Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14409
    • Oulu

    Originally posted by TJJ View Post
    Tuo riippuu ihan kuskin mielikuvituksesta. Joillain on heti suuri ero, joillain vasta myöhemmin ja minulla ei koskaan... Jos on automaatti, voi eron huomaaminen olla vaikeaa. Ja siitäkin voi väitellä tuliko se ero tuosta Vanoksesta vai niistä muista remonteista joita monet tekee siinä samalla.
    Automaatti tosiaan on. Adaptioita en ole nollannut moottorista, mutta sekin lienee turhaa. Samassa rytäkässä ei oikeastaan jakopään laahaimia kummempaa tehty. Mutta onpas tuokin homma tehty, niin on ainakin mielenrauha että tiivisteet on vaihdettu.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by TJJ View Post
      Tuo riippuu ihan kuskin mielikuvituksesta. Joillain on heti suuri ero, joillain vasta myöhemmin ja minulla ei koskaan... Jos on automaatti, voi eron huomaaminen olla vaikeaa. Ja siitäkin voi väitellä tuliko se ero tuosta Vanoksesta vai niistä muista remonteista joita monet tekee siinä samalla.
      Jaa, kannattaako noita sitten vaihtaa? Olen tuota jo keväästä asti suunnitellut, nyt ajattelin josko olisi aika.

      OT: Ootko TJJ yhtään laskenut paljonko mennyt rahaa e39 huoltoihin, korjauksiin ja parannuksiin? Mulla on mennyt ihan julmetusti...
      Last edited by Bmw Master; 19-11-2012, 21:08.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Bmw Master View Post
        Jaa, kannattaako noita sitten vaihtaa? Olen tuota jo keväästä asti suunnitellut, nyt ajattelin josko olisi aika.

        OT: Ootko TJJ yhtään laskenut paljonko mennyt rahaa e39 huoltoihin, korjauksiin ja parannuksiin? Mulla on mennyt ihan julmetusti...
        Ylihuolto kannattaa aina Minähän tein kesällä jo toisen Vanos-remontin (ja vaihdoin Vanos-yksikönkin), ihan vaan huvin vuoksi...

        En ole laskenut. Kuitit kyllä on tallessa, mutta lienee parempi ettei niitä ala laskemaan. Tuo autohan on ollut minulla 9 vuotta, joten kyllä siinä ajassa on saanut rahaa menemään varusteluun ja ylihuoltoon aika paljon...
        E39 528iA

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3667
          • seinäjoki

          Originally posted by zener View Post
          Pitäisikö tuolla vanoksen tiivisteen vaihdolla olla myös heti vaihdon jälkeen jotain vaikutusta vai vasta tosiaan ~200-250km "kaupunki"ajon jälkeen?

          Omassa oli kyllä tiiveydessä selvä ero, mutta eipä ainakaan alaväännössä vielä ole huomannut minkäänlaista eroa. Tosin ajettu vasta n. 100km vaihdon jälkeen.
          Olikos sulla single vanos?:think
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14409
            • Oulu

            Originally posted by janke View Post
            Olikos sulla single vanos?:think
            Kyllä, M52 koneinen.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • janke
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 3667
              • seinäjoki

              Originally posted by zener View Post
              Kyllä, M52 koneinen.
              Vaihdoitko vanoksen solenoidin uuteen? Mulla oli jumissa ja sain sitä elvytetyä liottamalla ja puhdistamalla, niin vedosta tuli tuon jälkeen tasaisempi, mutta nyt parinviikon ajon jälkeen taas ilmeisesti jumittaa, kun veto hiukan aaltoilee. Täytyy kans noi vanoksen tiivisteet vaihtaa piahkoin.
              Bmw 316 E30 -88

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14409
                • Oulu

                Originally posted by janke View Post
                Vaihdoitko vanoksen solenoidin uuteen? Mulla oli jumissa ja sain sitä elvytetyä liottamalla ja puhdistamalla, niin vedosta tuli tuon jälkeen tasaisempi, mutta nyt parinviikon ajon jälkeen taas ilmeisesti jumittaa, kun veto hiukan aaltoilee. Täytyy kans noi vanoksen tiivisteet vaihtaa piahkoin.
                Solenoidia en käyttänyt edes irti vanoksesta, tuonhan voisikin tarkistaa.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3667
                  • seinäjoki

                  Originally posted by zener View Post
                  Solenoidia en käyttänyt edes irti vanoksesta, tuonhan voisikin tarkistaa.
                  Joo suosittelen, vaikka mullakaan ei ollut pitkäaika, kun sitä viimeksi ravistelin, mutta näköjään pitäisi uusi laittaa. Eihän noi hirveesti maksa... vai:think
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14409
                    • Oulu

                    Originally posted by janke View Post
                    Joo suosittelen, vaikka mullakaan ei ollut pitkäaika, kun sitä viimeksi ravistelin, mutta näköjään pitäisi uusi laittaa. Eihän noi hirveesti maksa... vai:think
                    No ei tuo nyt äkkiseltään mikään yyber kallis ole, mutta maksaa kuitenkin... n. 170e.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Mietin myös tuon perän vaihtamista tiuhempaan. Tuntuu taajama ajossa olevan turhan pitkä. Onko varma ettei aiheuta ongelmia laatikon kanssa? Eikös tuo ole sama asia kuin alikoko renkaat ja ne aiheuttaa turbiinin lukon ongelmia?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Mietin myös tuon perän vaihtamista tiuhempaan. Tuntuu taajama ajossa olevan turhan pitkä. Onko varma ettei aiheuta ongelmia laatikon kanssa? Eikös tuo ole sama asia kuin alikoko renkaat ja ne aiheuttaa turbiinin lukon ongelmia?
                        Ei tuo sama taida olla kuin alikokoiset renkaat, tuossahan vain kierrokset muuttuu, renkaissa taas muuttuu renkaan ulkokehän ja ABS-anturin pulssikehän suhde.

                        528iA on kuitenkin jenkeissä myyty vakiona tuolla perällä ja sen on saanut muuallakin lisävarusteena. ZCS:ään lisäsin tuon varusteen, mutta ei se muuta laatikon tai moottorinohjauksen arvoja, ABS/DSC boksi on ainoa mihin se voi vaikuttaa. Eikä EGS:lle tai DME:lle taida olla eri softaakaan tuolle perälle, tosin en ole tuota asiaa kovinkaan tarkkaan tutkinut.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by TJJ View Post
                          ZCS:ään lisäsin tuon varusteen,
                          ZCS? Siellä siis valmis optio tuolle perälle? Ajattelin jos laittaisi 3,23 tai 3,88, mutta niitä optioita ei taida olla? Eli ainut vaihtoehto 3,46, menee aika tiuhaksi moottoritie nopeuksissa?

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            ZCS? Siellä siis valmis optio tuolle perälle? Ajattelin jos laittaisi 3,23 tai 3,88, mutta niitä optioita ei taida olla? Eli ainut vaihtoehto 3,46, menee aika tiuhaksi moottoritie nopeuksissa?
                            On siellä SA-koodiin tuolle oma arvo. Mutta tekeekö se mitään onkin eri juttu, en löytänyt purkkien parametreista mitään tuohon viittaavaa. Tietty jos kokeilisi ohjeimoida DME:n ja EGS:n uudestaan ja katsoisi tarjoaako tuo sinne eri softan nyt kun tuo arvo on muutettu. Mutta en tiedä jaksaako, minun tuurilla DME:n ohjelmointi keskeytyy ja ajot loppuu siihen... Toinen EGS-purkki tietty on varalla, joten se ei huolestuta. Tuo on ollut ainoa lisävarusteena saatava välitystiheys. Kyllähän noita kuitenkin ovat jenkit vaihdelleet miten sattuu, varsinkin E46:een.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7417
                              • Oulu

                              Originally posted by Antsah View Post
                              Haluttas kyllä uusia omankin auton lambdat. Sullahan tosin se signaali oli kuralla lambdoissa?
                              Oli mennyt tämä ketju mulla ihan ohi. Ei hajuakaan mikä on oman auton tilanne lambdojen osalta, mutta jos haluat vertailla mittauksia tms. niin onnistuu.

                              MAF:ille en ole ikinä tehnyt mitään, jotkuthan kertoo että puhdistaminen olisi parantanut kulkua. Pitäiskö uskaltaa kokeilla? Toihan olis kuitenkin helpoimpia hommia niistä mitä tässä on käsitelty.

                              Pitäiskö katteja tutkailla jotenkin? Tai voiko niitä edes tutkia muuten kuin mittaamalla tuota pakojärjestelmän vastapainetta?


                              Vanosremontti teki minusta kyllä sillon ihan selvän eron heti vääntöön siinä 2000 rpm ympärillä. Isommilla kierroksilla en eroa huomannut ja eihän se huipputehoon tai 0-100 km/h kiihtyvyyteen varmaan juuri mitään vaikutakaan?

                              Muuten olen kyllä ollut viimeaikoina ihan tyytyväinen moottorin toimintaan, vaikka en ole mitään mittauksia tehnytkään. Ei se varmaan uutta samanlaista vastaa, mutta ei ole silti liikenteessä tarvinnut tukkonakaan olla. Ja mulla on kuitenkin edelleen varma imuvuoto kun se venttiilikopalle menevä huohottimen putki on poikki (uusi odottaa vaihtoa). Ei kai tuokaan tehoja syö, lisää vain kulutusta.

                              Ja hiukan vielä OT:ta niin Wetterin tiskillä varaosamyyjä sanoi, että huohottimen separaattorin kalvon kunnon kuulisi siitä, kun sammuttaa auton niin jos se on rikki kuuluu jonkinlainen ääni sieltä heti ja jos kalvo on ehyt kuuluu ääni vasta sekunteja myöhemmin. En ole koskaan kuullut tuota ääntä selvästi. Rikkinäinen kalvo kai aiheuttaa myös imuvuotoa?
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by TJJ View Post
                                On siellä SA-koodiin tuolle oma arvo. Mutta tekeekö se mitään onkin eri juttu, en löytänyt purkkien parametreista mitään tuohon viittaavaa. Tietty jos kokeilisi ohjeimoida DME:n ja EGS:n uudestaan ja katsoisi tarjoaako tuo sinne eri softan nyt kun tuo arvo on muutettu. Mutta en tiedä jaksaako, minun tuurilla DME:n ohjelmointi keskeytyy ja ajot loppuu siihen... Toinen EGS-purkki tietty on varalla, joten se ei huolestuta. Tuo on ollut ainoa lisävarusteena saatava välitystiheys. Kyllähän noita kuitenkin ovat jenkit vaihdelleet miten sattuu, varsinkin E46:een.
                                Asia selvä, perää tilaukseen. Eikös nuo kaikki bensakutosten perät sovi ristiin? 520 on 3,46 välityksellä, samoin 530i eli sama murikka? Samalla vaivalla kai sinne lukonkin laittaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎