Onko mitään keinoa saada vasenta taka camberia pystympään kun jää -1,46`? Tuokin arvo syö varmaan 18" rengasta sisäsyrjältä? vai olisko aika nyt sen sulaton?
Onko mitään keinoa saada vasenta taka camberia pystympään kun jää -1,46`? Tuokin arvo syö varmaan 18" rengasta sisäsyrjältä? vai olisko aika nyt sen sulaton?
Kuinka iso homma e39 i6 sedanin etuapurungon siirto on suuntauksen yhteydessä? Voisi seuraavassa suuntauksessa keskittää, kun camberit on vähän toispuoleisesti. Monellako pultilla se on kiinni ja pitääkö pultit vaihtaa samalla uusiin? Hemillä tais olla tästä kokemusta?
Kuuluu ihan suuntauksen arkirutiiniin, eli kelkan pultteja löysään, raudalla kelkka toiseen laitaan ja pultit kiinni. Mitään pultteja ei tietenkään tarvitse vaihdella.
Kuuluu ihan suuntauksen arkirutiiniin, eli kelkan pultteja löysään, raudalla kelkka toiseen laitaan ja pultit kiinni. Mitään pultteja ei tietenkään tarvitse vaihdella.
Mihin/miten tuo kelkka vakiona asettuu ja kuinka tarkasti se menee aina samaan kohtaan? Eikös siinä ollut jotkut holkit joiden mukaan se asettuu? Ihan vaan siksi kyselen kun BMW:n ohjeen mukaan (jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt) kulmien tarkistus ei ole tarpeellista jos kelkan ottaa irti.
Kuuluu ihan suuntauksen arkirutiiniin, eli kelkan pultteja löysään, raudalla kelkka toiseen laitaan ja pultit kiinni. Mitään pultteja ei tietenkään tarvitse vaihdella.
Mihin/miten tuo kelkka vakiona asettuu ja kuinka tarkasti se menee aina samaan kohtaan? Eikös siinä ollut jotkut holkit joiden mukaan se asettuu? Ihan vaan siksi kyselen kun BMW:n ohjeen mukaan (jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt) kulmien tarkistus ei ole tarpeellista jos kelkan ottaa irti.
Se kyllä asemoituu tosiaan samaan kohtaan, koska korissa on tapit jotka työntyy puslan sisään. Itse kun vaihdoin takakelkan puslat niin kulmat ei muuttunu.
Olihan tästä takakelkan siirrostakin puhetta ja kokeilinki sitä ja luulin että oli jotain apua, mutta lopuksi ei ollutkaan.
Takaiskareista vielä sen verran, kun vaihdoin säädettävät viimekesänä bogeihin ja h&r jousiin siksi, kun noissa halppis tolpissa olivat alapään kiinnikepuslat vääntyneet ja tosin noissa bogeissa oli vielä hyvät noi puslat, mutta nyt kuskinpuolella sama ilmiö, eli pusla on ihan vinossa/vääntynyt kiinnikkeeseen nähden:think Kun vaihdoin noi boget, niin camberikin oli vasenmalla säädettävissä -1.30´ asteeseen vaikka oli ajettukin satoja kilometrejä, mutta nyt sama tilanne... eli vaiuttaako se perkele kuiteskin tuohon camberiin? Vaikka käsityksen mukaan ei pitäisi? Ja kaikki on uutta vasenmalla paitsi laakeri ja se linkkivarsi.
Mihin/miten tuo kelkka vakiona asettuu ja kuinka tarkasti se menee aina samaan kohtaan? Eikös siinä ollut jotkut holkit joiden mukaan se asettuu? Ihan vaan siksi kyselen kun BMW:n ohjeen mukaan (jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt) kulmien tarkistus ei ole tarpeellista jos kelkan ottaa irti.
Onhan siellä ohjurit, mutta saa sillä kelkan siirrolla parhaimmillaan 0.10-0.15"- astetta tasattua puolelta toiselle kun tosiaan tekee niin että vääntää "jänniin" toiseen laitaan ennen pulttien kiristämistä.
Periaatteessa aina pitäisi suunnata uudelleen jos mikä tahansa etupään osa/kokonaisuus on irti.
Onko mitään keinoa saada vasenta taka camberia pystympään kun jää -1,46`? Tuokin arvo syö varmaan 18" rengasta sisäsyrjältä? vai olisko aika nyt sen sulaton?
Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
Et ilmeisesti ole tätäkään topiikkia kokonaan lukenut?Kuluu sisäkantit varmasti noilla arvoilla.Että noihin "tehtaan arvoihin" ja silleen...
Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
Yllähän puhuttiin camberista, ei aurauksesta.
Eikä ole mitään "tehtaan ohjearvoja" on vain tehtaan antamat toleranssit.
Liian helppoahan se olisi jos kone kertoisi oikeat arvot alla olevalle rengaskoolle + korkeudelle.
Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
"Hyvä ajaa", mutta parempi olisi ihan oikeilla camberarvoilla ko.vannekoolle ja renkaiden sisäreunakaan ei kuluisi niin nopeasti kuin nyt.
Etupäässä camberit on siis -0,19' (L) ja -0,04' (R). Vasen puoli oli ennen tornista säätöä -0,39'. 3 mm siirto ulospäin tolppaa siis vaikutti 0,20'.
Avasin tuossa apukuskin puoleisen yläpään laakerin kiinnitysmutterit ja huomasin, että olihan sinne jäänyt varaa säätää vielä negatiivisemmaksi. Sain siirrettyä tolpan yläpäätä n. 1-1,5 mm sisemmäksi, eli nyt siellä pitäis olla n. 0,10' - 0,15' negatiivista. Tuntui vaan se 0,04' niin pieneltä, että voisiko vaikuttaa ajossakin helpommin ylimääräisenä vetelyherkkyytenä, kun rengas on lähes pystyssä ja saattaa "käväistä" jossain tilanteessa positiivisella puolella, vaikka kuskinpuoli on negatiivisella puolella, varsinkin mutkissa. Pitää kesällä säätää nuo vielä paremmin, mutta täytyy tunnustella nyt miten vaikutti, kun pääsee takaisin pääkaupunkiseudun urahelvettiin.
Comment