Rupesi omakin auto mystisesti syömään akkua. Aamulla juuri ja juuri jaksaa pyöräyttää moottoria näillä pakkasilla. Otin sitte pihtiamppeeri mittarin käteen niin jokin purki akkua vauhdilla. 5-6A oli purkua. Ainakin valot oli sammunu kun peräluukku oli auki. Ainut valo joka paloi oli vaihdekepin valo kun automaatti on kyseessä. Oliko siis auto jo levossa? No joka tapauksessa vielä yksi kysymys tästä ibs-kaapelista. Mikä virka on miinusnavasta lähtevällä kaksi karvaisella johdolla jolle on heti pian liitin navasta lähtiessä. Täysin sininen leveä liitin jossa on jatko näille kahdelle johdolle? Sen kun nyppää irti niin auto pelaa moitteetta ja akun purkaus on luokkaa 0.1A siinä tilassa jossa vain vaihdekepin valo palaa oli sitten levossa tai ei. Vähän nyt vaikeasti selostettu asia mutta toivottavasti tuosta saa tolkun mitä yritän kertoa. Ilmeisesti tosiaan ibs vikaa pukkaa mutta mikä tosiaan tämä kaksi karvainen johto on.
...
Mikä pisti silmään, oli se, että nimimerkki r_vesalla on autossaan kyllä muutakin ongelmaa, ja se ongelma voi olla säännöllisen epäsäännöllinen myös ilman lämmittimiä. Omassa tuo oli viime talvena oireilematta jonkun 2kk välissä vaikka oli pakkasia.
Tarkoitus on tuoda esiin tilanteet missä auto pitää viedä huoltoon, eikä keksiä omia patentteja. Nuo oireet kun on joko IBS tai jännitteensäätimen aiheuttamia.
...
Akunlämmittäjä tuo mukavasti apuja kylmäkäynnistykseen mikäli ei ole muita lämmityslaitteita käytettävissä ja autoa ei välttämättä käytetä jokapäivä. Auttaa myös siihen jos akku on liian tarkasti mitoitettu eikä rankkoja käyttöolosuhteita ole otettu riittävästi huomioon suunnitteluvaiheessa.
Mutta mutta.. kyllä yllä mainittu nimimerkki 'viktori' huomio pitää paikkansa, alkuperäinen ongelma, vikavalojen syttyminen, ei poistunut akunlämmittäjällä.
Kaikkea en kuitenkaan tuosta IBS tai jännitteensäädin on vikana kommentista niele.. ainakaan pureskelematta sillä seuraavat huomiot tässä ongelmassa ovat vähintäänkin mielenkiintoisia:
1) Miksi varoitusvalot eivät koskaan syty kesällä, keväällä, syksyllä tai talvella jos pakkasta on vähemmän kuin 15 astetta? siis EI KOSKAAN.
2) Miksi kaikki virtalaitteet pysyvät päällä ja mitään toisarvoisiakaan ei valvonta-automatiikka tiputa pois kun vika on päällä?
3) Miksi salavalikon mukaan latausjännite on OK eli 14,7V?
1) Itsellä oli kans tuota pätkimisvikaa joka korjaantui täysin tuolla jännitteensäätimen vaihdolla. Mitä tuohon pakkashommaan tulee, niin mulla oli ihan sama homma, eli vaan kovilla pakkasilla pätki. Tulin siihen johtopäätökseen, että akun varauksen laskiessa, startin tai pakkasen johdosta, säädin ei kestänyt akun lataukseen tarvittavaa kasvanutta virtamäärää, vaan ns."löi läpi", joilloin tuli jännitepiikki (vikakoodeihin oli jäänyt yli 18V:n jännittelukemia eri moduleihin). 2) Tuollainen jännitepiikki ei sammuta kuluttajia, vaan pitempiaikainen yli-tai varsinkin alijännite johtaa siihen, että pirssi alkaa sulkemaan kuluttajia tietyssä järjestyksessä pois. 3) Taitaa mittaristo olla senverran hidas päivitysnopeudeltaan, ettei kerkeä mukaan tuollaisiin piikkeihin.
ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
1) Itsellä oli kans tuota pätkimisvikaa joka korjaantui täysin tuolla jännitteensäätimen vaihdolla. Mitä tuohon pakkashommaan tulee, niin mulla oli ihan sama homma, eli vaan kovilla pakkasilla pätki. Tulin siihen johtopäätökseen, että akun varauksen laskiessa, startin tai pakkasen johdosta, säädin ei kestänyt akun lataukseen tarvittavaa kasvanutta virtamäärää, vaan ns."löi läpi", joilloin tuli jännitepiikki (vikakoodeihin oli jäänyt yli 18V:n jännittelukemia eri moduleihin). 2) Tuollainen jännitepiikki ei sammuta kuluttajia, vaan pitempiaikainen yli-tai varsinkin alijännite johtaa siihen, että pirssi alkaa sulkemaan kuluttajia tietyssä järjestyksessä pois. 3) Taitaa mittaristo olla senverran hidas päivitysnopeudeltaan, ettei kerkeä mukaan tuollaisiin piikkeihin.
Tässä vielä WDS:stä näkemys samasta aiheesta.
Overvoltage troubleshooting
This document provides the necessary information and instructions for troubleshooting on vehicles where overvoltage has occurred.
In the vehicle network, the control units are configured in such a way that they should withstand short voltage peaks above the maximum operating voltage of 16 V without function limitations. However, if voltage peaks while the vehicle is being driven exceed times of more than 300 ms, typically the following possible sporadic symptoms can be observed by the customer:
•the on-board monitor goes dark.
•the interior lighting becomes brighter or flickers.
•failure of the ASC/DSC system and ASC+T/DSC indicator and warning lamps light up in the instrument cluster.
•Failure of SZL: problems with windscreen wipers, indicators, etc.
The possible causes for sporadic occurrences of overvoltage are:
•a load shedding on load-current consumer units or high-current consumer units due to loose contacts.
•a defective alternator.
Procedure
•Read all fault code memories with a short test and display all stored fault code memory entries ”Overvoltage” with the help of the test module ”Overvoltage troubleshooting”. If present, additional information such as kilometre reading and voltage values are displayed.
•Check battery contact at the positive and negative terminals: Are the connection terminals tight enough?
•Check earth/ground points and earth connections.
•Check plug-in connections and contacts of the high-current consumer units of the vehicle:
•electrical auxiliary heater based on PTC principle.
•combustion preheating control unit
•electric fan.
•other high-current consumer units that might be fitted in the vehicle.
•Check the alternator using the alternator diagnosis: function, plug-in connections and contacts, BSD cable, etc.
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
1) Itsellä oli kans tuota pätkimisvikaa joka korjaantui täysin tuolla jännitteensäätimen vaihdolla. Mitä tuohon pakkashommaan tulee, niin mulla oli ihan sama homma, eli vaan kovilla pakkasilla pätki. Tulin siihen johtopäätökseen, että akun varauksen laskiessa, startin tai pakkasen johdosta, säädin ei kestänyt akun lataukseen tarvittavaa kasvanutta virtamäärää, vaan ns."löi läpi", joilloin tuli jännitepiikki (vikakoodeihin oli jäänyt yli 18V:n jännittelukemia eri moduleihin). 2) Tuollainen jännitepiikki ei sammuta kuluttajia, vaan pitempiaikainen yli-tai varsinkin alijännite johtaa siihen, että pirssi alkaa sulkemaan kuluttajia tietyssä järjestyksessä pois. 3) Taitaa mittaristo olla senverran hidas päivitysnopeudeltaan, ettei kerkeä mukaan tuollaisiin piikkeihin.
En ole varma mitä tässä yhteydessä tuolla pätkimisellä tarkoitat, mutta itsellä ongelma on pakkasella erittäin harvoin syttyvä vikavalo(t), ei mitään muuta, ei siis erityistä "pätkimistä".
Mitään virtapiikin oireita ei ole ollut ja katsastuksen yhteydessä selvästi sanottiin että vikamuistissa ei ole vikoja, ei aktiivisia tai vanhoja.
Olen itsekin sillä kannalla, että kun on vika niin viedään korjattavaksi eikä keksitä mitään omia patentteja, kuten eräs täällä kirjoitti. Aika monet meistä tietävät millaista touhua merkki- ja muilla korjaamoilla harrastetaan josta johtuen minulla ei ole ylimääräistä aikaa saatika rahaa viedä autoa tuollaiselle arvauskeskuspajalle. Varsinkaan tässä tapauksessa kun vikamuistiin ei tallennu vian syytä ja vikavalo häviää itsestään kun auton käynnistää uudelleen.
Silläkin uhalla että fanaattiset bmw-merkin kannattajat saattavat hermostua, niin olisiko edes teoriassa mahdollista että pieni osa tälläisistä "vioista" menee laadukkaan bmw premium merkin piikkiin tarkkoine mittalaitteineen ja jännite-ero mittauksineen joiden raja-arvoja pohjolan pakkanen vääjämättä sekoittaa?
Pätkiminen= Jännitesekoilun aikaansaama hulabaloo sähköisissä laitteissa, kuten dd velttona, radio pätkii, tomaatti vikatilassa(oiskohan 3. vaihde vaan käytössä), vakkaritutka näkee harhoja eikä toimi kun vikatila päällä, aktiiviohjaus ei toimi jne. Mitäs valoja sulla Vesa syttyy mittaristoon, kun ongelmat päällä? Joo, ei tod. kannata viä merkkihuoltoon valohoitoon, pätevää vikadiagnosointia kun löytyy varmaan paikkakuntas(?) foorumistien joukosta.
ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah
Pätkiminen= Jännitesekoilun aikaansaama hulabaloo sähköisissä laitteissa, kuten dd velttona, radio pätkii, tomaatti vikatilassa(oiskohan 3. vaihde vaan käytössä), vakkaritutka näkee harhoja eikä toimi kun vikatila päällä, aktiiviohjaus ei toimi jne. Mitäs valoja sulla Vesa syttyy mittaristoon, kun ongelmat päällä? Joo, ei tod. kannata viä merkkihuoltoon valohoitoon, pätevää vikadiagnosointia kun löytyy varmaan paikkakuntas(?) foorumistien joukosta.
Moottorin vikavalo on syttynyt ja joskus sen kaveriksi aktiiviohjauksen vikavalo. Tuo "hulabaloo" ei kuulosta yhtään tutulta... tehot on tietysti rajoitetut moottorin oletetusta vikatilasta johtuen, mutta muuten kaikki laitteet toimivat normaalisti.
Muutaman kerran käynyt -25 pakkasella täsmälleen samalla tavalla: 1) käyntiin lähtee ongelmitta ilman vikailmoituksia 2) normaalia ajoa noin kilometri 3) ensimmäisen himmaus ja kierrosten lasku tyhjäkäynnille (liikennevalot) johtaa vikavalon/vikavalojen syttymiseen täsmälleen samalla kohtaa kierrosluvun tippuessa alle 1000.
Tuo edellä kuvattu sai allekirjoittaneen pohtimaan, että josko tässä tulisi herkistä mittalaitteista ja pakkasesta johtuen joku raja-arvo herkemmin vastaan kun ns. normiolosuhteissa?
Moottorin vikavalo on syttynyt ja joskus sen kaveriksi aktiiviohjauksen vikavalo. Tuo "hulabaloo" ei kuulosta yhtään tutulta... tehot on tietysti rajoitetut moottorin oletetusta vikatilasta johtuen, mutta muuten kaikki laitteet toimivat normaalisti.
Muutaman kerran käynyt -25 pakkasella täsmälleen samalla tavalla: 1) käyntiin lähtee ongelmitta ilman vikailmoituksia 2) normaalia ajoa noin kilometri 3) ensimmäisen himmaus ja kierrosten lasku tyhjäkäynnille (liikennevalot) johtaa vikavalon/vikavalojen syttymiseen täsmälleen samalla kohtaa kierrosluvun tippuessa alle 1000.
Tuo edellä kuvattu sai allekirjoittaneen pohtimaan, että josko tässä tulisi herkistä mittalaitteista ja pakkasesta johtuen joku raja-arvo herkemmin vastaan kun ns. normiolosuhteissa?
Samalla tavalla jouluvaloilla oireili E90 318d akunvaihdon jälkeen: moottorijarrutuksessa melko hitailla kierroksilla kierroslukumittari meni joskus nollille, kaikki varoitusvalot syttyivät ja sammuivat sitten yksi kerrallaan, sitten tuli "kling" ja punainen nosturi. Toimintaan ei vaikuttanut mitään eikä jättänyt myöskään vikailmoitusta ts kolmiota kojelautaan. Ongelma hävisi ivo-resetillä ts akunjohdot irti ja piuhat oikosulkuun.
Samalla tavalla jouluvaloilla oireili E90 318d akunvaihdon jälkeen: moottorijarrutuksessa melko hitailla kierroksilla kierroslukumittari meni joskus nollille, kaikki varoitusvalot syttyivät ja sammuivat sitten yksi kerrallaan, sitten tuli "kling" ja punainen nosturi. Toimintaan ei vaikuttanut mitään eikä jättänyt myöskään vikailmoitusta ts kolmiota kojelautaan. Ongelma hävisi ivo-resetillä ts akunjohdot irti ja piuhat oikosulkuun.
Onko tuon "ivo-resetin" jälkeen ollut ajossa kuinka kauan?
Tämä aihe ei enää välttämättä kiinnosta, kun talvi alkaa taas väistyä ja aurinko paistaa, mutta minulla kävi tuon E60 530DA kanssa muutama viikko sitten mökillä 30 asteen pakkasesta käynnistämisen yhteydessä niin, että eka aamuna lähti käyntiin vasta kolmannella yrittämällä. Kaksi ekaa kävi vähän aikaa ja sammui. Kolmannen käynnistyksen jälkeen jäi käyntiin, mutta luistonesto valo jäi palamaan.
Toisena aamuna sama juttu, että vasta kolmannella käyntiin. Nyt käynnistyksen yhteydessä laatikon valot vaihteli PRNDPRND jne ja jonkun käynnistyksen jälkeen oli transmission vika päällä. lopulta kun käynnistyi ei ollut mitää ylimääräisiä valoja.
Kolmantana aamuna oli enää 10 astetta pakkasta. Tällöin lähti normaalisti käyntiin eikä mitään valoja syttynyt.
Kaikissa käynnistyksissä oli ensin webasto päällä sen puoli tuntia. Moottori lämpeää webastolla noin 30 astetta eli noin nollaan 30 asteen pakkasessa.
Syksyllä vaihdettu akku. Olisiko ollut huono valinta exide 90Ah (720A) ja nyt pitää sitten hankkia AGM. Heikosti se tuntui pyörittävän, mutta jaksoi kuitenkin kolme kertaa. Mitään low voltage hälyjä ei tullut.
Mistä valikosta INPA:sta löytyy nuo lataukseen ja akkujännite virheilmoituksiin liittyvät asiat?
Moottorissa ja vaihteistossa ei ollut mitään vika ilmoitusta.
IBS taitaa tyypillisesti tiputella toimintoja pois. Siitä ei taida olla kyse. Autossa on revision 11 IBS kaapeli. Ainakin INPA mukaan.
Olisiko lataus säädin? Lataus jännite on 14,6V.
Mittasin kotona ihan tallissa käynnistettäessä fluke yleismittarilla käynnistyksen aikaisen min jännitteen se oli 9,75V ja max jännite käynnissä 14,6V.
Tein saman mittauksen tuolle e39:lle ja sen minimi oli 9,62V.
Mikä virka on miinusnavasta lähtevällä kaksi karvaisella johdolla jolle on heti pian liitin navasta lähtiessä. Täysin sininen leveä liitin jossa on jatko näille kahdelle johdolle? Ilmeisesti tosiaan ibs vikaa pukkaa mutta mikä tosiaan tämä kaksi karvainen johto on.
No se on se väylä siinä sinisessä liittimessä. IBS:ltä akun plussakenkään menee yksinäinen vähän paksumpi karva ja miinuksen se IBS saa luonnollisesti akun kengältä. Itse vaihdoin toissapäivänä IBS:n ja auton käytös, kyllä _käytös_, muuttui aivan täysin. Aiemmin humppasi kierroksia miten sattui, nyt neula nöpöttää kuin .. noh, jätämpä sanomatta. Itsellä oli se plus-johto irroitettuna viikon ajan, koska INPAlla sain todettua, että vanha IBS oli täysin kuollut.
Comment