No nyt helteillä akku tyhjeni kun auto (e61) seisoi viikon parkissa auringon paisteessa helteessä. Voiko auton flekti käynnistyä itsestään kovassa kuumuudessa? Ulkonahan oli reippaasti yli 30 varjossa ja auringon paisteessa reippaasti enemmän ja konepellin alla varmaan 70? Akku lienee alkuperäinen ja ikää se 7v. Talvella ei ollut mitään ongelmia, tosin auto oli ajossa lähes päivittäin, mutta ihmetyttää tuo tyhjeneminen kesällä. Auto lähti käyntiin kaapeleilla eikä mitään herjoja näkynyt, nyt käynnistyy normaalisti ~200km ajon jälkeen. Johtuiskohan tuo ihan vaan vanhasta akusta vai onko oikeasti jotain vikaa (vuotoa)? Jännitteitä en ole mittaillut.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 Akku asiaa.
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by kalevi67 View PostNo nyt helteillä akku tyhjeni kun auto (e61) seisoi viikon parkissa auringon paisteessa helteessä. Voiko auton flekti käynnistyä itsestään kovassa kuumuudessa? Ulkonahan oli reippaasti yli 30 varjossa ja auringon paisteessa reippaasti enemmän ja konepellin alla varmaan 70? Akku lienee alkuperäinen ja ikää se 7v. Talvella ei ollut mitään ongelmia, tosin auto oli ajossa lähes päivittäin, mutta ihmetyttää tuo tyhjeneminen kesällä. Auto lähti käyntiin kaapeleilla eikä mitään herjoja näkynyt, nyt käynnistyy normaalisti ~200km ajon jälkeen. Johtuiskohan tuo ihan vaan vanhasta akusta vai onko oikeasti jotain vikaa (vuotoa)? Jännitteitä en ole mittaillut.
Akku vetelee viimeisiään. Jos epäilet asiaa, niin käy teettämässä jossain akkuliikkeessä / korjaamossa akun rasitustesti, se kertoo missä kunnossa akku on.
Comment
-
-
Vaikka akku olisi heikko, ei se silti noin tyhjäksi pitäisi itsestään mennä. Joku jää kuluttamaan sähköä, mutta normaalissa päivittäiskäytössä ongelma ei tule ilmi kun akku lataantuu välillä? Se pitäisi mitata sen jälkeen kun auton sähköjärjestelmä on "nukahtanut" (15-30min?), mihinkään oviin tai luukkuihin ym. ei saa koskea sen jälkeen jotta saa mitattua. Pihtimittari akun johtoon olisi varmaan helpoin.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Kiitti vastanneille!
Taisi vika selvitä, nimittäin tuo surullisen kuuluisa takalasin kytkin. Nimittäin juurikin pari viikkoa sitten tuo takalasi alkoi pompahtelemaan auki aina käynnistäessä ja kun auto tämän jälkeen seisoi viikon oli akku kaput (auto ei mennyt sleeppiin). Ilmeisesti kosteutta kytkimessä ja viikon helteessä seisomisen aikana kosteus oli poistunut kun enää ei ole aukeillut, mutta kuitenkin kerkesi tyhjentämään akun. Tästä thredistä asia valkeni:
Täytynee purkaa tuo kytkin jossain vaiheessa ja vaihtaa/tiivistää jos tarvii. Akku menee vaihtoon myös viimeistään ennen talvea, näyttäisi olevan alkuperäinen 90Ah:n akku jonka ajattelin korvata 110Ah:lla (napajännite enää ~12.5V). Löytyykö Tampereen seudulta joku joka koodaisi tuon korvausta vastaan, kun asia tulee ajankohtaiseksi?E61 530dA -04
Comment
-
-
Originally posted by r_vesa View PostAkunlämmittäjä tuo mukavasti apuja kylmäkäynnistykseen mikäli ei ole muita lämmityslaitteita käytettävissä ja autoa ei välttämättä käytetä jokapäivä. Auttaa myös siihen jos akku on liian tarkasti mitoitettu eikä rankkoja käyttöolosuhteita ole otettu riittävästi huomioon suunnitteluvaiheessa.
Mutta mutta.. kyllä yllä mainittu nimimerkki 'viktori' huomio pitää paikkansa, alkuperäinen ongelma, vikavalojen syttyminen, ei poistunut akunlämmittäjällä.
Kaikkea en kuitenkaan tuosta IBS tai jännitteensäädin on vikana kommentista niele.. ainakaan pureskelematta sillä seuraavat huomiot tässä ongelmassa ovat vähintäänkin mielenkiintoisia:
1) Miksi varoitusvalot eivät koskaan syty kesällä, keväällä, syksyllä tai talvella jos pakkasta on vähemmän kuin 15 astetta? siis EI KOSKAAN.
2) Miksi kaikki virtalaitteet pysyvät päällä ja mitään toisarvoisiakaan ei valvonta-automatiikka tiputa pois kun vika on päällä?
3) Miksi salavalikon mukaan latausjännite on OK eli 14,7V?
2) Tämä on kysymysmerkki, itsellä vian ilmetessä laitteita lähti pois päältä auton pakkosammutukseen asti. Vian poistuessa kuitenkin akku oli ns täynnä jos ei ihan sammumiseen asti ajanut väkisin. Väittäisin että akku tällöin on about terve ja sula. Herjat kun sai pois, oli toiminta kuin palmun alla.
3) Näin kyllä, liittynee kohdan 1 laaduttomiin komponentteihin. Aika kuraa on ainakin alkupään IBS:n osat. Uusi on koteloitu joten paha sanoa siitä mitä pitää sisässään.
Omia kokemuksia:
Tosiaan IBS-anturin ja jännitteensäätimen vaihdon jälkeen auto on pelannut täysin ilman ongelmia. Lopputalvella oli myös muutamia pidempiä (+2vkoa) seisotuksia autolla pakkasessa, ja aina startti oli mitä mainioin --> akku ehjä tai ainakin riittävässä hapessa.
Akun hinnalla vaihtaa nuo molemmat kilkkeet. Itse onneksi en merkkiliikkeen propagandaa vuodessa tai parissa hajoavista akuista uskonut. Itsellä ei ole webastoa, sen kanssa tilanne varmaankin on hyvin eri akun keston suhteen.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by r_vesa View Postjep, pakkaset ohi ja keskustely hyytyi..ei auta muu kuin pitää omaa teoriaa parhaana kunnes joku fiksumman selityksen kertoo jos kertoo
Niin ja jos vanhoja muistellaan, omassakin viat alkoivat pienemmässä mittakaavassa, eli laitteita ei mennyt pois päältä niin paljon. Vianetsinnän venyessä juurikin satunnaisuuden ja vikakoodien puuttuessa, myös oireet pahenivat. Mutta kiitos foorumin lopulta pääsi tuohonkin vähän sisään.
Katsastusaseman vikakoodilaitteet sitten ei ole ihan samalla tasolla kuin merkkiliikkeen tai harrastajien käyttämät, eli suhtautuisin varauksin siihen mitä siellä näkyy.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Itsellä ois myös E60:seen akun vaihto edessä. Originaali akku näyttää olevan 90ah ja tarkoitus oli saman kokoinen laittaa tilalle. Näyttää olevan vaan aika heikosti sopivia 90ah akkuja markkinoilla niin kysymys kuuluukin että onko merkitystä laittaako tuon alkuperäisen 90ah akun tilalle 95ah akun ja riittääkö sille kun inpalla tekee vaan " battery registration"?
Comment
-
-
Originally posted by Yankkis View PostItsellä ois myös E60:seen akun vaihto edessä. Originaali akku näyttää olevan 90ah ja tarkoitus oli saman kokoinen laittaa tilalle. Näyttää olevan vaan aika heikosti sopivia 90ah akkuja markkinoilla niin kysymys kuuluukin että onko merkitystä laittaako tuon alkuperäisen 90ah akun tilalle 95ah akun ja riittääkö sille kun inpalla tekee vaan " battery registration"?///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
E60 525i -04 valitti idrivessa akun alhaista varausta. Autoon on nyt vaihdettu uusi 100ah akku ja sama valitus jatkuu edelleenMuita oireita on; ajotietokone jumittaa mittaristossa ja kellon aika resetoituu itsestään. Virran vähyyttä autossa ei ilmene, starttaa normaalisti yms.
Mistä kannattais vian etsintä aloittaa? IBS?
Comment
-
-
Originally posted by S.P.R View PostE60 525i -04 valitti idrivessa akun alhaista varausta. Autoon on nyt vaihdettu uusi 100ah akku ja sama valitus jatkuu edelleenMuita oireita on; ajotietokone jumittaa mittaristossa ja kellon aika resetoituu itsestään. Virran vähyyttä autossa ei ilmene, starttaa normaalisti yms.
Mistä kannattais vian etsintä aloittaa? IBS?
Meneekö auto horrokseen?
Oletko läpiviennin tsekannut pohjasta?
Onko autossa toimimattomuuksia, esim kuuluuko radio toimiiko keskuslukot kaket jne?///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by viktor View PostOletko mitannut latauksia? Tuo kuulostaisi ennemmin että vuotaa virtoja runkoon ja tyhjää akkua. IBS yleensä kait oireilee enemmänkin softaherjoina ja viskelee laitteita pois jne. Jos taas ei lataa kunnolla niin jännitteensäädin on hyvä tsekata. Paljonko autossa on kilsoja/käyntitunteja?
Meneekö auto horrokseen?
Oletko läpiviennin tsekannut pohjasta?
Onko autossa toimimattomuuksia, esim kuuluuko radio toimiiko keskuslukot kaket jne?
Comment
-
-
Originally posted by S.P.R View PostKyseessä isäpapan auto, joten pitää selvitellä tarkemmin. Sen ainakin tiedän, että keskuslukon kaket ovat temppuilleet ja eivät kuulema toimi kuin ihan takalasin läheltä..? Mihis se viittaa? Ja autolla ajettu vasta noin 65tkm.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by viktor View PostViittaa antennivahvistimeen, jonka vikoja on ollut joissain E60 korisissakin. Ei tosin yhtä yleinen kuin touringissa. Kannattaa lähteä melkeen tutkimaan onko se kastunut.
Onko se IBS ollut E60:ssä alusta alkaen? Auto on muistaakseni 05/2004 painettu.
Comment
-
-
Originally posted by S.P.R View PostLiittyisikö nuo muutkin "ongelmat" tuohon antennivahvistimeen? Pääsisikö tuo sedanissa kastumaan kun olen käsittänyt että se on sisäkaton takana?
Onko se IBS ollut E60:ssä alusta alkaen? Auto on muistaakseni 05/2004 painettu.
Onko auton historia ja kilometrit varmat?
Muut ongelmat saattaisivat tulla siitä että virrat laitteilla käy vähissä. Voihan se vuotaa mistä vaan niitä, mutta sedaneissa on vähän vähemmän ollut ongelmia. Toki takaluukun johdot näistäkin voi mennä aikaa myöten.
Takaluukun pohjalle päässyt vesi on voinut tehdä tepposia micro power modulelle joka antaa jännitettä mm ajotietokoneelle jne vehkeille. Sekin voisi olla hyvä tsekattava. Vaikka olisi nyt kuiva niin tutkii onko merkkejä että olisi joskus voinut uida. Esim luukku jäänyt sateella auki tms.
Ainakin alkupään sedaneissa antenni, eli se hainevä on päästellyt vesiä sisään. Ilmeisesti siitä saa kostutettua antennivahvistimen.
Suosittelen että käyt tässä topikissa mainittuja kohtia läpi helpoimmasta alkaen, niin eiköhän se löydy. Toki vuotovirtojen ja oireilevien laitteiden jännitesyöttöjen mittaaminen olisi suotavaa ettei ihan summissa tarvitse toimia.
Vaikka näin liikkeelle:
-Akun navat kunnossa?
-Tavaratilan pohja ja lattiat kuivat?
-Pohjan läpiviennin kunto?
-Takaluukun johdot?
-jne.Last edited by viktor; 03-07-2011, 10:12.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by viktor View PostIBS on ollut alusta asti ja varsinkin alkuvaiheessa sen osanumero on vaihtunut tiuhaan.
Onko auton historia ja kilometrit varmat?
Muut ongelmat saattaisivat tulla siitä että virrat laitteilla käy vähissä. Voihan se vuotaa mistä vaan niitä, mutta sedaneissa on vähän vähemmän ollut ongelmia. Toki takaluukun johdot näistäkin voi mennä aikaa myöten.
Takaluukun pohjalle päässyt vesi on voinut tehdä tepposia micro power modulelle joka antaa jännitettä mm ajotietokoneelle jne vehkeille. Sekin voisi olla hyvä tsekattava. Vaikka olisi nyt kuiva niin tutkii onko merkkejä että olisi joskus voinut uida. Esim luukku jäänyt sateella auki tms.
Ainakin alkupään sedaneissa antenni, eli se hainevä on päästellyt vesiä sisään. Ilmeisesti siitä saa kostutettua antennivahvistimen.
Suosittelen että käyt tässä topikissa mainittuja kohtia läpi helpoimmasta alkaen, niin eiköhän se löydy. Toki vuotovirtojen ja oireilevien laitteiden jännitesyöttöjen mittaaminen olisi suotavaa ettei ihan summissa tarvitse toimia.
Vaikka näin liikkeelle:
-Akun navat kunnossa?
-Tavaratilan pohja ja lattiat kuivat?
-Pohjan läpiviennin kunto?
-Takaluukun johdot?
-jne.
Comment
-
Comment