Originally posted by IIIolut
View Post
E39 M5 ostamassa
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
-
-
Originally posted by mailman View PostIMM:t saa myös myös S62 vehkeestä helposta hoidettua pois, ei enään koskaan tarvetta uusia niitä kun laittaa AlphaN:n
Ja hyvä juttu onkin.
Originally posted by mailman View PostKaveri teki (tällä foorumilla nimimerkki vantaam5, ja tekee kyllä muillekinPrivaa lontooksi kehiin niin siitä se lähtee ) ja ite siinä sivussa jelppasin.
Alakautta onnistuu ihan hyvin.
Onhan siinä toki oma jumppansa, että aikaa saa uhrattua ihan kivasti...
Tuskin tuo paljon esim rokkarin V8 jumpasta eroaa ulkoisin osin? Onko kuvittelua että konehuoneet E38 ja E39 on aika samanlaiset?
Bemari tosiaan on vieraampi tekniikan remppojen osalta, supria taas on tullut harjoiteltua, eli koneen avaus ei sinällään pelota. Mutta se auton seisotus, se ei oikein kiehdo.. Yksi japaninseisoja kun jo on///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostEniten E39 M5 suhteen hirvittää se ylläpidon hinta. Kuiteskin puhutaan 10+ vuotiaasta autosta mikä pitää melko kallista tekniikkaa sisällänsä.
Tuntuu aika halvalle tuon E46 ylläpito jos vaikka vertaa juuri tekemääni täydellistä jarruremppaa (304€ osat, zimmermania) ja katsoo mitä E39 M5 jarrulevyt pelkästään maksavat eteen..500€ , jos katsoin oikein Saksan hintoja.
Ja jos joskus tuollaisen hommaisin se olisi sitten pakko olla ainut auto. Joten muut pitäisi kyllä sitäennen hävittää jos tollaista mielisi ylläpitää.
E60 on kyllä siinä mielessä M5 kohdalla hyvä että osat on about samoja alustassa, laakerit navat jne samaa roinaa. Jarruissa ja iskareissa toki on eroa, mutta eipä sinne välttämättä 10v+ kohdalla tarvitse enää muutenkaan orkkisosaa laittaa.
Mutta totta puhut että kyllä tuollaisen pitää osittain myös harrasteauto olla.
Itse kun osaa ja tykkää ropata niin ei sillälailla tunnu kaikki ongelmat isoilta. Vielä kun sen lämpimän tallin saisi, vaikkakin nyt entisen nollan sijasta on jopa pari nosturipaikkaa silloin tällöin tarjolla..///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by viktor View PostTämä on tiedossa
Ja hyvä juttu onkin.
Onko kokemusta millainen homma on nostaa koko motti ulos? Bemaristahan ilmeisesti saa keulan vapaaksi ilman rälläkkää, asia mikä mm supran kohdalla on paristi harmittanut on että tulee lukkopelti ikävästi eteen.
Tuskin tuo paljon esim rokkarin V8 jumpasta eroaa ulkoisin osin? Onko kuvittelua että konehuoneet E38 ja E39 on aika samanlaiset?
Bemari tosiaan on vieraampi tekniikan remppojen osalta, supria taas on tullut harjoiteltua, eli koneen avaus ei sinällään pelota. Mutta se auton seisotus, se ei oikein kiehdo.. Yksi japaninseisoja kun jo on
Ja mitä noihin ylläpitokuluihin tulee niin dB_:n M5 kesästä 15000km ajettu ja noin 200€ kuluja eli hieman vähemmän kuin mun 523i:n kulutKaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSitä olen joskus itsekseni ihmetellyt miksi M5:ssa noi lambdat ja maffit tuntuu olevan enempi kulutusosaa kuin 6-koneisissa vakio-E39:ssä? Tähän hätään ei juuri tule mieleen että täällä ois lambdoja vaihdeltu M52/M54-koneisiin. Onhan S62:ssa ainakin maffeja 2 kpl, mutta onko sitten niin että 6-koneisissa ajetaan vain rikkinäisillä osilla kun se kuitenkin kulkee, vai mikä noita enemmän kuluttaa?
Nyt varmaan tulee puritanisteilta penalttia ja sakkoa, mutta yksi mikä näissä E39 korisissa on vielä kehityksen tulppana, on korkea hinta.
Se pitää ehkä tietyn patenttikansan vielä niistä kaukana ainakin suomessa. Maailmalla varmaan on tehty vaikka mitä.
Mutta esimerkkinä tuo kytkin. Kaksoismassa on varmaan mukava ja orkkis on aina orkkis, mutta eikö nuo ole perhanan herkkiä? Itselle tulisi äkkiä mieleen laittaa vaikkapa tiltonin nascarsetuppia tuonne kevennetyn billetvauhtipyörän kanssa, niin eipä uskoisi luistavan.. Hintapolitiikassa uskon tuollaisen aftermarket osan jäävän edukkaammaksi, ja ajotuntuma on luultavasti parempi, mitä nyt on lukenut kuinka täytyy varoa lähettäessä esimerkiksi.
Vastaavaa esimerkkiä voinee antaa kattien ja monen muunkin asian kohdalla. Tuo AlphaN homma on kyllä jo mainio kehitys ja ilmeisesti maailman mittapuullakin aika spesiaalia.
E60 kanssa huomaa hyvin miten laskeneet hinnat on lisänneet kaikkea ropaamista niiden parissa. Itse kun 3v sitten etsi omaa niin aika vähän oli juttua ja tietoa ainakaan suomeksi. Nyt toinen toistaan hienompia yksilöitä tulee, ja moni koodari selättää merkkiliikkeen masentajat 100-0.
Moniko M5 omistaja muuten on asentanut autoonsa jotain lisäinformaation esitysjärjestelmiä tai vastaavia? En puhu nyt naveista tai dvd-soittimista.. Itselle taas aika selkeä asia olisi laittaa jonkunasteista laajakaistalambdaa ja pakolämpömittaria vaikkapa, että edes hiukan näkee mitä koneessa tapahtuu. Eikä nykyään tarvi liimata mitään autogaugen mittaria koko a-pilaria täyteen, vaan ihan mukavia pieniä näyttöjä on saatavilla, jotka ehkä paremmin sopii bmw imagoon. E60 kopassa tällaista jopa kykenisi mm ACM kautta syöttämään iDrive näytölle..
Pahoittelut vuodatuksesta, nämä vain omia mielipiteitä ja näkemyksiä..///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by Robi View PostKoneen vaihto nosturilla viime kesänä hiukan reilu 25h. Eli kone laatikoineen keulalta ja laatikko kiinni toiseen ja kasaan..toki vahdettavaan koneeseen laitettiin uusia palikoita yms niin siihen meni osa ajasta. Tämä auto sai sitten uuden omistajan kun käytiin sillä ensin Bimmerpartyilla.
Ja mitä noihin ylläpitokuluihin tulee niin dB_:n M5 kesästä 15000km ajettu ja noin 200€ kuluja eli hieman vähemmän kuin mun 523i:n kulut
Ilmeisesti oli kunnon kilut käytössä tuossa? Vaikka eipä kai tuokaan avaruustiedettä ole ja hyvinkin perusvehkeillä selviää..?///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by viktor View Post25h ei ole todellakaan paha. Harjoittelemalla muutaman kerran menee varmaan hiukan pidennetyssä työpäivässä
Ilmeisesti oli kunnon kilut käytössä tuossa? Vaikka eipä kai tuokaan avaruustiedettä ole ja hyvinkin perusvehkeillä selviää..?Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
Tiedustelut priva tai 0452210069
Current
E61 530d
E39 530d
E39 520iA
E46 330xd
E28 528i
Comment
-
-
Originally posted by Robi View PostNo..hiukan perustallia paremmmat vehkeet..mutta ei kuitenkaan mitään korjaamomeininkiä vaan ihan kaverin tallilla.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Kyllä mulla nää ämmät on menny ihan normaaleilla kuluilla. Ex-M3:een tuli laitetua enimmäkseen vaan parempaa kalikkaa, toki jotain menikin välillä.
Tästä nykyisestä M5:stä ei ole mennyt vielä mitään, eli ylläpitokulut on sinällään ihan normaalit (öljynvaihdot jne). Toki olen itse laitellut siihen sitten pakosarjaa, putkistoa,alustaan puslia yms, eli parantanut autoa.
Kalliimmaksi tulee ajaa uudehkolla "tavallisella" autolla, koska niissä arvo putoaa vielä niin rajusti. Siihen rahaan tuollaista vanhempaa preppaa paremmaksi/korjaa moneen kertaan..
Toki kaikkein halvin on ajaa muutaman huntin japanilaisella ritsalla. Niin tuli tehtyäkin monta vuotta, kun panostus oli pääosin prätkissä. Mutta muuten tälläsellä vanhemmalla ämmällä ajelu ei varmaankaan ole juuri sen kallimpaa kuin vaikkapa uudehkolla Avensiksella. Toki soppa maistuu vähän eri tavalla, mutta jos ei tule hirveesti kilsoja niin eipä se niin haittaa. Mulla tulee about 10-15tkm (kevät-kesä-syksy). Talvella mennään tätä nykyä E39 520:llä.Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5
Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
(Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5
Performance Mods: Lot
Performance: 200mph/322kph@1mile
(First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Comment
-
-
herrakani
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostSitä olen joskus itsekseni ihmetellyt miksi M5:ssa noi lambdat ja maffit tuntuu olevan enempi kulutusosaa kuin 6-koneisissa vakio-E39:ssä? Tähän hätään ei juuri tule mieleen että täällä ois lambdoja vaihdeltu M52/M54-koneisiin. Onhan S62:ssa ainakin maffeja 2 kpl, mutta onko sitten niin että 6-koneisissa ajetaan vain rikkinäisillä osilla kun se kuitenkin kulkee, vai mikä noita enemmän kuluttaa?
Comment
-
Jospa sitä nyt itsekin rohkenisi osallistumaan keskusteluun, varsinkin kun aihe on näinkin hyvä.
Täällä on paljon keskusteltu siitä mitä E39 M5:sen ylläpito maksaa jne. Itse pohdin myös kustannuksia aika paljon ennen ja jälkeen varsinaisen hankinnan. Mietin, että voisiko harrastuksen hinta muodostua niinkin yksinkertaisella kaavalla kuin 1€/1km. Kuulostaa ehkä äkkiseltään hirveältä summalta ja sen aiheuttaa omalla kohdallani lähinnä se, että kilometrejä ei tule kovin paljon per kesä ja vakuutuksen hinta ei riipu kilometreistä. Muuttujia on kyllä muitakin jos siis kaikki kustannukset ottaa huomioon: mm. auton arvon lasku, bensat, renkaat, huollot ja autoon tehdyt päivitykset. Todelliset kustannukset on siis laskettavissa vasta kun autosta joskus luopuu.
Kaikesta huolimatta voi sanoa, että rahoille saa myös vastinetta. Kyseessä on kuitenkin alun perin 698 000 markkaa + varusteet maksanut unelma-auto. Tuntuu muutenkin siltä, että tässä autossa on vaan yksinkertaisesti kaikki ominaisuudet kohdallaan. E39 M5 on myös jonkin sortin ”viimeinen lohikäärme” sedanien puolella. Tai kun tuota nykysuuntausta katsoo, niin luultavasti suuret ahtamattomat moottorit ja kytkinpolkimet eivät taida olla tulossa takaisin. Kyseisen auton hintatasoa pidänkin ihan kohtuullisena. Varsinkin kun miettii, että tuolla kohta tulee (ellei ole jo tullut) teiniprinsessat kalliimmilla mopoautoilla vastaa kylillä.
Kannattaa siis myöntää suosiolla itselleen, ettei ole ostamassa järkevää autoa, vaan parhaan mahdollisen. Ei se äMmä-kuume lähde hyssyttelemällä.Ja koska omalla kohdallani kyse on harrasteajoneuvosta, niin pahinta mitä voi tapahtua on, että kyseisellä kaudella ylläpitoon varatut rahat loppuvat ennen aurinkoisten ajopäivien loppua. Se on tietysti ikävää, mutta ei siihen kuole.
Comment
-
-
Kyllä tuo 1€/1km on ainakin omalla kohdalla melkoisesti liioiteltua. Bensaan menee n. 0,25€/km (näillä hinnoilla) ja muut kulut per km eivät ole lähellekään tuota tasoa. Ainakaan tällä hetkellä.
Sanoisin että alle 0.4€/1km on ollut lähellä totuutta omalla kohdallani. Ajokaudessa kun tulee kuitenkin n. 10tkm, eikä siihen samaa määrää euroja mene lähellekään. Bensaan menee ajokaudessa noilla kilsoilla max. 2500e ja muihin kuluihin ei ole mennyt tähän mennessä lähellekään tuota summaa per ajokausi. Virityshommat ja muut parantelut sitten tietty erikseen, siihen saa menemään ihan niin paljon kuin haluaa. Mutta pakollisiin käyttökuluihin ei ole tähän mennessä mennyt normiautoa enempää.Last edited by Tylyttäjä; 04-02-2011, 11:11.Current: Modified Subaru WRX Sti '05
EX: BMW E39 M5
Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
(Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)
Suzuki GSX-R 1070 K5
Performance Mods: Lot
Performance: 200mph/322kph@1mile
(First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)
Comment
-
-
Originally posted by Tylyttäjä View PostKyllä tuo 1€/1km on ainakin omalla kohdalla melkoisesti liioiteltua. Bensaan menee n. 0,25€/km (näillä hinnoilla) ja muut kulut per km eivät ole lähellekään tuota tasoa. Ainakaan tällä hetkellä.
Sanoisin että alle 0.4€/1km on ollut lähellä totuutta omalla kohdallani. Ajokaudessa kun tulee kuitenkin n. 10tkm, eikä siihen samaa määrää euroja mene lähellekään. Bensaan menee ajokaudessa noilla kilsoilla max. 2500e ja muihin kuluihin ei ole mennyt tähän mennessä lähellekään tuota summaa per ajokausi. Virityshommat ja muut parantelut sitten tietty erikseen, siihen saa menemään ihan niin paljon kuin haluaa. Mutta pakollisiin käyttökuluihin ei ole tähän mennessä mennyt normiautoa enempää.
Tarkoitus ei siis ollut pelotella ketään E39 M5:sen ostoa harkitsevaa järkyttävillä kustannusarvioilla.Last edited by JVI_5; 04-02-2011, 11:57.
Comment
-
-
Jaa-a, itse en viitti edes sanoa paljonko on pistetty "palikkaa" autoon. Osa ihan "just in case" ja osa sitten ihan jonninmoista hifistelyä (kuten navin päivitys 4:3 MKII -> 16:9 MKIV yms.). Voin vain sanoa, että paljon
Toisaalta itsellä on moottori käyty nyt aikalailla täydellisesti läpi (Kiertokangenlaakerit, Vanokset, ketjut, ohjurit... you name it). Eli nyt pitäisi tuon 200tkm ajetun S62:n taas jaksaa, ja kauan.
Myöskin alusta itsessään (pl. tolpat ja iskarit, jotka on ostoslistalla) on ~80% käyty läpi. Muutamia osia on vielä hyllyssä odottamassa asennusta.
Samoiten jarrut ovat vielä todo-listalla, eli fiksisarjat satuloihin (ja samalla satuloiden jynssäys), uudet palat (EBC) ja teräspunosletkut. Ja nämäkin kaikki vain odottaisi tekijää
Ja miljoona muuta pikkuosaa on tuon "hullun" gyntteriystävämme kanssa vaihdeltu meikän katiskaan... Kuitteja on vinopino. Mutta onpahan perhana huollettu ja toivottavasti nyt olisi luvassa vain kovaa ajoa(jahka sen kortinki joskus saisi)
Originally posted by viktor View PostMoniko M5 omistaja muuten on asentanut autoonsa jotain lisäinformaation esitysjärjestelmiä tai vastaavia? En puhu nyt naveista tai dvd-soittimista.. Itselle taas aika selkeä asia olisi laittaa jonkunasteista laajakaistalambdaa ja pakolämpömittaria vaikkapa, että edes hiukan näkee mitä koneessa tapahtuu. Eikä nykyään tarvi liimata mitään autogaugen mittaria koko a-pilaria täyteen, vaan ihan mukavia pieniä näyttöjä on saatavilla, jotka ehkä paremmin sopii bmw imagoon. E60 kopassa tällaista jopa kykenisi mm ACM kautta syöttämään iDrive näytölle..
Comment
-
-
Originally posted by mailman View PostLäppäri + INPA/DIS yhdistelmähän toimii ihan hyvin? Eikai sitä kokoaikaa tarvi ihmetellä mitä se kone tekee?
Itse taas mieluiten näkee vähän diagnostiikkaa koneesta koko ajan kun sitä rääkkää. Voi olla että M5 kohdalla olisi turhaa, mutta minkä sitä itselleen mahtaa///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
Comment