Oli sitten vihdoin itellä aikaa korjata nuo pikselivirheet ja vauhtiin kun pääsi, piti korjata ne kahesta mittarista. Kumpikin onnistui 100%:sti
, kiitos Rahun ja Sampan pioneerityön.
Huomasin kuitenkin pari seikkaa, joista saattaa olla hyötyä, jos joku muu rupee korjailemaan noita myös:
- Polttoaine- ja lämpöviisarit voi laittaa paikalleen jo kylmiltään, eli mittaristo ei tarvii olla autossa kiinni. Laittaa viisarit siis niin, että viisarin oikea reuna on samansuuntainen ao. mittarin alimman viivan kanssa. Tällöin ne näyttää automaattisesti oikein.
- LCD-paneeli lähtee irti ja sen saa paikoilleen parhaiten kun työntää/vetää niistä kontaktipiikeistä. Tällöin ei hajoa niiden ruuvien kierteet siitä paneelista.
- Viisarit (lukuunottamatta kulutusta / öljynlämpö M5:ssä) poraa 1mm terällä kuten Samppakin teki, mutta painaa ne heti sopivan syvälle ja rupee sitten kääntelemään niitä akselilla pihtien kanssa (syvyys pitää olla ok, jottei viisari ota tauluun kiinni edes testattaessa. Tässä vaiheessa kun puuttuu kiinnitysruuvit vielä). Tällöin ei viisari kierry akselilla painettaessa sitä sopivaan syvyyteen. Kalibroinnissa kannattaa käyttää vaikka kaveria apuna, jolloin kääntää viisarin jonkun merkin kohdalle ja toisen pitäessä akselilta kiinni, toinen kääntää sen verran viisaria kuin mittarissa oli virhettä. Tälleen menee paljon nopeemmin kuin jos yksin söhlää ja tällöin ei tarvii ottaa mittaristoa irti, vaan riittää kun ottaa akun irti ja mittaristoa vähän kallistaa.
- Kulutusviisari on paskin laittaa just oikeelle kohdalle, sillä se pitää mennä kerralla oikein. Painettaessa se saattaa liikkua 0.5l suuntaan tai toiseen, mutta tällä ei ole niin suurta merkitystä.
Otin aivan kaikista vaiheista kuvat "for dummies" -artikkelia varten ja koitan saada sen joskus jakoon.
Niin ja aikaa meni kyllä mullakin yhteenlaskettuna koko päivä / mittaristo.

Huomasin kuitenkin pari seikkaa, joista saattaa olla hyötyä, jos joku muu rupee korjailemaan noita myös:
- Polttoaine- ja lämpöviisarit voi laittaa paikalleen jo kylmiltään, eli mittaristo ei tarvii olla autossa kiinni. Laittaa viisarit siis niin, että viisarin oikea reuna on samansuuntainen ao. mittarin alimman viivan kanssa. Tällöin ne näyttää automaattisesti oikein.
- LCD-paneeli lähtee irti ja sen saa paikoilleen parhaiten kun työntää/vetää niistä kontaktipiikeistä. Tällöin ei hajoa niiden ruuvien kierteet siitä paneelista.
- Viisarit (lukuunottamatta kulutusta / öljynlämpö M5:ssä) poraa 1mm terällä kuten Samppakin teki, mutta painaa ne heti sopivan syvälle ja rupee sitten kääntelemään niitä akselilla pihtien kanssa (syvyys pitää olla ok, jottei viisari ota tauluun kiinni edes testattaessa. Tässä vaiheessa kun puuttuu kiinnitysruuvit vielä). Tällöin ei viisari kierry akselilla painettaessa sitä sopivaan syvyyteen. Kalibroinnissa kannattaa käyttää vaikka kaveria apuna, jolloin kääntää viisarin jonkun merkin kohdalle ja toisen pitäessä akselilta kiinni, toinen kääntää sen verran viisaria kuin mittarissa oli virhettä. Tälleen menee paljon nopeemmin kuin jos yksin söhlää ja tällöin ei tarvii ottaa mittaristoa irti, vaan riittää kun ottaa akun irti ja mittaristoa vähän kallistaa.
- Kulutusviisari on paskin laittaa just oikeelle kohdalle, sillä se pitää mennä kerralla oikein. Painettaessa se saattaa liikkua 0.5l suuntaan tai toiseen, mutta tällä ei ole niin suurta merkitystä.
Otin aivan kaikista vaiheista kuvat "for dummies" -artikkelia varten ja koitan saada sen joskus jakoon.
Niin ja aikaa meni kyllä mullakin yhteenlaskettuna koko päivä / mittaristo.
Comment