Hyvin oli tänä aamuna klo 0630 konepelliltä lumet sulaneet ja moottorin lämpötilat +54 kun mittari näytti noin -10 pakkasta. Lämmittimen laitoin puolen yön jälkeen päälle.
Hyvin oli tänä aamuna klo 0630 konepelliltä lumet sulaneet ja moottorin lämpötilat +54 kun mittari näytti noin -10 pakkasta. Lämmittimen laitoin puolen yön jälkeen päälle.
Vaihdoitko sen virtajohdon defaan tai calixiin? Pitäis joku lämmitin tuohon 540:iin laittaa, tuo kuulostaisi että ainaskin tarpeeksi lämpeää.
Vaihdoitko sen virtajohdon defaan tai calixiin? Pitäis joku lämmitin tuohon 540:iin laittaa, tuo kuulostaisi että ainaskin tarpeeksi lämpeää.
En ole vielä ehtinyt tätä toimenpidettä tehdä, sillä olen pohtinut parasta/kustannustehokkainta vaihtoehtoa, jotka olisivat:
-Tuossa olisi yksi defan ylläpitolaturi ylimääräisenä, joten jos tekisi siitä samaan tyyliin kuin anzafini toteutti omaan M5:seensa lämppäriasennuksen. Tällöin saisi tuon akkulaturinkin toimimaan samasta pistokkeesta.
-Vedän defan piuhalla sisähaaran ja sieltä otan virrat laitteeseen. Vahvistan tietty myös tuon virtakaapelin oikeanlaiseksi.
-Suoralla defan piuhalla hiukan modaten virta tuohon lämmittimelle. Tämä toki helpoin vaihtoehto, mutten haluaisi tuota defan 10A ylläpitolaturia jättää nurkkiin.
Melko varmasti toteutan tuon ylläpitolaturihomman, sillä kaikki tarvikkeet löytyisi jo tallista...
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Tolppa paskana, enkä todellakaan meinaa sitä laitattaa kuntoon.
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Mielestäni letkulämmitin ei tarjoa mitään etua säteilylämmittimeen verrattuna. Vuodesta 2005 lähtien omassa E39:ssa on ollut aluksi letkulämppäri, ja kolme viime talvea säteilylämppäri. Ja ihan yhtä hyvin kone lämpiää -35 asteen öissäkin. Ja jää ylimääräisten letkujen vetelyt ja vuodoista murehtimiset unholaan.
Onko sinun lämppärisi sellaista mallia missä on kiertovesipumppu?
Totesin sellaisen olevan todella tehokas verrattuna ilman pumppua.
Onko sinun lämppärisi sellaista mallia missä on kiertovesipumppu?
Totesin sellaisen olevan todella tehokas verrattuna ilman pumppua.
En tiedä, näkeekö sen päällepäin tuosta kuvasta? Tuohan on jo jossain romukasan pohjalla. Ja vaikka pumppu tuossa olisikin, aika hankala tuosta olisi paikoillaan ollessaan pumpun toiminta ollutkin testata.
Mutta ollutta ja mennyttä, nyt mennään ihan tyytyväisenä säteilylämppärin kanssa.
En tiedä, näkeekö sen päällepäin tuosta kuvasta? Tuohan on jo jossain romukasan pohjalla. Ja vaikka pumppu tuossa olisikin, aika hankala tuosta olisi paikoillaan ollessaan pumpun toiminta ollutkin testata.
Mutta ollutta ja mennyttä, nyt mennään ihan tyytyväisenä säteilylämppärin kanssa.
En kyllä osaa tuosta sanoa. Äkkiseltään näyttää ettei olisi pumppua.
Ei varmaan kannata lähteä vaihtamaan säteilylämmitintä jos sellainen on toiminnassa.
Haviksen kuvan lämppäri on tietysti vähä erilainen, mutta onhan siinä toi "möntti" pohjassa, siellähän se voi olla moottorikin, eikä pelkästään termostaattiohjaus?
Kyllähän sen kuulee/tuntee pörrääkö moottori kun laittaa päälle...?
Haviksen kuvan lämppäri on tietysti vähä erilainen, mutta onhan siinä toi "möntti" pohjassa, siellähän se voi olla moottorikin, eikä pelkästään termostaattiohjaus?
Kyllähän sen kuulee/tuntee pörrääkö moottori kun laittaa päälle...?
Tuo Haviksen möntti näyttää juurikin samalta kuin meillä oli natikassa.
Siinä ei ollut pumppua.
Minulla taas pyörii juurikin tuo Dreamerin linkittämä laite konehuoneessa.
Olen sen verran kesäihminen että en edes toivo kunnon pakkasia missä pääsisi kokeilemaan tuota lämmitintä.
- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Yritin tässä topikissa selaila, millaisia lämmittimiä teillä on M54 moottorissa, mutta enpäs löytänyt! Itsellä M54B22, mutta eipä taida hirveästi olla eroja pienimmän ja isoimman M54 moottorin välillä? Vai?
Eniveis kyselin kaverin firmasta lämmitintä ja hän sanoi Defalta löytyvän ainoastaan säteilylämmitin tähän, mutta oli sitä mieltä, että se pyörittää vain sähkömittaria, eikä juuri lämmitä (omalla tolppapaikalla vain 2h lämmitysmahdollisuus).
Letkulämmitin olisi kiva, mutta mitenkäs sen asennus? Onko sille hyvää paikkaa jossain, että neste pääsee hyvin kiertämään, eikä tulee mitään ilmalukkoja ettei lämmitin sula ja kuole?
Ja samaan konkurssiin kysymys miten paha sisähaaran asennus on E39:ään? Vm oli -01 ja farmari. Automaatti-ilmastointi on, jos sen putket vaikuttavat asiaan.
Eniveis kyselin kaverin firmasta lämmitintä ja hän sanoi Defalta löytyvän ainoastaan säteilylämmitin tähän, mutta oli sitä mieltä, että se pyörittää vain sähkömittaria, eikä juuri lämmitä (omalla tolppapaikalla vain 2h lämmitysmahdollisuus).
Lämppärin+sisähaaran asennus n.100-150€ työ. 2h lämmityksellä lämpenee n.+20C ulkoilmaa lämpimämmäksi. Riittää siis íhan hyvin.
Sähkömittaria ei juurikaan pyöritä kun on ~400w vastus.
Calixilta löytyy letkulämmitin autoosi ja asennusohjeet mihin paikkaan se pitää asentaa ja mihin asentoon. Tai toinen vaihtoehto on sitten Calix PH750 yleislämmitin, joka asenneltiin minun autoon ja on huomattavasti parempi mitä säteilylämmitin.
Olin unohtanu koko Calixin ku kaverin firma edustaa pelkästään Defaa.. En nopealla googlauksella löytäny mallikohtaista asennusohjetta. Oiskohan joku viksumpi joka pystyis linkkaamaan?
EDIT:Löysin Calixin sivuilta asennusohjeet vain säteilylämmittimeen.
Lämppärin+sisähaaran asennus n.100-150€ työ. 2h lämmityksellä lämpenee n.+20C ulkoilmaa lämpimämmäksi. Riittää siis íhan hyvin.
Sähkömittaria ei juurikaan pyöritä kun on ~400w vastus.
Mua ei kyllä oikeen vakuuta toi säteilylämmitin. Se on viimeinen vaihtoehto jos letkulämppäri ei sovi. Enkä mä asennushintaa aatellu, kun tuota työnmäärää, et miten löytyy läpivienti ku ite asentelen.
Comment