Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4630
    • Tampere

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Kiinnostais itekin tutkailla mitä tuo sigun autossa näyttää, mutta mistä voin tietää mikä olisi oikea lukema? Ja miten ihmeessä M54B30 voi kuluttaa 80l/h kun se on vain vähän isompi kone?
    Useasta m52b28 on tullut lukemia 52.2, 54 ja taisi jostain olla myö 56l/hr

Jos näistä nyt vetäs johtopäätöksen että tuo lienee jotakuinkin oikea luema... Eräästä 52.2l/hr antavasta autosta on penkitetty 188hv.

Muutamapäivä takaperin katsottiin tuo lukema 2,5 n52 218hv koneesta. Tulokseksi tuli 61,7l/hr

Ja hiukan matematiikkaa -> 188/52.2=3,6hv/l

3,6 x 61,7 = 222hv tuo kuulosta aivan oikean suuruiselta tuohon n52 koneseen.. funtsitaan sitten lisää jos ihmiset jaksavat testata näitä juttuja ja katsoa mitä lukuja saavat. Tuo 56l/hr taisi tulla TTJ:ltä jolla on uusi ilmamäärämittari autossaan.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

Comment

• Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7438
      • Oulu

Originally posted by fraatti View Post
      Ja hiukan matematiikkaa -> 188/52.2=3,6hv/l

3,6 x 61,7 = 222hv tuo kuulosta aivan oikean suuruiselta tuohon n52 koneseen..
      Jep, tuo kyllä täsmää hyvin, mutta M54B30 tulis sitten jo 288hv. Samapa tuo mulle, pitää katella jos saisin omastani ton lukeman niin pääsee ihmettelemään tätäkin sitten.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• Alhimiq
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 194
        • Helsinki

e46 m52b20

Originally posted by _nixu_ View Post
        Jep. Siis auto on tuo Alhimiq:in 320i. Omistaja saa vastailla tarkemmin kun tietää mitä kaikkea siihen on uusittu.

Laitetaan ne liitteet nyt tännekin:
        Jeps. Eli. Kirjoitetaan tähänkin ketjuun. Kiitos _nixu_lle meikäläisen auton livedatan lukemisesta, foorumiin kirjoittamisesta ja liitteiden liittämisestä.

Vaihdettu tähän menneessä:
        - Huollot tehty ajoissa. Bensasuodattimet vaihdettu aina huollon yhteydessä. Vika on jo pitkäaikainen, ehkäpä jo 1,5 vuotta.
        - MAF vaihdettu 2009 kesä
        - Disa 2009 kevät
        - MAFin jälkeiset suuret kumiputket (2 kpl), jotka yhdistyvät kaasuläppä"johonkin"..
        - Imusarjan tiivisteet
        - visko. Tämä tarttuu herkästi muuten kuumassa ilmassa.
        - huohotin ja siihen tulevat kaikki alipaineletkut
        - kahdet etumaiset lamdat, 4-6 lohkon katalysaattori ja sen jälkeinen lambda. (näistä ollut vikakoodia aikaisemmin). 2008.

Edessä nähtävästi tuo vanoksen tiivisteiden vaihto ja imuvuotojen etsiminen.

ilen tosiaan testasin kolmosella 320i -99 2.0 litraisella 150hv konetta m52b20. Kierrokset 6000, nopeutta 120km/h, kulutus 39L/H. Pari kertaa koitin. Ei mene jakeluun, mikä siinä muuten voisi olla vikana. Mitä jos nokka-anturit ovat antautuneet? EI VIKAKOODEJA. :(((

xzxz
        Last edited by Alhimiq; 17-07-2010, 20:57.
        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

Comment

• markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

Originally posted by TJJ View Post
          Testasin myös noita arvoja ja tulppa paikallaan näyttää 0.98-1.02 ja ilman tulppaa 1.14. Eli jossain sentään näkyy eroja.

Tuossa on minun arvot, lähinnä ihmetyttää markok:n arvoihin verrattuna nuo multiplicativ-arvot, niissä on aika iso ero. Mitä tuo arvo tarkoittaa?
          http://img121.imageshack.us/img121/7309/adaption.png
          Huomasin vielä kun vertailin meidän arvoja, että sinulla nuo molemmat multiplicativ arvot ovat lähes samat, mutta minulla niissä on aika iso ero. Mistähän tuo voisi johtua? Eikös nuo 1 ja 2 arvot tule eri lambdoilta eli onko minulla sitten heittoa eri sylintereiden palotapahtumassa?
          BMW 530iA Touring -05

Comment

• TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

Originally posted by markok View Post
            Huomasin vielä kun vertailin meidän arvoja, että sinulla nuo molemmat multiplicativ arvot ovat lähes samat, mutta minulla niissä on aika iso ero. Mistähän tuo voisi johtua? Eikös nuo 1 ja 2 arvot tule eri lambdoilta eli onko minulla sitten heittoa eri sylintereiden palotapahtumassa?
            Tuo on tosiaan outo juttu, sinullahan oli sama juttu molemmissa mittauksissa.

Tässä viestiketjussahan oli vuosi sitten mitattuja minun auton arvoja ja niissäkin nuo oli minulla samat (tosin molemmat silloin 0.00). Paljon sinun autolla on ajettu? Eikös lambdat kypsy pikkuhiljaa, ainakin tuon Beisan systemin tyypin mukaan.
            E39 528iA

Comment

• markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

Originally posted by TJJ View Post
              Tuo on tosiaan outo juttu, sinullahan oli sama juttu molemmissa mittauksissa.

Tässä viestiketjussahan oli vuosi sitten mitattuja minun auton arvoja ja niissäkin nuo oli minulla samat (tosin molemmat silloin 0.00). Paljon sinun autolla on ajettu? Eikös lambdat kypsy pikkuhiljaa, ainakin tuon Beisan systemin tyypin mukaan.
              Noin 230tkm on tuolla minun autolla ajettu. Minulla tulee ensimmäisenä mieleen, että jonkun suuttimen suihkussa olisi jotain vikaa. Oletko ottanut omasta Rough arvoista print screeniä? Eikös nuo arvot liity jotenkin suuttimien toimintaan ja niissä minulla on pientä heittoa 5 ja 4 sylintereissä eli ilmeisesti juuri multiplicativ 2 arvoihin vaikuttavissa sylintereissä.

BMW 530iA Touring -05

Comment

• fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4630
                • Tampere

Noin 230tkm on tuolla minun autolla ajettu. Minulla tulee ensimmäisenä mieleen, että jonkun suuttimen suihkussa olisi jotain vikaa. Oletko ottanut omasta Rough arvoista print screeniä? Eikös nuo arvot liity jotenkin suuttimien toimintaan ja niissä minulla on pientä heittoa 5 ja 4 sylintereissä eli ilmeisesti juuri multiplicativ 2 arvoihin vaikuttavissa sylintereissä.

http://www.nic.fi/~marko80/e39/livedata/Live%20data%2014.7.10/rough.JPG
                nuo roughness arvot ovat varmaan tasaisimmat mitä olen nähnyt.. tai ainakin yhdet tasaisimmista..
                Last edited by fraatti; 18-07-2010, 19:50.
                F11 535dX LCI

Comment

• fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4630
                  • Tampere

Originally posted by Alhimiq View Post
                  Jeps. Eli. Kirjoitetaan tähänkin ketjuun. Kiitos _nixu_lle meikäläisen auton livedatan lukemisesta, foorumiin kirjoittamisesta ja liitteiden liittämisestä.

Vaihdettu tähän menneessä:
                  - Huollot tehty ajoissa. Bensasuodattimet vaihdettu aina huollon yhteydessä. Vika on jo pitkäaikainen, ehkäpä jo 1,5 vuotta.
                  - MAF vaihdettu 2009 kesä
                  - Disa 2009 kevät
                  - MAFin jälkeiset suuret kumiputket (2 kpl), jotka yhdistyvät kaasuläppä"johonkin"..
                  - Imusarjan tiivisteet
                  - visko. Tämä tarttuu herkästi muuten kuumassa ilmassa.
                  - huohotin ja siihen tulevat kaikki alipaineletkut
                  - kahdet etumaiset lamdat, 4-6 lohkon katalysaattori ja sen jälkeinen lambda. (näistä ollut vikakoodia aikaisemmin). 2008.

Edessä nähtävästi tuo vanoksen tiivisteiden vaihto ja imuvuotojen etsiminen.

ilen tosiaan testasin kolmosella 320i -99 2.0 litraisella 150hv konetta m52b20. Kierrokset 6000, nopeutta 120km/h, kulutus 39L/H. Pari kertaa koitin. Ei mene jakeluun, mikä siinä muuten voisi olla vikana. Mitä jos nokka-anturit ovat antautuneet? EI VIKAKOODEJA. :(((

xzxz
                  Vaihtaisin tässä vaiheesssa vanoksen tiivisteet ehdottomasti.. Joka ainoasta vanoksesta jonka olen avannut ne ovat olleet aivan kovettuneet..
                  mites venttilikopan tiiviste ? ja huohottimen kunto? ettei ime sitä kautta jostain ilmaa..

Esim vuotava venttiilikopantiiviste aiheutti aina jonkun satunnaisen pytyn pois putoamisen liikennevaloihin pysähtyessä.. muuten ajossa pelasi moitteettomasti..
                  Last edited by fraatti; 18-07-2010, 20:45.
                  F11 535dX LCI

Comment

• Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

Vaihtaisin tässä vaiheesssa vanoksen tiivisteet ehdottomasti..
                    Ainakin kun vanoksen pakopuolen adaptaatiot huitelee jo noilla lukemilla...
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

Comment

• Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7438
                      • Oulu

Originally posted by Cell View Post
                      Ainakin kun vanoksen pakopuolen adaptaatiot huitelee jo noilla lukemilla...
                      Tarkoitatko tuota "NW edge adaptation-outlet" -arvoa?
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

Comment

• 174000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2008
                        • 1178
                        • Tuusula

Originally posted by _nixu_ View Post
                        Tuntuu että testissä pitää saada maksimirasitus moottorille että tulee kunnon tulos.
                        Tänään kakkosella tasaisella 67l/h, kolmosella alamäessä 73.5 ja kolmosella ylämäkeen 83l/h :think
                        Ihan kelpo tulos tuo viimeinen, siitä voisi päätellä että tehot on varsin hyvin tallella
                        Missäs tuollanen ylämäki löytyy, jossa tuo vauhti onnistuu?:think

Tänään ajelin kakkosella pieneen ylämäkeen 72 l/h, joskohan kolmosella menisi jo lähemmäks 80.
                        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                        '02 VW Golf 1.4i
                        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

Comment

• Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Tarkoitatko tuota "NW edge adaptation-outlet" -arvoa?
                          Jep, vaikka otanta on ollut vielä hieman kapea, niin tähän mennessä on toteutunut tuon arvon kasvu tiivistevikaisissa ja pienenä pysyminen ehjissä. Sen lisäksi että nimi auttaa asian jäljille. Virallista selitystä tuon arvon muodostumisesta en kuitenkaan ole silmiini saanut.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

Comment

• pav
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2004
                            • 178
                            • Varkaus

Katselin eilen oman 323i -98 livedataa ja huomasin että nuo patrol adaption multiplikativ arvot oli hiukan koholla, noin +3 ja +5. Eikös nämä ole "Short Term Fuel Trim", eli vaikuta noilla suuremmilla kierroksilla? Ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin tuon voi aiheuttaa
                            - viallinen MAF (tein eilen testin ottamalla tyhjäkäynnillä liittimen irti; kierrokset notkahti ja palautui nopeasti)
                            - matala vastapaine pakoputkessa?
                            - "blown TWCC"; tarkoittaako tämä katalysaattoria?
                            - engine misfires; hitusen "rough" nousua parissa pytyssä
                            - iso imuvuoto tai pakoputki vuotaa; ainakaan putki ei pörise...

Testasin motarilla tänään ajamalla korkeilla kierroksilla ja painamalla kytkimen pohjaan, niin olin kuulevinani pienen sihahduksen kierrosten laskiessa. Ilmeneekö imuvuoto juurikin tuossa kierrosten laskuvaiheessa?

Niin, ja vikakoodeja autosta tulee 2. bank lambdasta ja pakopuolen nokka-akselin asentotunnistimesta. Asentotunnistimen olen jo tilannut, mutta eikös tuollainen lambdavirhe voi tuolla myöskin imuvuodosta? Tosin silloin se taitaisi antaa koodia molemmista lambdoista?

Comment

• TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

Useasta m52b28 on tullut lukemia 52.2, 54 ja taisi jostain olla myö 56l/hr
                              Nyt tuli maksimiarvoksi 60,2, kakkosvaihteella lievä ylämäki. Vaihdoin uuden bensansuodattimen mutta tiedä sitten vaikuttaako se tuohon vai ei. Mitään selvää eroa auton toiminnassa en tietenkään huomannut. Täytyy jossain vaiheessa avata tuo vanha suodatin ja tutkia miltä se näyttää.
                              E39 528iA

Comment

• TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

Oletko ottanut omasta Rough arvoista print screeniä?
                                Tuossa on minun rough-arvot. 4. sylinteri on kai hiukan ongelmallinen.
                                E39 528iA

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎