Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanoksen, lambdan, MAFin ja perän vaikutus kiihtyvyyteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7414
    • Oulu

    Originally posted by TJJ View Post
    Kuitenkin jatkuvasti päällä oleva "hurja teho" on yhä kadoksissa ...
    Mä en tiedä onko mulla tätä samaa "hurja teho" -ilmiötä ikinä ollutkaan, mutta joskus aiemmin on ollut tuntemuksia että auto toimii välillä paremmin. Viimeaikoina eli loppukesästä ja syksystä en muista että noita tilanteita olis ollut. Mutta toissapäivänä töistä lähtiessä auto oli seissyt parkkihallissa kymmenen asteen pakkasessa noin 4 tuntia ja koko tuon ajan oli myös roikan nokassa (sähkökin kai päällä koko ajan). Siitä kun lähdin niin tuntui kulkevan todella hyvin. En tietenkään testaillut mitään maksimikiihdytyksiä nastarenkailla kuivalla asfaltilla mutta ero oli minusta selvä 2000-4000 rpm alueella, kiihtyvyys oli vain todella vaivatonta ja auto tavallista kevyemmän oloinen.

    Sama ilmiö toistui sitten seuraavanakin päivänä vastaavissa olosuhteissa, ja aiemmatkin kokemukset oman suhteen on tuollasia että ajon jälkeen aikansa jäähtynyt tai roikalla todella pitkään lämmitetty kone pakkaskelissä tuntuu toimivan parhaiten. Voi tämä silti mun tapauksessa olla myös puhtaasti kuvittelua. Mutta onhan se kai mahdollista että näissä on joku sama ilmiökin taustalla.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Mä en tiedä onko mulla tätä samaa "hurja teho" -ilmiötä ikinä ollutkaan
      Luulen tietäväni mistä puhutaan ja samaa on ollut m52 ja n53 moottoreissa. Tulee kohdalle todella harvoin. Voi johtua kosteudesta, lämpötilasta tai ties mistä mutta muutamia kertoja syksyyn tulee tuommoinen tehopäivä. Kylmällä koneella esiintyy useimmin.

      Nyppäsin maffin irti ja puhdistin sen siinä toivossa, että olisi joka päivä tehopäivä, mutta eihän se siihen vaikuttanut -mutta ei myöskään huonontanut. Jatkossa aion maffin puhdistaa 1x vuodessa kun on aika helppo toimenpide.

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        MAF:ille en ole ikinä tehnyt mitään, jotkuthan kertoo että puhdistaminen olisi parantanut kulkua. Pitäiskö uskaltaa kokeilla? Toihan olis kuitenkin helpoimpia hommia niistä mitä tässä on käsitelty.
        Ei ongelmaa kun käyttää crc maf cleaneriä. Vanhemmissa autoissa mafin vaihtokin voi auttaa.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by Vanquish View Post
          Jatkossa aion maffin puhdistaa 1x vuodessa kun on aika helppo toimenpide.
          Helppo, kyllä, mutta voi senkin tehdä vaikeasti. Muutama juttu jotka helpottaa toimenpidettä.

          Kannattaa irroittaa sen ilmansuodatinkotelon ja 'resonaattorin' välinen ruuvi. Näin saa paljon lisää liikevaraa ja IMM:n saa välistä pois helpommin ilman että koko suodatinkoteloa tarvitsee irroittaa lainkaan.

          Takaisin paikalleen laitettaessa taas pitää vaan olla tarkka ettei se iso O-rengastiiviste joka on siinä suodatinkotelon puoleisessa aukossa mene pois paikoiltaan. Näin tuntuu käyvän helposti varsinkin jos IMM:n asennuksessa joutuu käyttäämään forssia.

          Tosin nämä ilmavuodot ennen IMM:ää ei vaikuta juurikaan käyntiin verrattuna IMM:n ja kaasuläppäkotelon välisiin vuotoihin.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3667
            • seinäjoki

            Sitä cleaneria kannattaa suihkia sitten pullo tolkulla. Siihen filmiin ikään kuin paistuu kaikki ilmasta tulevat mömmöt kiinni. Mutta missään nimessä ei kannata mennä filmiä hinkkaaman millään topseilla tai muulla vastaavalla. Se on nimittäin niin ohkaista,että pienikin painallus, niin räks!!!! Kokemusta löytyy
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Mä en tiedä onko mulla tätä samaa "hurja teho" -ilmiötä ikinä ollutkaan, mutta joskus aiemmin on ollut tuntemuksia että auto toimii välillä paremmin.
              Minulla on ollut kolme eri tilaa eli "käsijarru päällä", "normaali" ja "hurja teho". Nyt kuitenkin tuntuu kuin viimekesäisten remonttien jälkeen tuo "käsijarru päällä" olisi jäänyt kokonaan pois ja ollaan jatkuvasti normaalin ja hurjan tehon välimaastossa.

              Imuilman lämpöön ja kosteuteen tuo "hurja teho" -ilmiö taitaa jotenkin liittyä ja lisäksi moottori pitää olla jo lämmin. Eli säätyyköhän silloin sytytys, vanos ja seossuhde juuri optimiin ja sitten mennään. Pitäisi vaan saada selville miten tuon saisi hämättyä aina päälle... Piti testailla vastusviritystä imuilman lämpöanturissa, mutta onpa jäänyt sekin tekemättä.
              E39 528iA

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                Originally posted by TJJ View Post
                Perässä on osanumero (jos se tarra vaan on tallessa) tai sitten jos myyjä ilmoittaa mistä autosta osa on purettu (ja se on varma tieto). Osanumeroissakin pitää tosiaan nähdä se tarrasta eikä luottaa myyjän ilmoitukseen, hän kun on voinut katsoa sen netistä eikä itse tuotteesta. Sitten vaan katsoo ETK:sta onko osa sopiva. Tuosta näkee osanumeron (33 10 7 529 494) ja missä sitä on käytetty: http://bmwfans.info/parts/catalog/33107529494/
                Eli varmaankin 525iA ja 530iA olisi yleisimmät. Tuo 520i on pienitehoisin auto jossa tuota on käytetty, joten ajattelin perän senkin takia olevan hyvässä kunnossa.
                Eipä löydy sopivaa perää tuolla numerolla. Mahtaakohan sinne käydä joku muu?

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Imuilman lämpöön ja kosteuteen tuo "hurja teho" -ilmiö taitaa jotenkin liittyä ja lisäksi moottori pitää olla jo lämmin. Eli säätyyköhän silloin sytytys, vanos ja seossuhde juuri optimiin ja sitten mennään. Pitäisi vaan saada selville miten tuon saisi hämättyä aina päälle... Piti testailla vastusviritystä imuilman lämpöanturissa, mutta onpa jäänyt sekin tekemättä.
                  Nyt kun on ollut viileämpää tuntuu vetoja olevan paremmin. Missä imuilman lämpöanturi on?

                  Comment

                  • mijuko
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 951
                    • ۩□□۩

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Nyt kun on ollut viileämpää tuntuu vetoja olevan paremmin. Missä imuilman lämpöanturi on?
                    Imusarjan keskellä suojamuovin alla osa 3 :think jos otat irti, niin putsaa juurus kunnolla ettei hiekkaa ym. valu reikään!
                    Ite putsasin tuon MAF cleanerilla ja sit joku hiekanjyvä meni väliin, ni ei meinannu mennä takasi.
                    Last edited by mijuko; 05-01-2013, 20:01.

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Suosittelen tarkistamaan vanoksen solenoidit. Huomasin taas jälleen kerran omassa m52 motissa, kun otin solenoidin irti, niin taas se "tikku" oli jumissa. Hetken sitä puhdistelin ja ravistelin, niin alkoi liikkua ilman vastusta.:think Ja taas auto alkoi vetää pehmeästi ja tasaisesti. Tätä iloa ei riitä monta päivää, kun solenoidi jälleen jumiutuu.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        Täälläkin on tuntunut olevan vedot hyvin tallella nyt kylmillä säillä. Oli lähemmäs -20 pakkasta ja pitoa vaikka muille jakaa. Kivasti veti penkkiin, eikä luistonestokaan puuttunut peliin. Tosin eikös kylmempi imuilma mahdollista suuremman tehon, vai miten se nyt meni?

                        Janke, ettei vaan sun STP-hoonaus irrottanut jotakin, mikä tukkii vanossolenoidit? Ite en aio käyttää mitään puhdistusaineita, vaan vaihtaa vain öljyt ja kunnon suodattimen aina 10-15 tkm välein.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Bomb5 View Post
                          Täälläkin on tuntunut olevan vedot hyvin tallella nyt kylmillä säillä. Oli lähemmäs -20 pakkasta ja pitoa vaikka muille jakaa. Kivasti veti penkkiin, eikä luistonestokaan puuttunut peliin. Tosin eikös kylmempi imuilma mahdollista suuremman tehon, vai miten se nyt meni?

                          Janke, ettei vaan sun STP-hoonaus irrottanut jotakin, mikä tukkii vanossolenoidit? Ite en aio käyttää mitään puhdistusaineita, vaan vaihtaa vain öljyt ja kunnon suodattimen aina 10-15 tkm välein.
                          Ei tuolla Stp hoonauksella ole tekemistä tuon solenoidin kanssa, kun olen sitä herkistellyt koko auton minulla olessaan ja aina sen herkistelyn jälkeen veto on tasaista läpi kierrosalueen.... Muutaman päivän!
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            Minä olen omassa vessassa käyttänyt joka öljynvaihdon yhteydessä STP tai muita vastaavia engine flusheja. Kaverin avensiksesta saatiin tuplakäsittelyllä männänrenkaat liikkeelle. Eipä nuo mitään minulla ainakaan ole särkeneet. E46 tuli käytettyä myös. Tekeehän noita monet merkkihuollotkin.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by janke View Post
                              Suosittelen tarkistamaan vanoksen solenoidit. Huomasin taas jälleen kerran omassa m52 motissa, kun otin solenoidin irti, niin taas se "tikku" oli jumissa. Hetken sitä puhdistelin ja ravistelin, niin alkoi liikkua ilman vastusta.:think Ja taas auto alkoi vetää pehmeästi ja tasaisesti. Tätä iloa ei riitä monta päivää, kun solenoidi jälleen jumiutuu.
                              Onkohan nuo "tikut" samanlaiset kuin M52TU:ssa? Ei ne siinäkään itsekseen heilu, mutta tuo solenoidin sähkömagneetti työntää niitä sellaisella voimalla, ettei siinä joku öljytöhnän aiheuttama pieni jumitus meinaa yhtään mitään.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Onkohan nuo "tikut" samanlaiset kuin M52TU:ssa? Ei ne siinäkään itsekseen heilu, mutta tuo solenoidin sähkömagneetti työntää niitä sellaisella voimalla, ettei siinä joku öljytöhnän aiheuttama pieni jumitus meinaa yhtään mitään.
                                Luulen että on samanlainen. Tuota pitikin kysyä, että onko tai pitääkö sen solenoidin sisusta olla kuiva? Eli öljyn ei saisi sinne sisälle valua, vain kuinka :think? Mulla ainakin sieltä sisältä tulee öljyä!?
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎