Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tulipalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #61
    Originally posted by markok View Post
    Kun tällähetkellä en itse pääse auton alle niin sen verran tutkin omaa autoa, että mittasin kaapelin resistanssin akulta konehuoneen pistokkeelle. Tein homman niin, että otin akun - navan irti ja kytkin yleismittarin kahden käynnistyskaapelin väliin joista toinen oli kytketty akun + napaan ja toinen konehuoneen + pistokkeeseen. Tulos oli 0,0 ohmia kun ensin oli nollattu mittajohtimien vastus pois. Tämä mittaushan ei ihan koko totuutta kerro kun vastus voi muuttua paljonkin kun virtaa nostetaan, mutta ei ainakaan mitään todella huolestuttavaa mittauksella löytynyt.
    Niin, ei tuo mittalaitteen vastusmittauksessa käyttämä mA-luokan virta hirveästi kerro kaapelista, jossa pitäisi kulkea startissa luokkaa 300-400 A.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • 1031
      Bimmer Rookie
      • Jul 2008
      • 125

      #62
      Originally posted by markok View Post
      Kun tällähetkellä en itse pääse auton alle niin sen verran tutkin omaa autoa, että mittasin kaapelin resistanssin akulta konehuoneen pistokkeelle. Tein homman niin, että otin akun - navan irti ja kytkin yleismittarin kahden käynnistyskaapelin väliin joista toinen oli kytketty akun + napaan ja toinen konehuoneen + pistokkeeseen. Tulos oli 0,0 ohmia kun ensin oli nollattu mittajohtimien vastus pois. Tämä mittaushan ei ihan koko totuutta kerro kun vastus voi muuttua paljonkin kun virtaa nostetaan, mutta ei ainakaan mitään todella huolestuttavaa mittauksella löytynyt.
      Käytä samaa mittaustapaa mutta mittaa jännitettä esim hehkutuksen tai starttaamisen aikana, silloin amppeereita menee reippaasti ja jos kaapelin liitoksessa on ylimenovastusta niin sen pitäisi näkyä kaapelin yli jännitehäviönä.
      E61 520da LCI 2007
      EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

      Comment

      • 1031
        Bimmer Rookie
        • Jul 2008
        • 125

        #63
        Originally posted by Janne S View Post
        Tuli tutkittua tuota kaapelin läpimenoa alapuolelta vähän tarkemmin (lue meisselillä kopistelua). Varaosanumeron mukaan tuo on 705 loppunen eli alumiini-kaapeli, ilmeisesti liitoksen kohdat on kuiten kuparia, hapettuman väristä päätellen. Silmin havaittavissa selvää johtimen ohenemista luonnollisesti tuossa hapettuman kohdalla. Kuvissa olen jo enimmät hapettumat rapsutellut lattialle, kuvassa näyttää että ois käyny jo lämpimänä, mut kuva vääristää. Pitää huomenna soitella lasipalatsiin, auto muutenkin telakalla jarruputkien ohitusleikkauksen vuoksi.


        Tässä näyttäisi että on jo kulkenut vuotovirtaa tuon liitoskappaleen ja auton korin välillä (suolavesi, kosteus ym. skeida tuossa läpiviennin ympäristössä) näkee että maalikin rapisee tuon läpiviennin ympäristöstä.
        E61 520da LCI 2007
        EX: E36 325TDS touring 1997, E30 324D 1989

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          #64
          Originally posted by 1031 View Post
          Käytä samaa mittaustapaa mutta mittaa jännitettä esim hehkutuksen tai starttaamisen aikana, silloin amppeereita menee reippaasti ja jos kaapelin liitoksessa on ylimenovastusta niin sen pitäisi näkyä kaapelin yli jännitehäviönä.
          Näin on ja täytyy tuo toinenkin mittaus tehdä sopivassa välissä. Tässä toisessa topicissa oli saatu isoja vastuksia ihan yleismittarilla mittaamalla niin sillä tuon tarkistin. http://ww.btcf.fi/forum/showpost.php...23&postcount=4

          Edit. Nyt kun tarkemmin katsoin niin tuohan oli juuri sinun kirjottama juttu
          Last edited by markok; 12-03-2015, 13:39.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Tony0
            Bimmer Rookie
            • Oct 2013
            • 172
            • Parkano

            #65
            Tässähän tarvii jo alkaa huolestua ettei bimmeri ala palamaan. Entuudestaan tiedän ainakin 2kpl konttipaloja ja nyt nämä mitä on foorumilla ilmoitettu. Selvästi tuossa liitoksessa on vikakohta, johon luulisi bmw:n tekevän toimenpiteitä. Määrä on jo sellainen ettei palo voi olla sattumaa.

            Comment

            • JCi
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 67
              • -

              #66
              Hieman aihetta sivuten, koskeeko tämä ongelma ainoastaan E6x-sarjaa vai onko esimerkiksi E9x:ssä samantyyppinen ratkaisu? :think

              Comment

              • peeämvee
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2005
                • 283
                • Taivalkoski

                #67
                Pakkohan oli käydä kaapelia tonkimassa kun tätä luki:( ei uskalla muuten talliin jättää. Ulkoa ja sisältä oli kyllä siistin näköistä. Renkaan kun ottaa vasemmalta poikkeen ni näkee jo kohtuu hyvin.
                Attached Files

                Comment

                • Tony0
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2013
                  • 172
                  • Parkano

                  #68


                  Taas yksi tulipalon uhri

                  Comment

                  • djs^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1177
                    • Mikkeli

                    #69
                    On kyllä vakavasta asiasta kyse. Tuollakin kun olis ollut koko perhe mukana ja kaks lasta takana, ja jos olis kunnolla roihahtanut niin siinähän olisivat bemarilla selitelleet. isoveljen bemari on tosiaan laitossa tällähetkellä, ja markok selvittelee asiaa trafin ja bmw:n kanssa. Saas nähä onko kohta otsikoissa "Bmw kutsuu takaisin kaikki vuoden 2003-2010 5-sarjan bmw:t.
                    EX :
                    -E36 316
                    -E36 325
                    -E39 523
                    -E39 530dA M-Sportx2
                    -E60 525dA M-Sport x2
                    -E60 545i Matte white
                    -E53 x5
                    -E91 3xx

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7527
                      • Jyväshyvä

                      #70
                      Tuskin se auto "roihahtaa" kovin äkkiä,
                      eiköhän tuolla ole jo ennen varsinaista tulipaloa melko katku...
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Maili
                        BTCF Member
                        • Aug 2011
                        • 446
                        • E-pohjanmaa

                        #71
                        Onhan tuo mielenkiintoinen juttu. Tohtiiko tuota tallissa pitääkään , vai täytyykö ostaa pressu katos pellolle.:think
                        E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                        Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                        Comment

                        • Muppe
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 1866
                          • Östermyra

                          #72
                          Originally posted by Maili View Post
                          Onhan tuo mielenkiintoinen juttu. Tohtiiko tuota tallissa pitääkään , vai täytyykö ostaa pressu katos pellolle.:think
                          Käy tai soita Autokaareen tai Käyttöautolle, niin olet viisaampi.
                          E61 530dA M-Sport
                          E39 520iA Touring

                          ex. E34 525iA
                          ex. E34 535iA
                          ex. E34 520i
                          ex. E34 520i
                          ex. E36 320i

                          Comment

                          • kettula 04
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2015
                            • 29
                            • liminka

                            #73
                            Originally posted by markok View Post
                            Nuo kuvat on otettu ilmeisesti vasemman puolen pyöräkotelosta? Pääseekö sieltä liitokseen käsiksi pelkän renkaan irrotuksen jälkeen vai onko tuossa purettu muutakin edestä pois?
                            Minä myös tutkin oman auton 530 e61vm06 peräkontista.Yotupessa oli linkki kun sinne läpivientiin laitettiin mustan tilalle Vaseliinin kans valkoinen suojamuovi,oli siistin näköinen.Katsoin sinne alle ja huomasin että sen läpiviennin suojamuovin päälle oli vielä vedetty Liimautuva kutistesukka,juurikin ehkä sen suolavedenja liejujen takia.Auto ollut minulla muutaman kuukauden eikä tietoa kuka kyseisen työn on tehnyt,Seuraan myös mielenkiinnolla keskusteluja.Olis heti ymmärrettävä katsoa ko.liitokset jos tulee hivenenkin sähkövikoja,akku tyhjenee yms.Ei se vika aina näytäkkään olevan takaluukun johtosarjoissa.

                            Comment

                            • Muppe
                              BTCF Member
                              • May 2006
                              • 1866
                              • Östermyra

                              #74
                              Originally posted by kettula 04 View Post
                              Minä myös tutkin oman auton 530 e61vm06 peräkontista.Yotupessa oli linkki kun sinne läpivientiin laitettiin mustan tilalle Vaseliinin kans valkoinen suojamuovi,oli siistin näköinen.Katsoin sinne alle ja huomasin että sen läpiviennin suojamuovin päälle oli vielä vedetty Liimautuva kutistesukka,juurikin ehkä sen suolavedenja liejujen takia.Auto ollut minulla muutaman kuukauden eikä tietoa kuka kyseisen työn on tehnyt,Seuraan myös mielenkiinnolla keskusteluja.Olis heti ymmärrettävä katsoa ko.liitokset jos tulee hivenenkin sähkövikoja,akku tyhjenee yms.Ei se vika aina näytäkkään olevan takaluukun johtosarjoissa.
                              Täälläpäin huolto tekee vaihtotyön automaattisesti muiden huoltojen yhteydessä, jos on vaihtamatta eivätkä välttämättä kerro siitä asiakkaalle.
                              E61 530dA M-Sport
                              E39 520iA Touring

                              ex. E34 525iA
                              ex. E34 535iA
                              ex. E34 520i
                              ex. E34 520i
                              ex. E36 320i

                              Comment

                              • Hakkapeliitta
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2014
                                • 552
                                • P-Sawo

                                #75
                                Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                                Laitoin myös BMW Suomelle kysymyksen joutessani.

                                BMW Suomen vastaus:

                                Tiedossamme ei ole, että BMW Group olisi suunnittelemassa muutosta jo olemassa olevaan kampanjaan ja sen ohjeistuksiin.

                                Mikäli palovaurio on alkanut akkukaapelin läpiviennistä sellaiseen autoon mihin kampanja on jo tehty aikaisemmin, asia raportoidaan valtuutettujen BMW Service toimipisteiden ja BMW Suomen kautta BMW Groupille.
                                BMW Group analysoi tapaukset ja saatujen tietojen perusteella tekee tarvittavat jatkotoimenpiteet yksittäisiin tapauksiin sekä kansainvälisesti koko kampanjaan liittyen.
                                Palotapauksissa pitää aina pois sulkea kaikki muut mahdolliset palon aiheuttajat. Palotapauksissa on useimmiten myös mukana kolmas osapuoli (asiakkaan vakuutusyhtiö), joka ensisijaisesti tekee päätöksen, että miten asiaa halutaan heidän toimestaan lähteä viemään eteenpäin.


                                Suomessa olemme vastaanottaneet tiedon muutamasta palovauriosta, jossa voidaan olettaa palon mahdolliseksi aiheuttajaksi juuri kampanjan mukainen akkukaapelin läpivienti.
                                Näissä tapauksissa joko vakuutus tai BMW Group on maksanut aiheutuneet vahingot.
                                Originally posted by Hakkapeliitta View Post
                                Laitoin asian vireille Trafiin.
                                Trafi ei ole (odotusten mukaisesti, onhan se viranomaisten linja Suomessa) vielä vastannut mitään.

                                annetaan BMW-osaa

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎