Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Magirus
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 876
    • Keski-Suomi und Sawo

    #31
    Originally posted by Haju69 View Post
    En muista onko jo ollut puhetta sinun kanssa mutta itsellä oli "tutinaa" tyhjäkäynnillä ex auton kanssa kun oli flektistä muutama lapa kadonnut. Muuten toimi normaalisti mutta tyhjäkäynnillä täristi. Uusi flekti ja homma oli ok ja tutinat loisti poissaolollaan. Eli yksi syypää voi olla siellä.

    Mulla oli M52B28 moottorilla.
    Tänään tsiigasin pellin alle ja näyttäis visko/flekti(koko paketti) olevan hyvässä timmissä, liekkö uusittu vähän aikaa sitten.. Huomasin tuossa että tietyillä käynnistys kerroilla tulee tämä vapina ja toisilla taas ei. Voi olla kyllä sattumaakin että noin teki. Konepellin alle kun kurkkasin niin huomaa kyllä silmämääräsestikin että kone vapisee, ei kuulosta käyvän vajaasti ja pyörii muutenkin normaaleilla kierroksilla tyhjäkäyntiä mutta ikävästi heiluu koko pata

    Toinen uusi huolenaihe on tuo kylmäkäynnistyksen yhteydessä ilmenevä rääkäisy, ennen se kävi noin 1500rpm mutta nyt kiekaisee jo 2000rpm Ei oikeestaan muuta haittaa mutta luulis kylmänä tekevän hallaa kun ö-paineetkaan ei hetkessä nouse. Mikä ihme näitä bimmereitä vaivaa..

    M47TU E61 520D FamilyWagon -06
    M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
    M20 E30 320i/323i Rooflost -86
    M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


    O: E24 osasia

    Comment

    • Hebbu ///M3
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1625
      • Dallas

      #32
      Onko m52b28:ssa kumityyny rikki kun molemmilla puolin tuossa hienon punaisen viivan osoittamassa kohdassa menee railo ja kuskin puolella, näkyvällä osalla kokonaan? Ebayssa oli tollanen myynnissä käytettynä ja railo meni siinä kokonaan ympäri, ei 2x80e kehtais hukkaan laittaa.
      Last edited by Hebbu ///M3; 07-09-2015, 21:55.
      Sotkamo Connection

      Comment

      • Jarzka_
        Newbiemmer
        • Apr 2011
        • 23
        • Helsinki

        #33
        Nosta sitä moottoria ja kokeile kantaako ne puslat mitään. Jos kone nousee ja puslat ei pistä vastaa, ne on ihan sököt. Ehjänä ne laitta aika paljon vastaa.

        Tällä tavalla totesin omassani puslan vialliseksi. Nostaa konetta---> kone nousee ihan vinoon, eikä pusla laita vastaan.
        E39 530d -03 m-sport
        E39 520i -98
        E30 325i -86

        Comment

        • AnttiR
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 819
          • Jyväskylä

          #34
          Originally posted by kaikkone View Post
          Kertokaapas opastusta miten pystyy toteamaan noiden erilaisten puslien yms väljyyden & kuluneisuuden.
          eli esim takana taaemman tukivarren kuluneisuus, miten se ilmenee / miten sen voi todeta.

          Ja mitäs kaikkia noita puslia/kumia/tiivisteitä/laakereita tuolla takana on joita kannattais kerralla vaihella?
          Ei siellä takana mun mielestä oo mitään sellasta mikä kannattais ennakoivana huoltona vaihtaa, mut se on vaan mun mielipide
          Omaani vaihdoin taakse ne bumerangin muotoset tukivarret syksyllä kun toisella puolella oli se pallonivel väljä siitä. Sen huomas kyllä kun rengasraudalla väänsi kevyesti että siellä on klappia. Oon aina kun rengas ollu irti niin juurikin rengasraudalla väännelly puslia ja niveliä todetakseni onko niissä väljää. Etupäässä jos on jossain väljää niin sen kyllä e39:ssä toteaa aika helposti ihan ajossa. Puslasta näkee monesti jo ihan silmällä onko se kunnossa, palloniveltä tarvii sitten vähän vääntää.
          Ja tosiaan, monesti sen parhaiten ja helpoiten toteaa ajamalla jos alustasta on jotain vaihtokunnossa.
          E61 535d -04

          Comment

          • kaikkone
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 933
            • Villähde

            #35
            Originally posted by AnttiR View Post
            Ei siellä takana mun mielestä oo mitään sellasta mikä kannattais ennakoivana huoltona vaihtaa, mut se on vaan mun mielipide
            Omaani vaihdoin taakse ne bumerangin muotoset tukivarret syksyllä kun toisella puolella oli se pallonivel väljä siitä. Sen huomas kyllä kun rengasraudalla väänsi kevyesti että siellä on klappia. Oon aina kun rengas ollu irti niin juurikin rengasraudalla väännelly puslia ja niveliä todetakseni onko niissä väljää. Etupäässä jos on jossain väljää niin sen kyllä e39:ssä toteaa aika helposti ihan ajossa. Puslasta näkee monesti jo ihan silmällä onko se kunnossa, palloniveltä tarvii sitten vähän vääntää.
            Ja tosiaan, monesti sen parhaiten ja helpoiten toteaa ajamalla jos alustasta on jotain vaihtokunnossa.
            No ajosta just olen jo todennut et jotain vaihtokunnossa :P, Mega-auton ohjeiden mukaan vaihtelen nyt narinahelat, vasemman bumerangi tukivarren & samalla tilasin ne kaks internal linkkiäkin. se ihme palikka siihe ison tukivarren väliin.

            Ajosta tosiaan, välillä tuntuu että perä lähtee meneemään iha omaan suuntaansa. Ja motarilla ei mene välillä suoraan niin millään.
            Sit toisinaan meneee kuin juna.

            Comment

            • _Jubi_
              BTCF Member
              • Dec 2003
              • 571
              • Lieksa

              #36
              Näyttäs toi E39 kusevan nesteet pihalle jostaki ylävesiletkun alta. En oo tarkemmin päässy viel kattomaan et vuotaako letku ja jos ei vuoda niin vuotaako se syyläriltä?
              E91 320d x-drive -10
              E34 520i touring - 94
              E12 528ia - 79





              ex:
              E39 530i m-sport Touring, E46 320d, E39 525iAT,E39 540iaT, 4 x E39 525iA, 3 x E30, E46 320iT m-sport, E53 X5 3.0i manuaali - 02

              Comment

              • Matula
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1706

                #37
                Originally posted by _Jubi_ View Post
                Näyttäs toi E39 kusevan nesteet pihalle jostaki ylävesiletkun alta. En oo tarkemmin päässy viel kattomaan et vuotaako letku ja jos ei vuoda niin vuotaako se syyläriltä?
                Ei olisi vallan tavatonta, että M54 koneisesta olisi paisuntasäiliö haljennut. Säiliö on irto-osa ja helppo vaihtaa, vaihtaa melkein jopa ajaessa.

                Comment

                • AnttiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 819
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by kaikkone View Post
                  No ajosta just olen jo todennut et jotain vaihtokunnossa :P, Mega-auton ohjeiden mukaan vaihtelen nyt narinahelat, vasemman bumerangi tukivarren & samalla tilasin ne kaks internal linkkiäkin. se ihme palikka siihe ison tukivarren väliin.

                  Ajosta tosiaan, välillä tuntuu että perä lähtee meneemään iha omaan suuntaansa. Ja motarilla ei mene välillä suoraan niin millään.
                  Sit toisinaan meneee kuin juna.
                  Missäs kunnossa iskarit on? Mulla oli ne loppu ja aika levotonta oli meno, en vaan meinannu uskoa ku olivat vielä melko uudet iskarit mutta rikki oli toinen. Mut eikai siinä muuta kun auto ilmaan ja tutkimaan löytyykö sieltä väljää nivelistä tai rikkinäisiä puslia.
                  E61 535d -04

                  Comment

                  • Rocla
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 7692
                    • Kajaani

                    #39
                    Millä helvetillä paikallistan tuosta m57 moottorista kolisevan/paukuttavan/hakkaavan äänen, joka kuuluu tyhjäkäynnillä apulaitteista, muutoin kuin osia vaihtamlla kunnes tärppää?

                    Olen kokeillut meisseliä stetoskooppina kuunnella vesipumpun, ohjaustehotimen pumpun ja laturin, missään näistä laitteista ei tunnu sen kovempi ääni kuin muissa.

                    Hihnankiristin patruuna on uusi, sen vaihdolla loppui pienoinen hihnan hyppiminen, mutta ääni jäi.

                    Vesipumpussa tuntuu hienoinen välys, laturi rohisee erittäin vähän kädellä pyörittäen, ohjaustehostimessa ei ole suurta välystä ja avasin pumpunkin ihan vain nähdäkseni pyöriikö sisällä joku irtonainen, ei vaikutusta, pumpussa ei ollut kuluma jälkiä "roottorihäkissä" ja lamelit liikkuivat hienosti.

                    Toinen apurulla kahisee myös vähän, mutta siinäkään ei juuri ole välystä, kiristimen rulla ja toinen apurulla tuntuvat moitteettomilta.

                    Ääni kuuluu vain tyhjäkäynnillä jo 900rpm saa äänen häviämään. Koneen lämpö ei juurikaan vaikuta asiaan. Ratin kääntäminen muuttaa aavistuksen verran ääntä. Hihnan pois ottamalla ääni lakkaa kokonaan.

                    Kampiakselin etupyörä on kiinni, eikä siinä tunnu välyksiä.

                    Ääni on niin voimakas, ettei uskalla enää ajaa, kuullostaa että pian jotain tulee ulos, mutta kohteesta ei saa selvää, ääni tuntuu aikalailla yhtä voimakkaalta joka puolella.

                    Nyt ois hyvät neuvot tarpeen, hyvä tikki kun rupeaa varmuudeksi uusimaan kaikki pyörivät vuorotellen.

                    Turhauttavaa purkaa ja kasailla tuntitolkulla ilman että mikään etenee.

                    Ääni ei ole ulina tai kohina, vaan "tok,tok,tok" tai "bang,bang,bang".

                    Luultavasti sama ääni on kuulunut huomattavasti vaimeampana koko omistussuhteen ajan ja olen pitänyt sitä kiristimen äänenä, kunnes kokeilin vaihtaa kiristimen ja huomasin ettei se vaikuttanut mitenkään.

                    Ennenkuin äänestä tuli noin kova auton tyhjäkäynti vaikutti vanhan kammio dieselin käynniltä ja ääni tasaantui jo lepuuttamalla jalkaa kaasupolkimella.

                    Tuskinpa kuseva suutin tai jakopään vika voisi lopettaa oireilun hihnan poistoilla.

                    Vai voiko esim. ketju hakata johonkin matalien kierrosten aika ja hihnan poisto nostaa joutokäyntiä niin paljon, ettei enää äännä?

                    Minkälainen toimenpide on tarkastaa jakoketjun venymä ja/tai laaharien ja kiristimien kunto?
                    Olli.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10088
                      • KVLA

                      #40
                      Originally posted by Rocla View Post
                      Millä helvetillä paikallistan tuosta m57 moottorista kolisevan/paukuttavan/hakkaavan äänen, joka kuuluu tyhjäkäynnillä apulaitteista, muutoin kuin osia vaihtamlla kunnes tärppää?
                      Itse kokeilisin ensimmäiseksi ottamalla hihnan pois.Sillä saa vian paikallistettua joko apulaittesiin/itse kone.Siitä on sitten helpompi jatkaa vian paikallistamista..
                      Last edited by Heguli 31; 21-05-2011, 12:56.

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #41
                        Originally posted by Rocla View Post
                        Hihnan pois ottamalla ääni lakkaa kokonaan.
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Itse kokeilisin ensimmäiseksi ottamalla hihnan pois.Sillä saa vian paikallistettua joko apulaittesiin/itse kone.Siitä on sitten helpompi jatkaa vian paikallistamista..
                        Kokeiltu on ja ääni häviää, kuten yllä luki.

                        EDIT: vaihdoin loputkin ohjaustehostimen öljyt ja vaihdoin sen kahisevan apurullan tilalle opelin jakopään rullan, noin puolet äänestä hävisi.

                        Seuraavaksi pitää varmaan ostaa uudet apurullat ja vesipumppu, koska sieltä se nyt kuullostaisi se ääni tulevan, eli olikohan nyt että useampi osa oli rikki...
                        Last edited by Rocla; 21-05-2011, 13:39.
                        Olli.

                        Comment

                        • baier4ever
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 560
                          • Jurva

                          #42
                          Missä välystä kun auto seissyt ja lähtee liikkeelle niin kuuluu edestä ehkä oikealta 3-4 taisaista plomp, plomp, plomp ääntä ja tuntuu myös jalkaan jos jalka kaasulla. Tämä siis vain likkeelle lähdössa, ajossa ei mitään ylimääräisiä kolahteluita yms.

                          Eteen vaihdoin juuri levyt+ palat, alimmaiset tukivareet ja koiranluut. Vika ilmeni ennen näiden vaihtoa.

                          Voisiko etupyörän laakeri tehdä tälläistä?
                          Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                          Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                          Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                          ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                          E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10088
                            • KVLA

                            #43
                            Originally posted by Rocla View Post
                            Kokeiltu on ja ääni häviää, kuten yllä luki.
                            Näin olikin.Yölöysin jälkeen ei unisilla silmillä tullut riittävän tarkasti lukaistua...

                            Comment

                            • peto2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 8270
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              #44
                              mitenkäs noi etupään tukivarret, gödeltä kun kattoo tukivarsisettejä niin ovat tarkotettu 530 ja pienemmät tai 535 ja isommat.. onko mitoissa jotain eroa vai mihin moinen jako perustuu? :think
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • marko83
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 222
                                • Raahe

                                #45
                                Originally posted by _Rontti View Post
                                joo pitänee vaihtaa se,heti kun saapuu mulle katotaa paistuuko sitten ennää koivet
                                Joko oot vian saanu ehjättyä? Itellä samanlaista ongelmaa, mutta mulla toimii toi imuri. Alku keväästä toi pukkas lämmintä jaloille ja keski suulakkeista kylmää. Lämpimämmillä keleillä ei pukkaa jaloille mitään ja keskeltä kylmää. Missähän vika? Meinaa tosiaan vähä jalkoja hiostaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎