memebuy23buy

E39 Nelipyöräsuuntaus. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1787
    • vihti

    Laitetaan nyt tännekin vielä eli 2vuotta sitten kulmat säädetty viimeksi ja silloin oli etucamberien eroa pikkusen ja muuten sain kaikki hyväksi (tankki tyhjä ja siksi perä liian korkealla=>casteria liian vähän)

    Noilla säädöillä ei ole ollut ongelmia renkaiden epätasaisen kulumisen kanssa(rengaskoko 245/40R18 vanteet 8J ET20&9J ET22), takarenkaat kun oli keväällä kulunut sisälaidoilta kankaille niin oli myös keskellä ja ulkolaidoilla jo laiton urasyvyys.

    Etupäästä nyt alkaa reaktiotankojen puslat olla aika valmiit kun pikkusen on haastetta ajaa suoraan varsinkin uraisella tiellä sillä matkavauhdissa 80-120 ohjaus ei hakeudu täysin keskelle, myös hammastangonpäissä on jo välystä vaikkakin hiljattain katsastuksessa ei siitä mainittu.

    Seuraavassa säädössä kyllä keskitytään tohon etu-camberien eroon vähän tarkemmin, mietin vain että auttaisko apurungon siirto oikealle päin, vai onko sitä edes mahdollista liikuttaa? jos ne molemmat sais lähemmäs puolta astetta tai ylikin niin olis parempi.

    Tässä ei siis olla hakemassa renkaille maksimi käytöikää vaan autoa jolla on kiva kurvailla, jos vaikka kävis radalla kokeilemassa tänäkesänä.
    Last edited by naikou; 28-05-2016, 00:34.
    E39 523i Turbo

    Comment

    • _nixu_
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2006
      • 8975
      • Kellokoski

      Miten jos ihan ensin laittais sen alustan kuntoon, turha noista kulmista on stressata jos joka toinen nivel on jo väljä :think

      Eteen kaikki ja taakse vähintään narinahelat uutta..
      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1787
        • vihti

        Taka-akselilla jos olis vikaa niin olis myös kolinaa, narinaa tai edes vetelyä? Mutta kun ei ole ylimääräisiä ääniä, täyskaasulla paikaltaan kiihdyttäessä ei lähde perä seilaamaan vaihteenvaihdon jälkeenkään. ollut niin sievässä ajossa toi että peräpää on ok vielä mutta voimansiirrossa on jotain kulunutta, pienellä vaihteella kun nostaa kaasun ja laskee raskaammin alas niin "pum"-ääni kuuluu vaan ja lähtee kiihtymään sillain vähän nykien ehkä en osaa selittää oiken mitä siinä tapahtuu mutta sellainen se on ollut jo ostopäivästä saakka. Työkaveri sanoi että kulunut hardykiekko ainakin voi tehdä tota.

        Sehän on päivänselvä juttu ettei kulmien säätö onnistu enään väljillä osilla joten etupäästä ne risat osat uusitaan.

        E:mutta ne narinahelat vois silti uusia huvikseenkin koska olen kyllä kuullut kun ne on rikki monestakin autosta, ikävä ääni.
        Last edited by naikou; 28-05-2016, 17:19.
        E39 523i Turbo

        Comment

        • jmp2002
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 5728
          • Rovaniemi

          Lyödäänkö säädöt ohjearvoihin vai onko jotain parempaa ohjetta minkä mukaan säätää?

          Madallettu 523i kyseessä?
          E30 325i Touring -89
          E30 325i touring -88 m50tbo
          G20 330e M-Sport -20

          Comment

          • Bringer00
            Bimmer Rookie
            • Sep 2012
            • 132
            • Siikalatva

            Nostellaanpa tätäkin aihetta.
            Haluaisin semmoiset arvot e39 sedaniin millä on oikeasti hyvä ajaa. Piittaamatta renkaan kulumisesta. Olen jo kokeillu renkaat pystyyn ja vähän aurausta metodia mutta ei minun mielestäni kulje vakaasti. Menee tien kallistumien mukaan ja ottaa uriin.

            Kulmat oli camber. Etu 0.2 ja taka 1.2 ja auraukset minimissä ohjearvosta.

            M5 foorumilla laittavat 1-2astetta camberia eteen ja 1.5-2.5 taakse.
            Millainen on ajettava tehtaan ohjearvoilla 19" renkailla. 265/30 takana.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10114
              • KVLA

              Originally posted by Bringer00 View Post
              Nostellaanpa tätäkin aihetta.
              Haluaisin semmoiset arvot e39 sedaniin millä on oikeasti hyvä ajaa. Piittaamatta renkaan kulumisesta. Olen jo kokeillu renkaat pystyyn ja vähän aurausta metodia mutta ei minun mielestäni kulje vakaasti. Menee tien kallistumien mukaan ja ottaa uriin.

              Kulmat oli camber. Etu 0.2 ja taka 1.2 ja auraukset minimissä ohjearvosta.

              M5 foorumilla laittavat 1-2astetta camberia eteen ja 1.5-2.5 taakse.
              Millainen on ajettava tehtaan ohjearvoilla 19" renkailla. 265/30 takana.
              Vika on kyllä silloin renkaissa tai/ja paineissa. Tai sitten siellä alustassa on jossain pientä fuulaa. Pari V8 E39 ollut alla ja molemmat kulki kuin luotijuna. Eli kaikki välykset poistettu osia uusimalla ja suuntaukset kohdilleen.

              Minkä merkkiset/malliset renkaat ja millä paineilla? Ethän ajele sekarengastuksella? Eli edessä jotkut jäykempi runkoiset ja takana veltot halpispaskat.

              Comment

              • Bringer00
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 132
                • Siikalatva

                Originally posted by Heguli 31 View Post
                Vika on kyllä silloin renkaissa tai/ja paineissa. Tai sitten siellä alustassa on jossain pientä fuulaa. Pari V8 E39 ollut alla ja molemmat kulki kuin luotijuna. Eli kaikki välykset poistettu osia uusimalla ja suuntaukset kohdilleen.

                Minkä merkkiset/malliset renkaat ja millä paineilla? Ethän ajele sekarengastuksella? Eli edessä jotkut jäykempi runkoiset ja takana veltot halpispaskat.
                Alustassa on kaikki uutta, myös takakelkan puslat. Pyörän navat ja laakerit kaikki uudet. Hammastangossa ei tunnu klappia. Samalla tavalla kulkee myös talvirenkailla. Ja käytän 3.0 barin paineita. En usko että johtuu rengastuksesta.

                Rahaa palanu jo aika kivasti tuohon alustaan.

                Käyn suuntaan ton seuraavaksi näillä arvoilla. Jos alkas kulkemaan kuten bemun kuuluukin. Ilman vetelyjä ja uraherkkyyttä.

                Camber taka. 2.00
                Auraus 0.03 ja 0.03

                Camber etu.** 1.06
                Auraus. 0.02 ja 0.02

                Millasia arvoja olette sitten muut laittaneet? Entä ajaako joku isommilla cambereilla?

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10114
                  • KVLA

                  Originally posted by Bringer00 View Post
                  Millasia arvoja olette sitten muut laittaneet? Entä ajaako joku isommilla cambereilla?
                  Minulla oli molemmissa 540:ssä 18" rengastukella ja M5:ssa 19" renkailla etucamperit -30min. ja takana -1`30". Ja noilla tosiaan toimi hienosti.

                  Niin minkä merkkiset ja mallin kumit sinulla siinä autossa sitten on?

                  Comment

                  • Bringer00
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2012
                    • 132
                    • Siikalatva

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Minulla oli molemmissa 540:ssä 18" rengastukella ja M5:ssa 19" renkailla etucamperit -30min. ja takana -1`30". Ja noilla tosiaan toimi hienosti.

                    Niin minkä merkkiset ja mallin kumit sinulla siinä autossa sitten on?
                    Millaiset auraukset?

                    Kesällä linglong 235/35 ja 265/30/19. 8.5" et 2 ja 10" et 18
                    Talvi pirelli ice zero 235/45/17 style 66 12mm ja 16mm lätyillä.

                    Molemmilla kulkee samalla tavalla.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10114
                      • KVLA

                      Originally posted by Bringer00 View Post
                      Millaiset auraukset?
                      Auraukset oli tehtaan arvojen minimissä.
                      Last edited by Heguli 31; 23-10-2016, 16:56.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Bringer00 View Post
                        Alustassa on kaikki uutta, myös takakelkan puslat. Pyörän navat ja laakerit kaikki uudet. Hammastangossa ei tunnu klappia. Samalla tavalla kulkee myös talvirenkailla. Ja käytän 3.0 barin paineita. En usko että johtuu rengastuksesta.

                        Rahaa palanu jo aika kivasti tuohon alustaan.

                        Käyn suuntaan ton seuraavaksi näillä arvoilla. Jos alkas kulkemaan kuten bemun kuuluukin. Ilman vetelyjä ja uraherkkyyttä.

                        Camber taka. 2.00
                        Auraus 0.03 ja 0.03

                        Camber etu.** 1.06
                        Auraus. 0.02 ja 0.02

                        Millasia arvoja olette sitten muut laittaneet? Entä ajaako joku isommilla cambereilla?
                        Varmasti itsekkin ymmärrät että joo, voihan se hetken kulkea ”vetelemättä” näillä camberarvoilla kun takarenkaasta todellinen kanto/kosketusalue tiehen on 195-leveän renkaan luokkaa.
                        Eli rengas kulkee pelkällä sisäkantillaan ja koko akselistomassa välittyy tiehen pelkän renkaan sisärungon välityksellä.
                        Näillä camberarvoilla leveä 19” Linglong on sisäreunastaan loppu alle 8000km:ssä ja kun rengas muutaman tuhannen jälkeen on kulunut ”linttaan”, on ajettaavuus vielä heikompi kuin nyt.
                        Eli hetken aikaa se voi tuntua että tämähän menee paremmin, mikäli tällaiset camberarvot väännät alle, mutta kostautuu kyllä vielä huonompana ajettavuutena+renkaan voimakkaana ääntämisenä melko pian.

                        Onka alla olevat renkaat olleet alla siitä asti kun kulmat ovat nykyiset, vai onko jo ehditty ajamaan ”linttaan”/pilalle?
                        Onko kaikki alustan tuennat kiristetty vasta kun auton massa on päällä?
                        Mikä madallus? Kuinka leveät vanteet? Onko perssonien yläpäät varmasti koottu oikein+ehjät?
                        Onko kyseessä kutos vai kasikoneinen auto(eli hammastanko vai ”kuulamutteri")?
                        Onko etupäässä ”virityksiä”, eli powerflexejä tms?

                        Comment

                        • Bringer00
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2012
                          • 132
                          • Siikalatva

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Varmasti itsekkin ymmärrät että joo, voihan se hetken kulkea ”vetelemättä” näillä camberarvoilla kun takarenkaasta todellinen kanto/kosketusalue tiehen on 195-leveän renkaan luokkaa.
                          Eli rengas kulkee pelkällä sisäkantillaan ja koko akselistomassa välittyy tiehen pelkän renkaan sisärungon välityksellä.
                          Näillä camberarvoilla leveä 19” Linglong on sisäreunastaan loppu alle 8000km:ssä ja kun rengas muutaman tuhannen jälkeen on kulunut ”linttaan”, on ajettaavuus vielä heikompi kuin nyt.
                          Eli hetken aikaa se voi tuntua että tämähän menee paremmin, mikäli tällaiset camberarvot väännät alle, mutta kostautuu kyllä vielä huonompana ajettavuutena+renkaan voimakkaana ääntämisenä melko pian.

                          Onka alla olevat renkaat olleet alla siitä asti kun kulmat ovat nykyiset, vai onko jo ehditty ajamaan ”linttaan”/pilalle?
                          Onko kaikki alustan tuennat kiristetty vasta kun auton massa on päällä?
                          Mikä madallus? Kuinka leveät vanteet? Onko perssonien yläpäät varmasti koottu oikein+ehjät?
                          Onko kyseessä kutos vai kasikoneinen auto(eli hammastanko vai ”kuulamutteri")?
                          Onko etupäässä ”virityksiä”, eli powerflexejä tms?
                          Reaktiotangoista löytyy powerflexit.
                          H&R 40/15 jouset msport iskareilla. N. 350mm keskiökaari.
                          Kaikki kiritty vasta kun auto omilla renkailla maassa.
                          On kaikki koottu oikein. Ja uusilla ylätukilaakereilla. Aikaisemmin oli ongelmaa että vänkärin puolen camber oli asteen pielessä. Vika löytyi pyöränlaakerista/navasta.
                          525ia sedan. Hammastanko
                          Vanteina on 8.5" et 14 + 12mm spacerit ja 10" et 18. Rial daytona race.

                          Eli kulmat on tällähetkellä.
                          Edessä 0.3 astetta camber ja 0.01 aurausta per puoli
                          Takana 1.3 astetta camber ja 0.02 aurausta per puoli.

                          Auto kulkee kallistusten mukaan ja tuntuu että saa kokoajan vähän ohjailla. Ei siis ole suuntavakaa. Hammastankoa ei ole vaihdettu. Mutta ei siinä klappiakaan tunnu. Ei nyt kuitenkaan ihan paska ole ajaa mutta kaipaisi parempaa suuntavakautta.

                          Taakse aurausta lisää?

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10114
                            • KVLA

                            Oletko kokeillut ilman noita vanteiden lättyjä? Tiedän ainakin yhden tapausen (C-Mersu),missä ajokäytös korjaantui suhtpaljon pelkillä (etu)levikepalojen poistamisella.
                            Last edited by Heguli 31; 26-10-2016, 15:06.

                            Comment

                            • Bringer00
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2012
                              • 132
                              • Siikalatva

                              Originally posted by Heguli 31 View Post
                              Oletko kokeillut ilman noita vanteiden lättyjä? Tiedän ainakin yhden tapausen (C-Mersu),missä ajokäytös korjaantui suhtpaljon pelkillä (etu)levikepalojen poistamisella.
                              En ole kokeillut. Tänään laitoin talvirenkaat alle. Samallailla kulkee. Eli suuntavakaus saisi olla parempi. Miten aurauksen säädöt vaikuttaa suuntavakauteen?

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                Osaisko joku sanoa, että millainen aurauskulma pitäisi taakse säätää, kun nyt on alatukivarsissa uretaanipuslat ja en pysty oikein hahmottamaan että kuinka noilla jäykillä puslilla taka-tuennat pääsee elämään? Eikös vetävät pyörät pyri aina auraamaan, mutta miten kun vauhti kasvaa, niin kuinkas sitten renkaat alkaa käyttäytymään?
                                Viimeksi laitettiin taakse aurausta v/o 0.05´ mutta tuntui/tuntuu noilla arvoilla perä hakevan jatkuvasti ja ei ole väliä mitkä renkaat ovat alla?
                                Camberit on takana muistaakseni -1,25´ ja edessä -0,17´.
                                Last edited by janke; 13-03-2017, 19:38.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X