Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 Hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by janke View Post
    Kolina tosiaankin on semmonen, kun löisi vasaralla vanteeseen/renkaaseen ja jouseen, eli siinä soundissa on kaiku mukana:think Helvetin ärsyttävä vika
    Jotenkin noin minulla kolisi hammastanko, mutta se teki sitä vain hiekkatiellä. Vähän samalta kuulosti kuin olisi vasaralla lyönyt etukelkkaan tai koiranluun nivel olisi väljä. Tuon lisäksi keskellä oli välystä ja kuului kolinaa jos rattia heilutti nopeasti auto sammutettuna. Tuo siis oli eBaysta ostettu "vähän käytetty" hammastanko...
    E39 528iA

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by TJJ View Post
      Jotenkin noin minulla kolisi hammastanko, mutta se teki sitä vain hiekkatiellä. Vähän samalta kuulosti kuin olisi vasaralla lyönyt etukelkkaan tai koiranluun nivel olisi väljä. Tuon lisäksi keskellä oli välystä ja kuului kolinaa jos rattia heilutti nopeasti auto sammutettuna. Tuo siis oli eBaysta ostettu "vähän käytetty" hammastanko...

      Jännä, kun muilla ei ole tuota tasaisella tiellä kuuluvaa efectiä ja kun nastojen hakkaama tie muuttuu uudeksi asfaltiksi, niin ääni muuttuu niin pieneksi, että se ei enää minua häiritsisi yhtään.
      Kyllä se minullakin on tuo tanko on se syyllinen, kun auto sammutettunakin rattia vemputtaa edes,takas, niin kolina kuuluu vaihteen suunnalta.

      Kävin äsken konttorilla vielä tarkistuttamassa (ilmaiseksi kun sain) etu-päätä, mutta ei se katsuri tuntunut tietävän mitään, eli turha reissu tälläkertaa. Väänneltiin ja käänneltiin kaikkia timmissä olevia varsia, mutta niissähän ei ole vikaa joka tapauksessa. Katsuri sanoi, että ei usko hammastangossa olevan vikaa, kun ne heiluu näissä malleissa kuulemma vielä enempi mitä minun autossa... Mutta, kaikkiahan ei kiinnosta tuollanen kolina, mikä yleensä kuuluu vakiona kaikissa japanin ihmeissä. Väitti, että puskurissa vähän heiluu muoviosat, että ne aiheuttaa ainakin kolinoita, mutta mä väitin, että ei voi olla mahdollista, kun miten se ääni hiljentyisi uudella asfaltilla ja olen ajanut ilman puskuriakin eikä vaikutusta.

      Ajattelin nyt ennen uutta ohjausvaihdetta repiä rattiakselin irti, kun jotenkin sekin heiluu tulipellinkohdalta ja täytyy katsoa mitä se on syönyt! Eikait tuossa hommassa tarvi hirveesti purkaa romua irti?? Ratti ja suojia edestä?
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by janke View Post
        Väitti, että puskurissa vähän heiluu muoviosat, että ne aiheuttaa ainakin kolinoita, mutta mä väitin, että ei voi olla mahdollista, kun miten se ääni hiljentyisi uudella asfaltilla ja olen ajanut ilman puskuriakin eikä vaikutusta.
        Entä sisälokasuojat, onhan ne kunnolla kiinni ja ehjät eikä ota kiinni iskareihin tai muihin liikkuviin osiin? Eikä sisälokasuoja myöskään ole jotenkin löysä ja kolise lokasuojaa vasten pyöräkaaren kohdalta?
        E39 528iA

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          Originally posted by TJJ View Post
          Entä sisälokasuojat, onhan ne kunnolla kiinni ja ehjät eikä ota kiinni iskareihin tai muihin liikkuviin osiin? Eikä sisälokasuoja myöskään ole jotenkin löysä ja kolise lokasuojaa vasten pyöräkaaren kohdalta?
          Kyllä lokasuojat on kiinni, kun parivuotta sitten äänieristettiin sisälokasuojat sekä massattiin ja muoviset lokarit on kyl niin liimautuneet kiinni, että eivät lähde edes helpolla irtikään. Kolina ei ole mitenkään muovistakaan, se on metallista. Mutta kaikki on mahdollista tuossa kikkareessa.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Nyt se helvetin kolina vain koventui suuntauksen jälkeen :think
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Originally posted by janke View Post
              Nyt se helvetin kolina vain koventui suuntauksen jälkeen :think
              Tästä vielä hieman jaarittelua, kun Cell tuolla aikaisemmin sanoi, että jos hammastanko ei ole keskeisesti pyöriin ja rattiakseliin nähden, niin voi tulla kaiken laisia lisä ominaisuuksia:think Minullahan ei taida olla ihan keskeisesti, eli mites tuo vaikuttaa? Nythän taas säädettiin aurausta ja kolina voimistui, kuten tuossa yllä kerroin? Mitenköhän tuon pystyy keskittämään kotikonstein?
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                Originally posted by janke View Post
                Tästä vielä hieman jaarittelua, kun Cell tuolla aikaisemmin sanoi, että jos hammastanko ei ole keskeisesti pyöriin ja rattiakseliin nähden, niin voi tulla kaiken laisia lisä ominaisuuksia:think Minullahan ei taida olla ihan keskeisesti, eli mites tuo vaikuttaa? Nythän taas säädettiin aurausta ja kolina voimistui, kuten tuossa yllä kerroin? Mitenköhän tuon pystyy keskittämään kotikonstein?
                No pystyt ainakin katsomaan, että hammastangon ja rattiakselin "nuolet" ovat kohdakoin. Tämä merkki tarkoittaa, että hammastanko ja ratin booriakseli ovat tehtaan merkeissä, ratti suorassa ja pyörätkin suunilleen, käännetään raidetangoista mikäli ei. Tästä tilasta suuntauksen siis pitäisi alkaa ja säätö tehdään keskeisesti tehtaan toleransseilla (yleensä). Oletusarvoisesti auton alustarakenteet ovat tehtaan määritysten mukaisia. TIS lienee sinullekin tuttu, siellä tuo asia hyvin kuvataan. Eli kysymykseesi: Totta hemmetissä vaikuttaa, onko se hammastanko keskitetty vai ei.
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Originally posted by schwarze View Post
                  No pystyt ainakin katsomaan, että hammastangon ja rattiakselin "nuolet" ovat kohdakoin. Tämä merkki tarkoittaa, että hammastanko ja ratin booriakseli ovat tehtaan merkeissä, ratti suorassa ja pyörätkin suunilleen, käännetään raidetangoista mikäli ei. Tästä tilasta suuntauksen siis pitäisi alkaa ja säätö tehdään keskeisesti tehtaan toleransseilla (yleensä). Oletusarvoisesti auton alustarakenteet ovat tehtaan määritysten mukaisia. TIS lienee sinullekin tuttu, siellä tuo asia hyvin kuvataan. Eli kysymykseesi: Totta hemmetissä vaikuttaa, onko se hammastanko keskitetty vai ei.
                  No, voi viddu. Ja taas suuntaukseen Eli, jos se on nyt kaukana oikeasta kohtaa, niin tuleeko tässä nyt niin sanotusti "vipuvartta" ja tien epätasaisuudet hakkaa herkemmin läpi, kun toinen raidetango väännättää alas ja toinen ylös....? Eli, hammastanko on nyt "jännityksessä" ja painaa rattiakselia aiheuttaen tuota kolinaa:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by janke View Post
                    No, voi viddu. Ja taas suuntaukseen Eli, jos se on nyt kaukana oikeasta kohtaa, niin tuleeko tässä nyt niin sanotusti "vipuvartta" ja tien epätasaisuudet hakkaa herkemmin läpi, kun toinen raidetango väännättää alas ja toinen ylös....? Eli, hammastanko on nyt "jännityksessä" ja painaa rattiakselia aiheuttaen tuota kolinaa:think
                    Eihän tuo nyt noin tarkka ole eikä mikään vipuvarsi-ihmelaite, sehän on vain metallitanko. Aika rajusti pitää olla säätö/keskitys pielessä ennen kuin hammastanko menee alueelle jossa sen hampaat ei ole enää yhtä kireät kuin oikeassa keskikohdassa.

                    Sinulla on hammastangossa (tai jossain) kulunut kohta ja se nyt vaan asettui vielä enemmän sen kuluman huipun kohdalle. Mittaapa monta kierrosta ratista keskiasennosta kääntämällä menee oikealle ja vasemmalle, se pitäisi olla melko tarkasti sama määrä.

                    Keskitysmerkkihän ei koko totuutta kerro sillä hammastangon voi asentaa pieleen jos se akselissa oleva musta muoviosa on otettu irti ja laitettu eri kohtaan.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Eihän tuo nyt noin tarkka ole eikä mikään vipuvarsi-ihmelaite, sehän on vain metallitanko. Aika rajusti pitää olla säätö/keskitys pielessä ennen kuin hammastanko menee alueelle jossa sen hampaat ei ole enää yhtä kireät kuin oikeassa keskikohdassa.

                      Sinulla on hammastangossa (tai jossain) kulunut kohta ja se nyt vaan asettui vielä enemmän sen kuluman huipun kohdalle. Mittaapa monta kierrosta ratista keskiasennosta kääntämällä menee oikealle ja vasemmalle, se pitäisi olla melko tarkasti sama määrä.

                      Keskitysmerkkihän ei koko totuutta kerro sillä hammastangon voi asentaa pieleen jos se akselissa oleva musta muoviosa on otettu irti ja laitettu eri kohtaan.
                      Täytyy laskea noi ratin kierrokset. Sen muoviosan mukaan laitoinkin silloin akselin kiinni, mutta sitä ei tiedä kukaan, että onko se joskus irroitettu.
                      Rattihan jäi vinoon silloin tuon tangon kanssa vasenmalle varmaan 45.astetta.

                      Pitää vielä mitata paljonko raidetannkojen säädöissä on eroa.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3667
                        • seinäjoki

                        Komento takaisin, eli kolina hiukan harventui ja pehmentyi suuntauksen jälkeen. Oli kova vesisade, kun lähdin suuntauksesta ja sade jotenkin korosti tuota kolinaa, mutta eilen 170km kuivaa asfalttia ajaessa oli aikaa keskittyä kolinoiden ihmeelliseen maailmaan, vaikka koko energia meni tuohon auton tielläpysymiseen.

                        Ratin kierrokset laskin, eli oikealle 1kokonainen ja noin 15min. Vasen 1.kokonainen ja noin 30min. Eli noin vartti eroa kierroksilla.:think
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1835
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by janke View Post
                          ...Ratin kierrokset laskin, eli oikealle 1kokonainen ja noin 15min. Vasen 1.kokonainen ja noin 30min. Eli noin vartti eroa kierroksilla.:think
                          Piti ihan piruuttaan käydä laskemassa ratinkierrokset omasta E39:sta:

                          Sain molempiin suuntiin täsmälleen saman lukeman, tasan 1,5 kierrosta. Joten siis laidasta laitaan 3 kierrosta.

                          Eli toisin ilmoittaen 1 kierros 30 min molempiin suuntiin.

                          Suoraan ajaessa ratti on suorassa.

                          Minun E39:ssa ihan perus tehostettu ohjaus, ei mikään servotronic tms. Ja testaus tehty ryömintävauhdissa, paikallaan kun en periaatteesta viitti niveliä rääkätä.

                          Kysymys jankelle: Mittaapa myös kääntöympyrä, onko myös siinä sama poikkeama kuin ratin kääntymisessä, eli onko säde suurempi oikealle käännyttäessä koska ratti ei käänny yhtä paljon kun vasemmalle?
                          Last edited by Havis; 03-08-2013, 16:25.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • _Rontti
                            BTCF Member
                            • Sep 2008
                            • 1192
                            • Raahe

                            Noniin, tuli irrotettua sigun e39.n hammastanko tuossa aamusta. Ja syynä että, ohjaus meni jäykäksi, vaikka tehostinnestettä oli säiliössä. Koitin myös ilmailla rattia kääntelemällä ääriasentoihin.

                            Mistäs voin todeta että hammastanko on rikki? Tai ohjaustehostin pumppu?
                            Väljää ei hammastangossa ole.


                            Hammastanko pötköttelee nyt tallissa pöydällä, ja sitä saa käännettyä ääripäästä toiseen, rattiakselin kiinnityksestä iha yhdellä kädellä. Jokatapauksessa tuon tangon tilalle tulee servotronic tanko + muut siihen kuuluvat osat.
                            Tarkotus ois myydä tuo entinen hammastanko kaverille, jos se on vielä ehjä.

                            Edit: tähän ohjauksen jäykkyyteen oli syynä tuo nivelakseli, rattiputkennja hammastangon liitoksessa. Oli mennyt jäykäksi.se vaihtui servotronic tangon kanssa samalla. Niin nyt kelpaa ajella taas ja vanha hammastanko oli ehjä, ja se meni kaverille!
                            Last edited by _Rontti; 30-07-2015, 10:10.
                            -Raahe connection-
                            E39 LeMans BlueM5
                            E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
                            E39 523i Montrealblau
                            E34 DiamantSchwartz 535i
                            Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

                            Comment

                            • MGUarto
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2012
                              • 192
                              • Vantaa-Nissas

                              Jes, näköjään pääsen minäkin tähän halpaan hammastangon vaihtoon.
                              Sieltä tangosta (kuskinpuoli, haljennesta kumisuojasta) se vuotaa. Mutta ei kokoajan. Vaan näköjään vaan silloin kun tarpeeksi saa painetta sinne. Lykkää vaan samantien ulos kaiken mahdollisen. Paikallaan seistessä ei vuoda.

                              Mietin vaan, että voiko yksinkertainen nesteiden vaihto ATF->CHF auttaa asiaan, se tavara vissiin liikkuu vähän helpommin ja näin ollen synnyttää painetta vähemmän? Onko porukka miten taistellut näiden ongelmien kanssa jos hammastanko muuten ollut ehjä (ei väljää).

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                Originally posted by MGUarto View Post
                                Jes, näköjään pääsen minäkin tähän halpaan hammastangon vaihtoon.
                                Sieltä tangosta (kuskinpuoli, haljennesta kumisuojasta) se vuotaa. Mutta ei kokoajan. Vaan näköjään vaan silloin kun tarpeeksi saa painetta sinne. Lykkää vaan samantien ulos kaiken mahdollisen. Paikallaan seistessä ei vuoda.

                                Mietin vaan, että voiko yksinkertainen nesteiden vaihto ATF->CHF auttaa asiaan, se tavara vissiin liikkuu vähän helpommin ja näin ollen synnyttää painetta vähemmän? Onko porukka miten taistellut näiden ongelmien kanssa jos hammastanko muuten ollut ehjä (ei väljää).
                                Jos lykkää kerralla kaikki nesteet pihalle ei siinä nestetyypin vaihto mitään auta.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎