e39 webasto asiaa

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmwtbo
    replied
    Tuollaiset koodit antaa INPA:lla, onko kortti vika vai joku muu.
    Palopesä hehkuineen, puhallin ja vesipumppu vaihdettu kolme vuotta sitten ja samalla kortti huollettu.
    Webaston kun laittaa navista päälle, niin puhallin pyörii 30-60sek. ja tämän jälkeen sammuu, polttoainepumppu ei tunnu käynnistyvän lainkaan.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Kiitos jälleen. Itse asiassa äskeisen viestin jälkeen lähdin taas ajamaan ja pidin kättä jalkotilassa josta tunnen hyvin minkä lämpöistä ilmaa kabiiniin tulee. Sieltä tuli kuumaa ilmaa kunnes pääsin sellaiselle tielle että kierrokset tippuivat tonnin tuntumaan ja moottorin kuormitus oli minimissään, moottoriveden lämpötila jatkoi nousuaan hissukseen mutta ilma muuttui selkeästi kylmäksi. Webasto oli edelleen päällä. Kun lisäsin kierroksia, alkoi tulemaan taas lämmintäkin.
    Eli tässä voisi olla kyseessä ihan kiertovesipumpun kehnouskin. Tässä se taisi olla erillisenä syylärin huuvassa kiinni eikä vesiventtiilin yhteydessä.

    EDIT: Jostain syystä kuitenkin tyhjäkäynnilläkin jaksoi tulla kuumaa ilmaa sitten kun moottorinlämpö oli ylittänyt 80 astetta.
    Last edited by -Tapi; 11-02-2021, 21:25.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by -Tapi View Post
    Bensakoneisen bmw-webaston asiaa vaihteeksi:
    2002 525i (M54) oli varustettu alkuperäisellä webastolla jolloin letkutus oli toteutettu yhdellä T-haaralla ja yhdellä T-haaralla jossa on kaksi vastaventtiiliä. Sillä kabiini lämpenikin kivasti mutta kun jumppasin muuta konehuoneessa niin hetken mielijohteesta päätin muuttaa letkutuksen niin että konekin lämpenisi.

    Koska en löytänyt tästä vehkeestä ihan vastaavia letkutuksia kuin 530d:ssa yleensä tehdään, päättelin että koneelta tulevaan letkuun laitetaan webaston sisäänmeno ja webaston lämmin vesi ohjataan vesiventtiilille, josta se menee sitten kennoille ja moottorille (paisuntasäiliön kautta pidemmän kaavan mukaan). Toisin päin en kytkenyt vaikka lämpimällä olisi ollut lyhyt matka moottorille, koska auton käydessä webasto olisi taistellut vastaan virtausta (?).

    No, se toimii. vuorokauden seisonnan jälkeen -15 asteen pakkasessa 20 min lämmitys nosti moottorin jäähdytysnesteen lämmöt 49 asteeseen ja ikkunalle tuli lämpimähköä ilmaa. Tähän asti siis kaikki ok.

    Mutta kun lähtee ajamaan ja moottori lämpenee enemmän, ei lämpöä enää tulekaan kabiiniin kuten ennen. Kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa jonkin 60-70 astetta, alkaa puhallin puhaltaa kovempaa eikä se ilma olekaan enää kuumaa. Tässä vaiheessa kaipaa taas pipoa päähän, toisin kuin ennen. Kabiiniin alkaa tulla oikeasti kuumaa ilmaa vasta kun moottori alkaa olla yli 80 asteen. Tuossa webasto on jo sammunut ja uudella kytkennällä vesi kiertää edelleen webaston kautta ennen pääsyään kennoille.

    Onkohan nyt niinkin yksinkertaisesta ongelmasta kyse, että webaston putkituksen pienet ja pitkät linjat vähentävät lämmityksen tehoa noin paljon kun webasto ei ole päällä? Jos näin on, niin ymmärrän nykyään paremmin miksi BMW on tehnyt alunperin kytkennän kuten on tehnyt.
    Kyllähän Weba ja sen letkutus voi selittää tilanteen, koska sieltä hukataan taivaan tuuliin lämpöä, kun Webasto ei käy. Dieselissähän tuota ongelmaa ei tule, kun Weba toimii lisälämppärinä aina 75 C asti. IHKA:n automaattiasetus nostaa tuossa tilanteessa puhallusnopeuden turhan isoksi kennon todelliseen lämpötilaan verrattuna, kun osa lämmöstä on jo hukattu matkalla. Jos oikein jaksaa värkätä, niin voisihan tässä käyttää uudemmista tuttua vaihtoventtiiliä, jolla voisi auton käydessä ohittaa Webaston kierron.

    Leave a comment:


  • -Tapi
    replied
    Bensakoneisen bmw-webaston asiaa vaihteeksi:
    2002 525i (M54) oli varustettu alkuperäisellä webastolla jolloin letkutus oli toteutettu yhdellä T-haaralla ja yhdellä T-haaralla jossa on kaksi vastaventtiiliä. Sillä kabiini lämpenikin kivasti mutta kun jumppasin muuta konehuoneessa niin hetken mielijohteesta päätin muuttaa letkutuksen niin että konekin lämpenisi.

    Koska en löytänyt tästä vehkeestä ihan vastaavia letkutuksia kuin 530d:ssa yleensä tehdään, päättelin että koneelta tulevaan letkuun laitetaan webaston sisäänmeno ja webaston lämmin vesi ohjataan vesiventtiilille, josta se menee sitten kennoille ja moottorille (paisuntasäiliön kautta pidemmän kaavan mukaan). Toisin päin en kytkenyt vaikka lämpimällä olisi ollut lyhyt matka moottorille, koska auton käydessä webasto olisi taistellut vastaan virtausta (?).

    No, se toimii. vuorokauden seisonnan jälkeen -15 asteen pakkasessa 20 min lämmitys nosti moottorin jäähdytysnesteen lämmöt 49 asteeseen ja ikkunalle tuli lämpimähköä ilmaa. Tähän asti siis kaikki ok.

    Mutta kun lähtee ajamaan ja moottori lämpenee enemmän, ei lämpöä enää tulekaan kabiiniin kuten ennen. Kun jäähdytysnesteen lämpötila saavuttaa jonkin 60-70 astetta, alkaa puhallin puhaltaa kovempaa eikä se ilma olekaan enää kuumaa. Tässä vaiheessa kaipaa taas pipoa päähän, toisin kuin ennen. Kabiiniin alkaa tulla oikeasti kuumaa ilmaa vasta kun moottori alkaa olla yli 80 asteen. Tuossa webasto on jo sammunut ja uudella kytkennällä vesi kiertää edelleen webaston kautta ennen pääsyään kennoille.

    Onkohan nyt niinkin yksinkertaisesta ongelmasta kyse, että webaston putkituksen pienet ja pitkät linjat vähentävät lämmityksen tehoa noin paljon kun webasto ei ole päällä? Jos näin on, niin ymmärrän nykyään paremmin miksi BMW on tehnyt alunperin kytkennän kuten on tehnyt.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by miyli View Post
    Sopiiko e53 diesel webasto e39 dieseliin ? Tiedän että kiertovesipumppua ei oon e53 webassa kiinni, mutta voiko siihen siirtää suoraan e39 pumpun ?
    Rungon keskiosan pakoputkilähtö on erilainen, muuten sama värkki.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Sopiiko e53 diesel webasto e39 dieseliin ? Tiedän että kiertovesipumppua ei oon e53 webassa kiinni, mutta voiko siihen siirtää suoraan e39 pumpun ?

    Leave a comment:


  • Turunpoika
    replied
    OK kiitos vastauksesta

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Turunpoika View Post
    Tarkoitus vaihtaa E39 D -02 webastoon peruskortti, pitääkö väyläjohto irroitta. Tiedän puhaltimen käynnistystä varten tehtävä rele asennus. Tuli mieleen jotta sopiiko jonkun muun bmw:n väyläkortti tähän.
    jos yleiskortin laittaa niin väyläjohto pois. jos meinaa puhallinta ohjata niin weban ohjaamalla vaihtoreleellä täytyy virroittaa ilmastoinnin paneeli. e53 väyläkortti on sama kuin e39 ja myös 01 eteenpäin e46 on sama

    Leave a comment:


  • Turunpoika
    replied
    Tarkoitus vaihtaa E39 D -02 webastoon peruskortti, pitääkö väyläjohto irroitta. Tiedän puhaltimen käynnistystä varten tehtävä rele asennus. Tuli mieleen jotta sopiiko jonkun muun bmw:n väyläkortti tähän.
    Last edited by Turunpoika; 14-01-2021, 17:06.

    Leave a comment:


  • Mitsu
    replied
    JR-Autocenter vaihtoi webaston paikalleen ja lähti toimimaan väyläkomennolla. Piirikortti oli sama, mutta liittimet vähän erilaiset. Kotona huomasin, ettei toimi ihan oikein. Menusta käynnistämällä lähti käymään, mutta tuuletuspuhaltimet eivät, eikä webaston käyntivalo vilkkunut. Sammui sitten muutaman minuutin kuluttua. Toisen kerran käynnistämällä muutaman minuutin jälkeen lähti puhaltimet käymään ja valo vilkkui, mutta webasto ei lähtenyt käymään.

    Olisko joku ohjelmoinnilla korjattava asia vai jotain muuta?

    Kyseessä siis Espanjasta tilattu käytetty webasto, jonka varaosanumero on eri.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by hietase View Post
    Toimiiko muuten E39:n tehdasasenteinen Webasto tarpeen vaatiessa ajon aikana automaattisesti lisälämmittimenä? Vai onko se vain esilämmitin?
    Ainakin dieseleiden Webasto toimii. Lisävarusteina asennetut bensaversiot ei ainakaan koodaustietojen perusteella toimi lisälämppärinä, mutta niissäkin Zuheizung toki koodattavissa.

    Leave a comment:


  • hietase
    replied
    Toimiiko muuten E39:n tehdasasenteinen Webasto tarpeen vaatiessa ajon aikana automaattisesti lisälämmittimenä? Vai onko se vain esilämmitin?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Onkohan siellä palopesä karstanen tai kulunut.
    Hyvällä tuurilla voi lähteä rokkaamaan pelkällä putsauksella. Sehän kerää yleensä hyvän nokikakun siihen hehkun ympärille, niin se ei toimi senkään takia enää luotettavana liekkivahtina. Jos haluaa varman päälle pelata, niin hommaa saman tien uuden palopesän hehkuineen.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Onkohan siellä palopesä karstanen tai kulunut.

    Leave a comment:


  • röi
    replied
    E39 530d

    Kolmeysin webasto antaa tuollaista koodia, resetoitu useaan kertaan ja äsken kävin kokeilemassa niin hetken pöhisee ja puhaltaa savuakin kunnes sammuu ja menee ilmeisesti jäähdytykselle.

    Vanha koodi mutta samat oireet. Mitä tälle nyt lähtisi tekemään jotta saisi weban rokkaamaan, pakkastakin kun taas sattuu olemaan. :think


    E R R O R M E M O R Y R E P O R T
    Date: 11/18/20 16:49:14
    ECU: ZUHEIZ
    JobStatus: OKAY
    Variant: ZUHEIZ
    RESULT: 1 errors in error memory !

    -11 Flammabbruch

    Error frequency : 255

    Flammwaechtermessphase 1 11.00 0-n
    Kuehlmitteltemperatur 39.00 Grad Celsius

    unplausibler Wert, ungueltiger Arbeitsbereich ================================================== ===========

    Leave a comment:

Working...
X