Nyt kun webastokin vihdoin toimii, niin millä konstilla sen saisi pysymään ajossa sammuksissa?
Tuntuu tuo 530D lämpiävän ajossa ihan hyvin ilmankin niin ei viittisi turhaan lämmitintä kuluttaa ja karstoittaa.
Transporteriin joutui tekemään vaihtavalla releellä kytkennän että aina kun auto on käynnissä niin webastolta on virta poikki, mutta onko e39:iin joku yksinkertaisempi konsti?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 webasto asiaa
Collapse
X
-
Annostelupumppu vaihdettu ja nyt vissiin webasto toimii. Lämmitysteho nyt ei sitten vakuuttanut... 10c näytti aamulla nesteen lämpöjä. Kiertohan menee kennon kautta, että taitaa tuo tehtaan puhallus nopeus syödä lämpöjä. Mitään venttiileitä ei ole katkomassa kiertoa tässä E38:ssa.
Leave a comment:
-
-
Webastohan ei lähde päälle jos sisäpuhallin pois päältä kun käynnistät auton. Mutta lähteekö se sitten päälle kun laitat taas sisäpuhalluksen päälle vaikka moottorinlämmöt olisi normaalissa? Eli voinko mitenkään lähteä liikenteeseen niin, ettei webasto lähde päälle muuten kuin pitämällä sisäpuhalluksen kokoajan pois päältä?
Ei oo vielä ehtiny oikeen testaa eri moottorilämmöillä. Alustavasti tuntuis, että lähtee päälle jos moottori vajaalämpöinen vähänkin.
Entä lähteekö webasto päälle jo kova pakkanen ja ajossa vaikka moottorilämmöt normaalit, mut jätät paikalleen tyhjäkäynnille ja sisäpuhallus automaatilla -> moottorinlämmöt tippuu, herääkö webasto "auttamaan"?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hezman View PostSisälämpötila, ulkolämpötila, näiden erotus sekä lämmönpyynnön ja todellisen sisälämpötilan erotuksella on vaikutusta.
Lähtökohtaisesti kun tuo on suunniteltu lämmittämään sisätiloja. Lämmitetty vesi menee webastolta ensimmäisenä vesiventtiilleille (-02 530D, jälk. koodattu). Mikäli lämmönpyynti ei ole riittävän suuri vallitsevaan lämpötilaan nähden, niin kyseiset venttiilit alkaa rajoittamaan veden kulkua. Kun ei tarvita ns. maksimaalista lämmöntuottoa. Tällöinhän se tarkoittaa webastolla lämpötilan nousua, mahdollisesti rajalle, jossa aletaan tiputtamaan lämmitystehoa. Huonokuntoinen ja vajavaisesti toimiva webasto lämpenee yleensä tässä vaiheessa liikaa, over heat ja weba sammuu.
Normaalisti toimivasta ei välttämättä huomaakkaan eroa, muutakuin moottorilämmöstä.
Jollei teoria kelpaa, niin esittää varmaan paremman
Nojuu siis oma kommenttini liittyi weballa esilämmittämiseen.
Originally posted by Hezman View PostTee kokeilu, laita ennen auton sammutusta lämmönpyynti 32 asteeseen ja puhallin nopeus kolme palikkaa. Mitä noilla arvoilla tapahtuu?
Omassa nuo ovat osoittautuneet toimivimmaksi, E39 -02 automaatti-ilmastoinnilla.Originally posted by zener View PostJos tehtaan webasto ja ohjaus, on ihkan puhallus vakio eikä lämmönsäädöillä ole merkitystä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ilpopi View PostMulla jälkikäteen koodattu ja aivan sama mitä ihkaan jättää sammutettaessa säädöiksi, niin esilämmitys hoituu aina vakiokaavalla. 12/2001 530D.
Lähtökohtaisesti kun tuo on suunniteltu lämmittämään sisätiloja. Lämmitetty vesi menee webastolta ensimmäisenä vesiventtiilleille (-02 530D, jälk. koodattu). Mikäli lämmönpyynti ei ole riittävän suuri vallitsevaan lämpötilaan nähden, niin kyseiset venttiilit alkaa rajoittamaan veden kulkua. Kun ei tarvita ns. maksimaalista lämmöntuottoa. Tällöinhän se tarkoittaa webastolla lämpötilan nousua, mahdollisesti rajalle, jossa aletaan tiputtamaan lämmitystehoa. Huonokuntoinen ja vajavaisesti toimiva webasto lämpenee yleensä tässä vaiheessa liikaa, over heat ja weba sammuu.
Normaalisti toimivasta ei välttämättä huomaakkaan eroa, muutakuin moottorilämmöstä.
Jollei teoria kelpaa, niin esittää varmaan paremman
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hezman View PostTarkoitat varmaan että esilämmitys jo tehtaalta lähtiessään?
Esilämmittimeksi jälkikäteen koodatussa lämmönpyynnöllä on todellakin vaikutusta.
Leave a comment:
-
-
Juotosvikoja oli kortissa, mutta tilanne pysyy samana. Noh, vaihdan tuon toisen uuden ja kokeilen vielä sillä, näitä saa olla hylly tavarana näköjään :think
Jos toisella webastolla tekee samaa, niin pitänee vetästä uus polttoainelinja ja kokeilla sillä.Last edited by zener; 14-02-2017, 19:48.
Leave a comment:
-
-
Ei pitäs olla ainakaa karstasta tosiaan kiinni omassa. Tänää mittasin liittimen juuresta ja weban potltaessa tarjoaa 11.71v, joten pitäs senki riittää. Polttoainettakin tuli putkesta kivasti ilman kuplia.
Kortti lähti varmuuden vuoksi tarkistukseen. Jos siitäkään ei mitään kummosta löydy, niin mitähän tolle keksii...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zener View PostJoo, jälkikäteen koodattu erikseen.
Laitetaanpa omaki tappelu tänne. Webasto kokonaan uusi. E38 omalla vanhalla kortilla. Akku uusi. Ajossa tuntuu toimivan ja pöhisee. Vieressä kun kuuntelee niin välillä kuulostaa että hieman röpeltäen polttaa. Esilämmityksellä pääosin polttaa hetken ja sitten sammuu. Muutaman kerran on saanut ihan reilusti 20min+ poltettua. Ei keitä tms.
Diagnostiikka kaapelin tilasin, että pääsee näkemään mitä koodia löytyy. Mutta oisko sitä ennen täällä ideoita?
Leave a comment:
-
-
Joo, jälkikäteen koodattu erikseen.
Laitetaanpa omaki tappelu tänne. Webasto kokonaan uusi. E38 omalla vanhalla kortilla. Akku uusi. Ajossa tuntuu toimivan ja pöhisee. Vieressä kun kuuntelee niin välillä kuulostaa että hieman röpeltäen polttaa. Esilämmityksellä pääosin polttaa hetken ja sitten sammuu. Muutaman kerran on saanut ihan reilusti 20min+ poltettua. Ei keitä tms.
Diagnostiikka kaapelin tilasin, että pääsee näkemään mitä koodia löytyy. Mutta oisko sitä ennen täällä ideoita?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by zener View PostJos tehtaan webasto ja ohjaus, on ihkan puhallus vakio eikä lämmönsäädöillä ole merkitystä.
Esilämmittimeksi jälkikäteen koodatussa lämmönpyynnöllä on todellakin vaikutusta.
Leave a comment:
-
-
Jos tehtaan webasto ja ohjaus, on ihkan puhallus vakio eikä lämmönsäädöillä ole merkitystä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Skunkki^ View PostKiitoksia anturin linkistä
Nyt ennakoivasti akun tyhjenemiseen:
Weban lämmitys (Tai lämmitysyritys) kun tärähtää päälle, lähtee sisäpuhallin huutamaan lähes täysillä.
Luultavammin tämä syö akun kokonaan tuon puolen tunnin aikana.
Webaston lämpöanturi kun näyttää 125C, aiheuttaako tämä tuon puhalluksen täysillä huutamisen?
Kuuluuko puhalluksen mennä kuin kovalle lämmityksessä?
Entä kuuluuko ilmastoinnin paneelin mennä päälle, vai hoitaako se hommansa "pimeänä"?
Tee kokeilu, laita ennen auton sammutusta lämmönpyynti 32 asteeseen ja puhallin nopeus kolme palikkaa. Mitä noilla arvoilla tapahtuu?
Omassa nuo ovat osoittautuneet toimivimmaksi, E39 -02 automaatti-ilmastoinnilla.
Paneeli taitaa mennä pimeeksi, jos siihen ei kosketa lämmityksen alun jälkeen ollenkaan. Pimentyminen kuiteskin on ihan suunniteltu. Ei ole vika.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Skunkki^ View PostKiitoksia anturin linkistä
Nyt ennakoivasti akun tyhjenemiseen:
Weban lämmitys (Tai lämmitysyritys) kun tärähtää päälle, lähtee sisäpuhallin huutamaan lähes täysillä.
Luultavammin tämä syö akun kokonaan tuon puolen tunnin aikana.
Webaston lämpöanturi kun näyttää 125C, aiheuttaako tämä tuon puhalluksen täysillä huutamisen?
Kuuluuko puhalluksen mennä kuin kovalle lämmityksessä?
Entä kuuluuko ilmastoinnin paneelin mennä päälle, vai hoitaako se hommansa "pimeänä"?
Leave a comment:
-
-
Kiitoksia anturin linkistä
Nyt ennakoivasti akun tyhjenemiseen:
Weban lämmitys (Tai lämmitysyritys) kun tärähtää päälle, lähtee sisäpuhallin huutamaan lähes täysillä.
Luultavammin tämä syö akun kokonaan tuon puolen tunnin aikana.
Webaston lämpöanturi kun näyttää 125C, aiheuttaako tämä tuon puhalluksen täysillä huutamisen?
Kuuluuko puhalluksen mennä kuin kovalle lämmityksessä?
Entä kuuluuko ilmastoinnin paneelin mennä päälle, vai hoitaako se hommansa "pimeänä"?
Leave a comment:
-
Leave a comment: