisija eroja renkaissa on eri merkkien välillä. Pienin Nokian Hakka V oli halkaisijaltaan 631mm kun suurin Pirelli Cinturato P7 oli 640mm. Jos saman kokoluokan renkaissa on jo 9mm eroa halkaisijassa niin sekarengastusta käytettäessä saattaa joissakin tapauksissa muodostua jo merkittäväksi eroksi.

                    Vahvistakaa vielä ennenkuin lähden rengaskaupoille, että M-sport alustalla olevaan e39 Touringiin menee ilman ongelmia eteen 8,5" ET16 vanne 245/40-18 renkaalla ja taakse 9,5" ET16 vanne 275/35-18 renkaalla? Kun olen topiccia lukenut niin sen käsityksen olen saanut, että nuo vielä mahtuisivat.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1637
                      • Vähäkyrö

                      Meneeköhän e39 alle 8,5" etuvanne ja 10" takavanne? Et:stä ei oo tietoa, mutta vanteet on ollu e36 ja e34 alla. :think

                      Comment

                      • jsa014
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1651
                        • Turun Pallivaha

                        Originally posted by markok View Post
                        Vahvistakaa vielä ennenkuin lähden rengaskaupoille, että M-sport alustalla olevaan e39 Touringiin menee ilman ongelmia eteen 8,5" ET16 vanne 245/40-18 renkaalla ja taakse 9,5" ET16 vanne 275/35-18 renkaalla? Kun olen topiccia lukenut niin sen käsityksen olen saanut, että nuo vielä mahtuisivat.
                        Takavanteessa saattaa tulla ongelmia kaaren kanssa ET16:lla. Kun se optimi 275:lle olisi 25.

                        Originally posted by Samppae39 View Post
                        Meneeköhän e39 alle 8,5" etuvanne ja 10" takavanne? Et:stä ei oo tietoa, mutta vanteet on ollu e36 ja e34 alla. :think
                        Menee, mutta ET pitäisi tietää. E36:n ja E34:n ET:t kun on täysin erit, niin paha sanoa. Takavanne ET20-25 ja etu esim 15 menee. Mutta esim E36:n ET42 ei kyllä mene.
                        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                        Comment

                        • Samppae39
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2009
                          • 1637
                          • Vähäkyrö

                          Originally posted by jsa014 View Post
                          Menee, mutta ET pitäisi tietää. E36:n ja E34:n ET:t kun on täysin erit, niin paha sanoa. Takavanne ET20-25 ja etu esim 15 menee. Mutta esim E36:n ET42 ei kyllä mene.
                          Meneekö spacereitten kans kuitenki? Tommoset vanteet tulis vaihtokaupassa...

                          Comment

                          • jumbo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 6603
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by Samppae39 View Post
                            Meneekö spacereitten kans kuitenki? Tommoset vanteet tulis vaihtokaupassa...
                            e34 keskireiällä jos on niin ei passaa suoraan e39:iin.
                            M550d

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16361
                              • Leppävirta

                              Originally posted by jumbo View Post
                              e34 keskireiällä jos on niin ei passaa suoraan e39:iin.
                              Niin ainakin spacerit pitää olla E39 sopivat.
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • jumbo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 6603
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by Haju69 View Post
                                Niin ainakin spacerit pitää olla E39 sopivat.
                                Mutta jos vanteet on e34 et:llä niin ei kovin paksuja limppuja enää väliin mahdu.
                                M550d

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎