Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webasto asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LT
    replied
    Nyt kun webastokin vihdoin toimii, niin millä konstilla sen saisi pysymään ajossa sammuksissa?
    Tuntuu tuo 530D lämpiävän ajossa ihan hyvin ilmankin niin ei viittisi turhaan lämmitintä kuluttaa ja karstoittaa.

    Transporteriin joutui tekemään vaihtavalla releellä kytkennän että aina kun auto on käynnissä niin webastolta on virta poikki, mutta onko e39:iin joku yksinkertaisempi konsti?

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Annostelupumppu vaihdettu ja nyt vissiin webasto toimii. Lämmitysteho nyt ei sitten vakuuttanut... 10c näytti aamulla nesteen lämpöjä. Kiertohan menee kennon kautta, että taitaa tuo tehtaan puhallus nopeus syödä lämpöjä. Mitään venttiileitä ei ole katkomassa kiertoa tässä E38:ssa.

    Leave a comment:


  • -Markus-
    replied
    Webastohan ei lähde päälle jos sisäpuhallin pois päältä kun käynnistät auton. Mutta lähteekö se sitten päälle kun laitat taas sisäpuhalluksen päälle vaikka moottorinlämmöt olisi normaalissa? Eli voinko mitenkään lähteä liikenteeseen niin, ettei webasto lähde päälle muuten kuin pitämällä sisäpuhalluksen kokoajan pois päältä?

    Ei oo vielä ehtiny oikeen testaa eri moottorilämmöillä. Alustavasti tuntuis, että lähtee päälle jos moottori vajaalämpöinen vähänkin.

    Entä lähteekö webasto päälle jo kova pakkanen ja ajossa vaikka moottorilämmöt normaalit, mut jätät paikalleen tyhjäkäynnille ja sisäpuhallus automaatilla -> moottorinlämmöt tippuu, herääkö webasto "auttamaan"?

    Leave a comment:


  • ilpopi
    replied
    Originally posted by Hezman View Post
    Sisälämpötila, ulkolämpötila, näiden erotus sekä lämmönpyynnön ja todellisen sisälämpötilan erotuksella on vaikutusta.
    Lähtökohtaisesti kun tuo on suunniteltu lämmittämään sisätiloja. Lämmitetty vesi menee webastolta ensimmäisenä vesiventtiilleille (-02 530D, jälk. koodattu). Mikäli lämmönpyynti ei ole riittävän suuri vallitsevaan lämpötilaan nähden, niin kyseiset venttiilit alkaa rajoittamaan veden kulkua. Kun ei tarvita ns. maksimaalista lämmöntuottoa. Tällöinhän se tarkoittaa webastolla lämpötilan nousua, mahdollisesti rajalle, jossa aletaan tiputtamaan lämmitystehoa. Huonokuntoinen ja vajavaisesti toimiva webasto lämpenee yleensä tässä vaiheessa liikaa, over heat ja weba sammuu.

    Normaalisti toimivasta ei välttämättä huomaakkaan eroa, muutakuin moottorilämmöstä.

    Jollei teoria kelpaa, niin esittää varmaan paremman

    Nojuu siis oma kommenttini liittyi weballa esilämmittämiseen.

    Originally posted by Hezman View Post
    Tee kokeilu, laita ennen auton sammutusta lämmönpyynti 32 asteeseen ja puhallin nopeus kolme palikkaa. Mitä noilla arvoilla tapahtuu?
    Omassa nuo ovat osoittautuneet toimivimmaksi, E39 -02 automaatti-ilmastoinnilla.
    Originally posted by zener View Post
    Jos tehtaan webasto ja ohjaus, on ihkan puhallus vakio eikä lämmönsäädöillä ole merkitystä.
    Eli olen zener:in kanssa samaa mieltä. Ainakaan omassani ei siis ole mitään vaikutusta sisätilan/moottorin esilämmitystoimintaan, oli lämpösäätö ja/tai puhallinnopeus jätetty minimiin tai maksimiin tai ihan mihin vaan

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Originally posted by ilpopi View Post
    Mulla jälkikäteen koodattu ja aivan sama mitä ihkaan jättää sammutettaessa säädöiksi, niin esilämmitys hoituu aina vakiokaavalla. 12/2001 530D.
    Sisälämpötila, ulkolämpötila, näiden erotus sekä lämmönpyynnön ja todellisen sisälämpötilan erotuksella on vaikutusta.
    Lähtökohtaisesti kun tuo on suunniteltu lämmittämään sisätiloja. Lämmitetty vesi menee webastolta ensimmäisenä vesiventtiilleille (-02 530D, jälk. koodattu). Mikäli lämmönpyynti ei ole riittävän suuri vallitsevaan lämpötilaan nähden, niin kyseiset venttiilit alkaa rajoittamaan veden kulkua. Kun ei tarvita ns. maksimaalista lämmöntuottoa. Tällöinhän se tarkoittaa webastolla lämpötilan nousua, mahdollisesti rajalle, jossa aletaan tiputtamaan lämmitystehoa. Huonokuntoinen ja vajavaisesti toimiva webasto lämpenee yleensä tässä vaiheessa liikaa, over heat ja weba sammuu.

    Normaalisti toimivasta ei välttämättä huomaakkaan eroa, muutakuin moottorilämmöstä.

    Jollei teoria kelpaa, niin esittää varmaan paremman

    Leave a comment:


  • ilpopi
    replied
    Originally posted by Hezman View Post
    Tarkoitat varmaan että esilämmitys jo tehtaalta lähtiessään?

    Esilämmittimeksi jälkikäteen koodatussa lämmönpyynnöllä on todellakin vaikutusta.
    Mulla jälkikäteen koodattu ja aivan sama mitä ihkaan jättää sammutettaessa säädöiksi, niin esilämmitys hoituu aina vakiokaavalla. 12/2001 530D.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Juotosvikoja oli kortissa, mutta tilanne pysyy samana. Noh, vaihdan tuon toisen uuden ja kokeilen vielä sillä, näitä saa olla hylly tavarana näköjään :think

    Jos toisella webastolla tekee samaa, niin pitänee vetästä uus polttoainelinja ja kokeilla sillä.
    Last edited by zener; 14-02-2017, 19:48.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Ei pitäs olla ainakaa karstasta tosiaan kiinni omassa. Tänää mittasin liittimen juuresta ja weban potltaessa tarjoaa 11.71v, joten pitäs senki riittää. Polttoainettakin tuli putkesta kivasti ilman kuplia.

    Kortti lähti varmuuden vuoksi tarkistukseen. Jos siitäkään ei mitään kummosta löydy, niin mitähän tolle keksii...

    Leave a comment:


  • -Markus-
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Joo, jälkikäteen koodattu erikseen.

    Laitetaanpa omaki tappelu tänne. Webasto kokonaan uusi. E38 omalla vanhalla kortilla. Akku uusi. Ajossa tuntuu toimivan ja pöhisee. Vieressä kun kuuntelee niin välillä kuulostaa että hieman röpeltäen polttaa. Esilämmityksellä pääosin polttaa hetken ja sitten sammuu. Muutaman kerran on saanut ihan reilusti 20min+ poltettua. Ei keitä tms.

    Diagnostiikka kaapelin tilasin, että pääsee näkemään mitä koodia löytyy. Mutta oisko sitä ennen täällä ideoita?
    Hiukan kuulostaa samalta kun itsellä tällä hetkellä, mutta luule, että syy mulla vaan siinä, kun se siellä vähän väliä lähtee pöhisee ja sammuilee kun/jos lyhyttä ajoo. Koitan seuraavaks auto laturissa kiinni ja antaa polttaa useemman puolentunnin setin vaa kuumaks, ni luulen et taas hetken toimii, toiv!

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Joo, jälkikäteen koodattu erikseen.

    Laitetaanpa omaki tappelu tänne. Webasto kokonaan uusi. E38 omalla vanhalla kortilla. Akku uusi. Ajossa tuntuu toimivan ja pöhisee. Vieressä kun kuuntelee niin välillä kuulostaa että hieman röpeltäen polttaa. Esilämmityksellä pääosin polttaa hetken ja sitten sammuu. Muutaman kerran on saanut ihan reilusti 20min+ poltettua. Ei keitä tms.

    Diagnostiikka kaapelin tilasin, että pääsee näkemään mitä koodia löytyy. Mutta oisko sitä ennen täällä ideoita?

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Originally posted by zener View Post
    Jos tehtaan webasto ja ohjaus, on ihkan puhallus vakio eikä lämmönsäädöillä ole merkitystä.
    Tarkoitat varmaan että esilämmitys jo tehtaalta lähtiessään?

    Esilämmittimeksi jälkikäteen koodatussa lämmönpyynnöllä on todellakin vaikutusta.

    Leave a comment:


  • zener
    replied
    Jos tehtaan webasto ja ohjaus, on ihkan puhallus vakio eikä lämmönsäädöillä ole merkitystä.

    Leave a comment:


  • Hezman
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Kiitoksia anturin linkistä

    Nyt ennakoivasti akun tyhjenemiseen:
    Weban lämmitys (Tai lämmitysyritys) kun tärähtää päälle, lähtee sisäpuhallin huutamaan lähes täysillä.
    Luultavammin tämä syö akun kokonaan tuon puolen tunnin aikana.
    Webaston lämpöanturi kun näyttää 125C, aiheuttaako tämä tuon puhalluksen täysillä huutamisen?
    Kuuluuko puhalluksen mennä kuin kovalle lämmityksessä?
    Entä kuuluuko ilmastoinnin paneelin mennä päälle, vai hoitaako se hommansa "pimeänä"?
    Webaston lämpöanturi on selkeesti sökö. Olen tullut siihen päätelmään että webasto lämmittäessään, puhallin sekä lämmönsäädöt on ne mitkä edellisen kerran olleet virrat päällä. Jos AUTO asennossa niin silloin puhallin nopeus alkaa voimistumaan kun vesi lämpenee. Rajalämpö on 40 astetta, siittä ylöspäin puhallin vaan lisää kierroksia. Jos 125 asteen lämpö ilmoitetaan IHKAlle niin melko varmasti alkaa lämmittämään sisätiloja maksimaalisesti, todellinen vedenlämpö on 0-40 astetta.

    Tee kokeilu, laita ennen auton sammutusta lämmönpyynti 32 asteeseen ja puhallin nopeus kolme palikkaa. Mitä noilla arvoilla tapahtuu?
    Omassa nuo ovat osoittautuneet toimivimmaksi, E39 -02 automaatti-ilmastoinnilla.

    Paneeli taitaa mennä pimeeksi, jos siihen ei kosketa lämmityksen alun jälkeen ollenkaan. Pimentyminen kuiteskin on ihan suunniteltu. Ei ole vika.

    Leave a comment:


  • -Markus-
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Kiitoksia anturin linkistä

    Nyt ennakoivasti akun tyhjenemiseen:
    Weban lämmitys (Tai lämmitysyritys) kun tärähtää päälle, lähtee sisäpuhallin huutamaan lähes täysillä.
    Luultavammin tämä syö akun kokonaan tuon puolen tunnin aikana.
    Webaston lämpöanturi kun näyttää 125C, aiheuttaako tämä tuon puhalluksen täysillä huutamisen?
    Kuuluuko puhalluksen mennä kuin kovalle lämmityksessä?
    Entä kuuluuko ilmastoinnin paneelin mennä päälle, vai hoitaako se hommansa "pimeänä"?
    En usko että sisäpuhallin nyt ihan lähes täysille pitäs mennä missään tapauksessa. Mulla pysyy paneeli pimeenä. Auto 520d ja tehdaswebasto ilm jälkiasennus kakella

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Kiitoksia anturin linkistä

    Nyt ennakoivasti akun tyhjenemiseen:
    Weban lämmitys (Tai lämmitysyritys) kun tärähtää päälle, lähtee sisäpuhallin huutamaan lähes täysillä.
    Luultavammin tämä syö akun kokonaan tuon puolen tunnin aikana.
    Webaston lämpöanturi kun näyttää 125C, aiheuttaako tämä tuon puhalluksen täysillä huutamisen?
    Kuuluuko puhalluksen mennä kuin kovalle lämmityksessä?
    Entä kuuluuko ilmastoinnin paneelin mennä päälle, vai hoitaako se hommansa "pimeänä"?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎