Omaan vessaan oli vaihdettu merkkiliikkeessä akku -10, jota ei kuitenkaan oltu kerrottu autolle. Itsekin tuskailin vastaavien ilmoituksien takia ja vaihdoin akun ja ibs:n. Kunnes inpan hommattuani totesin, ettei yhtään akun vaihtoa oltu autolle kerrottu. Nyt mulla on ehjä ylimääräinen akku ja auto pelaa. Tarkista ensin, että on koodattu oikean kokoinen akku ja vaihto on rekisteröity. Haulla löytyy ibs:n sielunelämästä paljon juttua.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by tabasco View PostE60 530dA 2004 ja High rate of battery discharge latauksen jälkeen
Talvinen pätkäajo pakkasten aikaan kaikki persgrillit ym. heebelit päällä kuormitti akkua sen verran roimasti, että katiska alkoi kuittailemaan kylmästartin yhteydessä mm. transmission faultia, oletettavasti alhaisen akkujännitteen takia. Akku vaikutti kuitenkin olevan ihan hyvässä iskussa ja muutaman vuoden ikäinen, auto toimi muitta mukinoitta aina pidemmän ajoreissun jälkeen ja tarkistussilmä loisti vihreänä kun akussa oli kunnolla varausta. Päästäkseni ongelmasta eroon asennutin autoon Defan kiinteän akkulaturin (MultiCharger 1204) säteilylämppärin yhteyteen, jotta akku ei koskaan joutuisi tilanteeseen, jossa siitä on purettu varausta enemmän kuin mitä on sisään ehditty työntää. Laturi on kytketty konehuoneeseen apuvirtapisteisiin, kuten BMW:n ohje neuvoo.
No nyt sitten kun auto on ollut lämppärissä yön yli (tolppa katkoo jännitettä ulkolämpötilan mukaan, Termotak), irroitetaan auto tolpasta ja laitetaan virrat päälle, saadaan melkein joka kerta autonosturin kuva ja ilmoitus "High rate of battery discharge". Ilmeisesti IBS tai joku muu hieno laite tekee jännitteen vaihteluista jotain johtopäätöksiä, mikä sitten laukaisee ko. ilmoituksen. Auto starttaa iloisesti ja kaikki toimii ok, en ole huomannut että mikään lisälaite ei toimisi (iDriven ilmoitus antaa ymmärtää toisin, eli että kulutuskohteita on voitu kytkeä pois ongelman johdosta). Ilmoitusta ei enää näy seuraavan startin jälkeen. BTW, autossa ei ole polttoainetoimista lisälämmitintä.
Tutkailin jännitteitä yleismittarilla ko. tilanteessa. Kun auto oli herätetty (ovet avattu että sain nokkapellin auki ja pääsin mittaamaan jännitettä) oli laturi kytkettynä ja lataustilassa jännite n. 12,7 V, josta se hyvin verkkaisesti alkoi valumaan alaspäin laturin irroituksen jälkeen. Nyt kun sytytysvirta kytkettiin päälle, jännite vakiintui 12 V paikkeille. Startti käyttää jännitteen hetkellisesti alle 10 V, mutta toisaalta yleensä tuo iDriven ilmoitus on saatu jo ennen kuin yritetään startata. Ajossa jännitteet piilomenun mukaan pyörivät 14-15 V huitteilla, yleensä lähempänä 15 V. Ajon jälkeen lepojännite yleensä n. 13 V.
Osaako joku täällä kertoa, miten tuo IBS oikeasti toimii, mikä/mitkä asiat triggeröivät erinäiset Increased/High battery discharge-ilmoitukset ja mihin em. vikatilat vaikuttavat? Eli viittaanko ilmoitukselle kintaalla vai kannattaisiko oikeasti vaihtaa IBS, akku ja ämpärillinen erinäisiä asiaan liittyviä osia + koodauttaa autoon sitä sun tätä?
mulla oli ylläpitolaturi kiinni autossa ja viime talvena heitti aina tuota high batteryä. vaihdoin akun ja ibs kaapelin (inpa kerto herjoja siitä) ja ongelmat lähti saman tien. akku oli orginaali vuodelta 2006.
mittaristosta kateltuna noita akun latauksia se näytteli pääsääntösesti 14.5-16.5V jännitteitä ja ibs kaapelin vaihdon jälkeen jännitteet on näyttäny max 14.3v
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostSekoileva E70 3.0d: Maanantaina oli Autokeskuksella ja totesivat startin olevan finaalissa kun ottaa yli kaksi kertaa enemmän virtaa kuin pitäisi (kerroin heille, että lähtee nihkeästi käyntiin ja kovemmilla pakkasilla ei lähtenyt lainkaan käymään ilman laturia). Akku uusittu takaisinkutsun johdosta alle vuosi sitten.
Keskiviikkona aamulla yritin lähteä liikkeelle ja painoin Start-namiskaa, jolloin startti lonksahti ja kaikki pimeni?! Ajattelin, että akku on tyhjä ja laitoin laturiin. Vähän ajan päästä päätin kokeilla käyntiin ja ei sellaista joulukuusta ollut olohuoneessa jouluna!! Kaikki mahdolliset failuret, mm. DSC, 4X4, Fuel pump jne jne. Auto ei siis lähtenyt käyntiin, mutta starttia pyörittää!!
Lavalla Metroautoon, jossa nyt ihmetelty kaksi päivää kun eivät he ole koskaan nähnyt bemaria olevan noin sekaisin! jokainen moduuli heittää vikakoodia ja eivät kuittaannu. Tänään perjantaina olivat kaikki muut saaneet kuntoon (en tiedä miten, koodaamalla?) mutta DDE/DME herjaa edelleen ja ei suostu ottamaan päivitystä vastaan. Teknisestä tuesta näki kun oli piuhan päässä, että obd-liittimestä mitattuna on liian pieni jännite, jonka vuoksi DDE ei hyväksi päivitystä. Veikkasivat viallista IBS:ää tai DDE:tä tai kumpaakin (niiden välinen kommunikaatio ei toimi)!!!!!
Päätettiin tilata uusi IBS jos se auttaisi ongelmaan, mutta onko tähän jotain konstia ohittaa IBS, että voisi kokeilla DDE:n päivitystä? Ei viitsisi turhaan ostaa jos vika ei ole siinä.
Voiko olla mahdollista, että startti ottaa niin paljon virtaa (kylmänä voi ottaa jopa 4x normaalia enemmän), että vetää ikäänkuin akun oikosulkuun ja rikkoo IBS:n ja/tai DDE:n? Auto starttaa, mutta ei käynnisty, edelleenkään! Autolla ajettu JO 90tkm, joten saahan siellä ollakin jo tuollaisia vikoja....
BMW:n testeri ei suostunut asentamaan päivitystä DDE:n liian pienen jännitteen vuoksi. Itse kyllä kävin testaamassa ja ohjelmoinkin DDE:n moneen kertaan, mutta jännite pyöri siinä 11,5-12,0V vaikka oli oma järeä laturi kiinni. Oma laite suostui kuitenkin ohjelmoimaan. Samanlaisia olen ohjelmoinut ja niissä jännite on pyörinyt 13-14V välillä. No ei auttanut kuin tilata uusi DDE. Sen ohjelmointi sujui ongelmitta ja jännite oli sen 13-14V koko ohjelmoinnin ajan, myös myöhemmin kun laitoin lisää voimaa! DDE:ssä oli siis jotain hämärää...
Autossa on nyt siis uutta:
-Startti (nyt pyörii ihan eri malliin)
-IBS (päätettiin jättää, koska kuitenkin hajoaa alkuperäinen)
-DDE
Hintakaan ei ollut koko remontille paha 4700eur!!!! Ja ei tullut BMW euroakaan vastaan kun autossa ei ole takuuta jäljellä (Suomiauto 90tkm 05/2008 rekisteröity, täydellinen bmw:n huoltokirja, mahtavaa toimintaa)
Ostakaa pojat lisää näitä vehkeitä, meen faija ei kuulemma enää ostaJaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Mitä tapahtuu jos jätän uuden akun koodaamatta auton järjestelmään??
Eli entinen akku oli 90A AGM ja uusi 90A "normiakku" ja sillä on ajettu nyt viikko.
Liike pyytää koodauksesta ~80€
Ei oo mitään rotia näissä kustannuksissa.e61 530i touring M-sport LCI -08
Ex:e46 330ia Touring M-sport II -03
Ex:e46 330i -01 Sedan
Ex:e36 328i Coupe sport edition -97
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostDigital Diesel Electronics (DDE)?
Onko bensa-autoissa vastaava siis DBE?
E65 730d '08 Monaco blue
Ex: E60 523iA '08
Comment
-
-
Originally posted by Murska View PostMitä tapahtuu jos jätän uuden akun koodaamatta auton järjestelmään??
Eli entinen akku oli 90A AGM ja uusi 90A "normiakku" ja sillä on ajettu nyt viikko.
Liike pyytää koodauksesta ~80€
Ei oo mitään rotia näissä kustannuksissa.
Näinköhän menee 80eurolla akun koodaus? Entiseen E60een vaihdoin akun niin ei saaneet muuta tehtyä kuin kerrottua että akku on uusi. Muu homma olisi vienyt aikaa enemmän kun olisi pitänyt ladata ohjelmia enempikin sisään.
Tämän tietenkin kertoivat vasta sitten kun ottivat auton työn alle. Huoltopäällikkö kyllä kehui työtä tilattaessa että kyllä onnistuu kaikki.
Tämä tapahtui Hartikaisella Kuopiossa toissa keväänä. Auto oli 2004 530dA E60.
Inpalla saattaapi onnistua helpommin, kannattaa kysellä jos joku tekis sen.Kulkineet/projektit:
M2 F87
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostAutossa on nyt siis uutta:
-Startti (nyt pyörii ihan eri malliin)
-IBS (päätettiin jättää, koska kuitenkin hajoaa alkuperäinen)
-DDE
Hintakaan ei ollut koko remontille paha 4700eur!!!! Ja ei tullut BMW euroakaan vastaan kun autossa ei ole takuuta jäljellä (Suomiauto 90tkm 05/2008 rekisteröity, täydellinen bmw:n huoltokirja, mahtavaa toimintaa)
Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
-
Originally posted by poke View PostVarsinkin kun akkutyyppi vaihtuu suosittelen koodausta.Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita
Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.
Comment
-
-
-
, startti 399e, IBS 250e, DDE + koko auton ohjelmointi 380e, startin vaihto 120e, IBS adapteri (LEAD??) 70e. Työtunteja loput 600e.
Mutta jos ei olisi ollut tuttua töissä niin ai että...Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Ibs kokonaisuudessaan kustansi mulle 200€ kaapeliadaptereiden kanssa ja asensin itse, merkkiliikkeestä hain. Tossa jo 50€ liikaa hintaa. Startin olette saaneet halvalla.
Eikös sitä pitäisi laskuttaa oikeista korjauksista eikä hei me kokeilllaan jos tämä toimisi- hommista..?Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by Ceeray View PostIbs kokonaisuudessaan kustansi mulle 200€ kaapeliadaptereiden kanssa ja asensin itse, merkkiliikkeestä hain. Tossa jo 50€ liikaa hintaa. Startin olette saaneet halvalla.
Eikös sitä pitäisi laskuttaa oikeista korjauksista eikä hei me kokeilllaan jos tämä toimisi- hommista..?Last edited by VolvoTDi; 29-03-2012, 09:28.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Originally posted by VolvoTDi View PostSiellä oli 530d LCI koko auton päivityksessä ja maksoi 1800e325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Comment