Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • revote
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2013
    • 1886
    • Hollola

    Originally posted by izzuL View Post
    Omassa 530 xd oli nuo tukivarren sisemmät kumit loppu/rikki niin ravisti voimakkaasti jarruttaessa, loppui heti kun vaihdettiin uudet tukivarret.
    Näin varmaankin se on itselläkin mutta tosiaan nyt ihmettelyn aihe on pieni tutina ilman, että jarruttaa. Alkaa noin satasen nopeudesta.

    Pitää tutkia toki ensimmäisenä renkaat mutta mietin, että voiko kuluneet tulivarret aiheuttaa tutinaa muutoinkin kuin vain jarruttaessa?
    | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2647
      • Tampere

      Originally posted by revote View Post
      Pitää tutkia toki ensimmäisenä renkaat mutta mietin, että voiko kuluneet tulivarret aiheuttaa tutinaa muutoinkin kuin vain jarruttaessa?
      Tutinoiden ja tärinöiden paikantaminen on toisinaan hankalaa. Takakelkan kuluneet puslat on yksi tutinoiden mahdollinen syy. Samalla vois olla paikallaan varmistaa raktiotangon puslien tilanne, napapintojen puhtaus ja jarrujen herkistely.
      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • E39Fin
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2013
        • 1761
        • HKI/Orimattila

        Morjesta! Oli postissa tullut bmw:ltä takaisinkutsu aiheella akkukaapelin kannen tarkastus. Mitä tämä sisältää ja mitä tuolla akkukaapelin kannella tarkoitetaan? Onko yhtä kuin läpivienti? :think
        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
        E39 523iA Oxfordgreen

        Comment

        • disme
          BTCF Member
          • Dec 2015
          • 69
          • Tampere

          Kolme vuotta joka päivä töihin, ei ikinä mitään. Sitten se päättää levitä Seinäjoelle, eikä esimerksi kotipihaan

          E60 530dA Pre-Lci imaisi yön aikana akun tyhjäksi, eikä luonnollisesti lähtenyt käyntiin. Yön aikana piti muutaman kerran vaimeaa surinaa jostain takaosasta.

          Polttoainepumppu pitänyt aikaisemmin paljon kovempaa ääntä, tämä oli paljon hiljaisempaa, vaimeaa surahtelua.

          Vaihdoin vanhan akun tilalle uuden ja nyt starttaa kauniisti, mutta ei edes lupaa. Virtoja päälle laitettaessa polttoainepumppu ei pidä entiseen tapaansa ääntä. Oikean puolen pumpun liittimien paksuimmille johtimille (ovatko oikeat?) tulee normaalisti 12V jännite, joten pitäisikö tässä olettaa pumpun simahtaneen? :think

          Voisiko jokin DDE-, tai ohjainlaitevika aiheuttaa tällaista? Pumpun kosahtaminen ihan mahdollista, mutta voiko viallinen pumppu itsessään alkaa syömään akkua?

          Ja jos vaihdan pumpun oikealle puolelle, tuleeko vasemmanpuoleinen tasaaja vaihtaa samalla?

          Kiitos jos joku jaksaa kertoa vinkkejä, mistä lähteä liikkeelle!

          Comment

          • Paha Arkkitehti
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2012
            • 836
            • World

            Oliko vanha akku miten vanha ja missä kunnossa? En osaa muuta tuohon kommentoida kuin että tod. näk. PA-linja kerennyt tyhjenemään, tankkien välinen siirtäjäpumppu varmaan sökönä sekä polttoainetta tankissa varmaan alle 1/2? Ratkaisu: täytä tankki vähintään 1/2 täyteen niin pitäisi startata jos ei muuta ongelmaa pa-pumpulla. Muista konfata uuden akun tyyppi ja koko autolle. Jos mikään ei purkaa akkua uudelleen niin vika on paljastunut.

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by E39Fin View Post
              Morjesta! Oli postissa tullut bmw:ltä takaisinkutsu aiheella akkukaapelin kannen tarkastus. Mitä tämä sisältää ja mitä tuolla akkukaapelin kannella tarkoitetaan? Onko yhtä kuin läpivienti? :think
              Todennäköisesti tarkoittaa päävirtakaapelin peräkontin puoleisen liitoksen tarkastusta. Ihme kun vielä näitä tulee. Eikö tuota ole aikaisemmin autoon tehty? Tuo on kuitenkin useamman vuoden vanha kampanja. Vai onko tähän tullut nyt joku uusi päivitys, että tehdään uudestaan?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • disme
                BTCF Member
                • Dec 2015
                • 69
                • Tampere

                Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
                Oliko vanha akku miten vanha ja missä kunnossa? En osaa muuta tuohon kommentoida kuin että tod. näk. PA-linja kerennyt tyhjenemään, tankkien välinen siirtäjäpumppu varmaan sökönä sekä polttoainetta tankissa varmaan alle 1/2? Ratkaisu: täytä tankki vähintään 1/2 täyteen niin pitäisi startata jos ei muuta ongelmaa pa-pumpulla. Muista konfata uuden akun tyyppi ja koko autolle. Jos mikään ei purkaa akkua uudelleen niin vika on paljastunut.
                Vanha akku oli n. 4-5v vanha 100Ah Bosch. Viime talvena webaston kanssa alkoi olla vähän jo kovilla. Kesällä en huomannut mitään oireita aikaisemmin. Ja kiitos, täytyy muistaa koodata akku järjestelmään.

                Tankissa polttoainetta tosiaan alle puolet, kokeillaan tankata tänään lisää ja katsotaan mitä tapahtuu.

                Eli siis vasemmanpuoleisen siirtäjäpumpun simahtaminen olisi voinut imaista akun tyhjäksi, ja nyt oikeanpuoleinenkaan ei sano enää mitään, koska tankissa ei sillä puolella ole tavaraa? :think
                Pumppu ei oikealla puolella tosiaan edes pyörähdä.

                Noh, tutkitaan iltapäivällä lisää..


                EDIT: Kaadoin tankkiin n. 10L ainetta lisää ja virrat päälle. Hetken verran kuului surinaa ja pulputusta, jonka jälkeen normaalisti käyntiin. Ajoin n. 500m testilenkin ja toimii täysin normaalisti.
                Eli tästä voidaan päätellä, että kaikki polttoaine on vasemmalla puolella tankkia, eikä ole liikkunut sieltä mihinkään, koska kuskinpuoleinen tasauspumppu sökö?
                Last edited by disme; 02-07-2018, 16:26.

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2647
                  • Tampere

                  Originally posted by E39Fin View Post
                  Morjesta! Oli postissa tullut bmw:ltä takaisinkutsu aiheella akkukaapelin kannen tarkastus.
                  Jos kampanjakoodin numero on 0061560300, niin kyseessä on kontin yläpuolisen liitoksen suojan tarkistus. Kyseinen kampanja on alkanut Suomessa jo 23.3.2012. Tarkoittanee kohdallasi todennäköisesti sitä, ettei tuota aktiota ole esim. edellisen omistajan toimsesta käyty näyttämässä merkkihuollossa. Tarkistuksen hyödyllisyys esim. palovaaran kannalta on kyseenalainen, kun käytännössä suurempi ongelma on kontin alapuolinen liitos. Foorumilla on useita tarinoita ko. liitokseen liittyvistä autopaloista/lunastuksista.
                  B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • Akron
                    BTCF Member
                    • Jul 2017
                    • 167
                    • Tampere

                    Originally posted by markok View Post
                    Todennäköisesti tarkoittaa päävirtakaapelin peräkontin puoleisen liitoksen tarkastusta. Ihme kun vielä näitä tulee. Eikö tuota ole aikaisemmin autoon tehty? Tuo on kuitenkin useamman vuoden vanha kampanja. Vai onko tähän tullut nyt joku uusi päivitys, että tehdään uudestaan?
                    Itselle tuli samanlainen lappu viikko tai kaksi sitten postissa. Lapussa kehoitettiin ottamaan yhteyttä merkkihuoltoon, jossa tarkistavat onko kyseistä toimenpidettä autolle jo tehty.

                    Oman E61 on edellinen omistaja tuonut 2009 Saksasta, on saattanut jäädä tuo läpiviennin tarkistus väliin. Pitää soitella merkkihuoltoon, kunhan jossain välissä kerkeää/muistaa.
                    Current: F10 528iA '11

                    EXs:
                    E38 740iA '95
                    Subaru Impreza 2.0R '06
                    E61 520dA '07

                    Comment

                    • disme
                      BTCF Member
                      • Dec 2015
                      • 69
                      • Tampere

                      Originally posted by disme View Post
                      Vanha akku oli n. 4-5v vanha 100Ah Bosch. Viime talvena webaston kanssa alkoi olla vähän jo kovilla. Kesällä en huomannut mitään oireita aikaisemmin. Ja kiitos, täytyy muistaa koodata akku järjestelmään.

                      Tankissa polttoainetta tosiaan alle puolet, kokeillaan tankata tänään lisää ja katsotaan mitä tapahtuu.

                      Eli siis vasemmanpuoleisen siirtäjäpumpun simahtaminen olisi voinut imaista akun tyhjäksi, ja nyt oikeanpuoleinenkaan ei sano enää mitään, koska tankissa ei sillä puolella ole tavaraa? :think
                      Pumppu ei oikealla puolella tosiaan edes pyörähdä.

                      Noh, tutkitaan iltapäivällä lisää..


                      EDIT: Kaadoin tankkiin n. 10L ainetta lisää ja virrat päälle. Hetken verran kuului surinaa ja pulputusta, jonka jälkeen normaalisti käyntiin. Ajoin n. 500m testilenkin ja toimii täysin normaalisti.
                      Eli tästä voidaan päätellä, että kaikki polttoaine on vasemmalla puolella tankkia, eikä ole liikkunut sieltä mihinkään, koska kuskinpuoleinen tasauspumppu sökö?
                      Vai kummanko puolen pumppu/tasoanturi tulee tällaisessa tilanteessa vaihtaa? Onko kuskin puoleinen varsinainen korkeapainepumppua ruokkiva pumppu, ja tasaaminen tapahtuu vänkärin puoleisen pumpun toimesta? :think

                      Toki teoriassa mahdollista että tuo noiden välinen osuus olisi jotenkin viallinen / putkessa reikä, liekö varminta vaihtaa molemmat? :think

                      Comment

                      • Sto
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2013
                        • 89
                        • Helsinki

                        Takapäätä puuhastellessa tuli E61 ilmapusseja kurkattua. Muuten siistin näköiset, mutta alaosan piiloon jäävään runkoon (kun auto on renkaiden päällä) on kertynyt kovaa röpelöä, joka on hieman hangannut pintaa rikki päälle laskevasta pussista. Nämä röpelöt voi varmaan hioa pois viilalla ilman ongelmaa?



                        Alla olevassa kuvassa punaisella alue, jossa röpelöä esiintyy ja sinisellä alueella hankaumaa. Kuva ei ole omasta autosta, kun en jostain syystä löytänyt kännykästä ottamaani kuvaa.


                        EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                        Comment

                        • Bemmister
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2010
                          • 71
                          • Oulu

                          Originally posted by Sto View Post
                          Takapäätä puuhastellessa tuli E61 ilmapusseja kurkattua. Muuten siistin näköiset, mutta alaosan piiloon jäävään runkoon (kun auto on renkaiden päällä) on kertynyt kovaa röpelöä, joka on hieman hangannut pintaa rikki päälle laskevasta pussista. Nämä röpelöt voi varmaan hioa pois viilalla ilman ongelmaa?



                          Alla olevassa kuvassa punaisella alue, jossa röpelöä esiintyy ja sinisellä alueella hankaumaa. Kuva ei ole omasta autosta, kun en jostain syystä löytänyt kännykästä ottamaani kuvaa.


                          http://tinypic.com/view.php?pic=33a6xjp&s=9
                          En lähtisi hiomaan, itsellä vuotopaikka juuri tuossa ”kauluksen” kohdalla. Parempi uusia sitten kun poksahtaa.
                          E61 525 -06
                          Ex. E61 530xd -06
                          Ex. E91 320d -06

                          Comment

                          • walopower
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 294
                            • Espoo

                            Kyllä pussien hoitamisella varmasti pidentää niiden ikää. Kumirasvaa esim. Ja pitää puhtaana. Tuollainen teräväreunainen lika rikkoo ne nopeasti.
                            Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                            Comment

                            • revote
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2013
                              • 1886
                              • Hollola

                              Originally posted by revote View Post
                              Jos tukivarret ovat kuluneet niin voiko ne aiheuttaa vapinaa, sen mukaan kuinka tasainen asfaltti on? Jostain tulee vapinaa mutta en saa selvää tuleeko edestä vai takaa. Ratissa ei tunnu mitään muuta kuin jarrutuksessa ravistaa.

                              Vai onko se kardaani/voimansiirto?
                              Tämä selvisi, käytin kartturin puolen vanteita irtaallaan ja laitoin takaisin. Snadisti jompi kumpi ollut vähän vintturassa.
                              | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                              Comment

                              • Kiding
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2015
                                • 185
                                • Tamperkele

                                Auto "puskee" hitaasti käännyttäessä

                                Sigun auto tekee tuollaista, eli hieman jyrkemmin käännyttäessä hitaassa vauhdissa, esim risteyksestä, tuntuu kuin eturengas, tai eturenkaat hieman sortaisi.

                                Auto on vakioalustalla, 17" vakiokoon merkkirenkaat (Contiecocontact), paineet hieman yläkanttiin. Kulmat vaikuttaisi olevan oikien, ainakin renkaat kuluu normaalisti.

                                Eka takaveto auto, eli en tiedä onko tuo ns. normaalia :think

                                Pitäiskö vaan lähteä pyöränkulmien tarkastuksesta liikkeelle, vai voiko tuo johtua renkaista?
                                Last edited by Kiding; 04-07-2018, 13:01. Reason: Rengastiedon lisäys
                                BMW E61 530D 2008

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎