Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 kysymyksiä ja vastauksia X

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gize
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 551
    • Tampere

    Originally posted by HTK12 View Post
    Joko se vesiventtiili viallinen tai sitten siinä on ollut huono kosketus. Huono kosketus kun saa lämpöä aikaan -> kosketus huononee entisestään kun liitin lämpenee ja pinnit ei enää olekkaan kunnolla paikallaan. Toki paljon todennäköisempää on se, että siinä vesiventtiilissä on joku vika, mutta katso sitten kun korjaa, että liitos on kunnossa. Kyllä sillä voi ajaa tuo irti vaikka juhannukseen, mutta jossain vaiheessa kesällä voi tulla lämmintä, kun sulla on vesiventtiilit täysin auki, eli sama kun sulla olisi lämmönpyynti täysillä aina. Eli jos lämpö ei haittaa niin voi ajaa ihan niin kauan kun haluaa. Katsoo vain ettei ne pinnit nyt ole sulaneet yhteen. Tuskin vika IHKA:ssa on, silloinhan oireena olisi lähinnä vain se että lämmöt aina täysillä, mutta ei sen savua pitäisi aiheuttaa kun IHKA ohjaa ns. täysillä noita venttiilejä kun sulla on lämmön pyynti täysillä.
    Ai perhana minä kun luulin että tuossa on samassa sähkövastus että tulisi nopeammin kabiiniin lämmintä, mutta tuossa onkin siis pelkkä vesiventtiili ja se vastus on jossain muualla (jos sitä edes on vai onko kustu silmään taas)
    Kulkineet:
    BMW 730dA -03
    BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
    BMW 323i -95
    Honda CBR600Fighter
    EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

    3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      Originally posted by Gize View Post
      Ai perhana minä kun luulin että tuossa on samassa sähkövastus että tulisi nopeammin kabiiniin lämmintä, mutta tuossa onkin siis pelkkä vesiventtiili ja se vastus on jossain muualla (jos sitä edes on vai onko kustu silmään taas)
      Joo ei vesiventtiilillä ja tuolla sähkövastuksella ole mitään tekemistä keskenään. Tuo sähkövastus sijaitsee siellä kojelaudan sisällä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Gize
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 551
        • Tampere

        Originally posted by HTK12 View Post
        Joo ei vesiventtiilillä ja tuolla sähkövastuksella ole mitään tekemistä keskenään. Tuo sähkövastus sijaitsee siellä kojelaudan sisällä.
        Kiitos jälleen, kaljat/kahvit tarjoaisin samantien (ja varmaan moni muukin kun jelpit paljon täällä) josset olisi noin kaukana

        Oletan nyt tuon vesiventtiilin olevan siis täysin jumissa, ja virtaa syöttämällähän se silloin menee oikoseen kun venttiili ei anna ns. tuumaakaan periksi.

        Takakonttiin unohtuneen 10e bilteman yleismittarin piikit ei sovi pistokkeeseen, ja huonosti tuonne venttiiliinkään, mutta äärettömän vastuksen sain tuolta pimeässä sohittua venttiililtä. Tungin myös piikit niin pitkälle siihen liittimeen kuin näillä varusteilla sain, enkä jännitteitä löytänyt virrat poissa joten luulisi ainakin ettei tuo pala nyt yön aikana

        Tuli vielä mieleeni, jos tuon ohjaus on tosiaan noin (=virrattomana kuumaa ja virralla säädetään kylmemmäksi) niin tuossahan saatoin vahingossa edesauttaa savuja, eli kun tuli hytissä kuuma -> pyyntiä kylmemmälle -> lisää virtaa paikkaan joka oikosessa -> savua
        Kulkineet:
        BMW 730dA -03
        BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
        BMW 323i -95
        Honda CBR600Fighter
        EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

        3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          Originally posted by Gize View Post
          Kiitos jälleen, kaljat/kahvit tarjoaisin samantien (ja varmaan moni muukin kun jelpit paljon täällä) josset olisi noin kaukana

          Oletan nyt tuon vesiventtiilin olevan siis täysin jumissa, ja virtaa syöttämällähän se silloin menee oikoseen kun venttiili ei anna ns. tuumaakaan periksi.

          Takakonttiin unohtuneen 10e bilteman yleismittarin piikit ei sovi pistokkeeseen, ja huonosti tuonne venttiiliinkään, mutta äärettömän vastuksen sain tuolta pimeässä sohittua venttiililtä. Tungin myös piikit niin pitkälle siihen liittimeen kuin näillä varusteilla sain, enkä jännitteitä löytänyt virrat poissa joten luulisi ainakin ettei tuo pala nyt yön aikana

          Tuli vielä mieleeni, jos tuon ohjaus on tosiaan noin (=virrattomana kuumaa ja virralla säädetään kylmemmäksi) niin tuossahan saatoin vahingossa edesauttaa savuja, eli kun tuli hytissä kuuma -> pyyntiä kylmemmälle -> lisää virtaa paikkaan joka oikosessa -> savua
          Itsekin täältä saanut apuja, paljon mukavampi omistaa auto, johon saa jostain apuja itse korjaamiseen.

          Joko se vesiventtiili on jumissa tai voi se olla oikosessakin. Lähinnä meinasin, että katso ettei näytä ihan sulaneelta se liitin. Sulaneita liittimiäkin tulee vastaan jos on huono kosketus/oikonen. Ei se seisoessaan pala kun ei niitä venttiilejä silloin ohjata, mutta ajossa ei kiva jos vetää oikoset ja alkaa palaa.

          Ohjaus on tosiian niin, että virrattomana täysin auki (muutenhan esim. tt-termon asennus olisi mahdoton niihin lämppärin letkuihin). Savut sieltä olisi tullut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Ehkä saattoi vähän nopeuttaa tuo kylmän pyytäminen. Sinne liittimiin ei oikein kannata niitä yleismittarin piikkejä yrittää työntää. Jos sinne jotain haluaa työntää niin sopivan paksuista rautalankaa, pianolankaa tms. Jos sinne työntää liian paksua se voi levittää niittä liittimiä ja sitten ei toimi uudella osalla.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Gize
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 551
            • Tampere

            Originally posted by HTK12 View Post
            Itsekin täältä saanut apuja, paljon mukavampi omistaa auto, johon saa jostain apuja itse korjaamiseen.

            Joko se vesiventtiili on jumissa tai voi se olla oikosessakin. Lähinnä meinasin, että katso ettei näytä ihan sulaneelta se liitin. Sulaneita liittimiäkin tulee vastaan jos on huono kosketus/oikonen. Ei se seisoessaan pala kun ei niitä venttiilejä silloin ohjata, mutta ajossa ei kiva jos vetää oikoset ja alkaa palaa.

            Ohjaus on tosiian niin, että virrattomana täysin auki (muutenhan esim. tt-termon asennus olisi mahdoton niihin lämppärin letkuihin). Savut sieltä olisi tullut kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Ehkä saattoi vähän nopeuttaa tuo kylmän pyytäminen. Sinne liittimiin ei oikein kannata niitä yleismittarin piikkejä yrittää työntää. Jos sinne jotain haluaa työntää niin sopivan paksuista rautalankaa, pianolankaa tms. Jos sinne työntää liian paksua se voi levittää niittä liittimiä ja sitten ei toimi uudella osalla.
            Kävinpä tuossa vähän tutkimassa lisää, ja mittailin siitä pistokkeesta nyt jänöjä: 1nasta oli maa jatkuvasti, 2&3 nastoihin tulee sama jännite.

            MUTTA: Virrattomaksi tuo ei mennyt missään vaiheessa, lämmönsäätöpotikoiden asennosta riippumatta :think

            Lämmöt täysillä jännitettä molemmissa n.7,5V, lämmöt kylmällä 7,2V

            Sitten avaimet pois ja pistokkeessa (navat 2&3) jälleen akun jännite... (nyt jätin auton nukahtamaan pelti raollaan että pääsee tarkistamaan sen menevän jännitteettömäksi).
            Kulkineet:
            BMW 730dA -03
            BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
            BMW 323i -95
            Honda CBR600Fighter
            EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

            3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              Originally posted by Gize View Post
              Kävinpä tuossa vähän tutkimassa lisää, ja mittailin siitä pistokkeesta nyt jänöjä: 1nasta oli maa jatkuvasti, 2&3 nastoihin tulee sama jännite.

              MUTTA: Virrattomaksi tuo ei mennyt missään vaiheessa, lämmönsäätöpotikoiden asennosta riippumatta :think

              Lämmöt täysillä jännitettä molemmissa n.7,5V, lämmöt kylmällä 7,2V

              Sitten avaimet pois ja pistokkeessa (navat 2&3) jälleen akun jännite... (nyt jätin auton nukahtamaan pelti raollaan että pääsee tarkistamaan sen menevän jännitteettömäksi).
              Jos en väärin muista, niin niitä venttiilejä ohjataan PWM signaalilla, joten sillä perus yleismittarilla ei tee oikeastaa mitään.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Gize
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 551
                • Tampere

                Originally posted by HTK12 View Post
                Jos en väärin muista, niin niitä venttiilejä ohjataan PWM signaalilla, joten sillä perus yleismittarilla ei tee oikeastaa mitään.
                Hmm voihan se noinkin olla, täältä lueskelin tuota: https://www.pelicanparts.com/techart...eplacement.htm

                "Start by turning the HVAC temperature control to full hot (red arrows).... Then connect your DVOM across the terminals. Your DVOM should about read Zero volts."

                Meinaako tuo että noiden minun kahden jännitteisen navan väliltä pitäisi löytyä 0 volttia kuumalla säädöllä?

                Skooppi seuraavana ostoslistalle...
                Kulkineet:
                BMW 730dA -03
                BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                BMW 323i -95
                Honda CBR600Fighter
                EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Gize View Post
                  Hmm voihan se noinkin olla, täältä lueskelin tuota: https://www.pelicanparts.com/techart...eplacement.htm

                  "Start by turning the HVAC temperature control to full hot (red arrows).... Then connect your DVOM across the terminals. Your DVOM should about read Zero volts."

                  Meinaako tuo että noiden minun kahden jännitteisen navan väliltä pitäisi löytyä 0 volttia kuumalla säädöllä?

                  Skooppi seuraavana ostoslistalle...
                  Näihin kirjoituksiin suhtautuisin vähän varauksella ja tarkistaisin mikä se BMW dokumentaatio sanoo. Tuossa samassa linkissä ylempänä lukee: "Testing the heater control valve: The heater control valve is normally open (allowing coolant to flow to the heater core) and closed when the temp setting is on COLD. There is a small plunger (green arrow) that seals the valve when the solenoid receives the correct electrical signal. This plunger can become restricted, reducing coolant flow. The electrical portion can also fail, creating a situation where you have heat all the time."

                  Oli miten oli, niin sulta kun sieltä tuli savua, niin joko se venttiili on viallinen tai sitten kosketus oli huono liittimessä. Kun se tähän asti ilmeisesti toimi normaalisti, niin veikkaisin kyllä sen vesiventtiilin hajonneen.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Kunnossa.
                    Last edited by BMW525Xda; 20-02-2020, 19:04.

                    Comment

                    • sambsbe
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2013
                      • 109
                      • vaasa

                      Vikakoodi

                      Tuli vähä tota BMW deep obd tsekkailtua puhelimella ja sieltähän oli vikakoodeja mitä ei muilla näkynyt eli 9ff1,9c54,9c6b ja e18f mitäs nämä on? Kuinka vakavaa

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by sambsbe View Post
                        Tuli vähä tota BMW deep obd tsekkailtua puhelimella ja sieltähän oli vikakoodeja mitä ei muilla näkynyt eli 9ff1,9c54,9c6b ja e18f mitäs nämä on? Kuinka vakavaa
                        Harva näitä koodeja ulkoa muistaa, niin näihin olisi hyvä kirjoitaa myös ne koodien selitykset. Millä muulla niitä koodeja ei näkynyt? Onko nuo vanhoja vai nykyisiä koodeja?
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Penahh
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2017
                          • 69
                          • Lappi

                          Tervehdys, rupesin tuossa omaa 535d e61 vm09 kattelemaan tarkemmin perästä ja huomasin että pelkääjän puoli on noin 1cm alempana kuin kuskin, autoa on joskus ilmeisesti madallettu koneella mutta ei ennen ole kyllä silmään osunut tuommonen ero, joten on ilmennyt vasta äskettäin.
                          Vikakoodeja ei anna ollenkaan ja ja peräkin pysyy siinä asennossa missä on, eikä laske kumpikaan puoli sammuksissa, mistähän tuo ero voisi johtua?
                          E70 X5 40D ///M-Sport vm. 11
                          -----------------------------
                          Ex.
                          E46 330D ///M-Sport vm. 04
                          E61 535D ///M-Sport vm. 09
                          E39 530D ///M-Sport vm. 02

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by Penahh View Post
                            Tervehdys, rupesin tuossa omaa 535d e61 vm09 kattelemaan tarkemmin perästä ja huomasin että pelkääjän puoli on noin 1cm alempana kuin kuskin, autoa on joskus ilmeisesti madallettu koneella mutta ei ennen ole kyllä silmään osunut tuommonen ero, joten on ilmennyt vasta äskettäin.
                            Vikakoodeja ei anna ollenkaan ja ja peräkin pysyy siinä asennossa missä on, eikä laske kumpikaan puoli sammuksissa, mistähän tuo ero voisi johtua?
                            Oli auto tasaisella? Puolia pystyy säätämään erikseen. Jos ei tipu alas, niin säätäisin vaan tasan.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Onko normaalia, että N52 koneen kaasuläppä ei sulkeudu kokonaan? Kuva sen verran iso etten linkitä sitä tähän suoraan, mutta tuosta löytyy. http://www.nic.fi/~marko80/e61/throttle.jpg

                              Ei ole mitään oireita ollut, mutta ihmetytti kun toisen remontin yhteydessä tuon irrotin.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2717
                                • Tampere

                                Originally posted by markok View Post
                                Onko normaalia, että N52 koneen kaasuläppä ei sulkeudu kokonaan?
                                On, ja kuuluu asiaan.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎