Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 528iA Tour INPAn livedatan omituiset(?) lukemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by fraatti View Post
    jahas.. ensimmäinen auto mistä omistaja ei ole sanonut että tehot olis hukassa, tuloksena 61.2l/h. Moottori m52b28tu e46 korissa..

    Eli jotain olis tehtävä:think:think:think
    Manuaali vai automaatti? Millä vaihteella tuo tulos tuli ja millainen tie? Otitko muita arvoja, lambdan ja vanoksen tiedot kiinnostaisi.

    Täytyy katsoa jos jaksaisin testata tuota minun vanhaa MAF:ia vielä ennen kuin aloitan imusarja-projektin. Sehän piti olla vain alipaineletkujen ja tiivisteiden vaihto, mutta mopo on taas karannut ja autoon tulee M54 3.0 imusarja. Nettijuttujen mukaan sillä pitäisi saada aikaan selvä ero... Siis päinvastoin kuin Vanoksen tiivisteillä, joiden vaikutus oli ainakin minulla aika olematon.
    E39 528iA

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7459
      • Oulu

      Originally posted by TJJ View Post
      ... autoon tulee M54 3.0 imusarja. Nettijuttujen mukaan sillä pitäisi saada aikaan selvä ero...
      Tuo sopinee myös 2.5l TU-koneeseen? Oiskohan tossa 2.5l koneessa mitään etua saatavissa, vai onko vakio imusarja jo riittävä? Lienee sama kuin 2.8l koneessakin?
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Tuo sopinee myös 2.5l TU-koneeseen? Oiskohan tossa 2.5l koneessa mitään etua saatavissa, vai onko vakio imusarja jo riittävä? Lienee sama kuin 2.8l koneessakin?
        Sopii, sama imusarja on molemmissa ja näköjään 2.0l koneessakin. M54:ssä 2.0:ssa ja 2.5:ssä on sama imusarja (siis toki eri kuin M52TU:ssa) mutta 3.0:ssa on eri imusarja. Kyllä tuolla pitäisi olla selvä vaikutus sinunkin autossa, jenkit ovat vaihtaneet tuota E46 2,5l koneisiin:


        Ja noiden jälkeen kun vielä tuolta luin viimeisen viestin, niin innostuin minäkin imusarjan vaihtoon:
        E39 528iA

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4636
          • Tampere

          Originally posted by TJJ View Post
          Manuaali vai automaatti? Millä vaihteella tuo tulos tuli ja millainen tie? Otitko muita arvoja, lambdan ja vanoksen tiedot kiinnostaisi.

          Täytyy katsoa jos jaksaisin testata tuota minun vanhaa MAF:ia vielä ennen kuin aloitan imusarja-projektin. Sehän piti olla vain alipaineletkujen ja tiivisteiden vaihto, mutta mopo on taas karannut ja autoon tulee M54 3.0 imusarja. Nettijuttujen mukaan sillä pitäisi saada aikaan selvä ero... Siis päinvastoin kuin Vanoksen tiivisteillä, joiden vaikutus oli ainakin minulla aika olematon.
          Manuaali -98, vanoksen tiivisteet sekä separaattori vaihdettu
          multiplicativ arvot oli jotain 2 - 3% välissä,
          additive tais olla molemmat jotain -0.04 luokkaa
          vanoksen adaptaatio jotain ehkä kolmea astetta, imu hiukan pienempi,
          lambda integrator 1.00 +- 0.01

          tuo tulos tuli ainakin kakkosella ja kolmosella.. ja useaan kertaan..
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4636
            • Tampere

            Originally posted by TJJ View Post
            Sopii, sama imusarja on molemmissa ja näköjään 2.0l koneessakin. M54:ssä 2.0:ssa ja 2.5:ssä on sama imusarja (siis toki eri kuin M52TU:ssa) mutta 3.0:ssa on eri imusarja. Kyllä tuolla pitäisi olla selvä vaikutus sinunkin autossa, jenkit ovat vaihtaneet tuota E46 2,5l koneisiin:


            Ja noiden jälkeen kun vielä tuolta luin viimeisen viestin, niin innostuin minäkin imusarjan vaihtoon:
            http://www.bmwland.co.uk/talker/viewtopic.php?p=712917


            tuo m54b30 imusarja on viritetty hiukan korkeammille kierroksille, se mitä isoille kierroksille saadaan lisää vääntöä menetetään muiltakierroksilta.

            disa valve putoaa pois pelistä 3750rpm m54b30 pannussa, mikäs kierroluku on m52b28 moottorinohjauksessa? ettei säätäis sitä väärillä kierroksilla jos imusarja vaihdetaan.

            tuon näkee livedatasta paikoillaan kierrättämällä..

            jos haluaisin lisää pauhua helposti tässä olisi yksivaihtoehto
            Last edited by fraatti; 25-07-2010, 02:05.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by fraatti View Post
              http://forum.e46fanatics.com/showpos...3&postcount=61

              tuo m54b30 imusarja on viritetty hiukan korkeammille kierroksille, se mitä isoille kierroksille saadaan lisää vääntöä menetetään muiltakierroksilta.

              disa valve putoaa pois pelistä 3750rpm m54b30 pannussa, mikäs kierroluku on m52b28 moottorinohjauksessa? ettei säätäis sitä väärillä kierroksilla jos imusarja vaihdetaan.

              tuon näkee livedatasta paikoillaan kierrättämällä..
              Katsotaan miten käy, kommentit ovat olleet ristiriitaisia. Joidenkin mielestä on ollut selvä ero kaikkialla ja toisten mielestä vain yläkierroksilla. Väännön vähenemisestä ei ole kukaan puhunut. Noissa vertailuissa sotkee vielä se, kun joillain on ollut jo virityspakosarjat ja muutettu moottorinsofta.

              Käsittääkseni DISA ei toimi kiinteällä kierrosluvulla vaan arvo vaihtelee kuormituksen yms. mukaan. BMW:n dokumenttien mukaan DISA:n toiminnan kierrosalueet ovat identtiset noissa moottoreissa.
              E39 528iA

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4636
                • Tampere

                Originally posted by TJJ View Post
                Käsittääkseni DISA ei toimi kiinteällä kierrosluvulla vaan arvo vaihtelee kuormituksen yms. mukaan. BMW:n dokumenttien mukaan DISA:n toiminnan kierrosalueet ovat identtiset noissa moottoreissa.
                juu siis se vaihtelee kylläkin mutta luulisin että muutos on tyyliin +-100rpm.. esim ilmantiheyden(lämpötilan) mukaan.. tuossa kylläkin puhutaan 4100 kierroksestakin, no joka tapauksessa jotain 3750 ja 4100 väliin tuo kierrosluku on..


                äkkiseltään vaan kuvittelisi että jos tuo m54b30 imusarja on viritetty korkeammille kierroksille, myös disa toimisi korkeammilla kierroksilla.. mutta jos tosiaan oot jotain dokumenttia nähnyt niin tuo voi varmaan ollakin mahdollista että nuo tomivat samoilla kierroksilla..

                tiedät varmaan että lyhemmät ja suuremmat kanavat siirtävät viritystä korkeammille kierroksille, matalien kierroksien kustannuksella? ->

                "By choosing the length and diameter of the runners, an intake manifold can be "tuned" for optimum performance at a certain RPM range.

                Longer, narrower runners favor lower RPM's because they have a lower resonant frequency, and the smaller diameter helps increase the air velocity.

                Shorter, wider runners favor higher RPM's because they have a higher resonant frequency, and the larger diameter is less restrictive to air flow.

                ...Choosing the right length and diameter of the intake runners is a trade off between high and low RPM performance."

                (http://www.team-integra.net/sections...?ArticleID=466)

                m54 mechanical changes
                camshaft: the camshaft for the 3 liter m54 is modified with more lift (9.7mm) and new valve springs to accommondate the increased lift.
                intake manifold: the intake manifold is modified with shorter ram tubes (20mm shorter on 3liter). The diamer of the tubes is increased slightly.
                new pistons
                crankshaft
                injection valves
                Attached Files
                Last edited by fraatti; 25-07-2010, 12:24.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4636
                  • Tampere

                  Jahas toisella ilmamassamittarilla(vanha sekin) on poljettu tuota omaa katiskaa ja tulos 55,8l/h ja kerran 57,6l/h nämä välittömästi imm vaihtamisen ja adaptaatioiden nollaamisen jälkeen..

                  Ennen arvo oli yleensä 54l/h välillä 52,2l/h

                  ja nyt lähti uusi imm tilaukseen.. ja halpa sellainen =) 60ecua kotiovelle, raportoin kuinka toimii..
                  Last edited by fraatti; 26-07-2010, 21:46.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Alhimiq
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 194
                    • Helsinki

                    Originally posted by fraatti View Post
                    Vaihtaisin tässä vaiheesssa vanoksen tiivisteet ehdottomasti.. Joka ainoasta vanoksesta jonka olen avannut ne ovat olleet aivan kovettuneet..
                    mites venttilikopan tiiviste ? ja huohottimen kunto? ettei ime sitä kautta jostain ilmaa..

                    Esim vuotava venttiilikopantiiviste aiheutti aina jonkun satunnaisen pytyn pois putoamisen liikennevaloihin pysähtyessä.. muuten ajossa pelasi moitteettomasti..
                    Huohotin on kylläkin vaihdettu ja itse seurasin, kun kaveri sen vaihtoi kaikkien putkien kanssa. Venttiilikopan tiivisteet on myös vaihdettu. Senkin prosessin silmäilin alusta loppuun asti. Vanoksen tiivisteitä ei ole vielä vaihdettu. On jo aika pakko vaihtaa ne. Odotan, kunnes kaveri tulee lomalta, silloin vaihdan.

                    Tai olisko täällä ketään, ketä voisi vanoksen tiivisteet vaihtaa Pääkaupunkiseudulla moottoriin m52b20?
                    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4636
                      • Tampere

                      Eipä matka ole ollut ennenkään ongelma..
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7459
                        • Oulu

                        Sain lopulta mittailtua maksimikulutusta sigun auton M52B25TU koneella. Eka veto kakkosella lievään ylämäkeen ilmastointi, takalasin lämppäri ja penkinlämppärit päällä tuli jotain 57,x l/h. Saattoi olla myös 58,x l/h hyvin hetkellisesti, mutta tuosta en mene valalle, koska pikku-OBC:n lukemat vaihtuu monta kertaa sekunnissa, eikä mulla ollut nyt videokameraa viritettynä. Kokeilin vielä pari muuta vetoa ilman ylämäkeä ja ylimääräistä sähkökuormaa, mutta ei niissäkään suurempaa eroa tullut, yleensä aina meni 57 l/h rikki, mutta 58 l/h ei näkynyt.

                        Originally posted by TJJ View Post
                        Nyt tuli maksimiarvoksi 60,2, kakkosvaihteella lievä ylämäki.
                        Originally posted by fraatti View Post
                        tänään statistiikka kasvoi yhdellä m54b25 pannulla tuloksella 57.xl/h
                        Originally posted by Matula View Post
                        Tänään sain omalla M54B25 koneella 63.x l/h lukeman juuri ennen rajoitinta ja ilman ilmastointia...
                        Jos noita mun lukemia vertaa näihin (TJJ:llä tietysti 2.8l kone ja noi toiset taas M54:sia) niin ei kai tuo mun MAF kovin pahasti rikki ole?
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • pav
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 178
                          • Varkaus

                          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                          Sain lopulta mittailtua maksimikulutusta sigun auton M52B25TU koneella. Eka veto kakkosella lievään ylämäkeen ilmastointi, takalasin lämppäri ja penkinlämppärit päällä tuli jotain 57,x l/h. Saattoi olla myös 58,x l/h hyvin hetkellisesti, mutta tuosta en mene valalle, koska pikku-OBC:n lukemat vaihtuu monta kertaa sekunnissa, eikä mulla ollut nyt videokameraa viritettynä. Kokeilin vielä pari muuta vetoa ilman ylämäkeä ja ylimääräistä sähkökuormaa, mutta ei niissäkään suurempaa eroa tullut, yleensä aina meni 57 l/h rikki, mutta 58 l/h ei näkynyt.
                          Pitää vissiin itekin käydä testaamassa oikeasti tuo... Kerran huvikseen hyvin loivaan ylämäkeen testasin kakkosella ja ehkä hikiseen saatto 40 l/h mennä rikki.:think Kone kuitenkin sama, mutta e46 kopassa.
                          Vaikee vaan itte kattoo sitä ja samalla keskittyä ajamiseen

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            M52B28 kone e36 kopassa oli paras lukema 64l tunnissa, kun kakkosella vetäs punarajalle. Joku tarvike MAF kiinni, kun vaihdoin originellin siihen rupes tuntuun laiskemmalta auto selvästi. Ei auta, alkuperänen MAF konkreettisesti rikki. Tulee käytetty originaali tilalle, ilmoittelen sitten.

                            Comment

                            • Dani
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2007
                              • 3847
                              • Espoo

                              Originally posted by Perlenbacher View Post
                              M52B28 kone e36 kopassa oli paras lukema 64l tunnissa, kun kakkosella vetäs punarajalle. Joku tarvike MAF kiinni, kun vaihdoin originellin siihen rupes tuntuun laiskemmalta auto selvästi. Ei auta, alkuperänen MAF konkreettisesti rikki. Tulee käytetty originaali tilalle, ilmoittelen sitten.
                              ..nyt ollaan sitten eri moottorin parissa
                              sigpic
                              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4636
                                • Tampere

                                Originally posted by Dani View Post
                                ..nyt ollaan sitten eri moottorin parissa
                                vaikka eri moottori onkin kyseessä on mielenkiintoinen tietää minkälaisia lukemia ~ samantehoisesta autosta irtoaa..
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎