Originally posted by janke
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 Hammastanko
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by TJJ View PostJotenkin noin minulla kolisi hammastanko, mutta se teki sitä vain hiekkatiellä. Vähän samalta kuulosti kuin olisi vasaralla lyönyt etukelkkaan tai koiranluun nivel olisi väljä. Tuon lisäksi keskellä oli välystä ja kuului kolinaa jos rattia heilutti nopeasti auto sammutettuna. Tuo siis oli eBaysta ostettu "vähän käytetty" hammastanko...
Jännä, kun muilla ei ole tuota tasaisella tiellä kuuluvaa efectiä ja kun nastojen hakkaama tie muuttuu uudeksi asfaltiksi, niin ääni muuttuu niin pieneksi, että se ei enää minua häiritsisi yhtään.
Kyllä se minullakin on tuo tanko on se syyllinen, kun auto sammutettunakin rattia vemputtaa edes,takas, niin kolina kuuluu vaihteen suunnalta.
Kävin äsken konttorilla vielä tarkistuttamassa (ilmaiseksi kun sain) etu-päätä, mutta ei se katsuri tuntunut tietävän mitään, eli turha reissu tälläkertaa. Väänneltiin ja käänneltiin kaikkia timmissä olevia varsia, mutta niissähän ei ole vikaa joka tapauksessa. Katsuri sanoi, että ei usko hammastangossa olevan vikaa, kun ne heiluu näissä malleissa kuulemma vielä enempi mitä minun autossa... Mutta, kaikkiahan ei kiinnosta tuollanen kolina, mikä yleensä kuuluu vakiona kaikissa japanin ihmeissä. Väitti, että puskurissa vähän heiluu muoviosat, että ne aiheuttaa ainakin kolinoita, mutta mä väitin, että ei voi olla mahdollista, kun miten se ääni hiljentyisi uudella asfaltilla ja olen ajanut ilman puskuriakin eikä vaikutusta.
Ajattelin nyt ennen uutta ohjausvaihdetta repiä rattiakselin irti, kun jotenkin sekin heiluu tulipellinkohdalta ja täytyy katsoa mitä se on syönyt! Eikait tuossa hommassa tarvi hirveesti purkaa romua irti?? Ratti ja suojia edestä?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostVäitti, että puskurissa vähän heiluu muoviosat, että ne aiheuttaa ainakin kolinoita, mutta mä väitin, että ei voi olla mahdollista, kun miten se ääni hiljentyisi uudella asfaltilla ja olen ajanut ilman puskuriakin eikä vaikutusta.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEntä sisälokasuojat, onhan ne kunnolla kiinni ja ehjät eikä ota kiinni iskareihin tai muihin liikkuviin osiin? Eikä sisälokasuoja myöskään ole jotenkin löysä ja kolise lokasuojaa vasten pyöräkaaren kohdalta?Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostNyt se helvetin kolina vain koventui suuntauksen jälkeen :thinkBmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostTästä vielä hieman jaarittelua, kun Cell tuolla aikaisemmin sanoi, että jos hammastanko ei ole keskeisesti pyöriin ja rattiakseliin nähden, niin voi tulla kaiken laisia lisä ominaisuuksia:think Minullahan ei taida olla ihan keskeisesti, eli mites tuo vaikuttaa? Nythän taas säädettiin aurausta ja kolina voimistui, kuten tuossa yllä kerroin? Mitenköhän tuon pystyy keskittämään kotikonstein?Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostNo pystyt ainakin katsomaan, että hammastangon ja rattiakselin "nuolet" ovat kohdakoin. Tämä merkki tarkoittaa, että hammastanko ja ratin booriakseli ovat tehtaan merkeissä, ratti suorassa ja pyörätkin suunilleen, käännetään raidetangoista mikäli ei. Tästä tilasta suuntauksen siis pitäisi alkaa ja säätö tehdään keskeisesti tehtaan toleransseilla (yleensä). Oletusarvoisesti auton alustarakenteet ovat tehtaan määritysten mukaisia. TIS lienee sinullekin tuttu, siellä tuo asia hyvin kuvataan. Eli kysymykseesi: Totta hemmetissä vaikuttaa, onko se hammastanko keskitetty vai ei.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostNo, voi viddu. Ja taas suuntaukseen Eli, jos se on nyt kaukana oikeasta kohtaa, niin tuleeko tässä nyt niin sanotusti "vipuvartta" ja tien epätasaisuudet hakkaa herkemmin läpi, kun toinen raidetango väännättää alas ja toinen ylös....? Eli, hammastanko on nyt "jännityksessä" ja painaa rattiakselia aiheuttaen tuota kolinaa:think
Sinulla on hammastangossa (tai jossain) kulunut kohta ja se nyt vaan asettui vielä enemmän sen kuluman huipun kohdalle. Mittaapa monta kierrosta ratista keskiasennosta kääntämällä menee oikealle ja vasemmalle, se pitäisi olla melko tarkasti sama määrä.
Keskitysmerkkihän ei koko totuutta kerro sillä hammastangon voi asentaa pieleen jos se akselissa oleva musta muoviosa on otettu irti ja laitettu eri kohtaan.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEihän tuo nyt noin tarkka ole eikä mikään vipuvarsi-ihmelaite, sehän on vain metallitanko. Aika rajusti pitää olla säätö/keskitys pielessä ennen kuin hammastanko menee alueelle jossa sen hampaat ei ole enää yhtä kireät kuin oikeassa keskikohdassa.
Sinulla on hammastangossa (tai jossain) kulunut kohta ja se nyt vaan asettui vielä enemmän sen kuluman huipun kohdalle. Mittaapa monta kierrosta ratista keskiasennosta kääntämällä menee oikealle ja vasemmalle, se pitäisi olla melko tarkasti sama määrä.
Keskitysmerkkihän ei koko totuutta kerro sillä hammastangon voi asentaa pieleen jos se akselissa oleva musta muoviosa on otettu irti ja laitettu eri kohtaan.
Rattihan jäi vinoon silloin tuon tangon kanssa vasenmalle varmaan 45.astetta.
Pitää vielä mitata paljonko raidetannkojen säädöissä on eroa.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Komento takaisin, eli kolina hiukan harventui ja pehmentyi suuntauksen jälkeen. Oli kova vesisade, kun lähdin suuntauksesta ja sade jotenkin korosti tuota kolinaa, mutta eilen 170km kuivaa asfalttia ajaessa oli aikaa keskittyä kolinoiden ihmeelliseen maailmaan, vaikka koko energia meni tuohon auton tielläpysymiseen.
Ratin kierrokset laskin, eli oikealle 1kokonainen ja noin 15min. Vasen 1.kokonainen ja noin 30min. Eli noin vartti eroa kierroksilla.:thinkBmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by janke View Post...Ratin kierrokset laskin, eli oikealle 1kokonainen ja noin 15min. Vasen 1.kokonainen ja noin 30min. Eli noin vartti eroa kierroksilla.:think
Sain molempiin suuntiin täsmälleen saman lukeman, tasan 1,5 kierrosta. Joten siis laidasta laitaan 3 kierrosta.
Eli toisin ilmoittaen 1 kierros 30 min molempiin suuntiin.
Suoraan ajaessa ratti on suorassa.
Minun E39:ssa ihan perus tehostettu ohjaus, ei mikään servotronic tms. Ja testaus tehty ryömintävauhdissa, paikallaan kun en periaatteesta viitti niveliä rääkätä.
Kysymys jankelle: Mittaapa myös kääntöympyrä, onko myös siinä sama poikkeama kuin ratin kääntymisessä, eli onko säde suurempi oikealle käännyttäessä koska ratti ei käänny yhtä paljon kun vasemmalle?Last edited by Havis; 03-08-2013, 16:25."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Noniin, tuli irrotettua sigun e39.n hammastanko tuossa aamusta. Ja syynä että, ohjaus meni jäykäksi, vaikka tehostinnestettä oli säiliössä. Koitin myös ilmailla rattia kääntelemällä ääriasentoihin.
Mistäs voin todeta että hammastanko on rikki? Tai ohjaustehostin pumppu?
Väljää ei hammastangossa ole.
Hammastanko pötköttelee nyt tallissa pöydällä, ja sitä saa käännettyä ääripäästä toiseen, rattiakselin kiinnityksestä iha yhdellä kädellä. Jokatapauksessa tuon tangon tilalle tulee servotronic tanko + muut siihen kuuluvat osat.
Tarkotus ois myydä tuo entinen hammastanko kaverille, jos se on vielä ehjä.
Edit: tähän ohjauksen jäykkyyteen oli syynä tuo nivelakseli, rattiputkennja hammastangon liitoksessa. Oli mennyt jäykäksi.se vaihtui servotronic tangon kanssa samalla. Niin nyt kelpaa ajella taas ja vanha hammastanko oli ehjä, ja se meni kaverille!Last edited by _Rontti; 30-07-2015, 10:10.-Raahe connection-
E39 LeMans BlueM5
E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
E39 523i Montrealblau
E34 DiamantSchwartz 535i
Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla
Comment
-
-
Jes, näköjään pääsen minäkin tähän halpaan hammastangon vaihtoon.
Sieltä tangosta (kuskinpuoli, haljennesta kumisuojasta) se vuotaa. Mutta ei kokoajan. Vaan näköjään vaan silloin kun tarpeeksi saa painetta sinne. Lykkää vaan samantien ulos kaiken mahdollisen. Paikallaan seistessä ei vuoda.
Mietin vaan, että voiko yksinkertainen nesteiden vaihto ATF->CHF auttaa asiaan, se tavara vissiin liikkuu vähän helpommin ja näin ollen synnyttää painetta vähemmän? Onko porukka miten taistellut näiden ongelmien kanssa jos hammastanko muuten ollut ehjä (ei väljää).
Comment
-
-
Originally posted by MGUarto View PostJes, näköjään pääsen minäkin tähän halpaan hammastangon vaihtoon.
Sieltä tangosta (kuskinpuoli, haljennesta kumisuojasta) se vuotaa. Mutta ei kokoajan. Vaan näköjään vaan silloin kun tarpeeksi saa painetta sinne. Lykkää vaan samantien ulos kaiken mahdollisen. Paikallaan seistessä ei vuoda.
Mietin vaan, että voiko yksinkertainen nesteiden vaihto ATF->CHF auttaa asiaan, se tavara vissiin liikkuu vähän helpommin ja näin ollen synnyttää painetta vähemmän? Onko porukka miten taistellut näiden ongelmien kanssa jos hammastanko muuten ollut ehjä (ei väljää).e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Comment