Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3667
    • seinäjoki

    Originally posted by TJJ View Post
    Nyt on vaihdettu ennen katalysaattoria olevat lambdat (ei ollut kovasti kiinni, helppo homma) ja tuossa sentään huomasi jotain eroa: moottorin kierrosherkkyys parani. Eron huomaa selvästi tuossa 1800-2000 kierroksen kohdalla kun painaa kevyesti kaasua. Auto alkaa kiihtymäään heti, ei siis kuitenkaan mitään hurjaa vääntöä, vaan moottori jotenkin on eloisamman tuntuinen. Myöskin kiihdytys 0-60 tuntui olevan tasainen ilman tehottomuutta tuolla alueella. Mutta: ei tämä vieläkään ole sellainen kuin silloin kun "hurjat tehot" menee päälle. Pitää tutkia imupuolen alipaineita, Bilteman 9€ mittarilla tietty. Sieltä pitäisi ilmeisesti nähdä pakoputkiston ongelmiakin, ainakin jossain määrin.

    Tutkikaapa muutkin mitä teillä lambdat näyttää tuolla Phenon ohjelmalla (pohjalla pitää olla Inpa/edabas). Siis näkyykö tuollainen alla olevan kuvan näköinen muutos lambdojen käyrän nopeudessa 1-2 sek. siitä kun nostaa kierroksia tyhjäkäynnistä -> 2500. Vanhoilla ei minulla näkynyt, uusilla näkyy.

    .
    .
    Onko tuosta ohjelman asentamisesta parempia ohjeita, että minäkin pystisin(tajuaisin) sen jotenkin asentaan
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by janke View Post
      Onko tuosta ohjelman asentamisesta parempia ohjeita, että minäkin pystisin(tajuaisin) sen jotenkin asentaan
      Kun sinulla on jo Inpa toiminnassa, niin eihän siinä tarvitse kuin ladata tuo testo-zip ja purkaa sen sisältö jonnekin (esim. Työpöydälle omaan kansioon) ja käynnistää sieltä kansiosta testo.exe tiedosto. Jos tulee dll-höpinää, pitää asentaa tuo: http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5555
      E39 528iA

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Originally posted by TJJ View Post
        Kun sinulla on jo Inpa toiminnassa, niin eihän siinä tarvitse kuin ladata tuo testo-zip ja purkaa sen sisältö jonnekin (esim. Työpöydälle omaan kansioon) ja käynnistää sieltä kansiosta testo.exe tiedosto. Jos tulee dll-höpinää, pitää asentaa tuo: http://www.microsoft.com/en-us/downl...s.aspx?id=5555
        Kiitos. Kokeilen mitä saan aikaan.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Veli puhdisti 530i:stä kaasuläpän. Oli aika karstainen ja nokinen. Nyt auto kulkee ja kiihtyy paljon paremmin.

          No teinpä omaan m52tu koneeseen sitten saman. Kaasuläppähän on erilainen toiminnaltaan, eikä vaikuttanut mitään.

          Kuitenkin, tuli mieleen voisiko tuo sähköosa tuossa tehdä välillä heikompaa kulkua? Jos jostain syystä kääntää läppää pienemmälle kesken kaasuttelun?

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Veli puhdisti 530i:stä kaasuläpän. Oli aika karstainen ja nokinen. Nyt auto kulkee ja kiihtyy paljon paremmin.

            No teinpä omaan m52tu koneeseen sitten saman. Kaasuläppähän on erilainen toiminnaltaan, eikä vaikuttanut mitään.

            Kuitenkin, tuli mieleen voisiko tuo sähköosa tuossa tehdä välillä heikompaa kulkua? Jos jostain syystä kääntää läppää pienemmälle kesken kaasuttelun?
            Asiasta kukkalaatikkoon, vaihdoitteko eri läpän vai putsasitte vanhan vaan?
            Antoi vikakoodina moottorinohjauksen sisäistä vikaa liittyen läppään mutta en oikein siihen itse usko...
            Lienee järkevin testata toisella läpällä eka?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Kuitenkin, tuli mieleen voisiko tuo sähköosa tuossa tehdä välillä heikompaa kulkua? Jos jostain syystä kääntää läppää pienemmälle kesken kaasuttelun?
              Mielenkiintoinen teoria! Pitäisi tutkia onko pyydetyssä läpän asennossa eroa todelliseen. Löytyyköhän Inpasta joku tuollainen näille M52TU-koneille? Läpän asennon se taitaa näyttää ja siitä nyt voisi kaasu pohjassa tilanteessa jotain päätellä, siis jos läppä ei olekaan täysin auki.

              Mutta olen (tietysti...) myös tuon läppärungon vaihtanut eikä se mitään vaikuttanut. Joten jos joku tuollainen vika on, niin sen aiheuttaa joku muu asia ja DME vain reagoi siihen. Läppärungossa on asennon tunnistuksessa tuplapotikat ja niiden sekoilusta tulisi virhekoodi.
              E39 528iA

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by Supa View Post
                Asiasta kukkalaatikkoon, vaihdoitteko eri läpän vai putsasitte vanhan vaan?
                Antoi vikakoodina moottorinohjauksen sisäistä vikaa liittyen läppään mutta en oikein siihen itse usko...
                Lienee järkevin testata toisella läpällä eka?
                Putsasi vanhan ja sen jälkeen on toiminut. Oli aika karstainen. Ostin myös toisen läpän, mutta sitä ei nyt ole tarvittu.

                Pitää varmaan rakentaa ulos huohottava huohotin kun sottaa imusarjan. Disakin oli jäätävässä sotkussa.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mielenkiintoinen teoria! Pitäisi tutkia onko pyydetyssä läpän asennossa eroa todelliseen. Löytyyköhän Inpasta joku tuollainen näille M52TU-koneille? Läpän asennon se taitaa näyttää ja siitä nyt voisi kaasu pohjassa tilanteessa jotain päätellä, siis jos läppä ei olekaan täysin auki.

                  Mutta olen (tietysti...) myös tuon läppärungon vaihtanut eikä se mitään vaikuttanut. Joten jos joku tuollainen vika on, niin sen aiheuttaa joku muu asia ja DME vain reagoi siihen. Läppärungossa on asennon tunnistuksessa tuplapotikat ja niiden sekoilusta tulisi virhekoodi.
                  Ei taida mikään mitata kaasunpyyntiä. Eli jos läppä ei aukea kokonaan, ainut tapa varmistaa on kokeilla sormella. Ajossa aika hankalaa.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    No niin, nyt on katittomat rosteri pakosarjat. Pienten koeajojen perusteella tuntuu pirteämmältä ja sitä tukee muutama racechrono mittaus. Tarkemmat mittaukset teen joku päivä. Vetoa on nyt kokoajan samalla lailla kuin ennen oli hyvänä päivänä, toivotaan ettei huonoja päiviä enää tule.

                    Toinen kateista kuulostaa kuin olisi hiekkaa täysi, rohisee ja rahisee kun ravistaa. Oletettavasti hilut siis osittain irti ja sulaneet tukkoon. Pitää varmaan kokeilla puhaltaa läpi

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      No niin, nyt on katittomat rosteri pakosarjat. Pienten koeajojen perusteella tuntuu pirteämmältä ja sitä tukee muutama racechrono mittaus. Tarkemmat mittaukset teen joku päivä. Vetoa on nyt kokoajan samalla lailla kuin ennen oli hyvänä päivänä, toivotaan ettei huonoja päiviä enää tule.

                      Toinen kateista kuulostaa kuin olisi hiekkaa täysi, rohisee ja rahisee kun ravistaa. Oletettavasti hilut siis osittain irti ja sulaneet tukkoon. Pitää varmaan kokeilla puhaltaa läpi
                      Tuli mieleen että, eikös näissä vanhemmissa e39 malleissa ole ollut tuota kattivikaa aika paljonkin? Meinasin kun ei ainakaan mitään kolinoita kuulu katista, mutta voisko se olla jotenkin tukossa... vaikka kenkääkin on saanut viimeaikoina.

                      Olisko tuossa autossa jotain niin fiksua, että se haistaa jos katti tukossa, kun Inpa näyttää aina, että "Muffler flap: ON" ?? Eli aina läppä actiivisena, vaikka koko läppää ei autossa ole??:think
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by janke View Post
                        Tuli mieleen että, eikös näissä vanhemmissa e39 malleissa ole ollut tuota kattivikaa aika paljonkin? Meinasin kun ei ainakaan mitään kolinoita kuulu katista, mutta voisko se olla jotenkin tukossa... vaikka kenkääkin on saanut viimeaikoina.

                        Olisko tuossa autossa jotain niin fiksua, että se haistaa jos katti tukossa, kun Inpa näyttää aina, että "Muffler flap: ON" ?? Eli aina läppä actiivisena, vaikka koko läppää ei autossa ole??:think
                        Sulla vanhempi siglevanos kone? Niissä katteja on mennyt tukkoon. Mulla uudempi tu kone jossa katit pakosarjoissa, eikä juuri koskaan hajoa. Katin tukkeutumista ei mikään mittaa tai kerro. Tu koneessa on katin jälkeiset monitorointi lambdat, mutta ne kertoo vain katin polttotehosta.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          No niin, nyt on katittomat rosteri pakosarjat.
                          Mites lambdat? Eikö katin jälkeiset lambdat anna nyt väärää tietoa ja sotkee moottorinohjauksen? Vai onko ne ohitettu ja tehty tilalle simulaattori?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3667
                            • seinäjoki

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Sulla vanhempi siglevanos kone? Niissä katteja on mennyt tukkoon. Mulla uudempi tu kone jossa katit pakosarjoissa, eikä juuri koskaan hajoa. Katin tukkeutumista ei mikään mittaa tai kerro. Tu koneessa on katin jälkeiset monitorointi lambdat, mutta ne kertoo vain katin polttotehosta.
                            Single vanoshan tuo on. Mutta miksi se näyttää tuota Muffler flappia? :think
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Mites lambdat? Eikö katin jälkeiset lambdat anna nyt väärää tietoa ja sotkee moottorinohjauksen? Vai onko ne ohitettu ja tehty tilalle simulaattori?
                              Kaikki lambadat paikoillaan. Takimmaiset on aina antanut vikakoodia, eli taitavat olla kaput. Saamieni tietojen mukaan ne olisi voinut jättää poiskin, ei pitäisi vaikuttaa mihinkään?

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                Joo postaillaanpa nyt, kun hurjat tehot ilmestyivät autoon tänään!
                                Aiemmin vaihdettu uudet imuilmaputket, CCV-systeemi, NGK BKR6EQUP-tulpat ja Vanoksen tiivisteet. Ja tänään tuli tehtyä...

                                -Vaihdoin molemmat nokan anturit + o-renkaat uusiin orkkiksiin (130 tkm mittarissa, ei vikakoodeja tai muutakaan outoa INPA:lla)
                                -Puhdistin kaasuläpän ja ICV:n kiiltävän puhtaiksi bensalla ja brake cleanerillä, ICV:n sisukset kilkattivat lopuksi hyvin
                                -Kaasuläpän runko sai uuden o-renkaan
                                -Vaihdoin bensanpaineen säätimelle menevän pienen alipaineletkun ylemmän osan F-haarasta sinne kovamuoviseen putkeen
                                -Puhdistin MAFfin (taas vaihteeksi), kun sekin oli tietty irti
                                -Nollasin kaikki adaptaatiot INPA:lla
                                -Tarkistin, että kaikki liitokset tuli kunnolla kiinni, ettei jäänyt vuotoja

                                Persdynolla mitattuna tehoja oli tullut n. 50 hp lisää, kone kiertää paljon herkemmin ja kierrokset laskevat nopeammin. Parkissa tuli lisäksi testattua, kuinka kierrokset muuttuvat, kun koneen yrittää "tukehduttaa". Aiemmin kierrokset jäivät pomppimaan, nyt ne laskevat nopeasti tyhjäkäynnille. Auto myös tärisee huomattavasti vähemmän tyhjäkäynnillä. Moottorin suuttimien tikitys pysyi mielestäni samana kuin aiemminkin. INPA:lla katottuna patrol adaption-arvot laskivat +6 % arvoista keskelle ja vaihtelevat nyt keskikohdan molemmin puolin, eli imuvuota ei enää pitäisi olla. Toivottavasti nyt pysyy noin! Kerrankin tuntuu, että tehot ovat ihan oikeasti tallessa ja saa märällä tiellä jopa hieman varoa, ettei perä karkaa. Edit.
                                Last edited by Bomb5; 01-10-2012, 21:08.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎