E39 M5 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    Originally posted by IIIolut View Post
    Sitten on vaihdeltu lambdat, kytkin, maffit (tosin oli turha kun tuli AlphaN), cps:t jne...
    Sitä olen joskus itsekseni ihmetellyt miksi M5:ssa noi lambdat ja maffit tuntuu olevan enempi kulutusosaa kuin 6-koneisissa vakio-E39:ssä? Tähän hätään ei juuri tule mieleen että täällä ois lambdoja vaihdeltu M52/M54-koneisiin. Onhan S62:ssa ainakin maffeja 2 kpl, mutta onko sitten niin että 6-koneisissa ajetaan vain rikkinäisillä osilla kun se kuitenkin kulkee, vai mikä noita enemmän kuluttaa?
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      Originally posted by mailman View Post
      IMM:t saa myös myös S62 vehkeestä helposta hoidettua pois, ei enään koskaan tarvetta uusia niitä kun laittaa AlphaN:n
      Tämä on tiedossa
      Ja hyvä juttu onkin.

      Originally posted by mailman View Post
      Kaveri teki (tällä foorumilla nimimerkki vantaam5, ja tekee kyllä muillekin Privaa lontooksi kehiin niin siitä se lähtee ) ja ite siinä sivussa jelppasin.
      Alakautta onnistuu ihan hyvin.
      Onhan siinä toki oma jumppansa, että aikaa saa uhrattua ihan kivasti...
      Onko kokemusta millainen homma on nostaa koko motti ulos? Bemaristahan ilmeisesti saa keulan vapaaksi ilman rälläkkää, asia mikä mm supran kohdalla on paristi harmittanut on että tulee lukkopelti ikävästi eteen.
      Tuskin tuo paljon esim rokkarin V8 jumpasta eroaa ulkoisin osin? Onko kuvittelua että konehuoneet E38 ja E39 on aika samanlaiset?
      Bemari tosiaan on vieraampi tekniikan remppojen osalta, supria taas on tullut harjoiteltua, eli koneen avaus ei sinällään pelota. Mutta se auton seisotus, se ei oikein kiehdo.. Yksi japaninseisoja kun jo on
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • viktor
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1272
        • ...

        Originally posted by Antti O View Post
        Eniten E39 M5 suhteen hirvittää se ylläpidon hinta. Kuiteskin puhutaan 10+ vuotiaasta autosta mikä pitää melko kallista tekniikkaa sisällänsä.
        Tuntuu aika halvalle tuon E46 ylläpito jos vaikka vertaa juuri tekemääni täydellistä jarruremppaa (304€ osat, zimmermania) ja katsoo mitä E39 M5 jarrulevyt pelkästään maksavat eteen..500€ , jos katsoin oikein Saksan hintoja.
        Ja jos joskus tuollaisen hommaisin se olisi sitten pakko olla ainut auto. Joten muut pitäisi kyllä sitäennen hävittää jos tollaista mielisi ylläpitää.
        Tuskin tuollaiseenkaan jarrulevyjä tarvii ihan viikottain vaihtaa. Eikös alustan osat ole aika paljon samaa perusmallien kanssa noin nivelien ja tukivarsien osalta?
        E60 on kyllä siinä mielessä M5 kohdalla hyvä että osat on about samoja alustassa, laakerit navat jne samaa roinaa. Jarruissa ja iskareissa toki on eroa, mutta eipä sinne välttämättä 10v+ kohdalla tarvitse enää muutenkaan orkkisosaa laittaa.
        Mutta totta puhut että kyllä tuollaisen pitää osittain myös harrasteauto olla.
        Itse kun osaa ja tykkää ropata niin ei sillälailla tunnu kaikki ongelmat isoilta. Vielä kun sen lämpimän tallin saisi, vaikkakin nyt entisen nollan sijasta on jopa pari nosturipaikkaa silloin tällöin tarjolla..
        ///M5
        "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

        Comment

        • Robi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 7606
          • Vantaa

          Originally posted by viktor View Post
          Tämä on tiedossa
          Ja hyvä juttu onkin.



          Onko kokemusta millainen homma on nostaa koko motti ulos? Bemaristahan ilmeisesti saa keulan vapaaksi ilman rälläkkää, asia mikä mm supran kohdalla on paristi harmittanut on että tulee lukkopelti ikävästi eteen.
          Tuskin tuo paljon esim rokkarin V8 jumpasta eroaa ulkoisin osin? Onko kuvittelua että konehuoneet E38 ja E39 on aika samanlaiset?
          Bemari tosiaan on vieraampi tekniikan remppojen osalta, supria taas on tullut harjoiteltua, eli koneen avaus ei sinällään pelota. Mutta se auton seisotus, se ei oikein kiehdo.. Yksi japaninseisoja kun jo on
          Koneen vaihto nosturilla viime kesänä hiukan reilu 25h. Eli kone laatikoineen keulalta ja laatikko kiinni toiseen ja kasaan..toki vahdettavaan koneeseen laitettiin uusia palikoita yms niin siihen meni osa ajasta. Tämä auto sai sitten uuden omistajan kun käytiin sillä ensin Bimmerpartyilla.

          Ja mitä noihin ylläpitokuluihin tulee niin dB_:n M5 kesästä 15000km ajettu ja noin 200€ kuluja eli hieman vähemmän kuin mun 523i:n kulut
          Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
          Tiedustelut priva tai 0452210069

          Current
          E61 530d
          E39 530d
          E39 520iA
          E46 330xd
          E28 528i

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Sitä olen joskus itsekseni ihmetellyt miksi M5:ssa noi lambdat ja maffit tuntuu olevan enempi kulutusosaa kuin 6-koneisissa vakio-E39:ssä? Tähän hätään ei juuri tule mieleen että täällä ois lambdoja vaihdeltu M52/M54-koneisiin. Onhan S62:ssa ainakin maffeja 2 kpl, mutta onko sitten niin että 6-koneisissa ajetaan vain rikkinäisillä osilla kun se kuitenkin kulkee, vai mikä noita enemmän kuluttaa?
            Voisi kuvitella että ainakin kovemmat pakolämmöt ja rikkaampi seostus vie lambdoja ja kattejakin. Konetta kun viedään enemmän rajoille niin tietyt komponentit kärsii. Samoin nuo maffien viat tulee paremmin ilmi kun kone on ehkäpä sivistyneempi kuin nuo perusmallit. Ja maffihan luultavasti aiheuttaa vikaantuessaan ongelmia pakopuolelle.

            Nyt varmaan tulee puritanisteilta penalttia ja sakkoa, mutta yksi mikä näissä E39 korisissa on vielä kehityksen tulppana, on korkea hinta.
            Se pitää ehkä tietyn patenttikansan vielä niistä kaukana ainakin suomessa. Maailmalla varmaan on tehty vaikka mitä.
            Mutta esimerkkinä tuo kytkin. Kaksoismassa on varmaan mukava ja orkkis on aina orkkis, mutta eikö nuo ole perhanan herkkiä? Itselle tulisi äkkiä mieleen laittaa vaikkapa tiltonin nascarsetuppia tuonne kevennetyn billetvauhtipyörän kanssa, niin eipä uskoisi luistavan.. Hintapolitiikassa uskon tuollaisen aftermarket osan jäävän edukkaammaksi, ja ajotuntuma on luultavasti parempi, mitä nyt on lukenut kuinka täytyy varoa lähettäessä esimerkiksi.
            Vastaavaa esimerkkiä voinee antaa kattien ja monen muunkin asian kohdalla. Tuo AlphaN homma on kyllä jo mainio kehitys ja ilmeisesti maailman mittapuullakin aika spesiaalia.

            E60 kanssa huomaa hyvin miten laskeneet hinnat on lisänneet kaikkea ropaamista niiden parissa. Itse kun 3v sitten etsi omaa niin aika vähän oli juttua ja tietoa ainakaan suomeksi. Nyt toinen toistaan hienompia yksilöitä tulee, ja moni koodari selättää merkkiliikkeen masentajat 100-0.

            Moniko M5 omistaja muuten on asentanut autoonsa jotain lisäinformaation esitysjärjestelmiä tai vastaavia? En puhu nyt naveista tai dvd-soittimista.. Itselle taas aika selkeä asia olisi laittaa jonkunasteista laajakaistalambdaa ja pakolämpömittaria vaikkapa, että edes hiukan näkee mitä koneessa tapahtuu. Eikä nykyään tarvi liimata mitään autogaugen mittaria koko a-pilaria täyteen, vaan ihan mukavia pieniä näyttöjä on saatavilla, jotka ehkä paremmin sopii bmw imagoon. E60 kopassa tällaista jopa kykenisi mm ACM kautta syöttämään iDrive näytölle..

            Pahoittelut vuodatuksesta, nämä vain omia mielipiteitä ja näkemyksiä..
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • viktor
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1272
              • ...

              Originally posted by Robi View Post
              Koneen vaihto nosturilla viime kesänä hiukan reilu 25h. Eli kone laatikoineen keulalta ja laatikko kiinni toiseen ja kasaan..toki vahdettavaan koneeseen laitettiin uusia palikoita yms niin siihen meni osa ajasta. Tämä auto sai sitten uuden omistajan kun käytiin sillä ensin Bimmerpartyilla.

              Ja mitä noihin ylläpitokuluihin tulee niin dB_:n M5 kesästä 15000km ajettu ja noin 200€ kuluja eli hieman vähemmän kuin mun 523i:n kulut
              25h ei ole todellakaan paha. Harjoittelemalla muutaman kerran menee varmaan hiukan pidennetyssä työpäivässä
              Ilmeisesti oli kunnon kilut käytössä tuossa? Vaikka eipä kai tuokaan avaruustiedettä ole ja hyvinkin perusvehkeillä selviää..?
              ///M5
              "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

              Comment

              • Robi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 7606
                • Vantaa

                Originally posted by viktor View Post
                25h ei ole todellakaan paha. Harjoittelemalla muutaman kerran menee varmaan hiukan pidennetyssä työpäivässä
                Ilmeisesti oli kunnon kilut käytössä tuossa? Vaikka eipä kai tuokaan avaruustiedettä ole ja hyvinkin perusvehkeillä selviää..?
                No..hiukan perustallia paremmmat vehkeet..mutta ei kuitenkaan mitään korjaamomeininkiä vaan ihan kaverin tallilla.
                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                Tiedustelut priva tai 0452210069

                Current
                E61 530d
                E39 530d
                E39 520iA
                E46 330xd
                E28 528i

                Comment

                • viktor
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1272
                  • ...

                  Originally posted by Robi View Post
                  No..hiukan perustallia paremmmat vehkeet..mutta ei kuitenkaan mitään korjaamomeininkiä vaan ihan kaverin tallilla.
                  Toki koneenvaihto aina vaatii, mutta lähinnä juuri viittasin nuihin korjaamokytköksiin että tapahtuiko siellä
                  ///M5
                  "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                  Comment

                  • Tylyttäjä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2007
                    • 1412

                    Kyllä mulla nää ämmät on menny ihan normaaleilla kuluilla. Ex-M3:een tuli laitetua enimmäkseen vaan parempaa kalikkaa, toki jotain menikin välillä.

                    Tästä nykyisestä M5:stä ei ole mennyt vielä mitään, eli ylläpitokulut on sinällään ihan normaalit (öljynvaihdot jne). Toki olen itse laitellut siihen sitten pakosarjaa, putkistoa,alustaan puslia yms, eli parantanut autoa.

                    Kalliimmaksi tulee ajaa uudehkolla "tavallisella" autolla, koska niissä arvo putoaa vielä niin rajusti. Siihen rahaan tuollaista vanhempaa preppaa paremmaksi/korjaa moneen kertaan..

                    Toki kaikkein halvin on ajaa muutaman huntin japanilaisella ritsalla. Niin tuli tehtyäkin monta vuotta, kun panostus oli pääosin prätkissä. Mutta muuten tälläsellä vanhemmalla ämmällä ajelu ei varmaankaan ole juuri sen kallimpaa kuin vaikkapa uudehkolla Avensiksella. Toki soppa maistuu vähän eri tavalla, mutta jos ei tule hirveesti kilsoja niin eipä se niin haittaa. Mulla tulee about 10-15tkm (kevät-kesä-syksy). Talvella mennään tätä nykyä E39 520:llä.
                    Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                    EX: BMW E39 M5
                    Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                    Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                    (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                    Suzuki GSX-R 1070 K5
                    Performance Mods: Lot
                    Performance: 200mph/322kph@1mile
                    (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                    Comment

                    • herrakani

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Sitä olen joskus itsekseni ihmetellyt miksi M5:ssa noi lambdat ja maffit tuntuu olevan enempi kulutusosaa kuin 6-koneisissa vakio-E39:ssä? Tähän hätään ei juuri tule mieleen että täällä ois lambdoja vaihdeltu M52/M54-koneisiin. Onhan S62:ssa ainakin maffeja 2 kpl, mutta onko sitten niin että 6-koneisissa ajetaan vain rikkinäisillä osilla kun se kuitenkin kulkee, vai mikä noita enemmän kuluttaa?
                      Ehkä olis enemmän niin että jos vika ottaa 40% tehosta ja lisää kulutusta 25% niin m54:llä sitä ei välttämättä vielä huomaa arkiajossa.

                      Comment

                      • JVI_5
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2010
                        • 80
                        • .

                        Jospa sitä nyt itsekin rohkenisi osallistumaan keskusteluun, varsinkin kun aihe on näinkin hyvä.

                        Täällä on paljon keskusteltu siitä mitä E39 M5:sen ylläpito maksaa jne. Itse pohdin myös kustannuksia aika paljon ennen ja jälkeen varsinaisen hankinnan. Mietin, että voisiko harrastuksen hinta muodostua niinkin yksinkertaisella kaavalla kuin 1€/1km. Kuulostaa ehkä äkkiseltään hirveältä summalta ja sen aiheuttaa omalla kohdallani lähinnä se, että kilometrejä ei tule kovin paljon per kesä ja vakuutuksen hinta ei riipu kilometreistä. Muuttujia on kyllä muitakin jos siis kaikki kustannukset ottaa huomioon: mm. auton arvon lasku, bensat, renkaat, huollot ja autoon tehdyt päivitykset. Todelliset kustannukset on siis laskettavissa vasta kun autosta joskus luopuu.


                        Kaikesta huolimatta voi sanoa, että rahoille saa myös vastinetta. Kyseessä on kuitenkin alun perin 698 000 markkaa + varusteet maksanut unelma-auto. Tuntuu muutenkin siltä, että tässä autossa on vaan yksinkertaisesti kaikki ominaisuudet kohdallaan. E39 M5 on myös jonkin sortin ”viimeinen lohikäärme” sedanien puolella. Tai kun tuota nykysuuntausta katsoo, niin luultavasti suuret ahtamattomat moottorit ja kytkinpolkimet eivät taida olla tulossa takaisin. Kyseisen auton hintatasoa pidänkin ihan kohtuullisena. Varsinkin kun miettii, että tuolla kohta tulee (ellei ole jo tullut) teiniprinsessat kalliimmilla mopoautoilla vastaa kylillä.


                        Kannattaa siis myöntää suosiolla itselleen, ettei ole ostamassa järkevää autoa, vaan parhaan mahdollisen. Ei se äMmä-kuume lähde hyssyttelemällä. Ja koska omalla kohdallani kyse on harrasteajoneuvosta, niin pahinta mitä voi tapahtua on, että kyseisellä kaudella ylläpitoon varatut rahat loppuvat ennen aurinkoisten ajopäivien loppua. Se on tietysti ikävää, mutta ei siihen kuole.

                        Comment

                        • Tylyttäjä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2007
                          • 1412

                          Kyllä tuo 1€/1km on ainakin omalla kohdalla melkoisesti liioiteltua. Bensaan menee n. 0,25€/km (näillä hinnoilla) ja muut kulut per km eivät ole lähellekään tuota tasoa. Ainakaan tällä hetkellä.

                          Sanoisin että alle 0.4€/1km on ollut lähellä totuutta omalla kohdallani. Ajokaudessa kun tulee kuitenkin n. 10tkm, eikä siihen samaa määrää euroja mene lähellekään. Bensaan menee ajokaudessa noilla kilsoilla max. 2500e ja muihin kuluihin ei ole mennyt tähän mennessä lähellekään tuota summaa per ajokausi. Virityshommat ja muut parantelut sitten tietty erikseen, siihen saa menemään ihan niin paljon kuin haluaa. Mutta pakollisiin käyttökuluihin ei ole tähän mennessä mennyt normiautoa enempää.
                          Last edited by Tylyttäjä; 04-02-2011, 11:11.
                          Current: Modified Subaru WRX Sti '05

                          EX: BMW E39 M5
                          Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
                          Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
                          (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

                          Suzuki GSX-R 1070 K5
                          Performance Mods: Lot
                          Performance: 200mph/322kph@1mile
                          (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

                          Comment

                          • JVI_5
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 80
                            • .

                            Originally posted by Tylyttäjä View Post
                            Kyllä tuo 1€/1km on ainakin omalla kohdalla melkoisesti liioiteltua. Bensaan menee n. 0,25€/km (näillä hinnoilla) ja muut kulut per km eivät ole lähellekään tuota tasoa. Ainakaan tällä hetkellä.

                            Sanoisin että alle 0.4€/1km on ollut lähellä totuutta omalla kohdallani. Ajokaudessa kun tulee kuitenkin n. 10tkm, eikä siihen samaa määrää euroja mene lähellekään. Bensaan menee ajokaudessa noilla kilsoilla max. 2500e ja muihin kuluihin ei ole mennyt tähän mennessä lähellekään tuota summaa per ajokausi. Virityshommat ja muut parantelut sitten tietty erikseen, siihen saa menemään ihan niin paljon kuin haluaa. Mutta pakollisiin käyttökuluihin ei ole tähän mennessä mennyt normiautoa enempää.
                            Itse ajoin viime kaudella ~3400km ja auto oli vakuutettuna 6kk. Pointti olikin nimenomaan se, että pienilläkin kilometreillä (ja siis suurilla kustannuksilla / km) auto tarjoaa mielestäni rahalle vastinetta. Pienten vuosittaisten kilometrien etuna on tietysti myös se, että ihan todennäköisyyslaskennan pohjalta samalle kesälle tuskin sattuu kovin montaa suurempaa remonttia. Tuon saman 1€/1km olisi varmasti saanut menemään jollain muullakin harrastuksella, kuten vaikkapa kelkkailulla.

                            Tarkoitus ei siis ollut pelotella ketään E39 M5:sen ostoa harkitsevaa järkyttävillä kustannusarvioilla.
                            Last edited by JVI_5; 04-02-2011, 11:57.

                            Comment

                            • mailman
                              BTCF Member
                              • Jul 2003
                              • 8003
                              • Vantaa

                              Jaa-a, itse en viitti edes sanoa paljonko on pistetty "palikkaa" autoon. Osa ihan "just in case" ja osa sitten ihan jonninmoista hifistelyä (kuten navin päivitys 4:3 MKII -> 16:9 MKIV yms.). Voin vain sanoa, että paljon
                              Toisaalta itsellä on moottori käyty nyt aikalailla täydellisesti läpi (Kiertokangenlaakerit, Vanokset, ketjut, ohjurit... you name it ). Eli nyt pitäisi tuon 200tkm ajetun S62:n taas jaksaa, ja kauan.

                              Myöskin alusta itsessään (pl. tolpat ja iskarit, jotka on ostoslistalla) on ~80% käyty läpi. Muutamia osia on vielä hyllyssä odottamassa asennusta.

                              Samoiten jarrut ovat vielä todo-listalla, eli fiksisarjat satuloihin (ja samalla satuloiden jynssäys), uudet palat (EBC) ja teräspunosletkut. Ja nämäkin kaikki vain odottaisi tekijää

                              Ja miljoona muuta pikkuosaa on tuon "hullun" gyntteriystävämme kanssa vaihdeltu meikän katiskaan... Kuitteja on vinopino. Mutta onpahan perhana huollettu ja toivottavasti nyt olisi luvassa vain kovaa ajoa (jahka sen kortinki joskus saisi)

                              Originally posted by viktor View Post
                              Moniko M5 omistaja muuten on asentanut autoonsa jotain lisäinformaation esitysjärjestelmiä tai vastaavia? En puhu nyt naveista tai dvd-soittimista.. Itselle taas aika selkeä asia olisi laittaa jonkunasteista laajakaistalambdaa ja pakolämpömittaria vaikkapa, että edes hiukan näkee mitä koneessa tapahtuu. Eikä nykyään tarvi liimata mitään autogaugen mittaria koko a-pilaria täyteen, vaan ihan mukavia pieniä näyttöjä on saatavilla, jotka ehkä paremmin sopii bmw imagoon. E60 kopassa tällaista jopa kykenisi mm ACM kautta syöttämään iDrive näytölle..
                              Läppäri + INPA/DIS yhdistelmähän toimii ihan hyvin? Eikai sitä kokoaikaa tarvi ihmetellä mitä se kone tekee?
                              G01 ///M40i '19
                              F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                              E39 ///M5 '00

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                Originally posted by mailman View Post
                                Läppäri + INPA/DIS yhdistelmähän toimii ihan hyvin? Eikai sitä kokoaikaa tarvi ihmetellä mitä se kone tekee?
                                Niin no, harvoin se läppäri on kiinni kun siellä jotain nyykähtää. Tietenkään tollanen vaparikone ei ole yhtä herkkä kuin turbokone mm nakuttamaan.
                                Itse taas mieluiten näkee vähän diagnostiikkaa koneesta koko ajan kun sitä rääkkää. Voi olla että M5 kohdalla olisi turhaa, mutta minkä sitä itselleen mahtaa
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X