Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    #46
    Originally posted by janne1974 View Post
    Sitä ei saa muualta kiristettyä kuin toisen kuvan osaa1 kääntämällä tiukemmalle. Jos menee liian tiukalle niin ratti ei palaudu takaisin.

    -Janne-
    Ok. Mut, miten se on noin tiukka? Onkohan se ajanmyöten jumiutunut?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • janne1974
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 405
      • Kuopio

      #47
      Originally posted by janke View Post
      Ok. Mut, miten se on noin tiukka? Onkohan se ajanmyöten jumiutunut?
      Todennäköisesti aika tehny tehtävänsä.

      -Janne-
      -Janne-

      F10 535iX sedan -11
      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
      ex. E39 528i touring -99
      ex. E36 325ia coupe -93

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        #48
        Joku kun selittäis tyhmälle vielä että onko tuossa ohjaustangossa molenmissa päissä laakeri? Elikkä siinä akselissa missä ratas pyörittää hammastankoa?
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Bmw Dreamer
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 2762
          • Kouvola

          #49
          Ite just purkamassa tuota ohjausakselia, ristikossa väljää. (hyvin vähän verrattuna appiukon Carinaan, josta yks laakeripesä oli käytännössä kokonaan tuhoutunut. Mulla vaan sen verran että tuntuu...

          Mutta eipä oo kovin tiukassa taas tuossa hammastangossa...
          Pultti on poissa jo, mutta ei meinaa lähtee. Ei se kyllä lähteny ihan helpolla Carinastakaan..
          -> Tappelemaan asian kanssa.

          Kympin vika taitaa olla, jos sillä saa välykset kuntoon mun tapauksessa.
          BMW 520d Touring '06 314tkm
          BMW 530D Touring '99 552tkm
          BMW 320da Touring '02 427tkm
          Volvo V70 D5 '02
          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

          Case IH 5140 Maxxum

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            #50
            Joo voi perkele! Ei lähde ei millään irti!
            Tuli ihan "vahingossa" (ruuvarilla kampes uraa auki ja veti toisella kädellä) joku 5mm ulos booreilta tuo alempi ohjauspylväs (Real Oem kuva), mutta ei millään perkeleellä enempää. Menee hermo! Kellää mitään kikkakolmosta tuohon? Carinassa pystyi ruuvaamaan ruuvin väärästä suunnasta, ja siihen pellinpala(prikka) väliin, jolloin se avas tuota uraa, mutta tässä on se joku ohjuri siinä välissä, niin eipä pysty! On hakattu jo etupuskurin läpi rautakanki lyönnin välittäjänä, mutta ei hievahdakkaan enään... On annettu lämpöö ja liukastetta ja vaikka mitä... Nyt jos oisin taipuvainen tupakoimaan/kaljottelee, niin voin sanoa et nytte menis tavaraa!
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              #51
              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
              Joo voi perkele! Ei lähde ei millään irti!
              Tuli ihan "vahingossa" (ruuvarilla kampes uraa auki ja veti toisella kädellä) joku 5mm ulos booreilta tuo alempi ohjauspylväs (Real Oem kuva), mutta ei millään perkeleellä enempää. Menee hermo! Kellää mitään kikkakolmosta tuohon? Carinassa pystyi ruuvaamaan ruuvin väärästä suunnasta, ja siihen pellinpala(prikka) väliin, jolloin se avas tuota uraa, mutta tässä on se joku ohjuri siinä välissä, niin eipä pysty! On hakattu jo etupuskurin läpi rautakanki lyönnin välittäjänä, mutta ei hievahdakkaan enään... On annettu lämpöö ja liukastetta ja vaikka mitä... Nyt jos oisin taipuvainen tupakoimaan/kaljottelee, niin voin sanoa et nytte menis tavaraa!
              En kyllä kaikkea tajunnut tuosta tekstistä. Mutta kyllä tuo ristikon puolen pää lähtee kohtalaisen helposti irti, kunhan ottaa sen lukituspultin pois ja vetää vaan booreilta pois. Jos se on jo sen 5mm liikunut niin se on varmaan sen lukitusuran ylemällä reunalla jossa saattaa vähän tahmoa kiinni. Mut oon aina saanu irti sen ihan käsin vetämällä. Voihan olla että joku/jokin on särkenyt booritusta ja on sit varmaan vaikea saada pois paikoiltaan.
              Meinasitko itse vaihtaa ristikon laakerit? Meinaan jos aiot kympin remontti hinnalla selvitä.

              -janne-
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                #52
                Pitäisi jaksaa kans ottaa koko ohjaus vaihde irti ja katsoo mitä se on syönyt? Alkaa ärsyttää toi meteli mikä tulee koppiin... aivan samanlainen ulina, kun olisi jotkut kovettuneet linglong renkaat alla
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  #53
                  Originally posted by janne1974 View Post
                  En kyllä kaikkea tajunnut tuosta tekstistä. Mutta kyllä tuo ristikon puolen pää lähtee kohtalaisen helposti irti, kunhan ottaa sen lukituspultin pois ja vetää vaan booreilta pois. Jos se on jo sen 5mm liikunut niin se on varmaan sen lukitusuran ylemällä reunalla jossa saattaa vähän tahmoa kiinni. Mut oon aina saanu irti sen ihan käsin vetämällä. Voihan olla että joku/jokin on särkenyt booritusta ja on sit varmaan vaikea saada pois paikoiltaan.
                  Meinasitko itse vaihtaa ristikon laakerit? Meinaan jos aiot kympin remontti hinnalla selvitä.

                  -janne-
                  No mä oon niin sekava koko jätkä et hyvä jos osan ymmärsit.

                  Juu ei oo mulla ollu noi ristikon päät kauhean herkästi irtoavia... Joutu Carinassakin levittämään ja kiilaamaan sen auki, että lähti pois.
                  Miks mulla nää tahmaa aina ihan kunnolla?
                  Ja vielä niin pirun vittuimaisessa paikassakin, että ei saa voimaa oikein kunnolla tuohon, kun kainaloita myöten saa olla kädet konehuoneessa letkujen seassa että yltää.

                  Aattelin vaihtaa, 16x40 kokonen ristikko ois pyödällä oottamassa, tälläistä ne arveli tuon kooksi. kokoja on kait 15/16mm ja 38/40, että joku kombinaatio noista pitäis käydä. Kunhan sais tuon pois, niin pääsis mittailee yms. En sitte tiedä onko sen vaihtaminen muka bmw:ssä jotenkin vaikeempaa kuin muissa, Carinasta vaihtu ainakin helposti..? :think

                  Kaveri tulee kohta jeesimään, jos kahdestaa sais taisteltua irti tuon.

                  Ootko Janke kokeillu tuota ristikon väljyyttä? Aikasemmista viesteistäs päätellen sulla vois hyvinkin olla siinä väljää. Parhaiten huomaa jos vauhdissa on sellanen selvä klappi ratissa, mutta muuten ei ole väljää. Helppo kokeilla paikallaan onko väljää, kaveri heiluttamaan rattia sillee ihan vähän, työnnät sormen ristikon "haarukoitten" väliin, jos puristelee sormea heilutuksen tahtiin (jos siis hyvin vähän väljää niinku mulla, mutta ratin kehällä silti sentin klappi), ja muutenkin kun ottaa siitä kiinni, niin tuntee sen välyksen ja kuuleekin.

                  edit:

                  Carinasta sai kiilattua tuon puristusliitoksen tuollee auki:


                  Ja oli vähä tohjona (Voitte kuvitella että 80km/h ajaminen oli haastavaa! Ite en tosin ajanu, mutta auton omistaja kertoi että ei oo mielekästä ajaa yli 60)


                  Ja video siitä, kuinka paljon sitä väljää oli!! http://s17.photobucket.com/albums/b5...s_MVI_4611.mp4
                  Last edited by Bmw Dreamer; 15-05-2012, 12:06.
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    #54
                    Nonii, lähtihän se irti, kun sai vaan kammettua sen irti (Ziisus kuinka kevyt tuo palikka on! ). Auttoi kun otti löpösuodattimen ja sen jäähdyttimen pois vielä lisäksi eestä. Aikasemmin otin jo sen polttoaineen jäähdyttimelle menevän ilmaputken (ja on muuten aivan tukkeissa kaikesta multa yms paskasta se jäähdytin, kannattaa kattoo muutkin jotka omistaa dieselin (kait ne muissakin on?), että kuin tukkeissa se kenno on! ) niin pääs siitä molemmin käsin käsiksi. Mutta oli silti turhan ahasta.

                    No, mulla on tuo 16x40 ristikko, se on väärän kokonen, mittasin tuosta vanhasta, niin se on 15x39,xx, eli kulumaa varmasti vaan tuossa, joten täytyy hakea 15x40 ristikko. Tuolla pituudella ei niin justiinsa oo väliä, bemarin tuossa haarukassa on kyllä tilaa, vaikka oiskin vähän liian pitkä. Mutta 40 tuo on, koska muuten sen vanhan pituus menis varmasti alle 38mm.

                    Huomenna sitte vanhan ristikon kanssa vaihtamaa sopivan kokoseen, saa vielä Fixuksella mitata että varmasti on se 15x40 koko, mutta en oikeastaa epäile etteikö olis.

                    Välystä ei käsin hirveästi tuntunu, kova naksahdus kyllä tuli kun käänsi, sen verran sitä oli ja ristikko oli todella jumissa. Vähän aikaa kun pyöritteli edestakas, niin notkistu, mutta eihän se välystä poista!
                    Tukivarretkin tulossa, ensviikolla pääsee säätää toivottavasti kulmia! Jos vaikka välykset loppuis.
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • janne1974
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 405
                      • Kuopio

                      #55
                      Hmm... :think saako sen ristikon irti ohjausakselista??? Oon ollu siinä uskossa ettei sitä saa.. Ja sen alemman ohjausakselin hinta on JÄRKYTTÄVÄ!! Oma kottero on vm-99 ja realoemissa ei ristikkoa löydy erikseen.

                      -Janne-
                      -Janne-

                      F10 535iX sedan -11
                      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                      ex. E39 528i touring -99
                      ex. E36 325ia coupe -93

                      Comment

                      • Samppasika
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 769
                        • Kempele

                        #56
                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Nonii, lähtihän se irti, kun sai vaan kammettua sen irti (Ziisus kuinka kevyt tuo palikka on! ). Auttoi kun otti löpösuodattimen ja sen jäähdyttimen pois vielä lisäksi eestä. Aikasemmin otin jo sen polttoaineen jäähdyttimelle menevän ilmaputken (ja on muuten aivan tukkeissa kaikesta multa yms paskasta se jäähdytin, kannattaa kattoo muutkin jotka omistaa dieselin (kait ne muissakin on?), että kuin tukkeissa se kenno on! ) niin pääs siitä molemmin käsin käsiksi. Mutta oli silti turhan ahasta.

                        No, mulla on tuo 16x40 ristikko, se on väärän kokonen, mittasin tuosta vanhasta, niin se on 15x39,xx, eli kulumaa varmasti vaan tuossa, joten täytyy hakea 15x40 ristikko. Tuolla pituudella ei niin justiinsa oo väliä, bemarin tuossa haarukassa on kyllä tilaa, vaikka oiskin vähän liian pitkä. Mutta 40 tuo on, koska muuten sen vanhan pituus menis varmasti alle 38mm.

                        Huomenna sitte vanhan ristikon kanssa vaihtamaa sopivan kokoseen, saa vielä Fixuksella mitata että varmasti on se 15x40 koko, mutta en oikeastaa epäile etteikö olis.

                        Välystä ei käsin hirveästi tuntunu, kova naksahdus kyllä tuli kun käänsi, sen verran sitä oli ja ristikko oli todella jumissa. Vähän aikaa kun pyöritteli edestakas, niin notkistu, mutta eihän se välystä poista!
                        Tukivarretkin tulossa, ensviikolla pääsee säätää toivottavasti kulmia! Jos vaikka välykset loppuis.
                        Kerroppa sitten kun saat oikean ristikon, että mitkä sen tarkat speksit on, niin saa hommailla itellekkin osan valmiiksi! Jospa ne itelläkin kolinat ja väljä fiilis tulis tuosta ristikosta. Kaikki muu sinne onkin hammastankoa lukuun ottamatta uusittu viime syksynä.
                        Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
                        E61 530d M-sport -08
                        E39 528i Touring -97

                        Yhteydenotot: [email protected] !!

                        Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #57
                          Originally posted by Samppasika View Post
                          Kerroppa sitten kun saat oikean ristikon, että mitkä sen tarkat speksit on, niin saa hommailla itellekkin osan valmiiksi! Jospa ne itelläkin kolinat ja väljä fiilis tulis tuosta ristikosta. Kaikki muu sinne onkin hammastankoa lukuun ottamatta uusittu viime syksynä.
                          Ohjausakselissahan on myös "rättinivel", sekin kannattaa tutkia.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            #58
                            Tottakai ristikon saa irti. 15x40 on oikea koko. Nyt on ohjaus välyksetön. GMB:n numero on 802-ST1540 kardaanin nivelristi.

                            Tuo akseli kun on pehmeää alumiinia tai jotain sekoitetta ehkä. Niin ristikko lähtee todella helposti pois ihan vaan lyömällä.

                            Voin laittaa muutaman kuvan jossain vaiheessa kun vaan ehdin.

                            Ja rättinivel oli tosiaan hyvässä kunnossa mulla. Yllätyin kyl mokoman olemassaolosta.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #59
                              Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                              Ja rättinivel oli tosiaan hyvässä kunnossa mulla. Yllätyin kyl mokoman olemassaolosta.
                              Mitähän tuon ohjauksen rättinivelen vaihto kovempaan materiaaliin (polyuretaani) vaikuttaisi ohjaustuntumaan? Ei taida Powerflex tai kukaan muukaan tuota osaa kaupata? Tosin olikos se niitattu kiinni, joten vaihto on hiukan hankalaa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Bmw Dreamer
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 2762
                                • Kouvola

                                #60
                                Oli mielestäni niitattu kiinni.

                                En tiiä vaikuttaisko, kun ei tuo rätti tunnu joustavan yhtään kiertosuunnassa, miksikäs se siitä sitten muuttuis?
                                BMW 520d Touring '06 314tkm
                                BMW 530D Touring '99 552tkm
                                BMW 320da Touring '02 427tkm
                                Volvo V70 D5 '02
                                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                                Case IH 5140 Maxxum

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎