Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • revote
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2013
    • 1886
    • Hollola

    Juurikin turboja ja laturia itsekin arvuuttelen. Molemmat turbot on huollettu vuosi sitten, että niiden pitäisi olla hyvässä kunnossa, toivottavasti niitä ei tarvi alkaa taas ropaamaan. Laturin iästä en tiedä mennä sanomaan.

    Mietin muuten myös pakoputkea. Totterohan on ihan mukavasti madallettu, onkohan sinne mennyt ulostulon kautta vettä. Katalysaattori tuskin vedestä tykkää.

    Jarrulevyt tuskin olivat kuumana, vettä tuli kuin aisaa ja ajeltiin hissukseen muutenkin (taajamassa, alle rajoitusten).

    Mutta joo, ajellaan pitkän aikaa hissukseen ja kuulostellaan kunhan auto saadaan käsiin. Onneksi ajot ovat kaikki taajamassa, isolle tielle ei tarvi mennä, joten kaasua ei tarvi paljon annostella.
    | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

    Comment

    • tabasco
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2007
      • 851
      • fin

      Originally posted by HTK12 View Post
      Kun ei tiedä paljonko siellä sitä vettä nyt oli, niin paha mennä sanomaan mitä turbo tykkäsi. Toki äkkijäähdytys ei tee turbolle hyvää.
      Lähinnä tarkoitin yleisesti ottaen turboahtimen kastumista, kun vettä tulee imuilman mukana yllättäen ja siitä aiheutuvia asioita - ko. tapauksen autossahan turboja on kastumassa kaksin kappalein. Varmasti ratkaisevaa tuhojen kannalta on kuorma ja pyörintänopeus silloin, kun pata päättää hörpätä.

      Comment

      • revote
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1886
        • Hollola

        Originally posted by tabasco View Post
        Lähinnä tarkoitin yleisesti ottaen turboahtimen kastumista, kun vettä tulee imuilman mukana yllättäen ja siitä aiheutuvia asioita - ko. tapauksen autossahan turboja on kastumassa kaksin kappalein. Varmasti ratkaisevaa tuhojen kannalta on kuorma ja pyörintänopeus silloin, kun pata päättää hörpätä.
        No jos tästä voi jotain päätellä niin lievä alamäki ja nopeutta ehkä 20km/h ja siihen jäätiin.
        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by tabasco View Post
          Lähinnä tarkoitin yleisesti ottaen turboahtimen kastumista, kun vettä tulee imuilman mukana yllättäen ja siitä aiheutuvia asioita - ko. tapauksen autossahan turboja on kastumassa kaksin kappalein. Varmasti ratkaisevaa tuhojen kannalta on kuorma ja pyörintänopeus silloin, kun pata päättää hörpätä.
          Kyllähän se vesi menee hyvin turbon läpi, ellei sitä nyt ihan tolkuttomasti tule. Mikäli tulee isoja määriä vettä, niin kone on varmasti vainaa. Turbot on kuitenkin tehty isoille virtaamille, joten pieni vesiannos itsessään tuskin haittaa. Mitä enemmän jenkaa turbossa, sen isompi virtaama. Kovemmassa ajossa olisin lähinnä huolissani äkkijäähdytyksestä.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • maukk1s
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2009
            • 565
            • Kangasala

            Auto kävi "täysfixissä" elikkä myös konetila pestiin ja nyt auto ei enää käynnisty. Autona e60 535d, mitä alkaa tsekkailemaan?
            E60 530i -05


            Ex. E36 325iA -92, E36 328i -96

            Comment

            • Samppae39
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 1628
              • Vähäkyrö

              Originally posted by Korpraali View Post
              Missäköhän mahtaa olla vika, kun aina ennen valot automaattiasennossa on ovet avattaessa syttynyt parkit ym valot. Nyt yhtäkkiä ei :think lci malli kyseessä.
              Onko ne vielä idrivestä valittuna?

              Comment

              • JP-76
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 1060
                • Kanta-Häme

                Originally posted by Korpraali View Post
                Missäköhän mahtaa olla vika, kun aina ennen valot automaattiasennossa on ovet avattaessa syttynyt parkit ym valot. Nyt yhtäkkiä ei :think lci malli kyseessä.
                Olisko otettu toinen avain käyttöön :think

                Avainkohtaisia esim. nuo valoasetukset.
                Kalusto:
                BMW 550i xDrive -14
                BMW S1000R -17
                Toyota Proace -15

                Comment

                • tabasco
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2007
                  • 851
                  • fin

                  Kävinpä tuossa jarruja herkistelemässä, kun hienoista tutinaa alkoi taas ilmetä. Tein muutamia melko kovia jarrutuksia (ei ihan ABS:ille kuitenkaan) n. 70-80 km/h nopeudesta pitävällä alustalla ja huomasin, että perästä kuuluu jarrutuksen aikana "tumps, tumps". Jotenkin päättelin tuon liittyvän siihen, kun laatikko vaihtaa nopeasti pienempää pesään, mutta pitäisikö tuosta oikein kuulua moinen tumpsahdus?

                  Voi olla, että jossain kardaanin tienoilla, esim. rättinivelessä, on välystä. Huomannut monesti kun jättää parkkiin ja nostaa jarrun P:lle vaihtamisen jälkeen, että auton alta kuuluu "kilk", kun se liikahtaa parkkipykälän varaan.

                  Kun tuota tutinan ilmenemistä metsästin kevyesti jarruttelemalla, mielenkiintoinen havainto oli, että jos ennen jarrutusta vaihdan N:lle, ikään kuin tutina olisi poissa tai ainakin lievempää... :think Laatikko tuntuu pelaavan kyllä hyvin, mutta voisiko sillä olla osuutensa tutinassa? Toisaalta kova jarruttelu auttoi, eikä käytännössä enää tutistellut sen jälkeen. Auto 530dA.

                  Comment

                  • Jkoluu
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2016
                    • 42
                    • Orimattila

                    Itellä oma laatikko pitää jos jonkunlaista ääntä aina välillä. Sitten kun nollaat vaihteiston muistin (pitämällä kaasupoljinta 30sek pohjassa virrat päällä) niin äänet katoaa. :think
                    BMW 520d -09

                    Comment

                    • melli
                      Bimmer Rookie
                      • May 2015
                      • 147
                      • Pori

                      Tuli hommattua lämmitetty ratti + kytkin tuohon 2004-malliseen autoon, en saanut sitä vielä päälle ja ihmettelen mahtaako olla liian lämmintä sille vielä.

                      Inpalla ja DISsillä tuli toimintaa tutkittua, ei havaittavia vikoja kummallakaan. DISsillä näköjään saa neljäksi sekunniksi aktivoitua ja tuona aikana kytkimen merkkivalokin palaa.

                      Manuaalissa ei ole mitään tietoja lämpötilarajoista; mitenkähän tuon pitäisi toimia?
                      E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7524
                        • Jyväshyvä

                        Originally posted by melli View Post
                        Tuli hommattua lämmitetty ratti + kytkin tuohon 2004-malliseen autoon, en saanut sitä vielä päälle ja ihmettelen mahtaako olla liian lämmintä sille vielä.

                        Inpalla ja DISsillä tuli toimintaa tutkittua, ei havaittavia vikoja kummallakaan. DISsillä näköjään saa neljäksi sekunniksi aktivoitua ja tuona aikana kytkimen merkkivalokin palaa.

                        Manuaalissa ei ole mitään tietoja lämpötilarajoista; mitenkähän tuon pitäisi toimia?
                        Onko se ratinlämmitys koodattu autoon?
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • vekkuli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1326
                          • Liminka

                          Originally posted by melli View Post
                          Tuli hommattua lämmitetty ratti + kytkin tuohon 2004-malliseen autoon, en saanut sitä vielä päälle ja ihmettelen mahtaako olla liian lämmintä sille vielä.

                          Inpalla ja DISsillä tuli toimintaa tutkittua, ei havaittavia vikoja kummallakaan. DISsillä näköjään saa neljäksi sekunniksi aktivoitua ja tuona aikana kytkimen merkkivalokin palaa.

                          Manuaalissa ei ole mitään tietoja lämpötilarajoista; mitenkähän tuon pitäisi toimia?
                          Onhan ratin "aivoboxi" ja slipring oikea?
                          E93 ///M3
                          E60 530dA aka M5
                          F11 525dA Xdrive
                          Tesla model 3 LR MY22

                          Comment

                          • revote
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2013
                            • 1886
                            • Hollola

                            Originally posted by JP-76 View Post
                            Avainkohtaisia esim. nuo valoasetukset.
                            Yleisesti:

                            Mulla on omassa vain yksi avain mutta jos hankin toisen niin mitä kaikkia henkilökohtaisia asetuksia tämän jälkeen on käytettävissä?

                            Penkit on muistilla, ne nyt ainakin? Onko ratti, peilit yms? Ilmastointi ehkä myös?
                            | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                            Comment

                            • Jarppa63
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2010
                              • 759
                              • Kerava

                              Originally posted by revote View Post
                              Yleisesti:

                              Mulla on omassa vain yksi avain mutta jos hankin toisen niin mitä kaikkia henkilökohtaisia asetuksia tämän jälkeen on käytettävissä?

                              Penkit on muistilla, ne nyt ainakin? Onko ratti, peilit yms? Ilmastointi ehkä myös?
                              Juu ja lisäksi radio, saattovalot, ja taisi olla ne lukitusjutut: vilkuttaako lukittaessa vai ei jne.

                              Jarppa
                              BMW i4M50 individual -23
                              exiä: BMW 545e -21
                              BMW F33 435xd -15
                              M550xd-12
                              e93 330da -08
                              Dodge Stealth RT/TT -91
                              Ford Thunderbird SC -91
                              Olds Supreme avo -71
                              Chevy Chevelle 2d HT -72

                              Comment

                              • melli
                                Bimmer Rookie
                                • May 2015
                                • 147
                                • Pori

                                Originally posted by vekkuli View Post
                                Onhan ratin "aivoboxi" ja slipring oikea?
                                Enpä osaa varmaksi sanoa; realoem:n kautta koitin selvitellä mitä osia tarvitaan enkä löytänyt muuta kuin ratin ja kytkimen (LCI-mallissa tarvittiin enemmän osia) eli tämän mukaan arvelin että vanhat osat numerolla 1 ja 2 kelpaavat: http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=61_1722.

                                Ja koodasin tuon itse nähdäkseni ihan onnistuneesti, koska sekä Inpa että DIS kykenivät näyttämään kytkimen ja ratin vastukseen/termostaattiin liittyviä tietoja eikä tosiaan mitään virheitä tullut kun lisäsin $248-koodin sekä CAS- että LMA-moduleihin.

                                Ratti itse oli tämä ja ulkoisesti identtinen vanhan kanssa lukuunottamatta toista kaapelia: http://www.ebay.co.uk/itm/152147354400. On siitä kuitenkin näköjään useampia versioita joten pitänee vielä varmistua mikä se tarkalleen on.

                                Mikä tuo ratin aivoboksi on?
                                E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎