memebuy23buy

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    #46
    Onko mitään keinoa saada vasenta taka camberia pystympään kun jää -1,46`? Tuokin arvo syö varmaan 18" rengasta sisäsyrjältä? vai olisko aika nyt sen sulaton?
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #47
      Originally posted by janke View Post
      Onko mitään keinoa saada vasenta taka camberia pystympään kun jää -1,46`? Tuokin arvo syö varmaan 18" rengasta sisäsyrjältä? vai olisko aika nyt sen sulaton?
      Pidemmät jouset.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #48
        Originally posted by Bomb5 View Post
        Kuinka iso homma e39 i6 sedanin etuapurungon siirto on suuntauksen yhteydessä? Voisi seuraavassa suuntauksessa keskittää, kun camberit on vähän toispuoleisesti. Monellako pultilla se on kiinni ja pitääkö pultit vaihtaa samalla uusiin? Hemillä tais olla tästä kokemusta?
        Kuuluu ihan suuntauksen arkirutiiniin, eli kelkan pultteja löysään, raudalla kelkka toiseen laitaan ja pultit kiinni. Mitään pultteja ei tietenkään tarvitse vaihdella.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #49
          Originally posted by Hemi View Post
          Kuuluu ihan suuntauksen arkirutiiniin, eli kelkan pultteja löysään, raudalla kelkka toiseen laitaan ja pultit kiinni. Mitään pultteja ei tietenkään tarvitse vaihdella.
          Mihin/miten tuo kelkka vakiona asettuu ja kuinka tarkasti se menee aina samaan kohtaan? Eikös siinä ollut jotkut holkit joiden mukaan se asettuu? Ihan vaan siksi kyselen kun BMW:n ohjeen mukaan (jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt) kulmien tarkistus ei ole tarpeellista jos kelkan ottaa irti.
          E39 528iA

          Comment

          • janke
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 3665
            • seinäjoki

            #50
            Originally posted by Hemi View Post
            Kuuluu ihan suuntauksen arkirutiiniin, eli kelkan pultteja löysään, raudalla kelkka toiseen laitaan ja pultit kiinni. Mitään pultteja ei tietenkään tarvitse vaihdella.
            Mites takakelkka? Pystyykö sitä siirtämään?
            Bmw 316 E30 -88

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #51
              Originally posted by janke View Post
              Mites takakelkka? Pystyykö sitä siirtämään?
              Mihin ja miksi sitä haluat siirtää?

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14578
                • Oulu

                #52
                Originally posted by TJJ View Post
                Mihin/miten tuo kelkka vakiona asettuu ja kuinka tarkasti se menee aina samaan kohtaan? Eikös siinä ollut jotkut holkit joiden mukaan se asettuu? Ihan vaan siksi kyselen kun BMW:n ohjeen mukaan (jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt) kulmien tarkistus ei ole tarpeellista jos kelkan ottaa irti.
                Se kyllä asemoituu tosiaan samaan kohtaan, koska korissa on tapit jotka työntyy puslan sisään. Itse kun vaihdoin takakelkan puslat niin kulmat ei muuttunu.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • janke
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2010
                  • 3665
                  • seinäjoki

                  #53
                  Olihan tästä takakelkan siirrostakin puhetta ja kokeilinki sitä ja luulin että oli jotain apua, mutta lopuksi ei ollutkaan.

                  Takaiskareista vielä sen verran, kun vaihdoin säädettävät viimekesänä bogeihin ja h&r jousiin siksi, kun noissa halppis tolpissa olivat alapään kiinnikepuslat vääntyneet ja tosin noissa bogeissa oli vielä hyvät noi puslat, mutta nyt kuskinpuolella sama ilmiö, eli pusla on ihan vinossa/vääntynyt kiinnikkeeseen nähden:think Kun vaihdoin noi boget, niin camberikin oli vasenmalla säädettävissä -1.30´ asteeseen vaikka oli ajettukin satoja kilometrejä, mutta nyt sama tilanne... eli vaiuttaako se perkele kuiteskin tuohon camberiin? Vaikka käsityksen mukaan ei pitäisi? Ja kaikki on uutta vasenmalla paitsi laakeri ja se linkkivarsi.
                  Bmw 316 E30 -88

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #54
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Mihin/miten tuo kelkka vakiona asettuu ja kuinka tarkasti se menee aina samaan kohtaan? Eikös siinä ollut jotkut holkit joiden mukaan se asettuu? Ihan vaan siksi kyselen kun BMW:n ohjeen mukaan (jos nyt en ihan väärin ymmärtänyt) kulmien tarkistus ei ole tarpeellista jos kelkan ottaa irti.
                    Onhan siellä ohjurit, mutta saa sillä kelkan siirrolla parhaimmillaan 0.10-0.15"- astetta tasattua puolelta toiselle kun tosiaan tekee niin että vääntää "jänniin" toiseen laitaan ennen pulttien kiristämistä.
                    Periaatteessa aina pitäisi suunnata uudelleen jos mikä tahansa etupään osa/kokonaisuus on irti.

                    Comment

                    • -Jassi-
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2013
                      • 62
                      • Klaukkala

                      #55
                      Originally posted by janke View Post
                      Onko mitään keinoa saada vasenta taka camberia pystympään kun jää -1,46`? Tuokin arvo syö varmaan 18" rengasta sisäsyrjältä? vai olisko aika nyt sen sulaton?
                      Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
                      Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
                      e39 530dA Touring -01
                      ex-e39 540 sedan facelift
                      ex-E46 330Xi Touring

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        #56
                        Originally posted by -Jassi- View Post
                        Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
                        Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
                        Et ilmeisesti ole tätäkään topiikkia kokonaan lukenut?Kuluu sisäkantit varmasti noilla arvoilla.Että noihin "tehtaan arvoihin" ja silleen...

                        Lukaiseppa vaikka tuolta "ykkös topiikista" lisää: http://www.btcf.fi/forum/showthread....F6r%E4suuntaus
                        Last edited by Heguli 31; 15-04-2014, 15:00.

                        Comment

                        • N.u.t
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2008
                          • 202
                          • Seinäjoki

                          #57
                          Originally posted by -Jassi- View Post
                          Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
                          Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
                          Yllähän puhuttiin camberista, ei aurauksesta.
                          Eikä ole mitään "tehtaan ohjearvoja" on vain tehtaan antamat toleranssit.

                          Liian helppoahan se olisi jos kone kertoisi oikeat arvot alla olevalle rengaskoolle + korkeudelle.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #58
                            Originally posted by -Jassi- View Post
                            Öööh, miksi? Mulla just säädettiin M-sport2 alusta tehtaan ohjearvoihin, joka oli muistaakseni -1,83. Kokonaisauraus 0,17 jaettuna puolilleen 0,8 ja 0,9.
                            Rengas/vannekoko 265/30x19 9,5x19" ja tosi hyvä on ajaa.
                            "Hyvä ajaa", mutta parempi olisi ihan oikeilla camberarvoilla ko.vannekoolle ja renkaiden sisäreunakaan ei kuluisi niin nopeasti kuin nyt.

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              #59
                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Etupäässä camberit on siis -0,19' (L) ja -0,04' (R). Vasen puoli oli ennen tornista säätöä -0,39'. 3 mm siirto ulospäin tolppaa siis vaikutti 0,20'.
                              Avasin tuossa apukuskin puoleisen yläpään laakerin kiinnitysmutterit ja huomasin, että olihan sinne jäänyt varaa säätää vielä negatiivisemmaksi. Sain siirrettyä tolpan yläpäätä n. 1-1,5 mm sisemmäksi, eli nyt siellä pitäis olla n. 0,10' - 0,15' negatiivista. Tuntui vaan se 0,04' niin pieneltä, että voisiko vaikuttaa ajossakin helpommin ylimääräisenä vetelyherkkyytenä, kun rengas on lähes pystyssä ja saattaa "käväistä" jossain tilanteessa positiivisella puolella, vaikka kuskinpuoli on negatiivisella puolella, varsinkin mutkissa. Pitää kesällä säätää nuo vielä paremmin, mutta täytyy tunnustella nyt miten vaikutti, kun pääsee takaisin pääkaupunkiseudun urahelvettiin.
                              Last edited by Bomb5; 18-04-2014, 13:29.
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • -Jassi-
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2013
                                • 62
                                • Klaukkala

                                #60
                                Ok. Kiitos vinkistä. Otin kotitehtäväksi tuon linkatun viestiketjun, hyvää tietoa. Pitänee säästää rengaskuluissa ja viedä uuteen säätöön.
                                e39 530dA Touring -01
                                ex-e39 540 sedan facelift
                                ex-E46 330Xi Touring

                                Comment

                                Working...
                                X