memebuy23buy

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ApriliaMan
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 235
    • Lohja

    #61
    Olen tässä yrittäny kahlata läpi topicia, että löytäisin oikeat arvot 235/45-17 ja 235/35-19 265/30-19 rengastukselle...mutta ei nyt oikeen aukee

    Voisko joku listata ihan selkeesti, mihin ne kannattasi laittaa? Kun perjantaina auto menee säätöön...Kiitos

    Luotan kyllä tuohon säätäjään, mutta aina voi antaa vinkkiä et mihin ne kannattaa laittaa. http://www.autopeltikorjaamoleskinen.fi/ ainakin tästä on aikaisempaa hyvää kokemusta ja muutenkin
    Last edited by ApriliaMan; 27-04-2014, 11:16.
    e39 530iA ///M Sport -02
    Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

    ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #62
      Originally posted by ApriliaMan View Post
      Olen tässä yrittäny kahlata läpi topicia, että löytäisin oikeat arvot 234/45-17 ja 235/35-19-265/30-19 rengastukselle...mutta ei nyt oikeen aukee

      Voisko joku listata ihan selkeesti, mihin ne kannattasi laittaa? Kun perjantaina auto menee säätöön...Kiitos

      Luotan kyllä tuohon säätäjään, mutta aina voi antaa vinkkiä et mihin ne kannattaa laittaa. http://www.autopeltikorjaamoleskinen.fi/ ainakin tästä on aikaisempaa hyvää kokemusta ja muutenkin
      Kyllä tuolla osaa säätää vaikka et sanoisi mitään. Mutta auraukset ja camberit pienelle.

      Comment

      • ApriliaMan
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 235
        • Lohja

        #63
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Kyllä tuolla osaa säätää vaikka et sanoisi mitään. Mutta auraukset ja camberit pienelle.
        Hieno homma...niin hän puhuikin, että pienelle pitää laittaa.

        Kiitos vastauksesta
        e39 530iA ///M Sport -02
        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

        Comment

        • ApriliaMan
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 235
          • Lohja

          #64
          Käytin tuon mun e39 M sportin säädätettävänä ja tällaiset arvot laitettiin, miltäs vaikuttaa:

          Etu -> Caster: V 6,10" O 6,13" Camber: V -0,28" O -0,36" Haritus/auraus: yht. 0,04"

          Taka -> Camber: V -2,01" O -2,01" Haritus/auraus: V 0,02" O 0,03"

          Kulkukulma -> 0,00"

          Takapäätä olis pitäny saada suorempaan, mutta ei uskallettu laittaa ettei ala renkaat ottaa kiinni...265/30-19 et20 (viimekesänä rullattiin kaaret ja pystymmässä se saattais alkaa ottaa taas kiinni). Jos vaikuttaa, että tilaa olis, niin sit ehkä säädetään ne uudelleen.

          Ainakin talvigummeilla 235/45-17 auto kulkee suoraan, eikä vetele.
          e39 530iA ///M Sport -02
          Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

          ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10114
            • KVLA

            #65
            Originally posted by ApriliaMan View Post
            Taka -> Camber: V -2,01" O -2,01" Haritus/auraus: V 0,02" O 0,03".
            Jos kaaria on jo käsitelty,niin melko varmasti olisi -1,40 pyörinyt raapimatta.Jopa -1,30.No kunhan nyt sitten testailet.Kalliiksi tulee tuo kumien uusiminenkin joka kevät.

            Comment

            • ApriliaMan
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 235
              • Lohja

              #66
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Jos kaaria on jo käsitelty,niin melko varmasti olisi -1,40 pyörinyt raapimatta.Jopa -1,30.No kunhan nyt sitten testailet.Kalliiksi tulee tuo kumien uusiminenkin joka kevät.
              Joo, pitää tarkistaa kun saa suvigummit/vanteet alle. Mutta ei ne kyllä mitenkään hirveesti oo sisäreunasta kulunu...samoilla kumeilla menty jo muutama kesä, viimekesänä ne vaihdettiin puolelta toiselle.

              Just jostain -1,50 arvoista se säätäjä puhu
              e39 530iA ///M Sport -02
              Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

              ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

              Comment

              • jukkae
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3506
                • 70800

                #67
                Pakko on kyllä tuollasella camberilla kulua tuon kokoinen kesärengas....

                Comment

                • ApriliaMan
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 235
                  • Lohja

                  #68
                  Originally posted by jukkae View Post
                  Pakko on kyllä tuollasella camberilla kulua tuon kokoinen kesärengas....
                  Samat kumit mulla oli jo edellisessä farkussa (oliskohan ne joku 5-6v vanhat). Eikä voi sanoa, et olis kaljut siltä kuluneemmalta reunalta. En sit tiiä...tuossa ne on pyöriny alla jo 3 kesää.

                  Mut pitää testaa, olisko siinä varaa ottaa suorempaan ja kuinka paljon kun ne saa alle
                  e39 530iA ///M Sport -02
                  Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                  ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    #69
                    Originally posted by ApriliaMan View Post
                    Samat kumit mulla oli jo edellisessä farkussa (oliskohan ne joku 5-6v vanhat). Eikä voi sanoa, et olis kaljut siltä kuluneemmalta reunalta. En sit tiiä...tuossa ne on pyöriny alla jo 3 kesää.

                    Mut pitää testaa, olisko siinä varaa ottaa suorempaan ja kuinka paljon kun ne saa alle
                    Mielenkiinnosta.. minkä merkkiset renkaat?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #70
                      Originally posted by ApriliaMan View Post
                      Käytin tuon mun e39 M sportin säädätettävänä ja tällaiset arvot laitettiin, miltäs vaikuttaa:

                      Etu -> Caster: V 6,10" O 6,13" Camber: V -0,28" O -0,36" Haritus/auraus: yht. 0,04"

                      Taka -> Camber: V -2,01" O -2,01" Haritus/auraus: V 0,02" O 0,03"

                      Kulkukulma -> 0,00"

                      Takapäätä olis pitäny saada suorempaan, mutta ei uskallettu laittaa ettei ala renkaat ottaa kiinni...265/30-19 et20 (viimekesänä rullattiin kaaret ja pystymmässä se saattais alkaa ottaa taas kiinni). Jos vaikuttaa, että tilaa olis, niin sit ehkä säädetään ne uudelleen.

                      Ainakin talvigummeilla 235/45-17 auto kulkee suoraan, eikä vetele.
                      Kuluttaa 100% varmuudella sisäkanttia takarenkaista selvästi nopeammin ja pito märällä kelillä kohtuu heikko.
                      Takapään kun saisi -1.30 -1.40"-astetta niin muuten ihan ok.

                      Comment

                      • ApriliaMan
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 235
                        • Lohja

                        #71
                        Originally posted by janke View Post
                        Mielenkiinnosta.. minkä merkkiset renkaat?
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kuluttaa 100% varmuudella sisäkanttia takarenkaista selvästi nopeammin ja pito märällä kelillä kohtuu heikko.
                        Takapään kun saisi -1.30 -1.40"-astetta niin muuten ihan ok.
                        Ne on BF Goodrich gForce Profiller2:set.

                        Kiitosta Hemi...tarkastelen takapään tilannetta ja jos sinne jää riittävästi tilaa, ni säädetään niitä pystympään Sit jos vaikuttaa huonolle, ni pakko vaan jättää tuohon (kun jostain syystä se ei oo niitä kovinkaan nopeesti kankaille syöny), eikä ees vesikelissä liirtoon yritä.
                        e39 530iA ///M Sport -02
                        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

                        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

                        Comment

                        • -Jassi-
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2013
                          • 62
                          • Klaukkala

                          #72
                          Nonniin. Tänään tehtiin vaatimaton 4h lisäsäätöoperaatio.

                          Etucamberit olivat n. -0,50 jotka saatiin yläpään pultinkolot muotoilemalla arvoon -0,22 ja -0,25. Aurausta laitettiin 0,02 per puoli.
                          Takana saatiin säädettyä suoraan ilman kikkailuja camberit arvoon -1,25, aurausta laitettiin 0,05.

                          Alustaan just vaihdettu narinahelat ja reaktiotankojen puslat sekä pyöränlaakerit taakse. M-sport II. Rengaskoko ed. 235/35x19 8" vanteella et 20+10mm spacer ja takana 265/30x19 9,5" vanteella et20.

                          Koko homma tehtiin vielä kahdesti, eli ensin säädettiin ja sitten ajettiin välissä ja säädettiin uudelleen. Varsinkaan nuo auraukset eivät aina hypähdä suoraan ihan kohdalleen vaan muuttuvat näköjään hieman alussa hakien paikkansa.

                          Verrattuna cambereihin -0,5 ja -1,83 ja edellisiin n. 0,08 aurausarvoihin autosta tuli selvästi vielä tunnottomampi urille. Ei vetele ja mikä mukavinta, tarvittava voima rattia pyöritellessä pieneni puoleen. Kyllä kannatti
                          e39 530dA Touring -01
                          ex-e39 540 sedan facelift
                          ex-E46 330Xi Touring

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #73
                            Originally posted by -Jassi- View Post
                            Nonniin. Tänään tehtiin vaatimaton 4h lisäsäätöoperaatio.

                            Etucamberit olivat n. -0,50 jotka saatiin yläpään pultinkolot muotoilemalla arvoon -0,22 ja -0,25. Aurausta laitettiin 0,02 per puoli.
                            Takana saatiin säädettyä suoraan ilman kikkailuja camberit arvoon -1,25, aurausta laitettiin 0,05.

                            Alustaan just vaihdettu narinahelat ja reaktiotankojen puslat sekä pyöränlaakerit taakse. M-sport II. Rengaskoko ed. 235/35x19 8" vanteella et 20+10mm spacer ja takana 265/30x19 9,5" vanteella et20.

                            Koko homma tehtiin vielä kahdesti, eli ensin säädettiin ja sitten ajettiin välissä ja säädettiin uudelleen. Varsinkaan nuo auraukset eivät aina hypähdä suoraan ihan kohdalleen vaan muuttuvat näköjään hieman alussa hakien paikkansa.

                            Verrattuna cambereihin -0,5 ja -1,83 ja edellisiin n. 0,08 aurausarvoihin autosta tuli selvästi vielä tunnottomampi urille. Ei vetele ja mikä mukavinta, tarvittava voima rattia pyöritellessä pieneni puoleen. Kyllä kannatti

                            Plus nyt kuluu renkaat tasaisesti ja niin etteivät ala pitämään ääntä myöskään kulutuspinnan ehtoopuolella(ei eivät kulu hampaaalle).
                            Bensaa säästyy=rullaa kevyesti ja kiihtyykin kympän/kaksi 0-100kmh nopeammin.
                            Sadekelin pito nyt myöskin huomattavasti parempi.
                            Eli kyllähän nämä kannattaa työstää vaikka väkisin paikalleen, eli vaivat kyllä palkitaan pitkässä juoksussa....toisin kuin ottaa asenne että:...."ei voi säätää"....

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              #74
                              Originally posted by -Jassi- View Post
                              Nonniin. Tänään tehtiin vaatimaton 4h lisäsäätöoperaatio.

                              Etucamberit olivat n. -0,50 jotka saatiin yläpään pultinkolot muotoilemalla arvoon -0,22 ja -0,25. Aurausta laitettiin 0,02 per puoli.
                              Takana saatiin säädettyä suoraan ilman kikkailuja camberit arvoon -1,25, aurausta laitettiin 0,05.

                              Alustaan just vaihdettu narinahelat ja reaktiotankojen puslat sekä pyöränlaakerit taakse. M-sport II. Rengaskoko ed. 235/35x19 8" vanteella et 20+10mm spacer ja takana 265/30x19 9,5" vanteella et20.

                              Koko homma tehtiin vielä kahdesti, eli ensin säädettiin ja sitten ajettiin välissä ja säädettiin uudelleen. Varsinkaan nuo auraukset eivät aina hypähdä suoraan ihan kohdalleen vaan muuttuvat näköjään hieman alussa hakien paikkansa.

                              Verrattuna cambereihin -0,5 ja -1,83 ja edellisiin n. 0,08 aurausarvoihin autosta tuli selvästi vielä tunnottomampi urille. Ei vetele ja mikä mukavinta, tarvittava voima rattia pyöritellessä pieneni puoleen. Kyllä kannatti
                              Huomannut myös, että suoraan ajosta camberit ovat takana asetettuja arvoja pienenmät (positiiviseen suuntaan) ja hetken päästä tasottuvat normaaliin arvoihin. parhaan tuloksen saa juurikin niin, että säädetään ja ajetaan lenkki ja varmistetaan arvojen oikeellisuus uudestaan.
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • juhnis82
                                Newbiemmer
                                • Feb 2011
                                • 18
                                • LPR, Finland

                                #75
                                Käytin auton suuntauksessa ja raportti liitteenä. Auto 523 -96 ja kumit on 235/45/17 joka kulmassa. Taakse vaihdettu kaikki tukivarret, laakerit, iskunvaimentimet ja jouset. Vakio alusta. Osien vaihdon jälkeen ruuvasin camber ruuvin niin "pystyyn" kun silmällä sain. Muuten kaikki lukemat kelpaa, ainoa asia on etupään caster joka on punaisella. Pitääkö tuota jotenkin yrittää laittaa kuntoon vai antaa olla? Voisin keksiä parempaakin tekemistä kun ryömiä auton alla
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X